تحقیق چگونگی تنظیم قرارداد اجاره واحدهای مسکونی و نحوه تخلیه آنها ۷ص ( ورد)

تحقیق چگونگی تنظیم قرارداد اجاره واحدهای مسکونی و نحوه تخلیه آنها ۷ص ( ورد)

تحقیق چگونگی تنظیم قرارداد اجاره واحدهای مسکونی و نحوه تخلیه آنها ۷ص ( ورد)

تحقیق-چگونگی-تنظیم-قرارداد-اجاره-واحدهای-مسکونی-و-نحوه-تخلیه-آنها-7ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏چگونگی تنظیم قرارداد اجاره واحدهای مسکونی و نحوه تخلیه ‏آنها
‏یکی از قراردادهایی که اشخاص در جامعه تنظیم ‏می‌کنند قرارداد اجاره است که قوانین مربوط به آن هر از چندگاهی دچار تغییر و ‏تحولات اساسی شده که در این مختصر به آخرین مقررات مربوطه و نحوه تنظیم قرارداد ‏اجاره مطابق با آن و راه‌های پیشگیری از بروز اختلاف و در صورت وقوع اختلاف نحوه ‏مراجعه به دستگاه قضایی می‌پردازیم. اما قبل از بررسی قانون روابط موجر و مستأجر ‏مصوب ۲۶/۵/۱۳۷۶ تعریف قانونی اجاره و بعضی کلمات حقوقی به زبان ساده را ارایه ‏می‌کنیم.
‏تعریف اجاره
‏اجاره عقدی است که برابر آن ‏اجاره‌کننده مالک منافع عین مال موضوع اجاره‌ می‌شود اجاره ممکن است نسبت به اشیاء ‏مانند اتومبیل، خانه یا حیوان یا انسان باشد مانند آنکه شخصی بخواهد از منزل دیگری ‏استفاده کند و آن را برای مدتی اجاره نماید.
‏مستأجر: اجاره ‏‌کننده
‏مؤجر: اجاره دهند
‏عین مستأجر: مورد ‏اجاره
‏مال‌الاجاره: اجاره بها
‏اجرت‌المثل: اجرت و ‏بهائی که برای یک کالا یا خدمات بر مبنای قیمت کالا یا خدمات مشابه آن تعیین می‌شود ‏بدون آنکه طرفین قرارداد از قبل برای آن توافقی کرده باشند. اجرت‌المثل در مقابل ‏اجرت المسمی یعنی اجرت توافق شده قرار می‌گیرد.
۲۰ ‏نکته در مورد ‏اجاره اماکن مسکونی
۱- ‏در اجاره مسکن باید مدت اجاره معین باشد والا ‏اجاره باطل است. معمولاً مدت اجاره‌ها یکسال تعیین می‌گردد. مدت اجاره از روزی شروع ‏خواهد شد که بین موجر و مستأجر توافق شود و اگر در عقد اجازه ابتدای مدت ذکر نگردد ‏زمان انعقاد قرارداد محسوب خواهد شد. شروع عقد اجاره خواهد بود.
۲- ‏لازم نیست که موجر مالک عین مستأجره باشد ولی باید مالک منافع عین مستأجر شناخته ‏شود. پس اگر الف خانه‌ای را از دیگری اجاره کرد چون مالک منافع آن بوده قادر به ‏انتقال منافع در مدت اجاره به دیگری است، مگر آنکه در قرارداد اجاره خلاف آن شرط ‏شده باشد.
۳- ‏اگر بعداز قرارداد معلوم شود که عین مستأجره در حال ‏اجاره معیوب بوده، مستأجر حق فسخ دارد. البته اگر موجر رفع عیب کند به نحوی که به ‏مستأجر ضرری وارد نشود، مستأجر حق فسخ نخواهد داشت اگر عیب در مدت استفاده از مورد ‏اجاره حادث گردد، مستأجر نسبت به بقیه مدت اجاره حق فسخ خواهد ‏داشت.
۴- ‏موجر نمی‌تواند درمدت اجاره در عین مستأجره تغییر دهد که ‏با استفاده مستأجر از آن در تعارض باشد و اگر مورد اجاره نیاز به تعمیراتی داشته ‏باشد که تأخیر در آن موجب ضرر به موجر شود، مستأجر نمی‌تواند مانع از تعمیرات گردد ‏حتی اگر این امر مانع استفاده او از مورد اجاره شود. در این حالت مستأجر می‌تواند ‏از حق فسخ استفاده کند.
۵- ‏تعمیرات و کلیه مخارجی که در مورد اجاره ‏برای امکان بهره‌برداری از آن لازم است و عهده مالک می‌باشد، مگر آنکه در ‏اجاره‌نامه خلاف آن قید شود و نیز پرداخت هزینه‌های مربوط به اسباب و لوازمی که
‏برای استفاده از مورد اجاره ضروری است برعهده مالک می‌باشد مانند نصب آبگرمکن یا ‏شوفاژ و…
