تحقیق طراحی مدرسه معماری

تحقیق طراحی مدرسه معماری

تحقیق طراحی مدرسه معماری

تحقیق-طراحی-مدرسه-معماری

توضیحات:
پروژه رشته معماری با موضوع طراحی مدرسه معماری، در قالب فایل word و در حجم ۲۹۰ صفحه.

بخشی از متن:
طراحی معماری مدرسه همواره بازتاب تغییرات شرایط اجتماعی و مفاهیم آموزشی بوده است. مسلماً تاثیر محیط زیست نیز بر افراد بر کسی پوشیده نیست و برای گسترش آن یا معماری که ورای کارکردگرایی ساده است. انسان بدون شک توجهی خاص برای آن و آگاهی لازم از سلامت روحی کاربران آن دارد. به همین دلیل مدارس و مراکز آموزشی که انسان دوره‌ای طولانی از عمر خود را در آنها سپری می‌کند، باید به مکانهای قابل توجه و جالب، هم برای معماران، هم بر عموم مردم و همچنین برای نهادهای دولتی و خصوصی که آنها را اداره می‌کنند بدل گردند. همچنین واضح است که تاثیر معماری بر آموزش از مدتها پیش امری شناخته شده است و رفتار دانش‌آموزان و دانشجویان و معلمان در رابطه تنگاتنگ با آن قرار دارد.
پرداختن به موضوع طراحی مراکز آموزش حرفه‌ای که دارای نقشی انکار پذیر در آموزش افراد حرفه‌ای برای ورود به جامعه و تبدیل آن به یک جامعه حرفه‌ای و در حقیقت تزریق مهارت در همه سطوح کاربردی آن، مسئله‌ای است که با توجه و دقت در نظم  و سازمان دهی و فضاهای اینچنین که مشابه کارگاه‌های کوچک اما با یک سیستم آموزشی مدون در جامعه موجود می‌باشند، الزامی می‌باشد.

