تحقیق طراحی مدرسه

تحقیق طراحی مدرسه

تحقیق طراحی مدرسه

تحقیق-طراحی-مدرسه

توضیحات:
پروژه رشته معماری با موضوع طراحی مدرسه، در قالب فایل word و در حجم ۱۷۰ صفحه.

بخشی از متن:
طراحی و معماری مدارس امروز، در سرتاسر دنیا بر اساس ۳ مورد مسئولیت­پذیری، کار پربار، یادگیری مادام­العمر (مستمر) انجام می­گیرد. این امر در ساختن فضاهای آموزشی با عملکرد بالا، تنها به وسیله کنش در مفهوم پژوهشی، مبنی بر برنامه­های مراکز فراگیری و راهبردهای اجتماعی و اطلاعات کاربردی و علمی در این زمینه میسر خواهد بود.

فهرست مطالب:
مقدمه
بخش نخست: مفاهیم و تعاریف آموزش و پرورش
۱-۱- تعاریفی از آموزش و پرورش
آموزش
پرورش
۱-۱-۱- واکاوی نظام آموزش و پرورش در ایران
۱-۱-۲- دیدگاههای نظام تحصیلی
۱-۱-۲-۱- آموزش و پرورش، پیش از دبستان
۱-۱-۲-۲- نظام آموزشی دوره ابتدائی
۱-۱-۲-۳- نظام آموزشی دوره راهنمایی
۱-۱-۲-۴- نظام آموزشی دوره متوسط
الف- شاخه نظری
ب- شاخه فنی و حرفهای
ج- شاخه کاردانش
۱-۲- تعریفی از مدرسه و چگونگی آن
مدرسه
۱-۲-۱- وجوه تکامل جسمی
۱-۲-۲- تفاوتهای تربیت دختر و پسر
بخش دوم: تئوریهای سازماندهی و طراحی فضاهای آموزشی
۲-۱- نقش محیط کالبدی در پویایی آموزش و پرورش نوین
۲-۲- پویایی و خلاقیت در ساماندهی فضاهای آموزشی
الف- تطابق پذیری
ب- تغییرپذیری
۲-۳- عوامل آسی بزا در مدارس ایران
۲-۳-۱- پیشنهادهای مربوط به عوامل فنی- معماری
۲-۳-۲- پیشنهادات برای بهبود عوامل رفتاری
۲-۴- ایمنسازی ساختمان مدارس در مقابل حریق
خطرات حریق واحدهای آموزشی
خطر جنبی و مشترک
حریقهای برخوردی
بخش سوم: تاریخچه مدارس در ایران
۳-۱- مدارس قدیم
مدارس یادمانی
مدارس و مراکز علمی بزرگ
ویژگیهای معماری مراکز آموزشی ایران باستان
۳-۲- مدارس سنتی
تکامل تاریخی مدارس سنتی
نخستین مراکز آموزشی اسلامی
مسجد- مدرسه ها
مدارس صفوی «الگوی کلاسیک مدارس سنتی ایران»
مدرسه خان شیراز
مدرسه چهار باغ اصفهان
۳-۳- مدارس کنونی
۳-۳-۱- پیدایش مدارس جدید
مدارس سنتی، مدارس وزارتخانه ها و مدارس خارجی..
۳-۳-۲- مدارس خارجیان
۳-۳-۳- گسترش مدارس مدرن
۳-۴- مدارس فردا
مدارس فضای باز
بخش پنجم: عوامل مؤثر در ساماندهی فضایی و معماری مدارس
۵-۱- کلاس درس
۵-۱-۲- نور کلاس درس
کنترل نور طبیعی
۵-۱-۴- شرایط حرارتی در کلاس درس
۵-۱-۴- فضای داخلی ساختمان
۵-۱-۴-۲- فضای آزاد
۵-۱-۵- تهویه کلاس درس
۱- تهویه مصنوعی
۲- تهویه طبیعی
۵-۱-۶- مبلمان آموزشی در کلاس درس
۵-۱-۶-۱- سطوح عمودی آموزشی
۵-۱-۶-۲- الگوی چیدمان در کلاس درس
۵-۱-۶-۳- سازماندهی ردیفی ستونی
۵-۱-۶-۴- سازماندهی دایره ای
۵-۱-۶-۵- سازماندهی گروهی
۵-۱-۷- رنگ کلاس
رنگ زرد
رنگ قرمز
رنگ آبی
رنگ نارنجی
سیاه
۵-۱-۸ فرم کلاس درس
۵-۱-۸-۱ مربع
۵-۱-۸-۲ مستطیل
۵-۱-۸-۳ اشکال غیر منتظم
۵-۱-۹ ابعاد و تناسبات کلاس درس
۵-۲ فعالیتهای انجام گیرنده در کلاس درس
۵-۲-۱ فعالیتهای شاگردان
بررسی ابعاو اندازه مبلمان آموزشی در کلاس
عرض کلاس
طول کلاس
ارتفاع کلاس
تقسیم بندی فضاهای آموزشی
۵-۳ فضای فرهنگی و کتابخانه
۵-۳-۱ کتابخانه
تجهیزات کتابخانه
۵-۳-۲- فرهنگی ـ نمازخانه
۵-۳-۳ اداری (اتاق مربی پرورشی)
۵-۳-۴ آموزشی (آزمایشگاه علوم)
ویژگی فضاها
۵-۳-۵ کلاسهای آموزشی و عمومی
فضای ابتدائی و راهنمائی
۵-۴ فضاهای دبیرستان
بخش ششم: شناخت کلی بستر طرح
۶-۱ معرفی بستر طرح
۶-۱-۱ مشخصات جغرافیایی استان
۶-۱-۲ ویژگیهای جمعیتی استان
۶-۱-۳ معرفی شهرستان شیراز به لحاظ تاریخی و فرهنگی
۶-۱-۴ زبان و نژاد مردم فارس
۶-۱-۵ معرفی شهرستان شیراز از لحاظ جغرافیایی و طبیعی
۶-۱-۵-۱ موقعیت پستی ها و بلندی ها
۶-۱-۶- منابع آب
۶-۱-۶-۱- منابع آب زیرزمینی
۶-۱-۷- حجم و رشد جمعیت
۶-۲- ویژگیهای آب وهوایی شیراز
۶-۲-۱- دمای هوا
۶-۲-۲- رطوبت نسبی
بارندگی
باد.
۶-۲-۳- تحلیل شرایط آب و هوایی شیراز
۶-۲-۴- تقویم نیاز سایه و آفتاب
۶-۲-۵- تأثیر تابش آفتاب بر محیط
۶-۲-۶- تابش آفتاب و انرژی حاصل از آن در فضای خارجی
منابع و مآخذ

دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x