۶- ‏اگر مستأجر خارج ازحدود متعارف از مورد اجاره ‏بهره‌برداری کند و موجر نتواند مانع او از این امر شود، حق فسخ برای موجر بوجود ‏می‌آید. برای مثال به جای استفاده و مصرف خانگی از برق، مصرف صنعتی از برق داشته ‏باشد.
۷- ‏مستأجر باید در زمان‌های تعیین شده در قرارداد، اجاره‌بها ‏را پرداخت کند و در مقابل از موجر رسید دریافت کند.
۸- ‏اگر مستأجر ‏از مورد اجاره در غیر موردی که در اجاره‌ آمده استفاده کند، موجر حق فسخ اجاره را ‏خواهد داشت. برای مثال در قرارداد اجاره آمده که این امکان برای استفاده مسکونی به ‏اجاره داده می‌شود ولی مستأجر از آن استفاده تجاری کند.
۹- ‏عقد ‏اجاره به محض پایان مدت اجاره، برطرف می‌شود و اگر بعداز پایان مدت اجاره مستأجر آن ‏را در تصرف خود نگهدارد باید به موجب اجاره‌بهایی که معادل اجاره‌بهاء مکانی شبیه ‏آن مکان است، بپردازد حتی اگر از آن استفاده نکند.
۱۰- ‏عقد اجاره با ‏فوت موجر یا مستأجر باطل نخواهد شد اما اگر موجر تنها تا زمان حیات خود مالک منافع ‏مورد اجاره باشد با فوت او اجاره باطل خواهد شد و نیز اگر در قرارداد اجاره مباشرت ‏مستأجر در استفاده از مورد اجاره شرط گردد با فوت مستأجر عقد اجاره باطل ‏می‌شود.
۱۱- ‏اگر مستأجر مورد اجاره را به دیگری اجاره دهد اجاره ‏باطل یا فسخ نمی‌شود، مگر آنکه موجر در قرارداد اجاره برای خود به هنگام تحقق این ‏امر حق فسخ را شرط کرده باشد.
۱۲- ‏اگر مستأجر بدون اجازه موجر در ‏مورد اجاره تعمیراتی کند حق مطالبه آن را از موجر ندارد
.
۱۳- ‏اگر ‏مستأجر بدون اجازه موجر ‏در خانه یا زمینی که اجاره کرده ساخت و ساز کند یا درختی ‏بکارد موجر حق دارد که آن را از بین ببرد و اگر در اثر این عمل نقصی به بنا یا زمین ‏مورد اجاره وارد شود برعهده مستأجر خواهد بود.
۱۴- ‏تنظیم قرارداد ‏اجاره هم به صورت عادی و هم رسمی ممکن است معمولاً اشخاص بصورت عادی در آژانس‌های ‏مسکن مبادرت به تنظیم قرارداد می‌کنند. باید توجه داشت که اولاً برای تنظیم قرارداد ‏اجاره به صورت عادی حتماً به دو نفر به عنوان گواه ذیل سند اجاره را امضاء کنند تا ‏طرفین از مزایای قانون روابط موجر و مستأجر مصوب ۱۳۷۶ بهره‌مند شوند. ثانیاً صرف ‏تنظیم قرارداد در فرم‌های چاپی یا تایپ مفاد قرارداد موجب رسمی‌شدن آن نمی‌شود و ‏تأثیری در ماهیت آن ندارد.
۱۵- ‏قراردادهای عادی اجاره باید با قید ‏مدت اجاره در دو نسخه تنظیم شود و به امضاء موجر و مستأجر برسد و به وسیله دو نفر ‏افراد مورد اعتماد طرفین به گواهی برسد. هرگاه موجر یا مستأجر به نمایندگی از دیگری ‏قرارداد تنظیم کند باید توجه داشت شخصی که خود را به عنوان نماینده معرفی ‏می‌کند،‌دلیل نمایندگی او باید به رویت طرف مقابل رسیده و پیوست قرارداد شود. پس ‏اگر الف خود را وکیل همسرش به عنوان موجر معرفی می‌کند باید وکالت‌نامه رسمی مبنی ‏بر وکالت در انعقاد عقد اجاره از سوی او ارایه دهد.
۱۶- ‏پس از پایان ‏مدت اجاره اگر مستأجر از تخلیه مود اجاره امتناع کند به درخواست موجر تخلیه صورت ‏خواهد گرفت. برای تخلیه اگر سند عادی باشد باید نکات زیر رعایت ‏شود.
– ‏درخواست برای تخلیه مشتمل بر نام و نام خانوادگی و محل اقامت ‏مستأجر و مشخصات عین مستأجره و مشخصات و تاریخ سند اجاره و کپی برابر اصل شده ‏قرارداد اجاره و کپی برابر اصل شده سند مالکیت ملک.
– ‏ابطال تمبر به ‏مبلغ ۵۰۰۰ ریال به درخواست نامه تخلیه

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x