فهرست مطالب:
فصل اول: بیان موضوع طراحی   
۱-۱ عنوان   
۱-۲ بیان مساله و ضرورت طراحی   
۱-۳ بیان اهداف   
۱-۴ مبانی نظری عام طرح  
۲-۱ آموزش عمومی   
۲-۱-۱ هدف از آموزش   
۲-۱-۲  تأثیر آموزش بر فرهنگ   
۲-۲ تأثیر فرهنگ بر جامعه   
۲-۲-۱ ارزش‌ها و صورتهای پایدار و کهن:   
۲-۲-۲ ارزش‌ها و صورتهای نیمه پایدار یا سبک:   
۲-۲-۳  ارزش‌ها و صورتهای زودگذر یا مد:   
۲-۳- وظایف مدرسه در مقابل فرهنگ   
۲-۳-۱- فهم میراث فرهنگی   
۲-۳-۲- ارزش سنجی میراث فرهنگی   
۲-۳-۳- توسعه و پیشرفت میراث فرهنگی   
۲-۴  آموزش و پرورش
۲-۴-۱  تاریخچه آموزش و پرورش در ایران
۲-۴-۲ سیستم آموزشی سنتی   
۲-۵ مدرسه در تاریخ معماری ایران   
۲-۵-۱- قبل از ورود اسلام
۲-۵-۲- بعد از ورود اسلام
۲-۵-۲-۱- مدارس در دوران اولیه سلجوق
۲-۵-۲-۲- مدارس ایرانی در دوران ایلخانی
۲-۵-۲-۳- دوران طلایی مدارس ایرانی
۲-۵-۲-۴- مدارس دوران صفویه
۲-۵-۳- استخراج ویژگی‌های برجسته معماری ایرانی در طراحی مدارس
۲-۵-۴- مدرسه در تاریخ معماری ایران   
۲-۵-۴-۱- بررسی تعدادی از مدارس قدیمی ایران   
۲-۵-۴-۱-۱- مدرسه دارالفنون
۲-۵-۴-۱-۲- مسجد مدرسه سپهسالار
۲-۵-۴-۱-۳-  مدرسه علیا»‌ی تون (فردوس)   
۲-۵-۴-۱-۴- مدرسه علمیه علیا   
۲-۵-۴-۲-  آموزش و پرورش در دوران معاصر   
۲-۵-۴-۲-۱- ایجاد نوعی مقایسه بین شرایط امروز و دیروز
۲-۶- اهداف آموزش و پرورش در ایران   
۲-۷- تلفیق آموزش با هنر و علمی شدن هنرها
۲-۷-۱- پیدایش اولین هنرستان‌ها (مراکز فنی حرفه ای) در ایران
۲-۷-۲- اصول آموزش وپرورش در هنرستان‌ها
۲-۷-۲-۱- محتوای آموزش
۲-۷-۳- اهمیت و آموزش فنی حرفه‌ای (هنرستان ها)
۲-۷-۴- اهداف آموزش فنی حرفه‌ای
۲-۸- نقد و بررسی نظام‌های آموزش و پرورش   
۲-۸-۱- سیستم آموزشی سنتی (معلم محور)   
۲-۸-۲- سیستم آموزش رایج (موضوع محور)   
۲-۸-۳- سیستم آموزشی مدرن (دانش‌آموز محور)   
۲-۹- مقایسه سیستم‌های آموزشی و انتخاب شیوه آموزشی مناسب   
۲-۱۰  هنر   
۲-۱۰-۱ وابستگی انسان امروز با موضوعات فرهنگی مثل هنر
۲-۱۰-۲- تعریف فرهنگ
۲-۱۰-۳- تعریف و منشا هنر   
۲-۱۰-۴- ارتباط فرهنگ- هنر- تمدن
۲-۱۰-۵ فلسفه هنر- چیستی هنر   
۲-۱۰-۶- تعریف هنر در موضوع:   
۲-۱۰-۷ فرق بین هنرهای زیبا و هنرهای مفید
۲-۱۰-۸ انواع هنر   
۲-۱۰-۸-۱  هنرهای دیداری
۲-۱۰-۸-۲ هنرهای شنیداری
۲-۱۰-۸-۳ هنرهای گفتاری
۲-۱۰-۸-۴ هنرهای آمیخته
۲-۱۰-۹ هنر زیبا و هنر کاربردی (دوگانگی کاذب)   
۲-۱۰-۱۰ تعریف هنرهای تجسمی   
۲-۱۱ نوجوانی و جوانی
۲-۱۱-۱ تعریف جوانی (بررسی روانشناختی گروه سنی جوان)
۲-۱۱-۲- مشخصه اصلی دوره جوانی   
۲-۱۱-۳- سنین نوجوانی و جوانی   
۲-۱۱-۴ رشد جسمی و جنسی (بلوغ)
۲-۱۱-۵ رشد و تغییرات تفکر در نوجوان و جوان
۲-۱۱- ۶خلاقیت ویژگی مهم نوجوانان و جوانان   
۲-۱۱-۶-۱ خلاقیت چیست؟   
۲-۱۱-۶-۲- تفکر واگرا
۲-۱۱-۶-۳- تفکر همگرا
۲-۱۱-۶-۴ ویژگی‌های نوجوان خلاق   
۲-۱۱-۶-۵ خلاقیت و محیط اجتماعی   
۲-۱۱- ۷ روحیات جوان   
۲-۱۱-۸- خود و خودانگاره   
۲-۱۱-۹- عزت نفس
۲-۱۱-۹-۱- تفاوت عزت نفس در دختران و پسران
۲-۱۱-۹-۲- عوامل موثر در عزت نفس
۲-۱۱-۱۰- شخصیت و عوامل تاثیر گذار برآن
۲-۱۲- هویت و عوامل شکل دهنده آن
۲-۱۲-۱ هویت
۲-۱۲-۲ شکل‌گیری هویت در نوجوان
۲-۱۲-۳- دستیابی به هویت
۲-۱۲-۴- تعلیق هویت
۲-۱۲-۵ – توقف هویت
۲-۱۲-۶- پراکندگی هویت
۲-۱۲-۷- وضعیت هویت در سنین مختلف
۲-۱۲-۸  هویت جنسی   
۲-۱۲-۹  هویت اجتماعی و فرهنگی   
۲-۱۲-۱۰  عواطف در جوانان   
۲-۱۳- نیازهای جوانان   
۲-۱۳-۱- نیازهای کمبود
۲-۱۳-۲- نیازهای رشد
۲-۱۳-۳- نیازهای روانی نسل جوان و تبعات عدم ارضای آنها
۲-۱۳-۴ علایق جوانان   
۲-۱۳-۵ نظام‌های فرهنگی- اجتماعی موثر در رشد نوجوانان و جونان   
۲-۱۳-۶ تاثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی بر وضعیت نوجوانان و جوانان   
۲-۱۴- جایگاه جوان در جامعه   
۳-۱ مقررات ساختمانی در سایت با کاربری آموزشی
۳-۱-۱  تراکم ساختمانی در کاربری آموزشی
۳-۱-۲ مقررات ساختمانی در حوزه زمینهای آموزشی با کاربری آموزشی
۳-۱-۳- پارکینگ در کاربری آموزشی
۳-۲ ارکان و اصول طراحی فضای آموزشی
۳-۲-۱ مکان یابی فضای آموزشی
۳-۲-۱-۱ کاربری‌های سازگار   
۳-۲-۱-۲ کاربری‌های ناسازگار   
۳-۲-۱-۳  قرارگیری مرکز آموزشی در سایت شهر با توجه به ضوابط و اولویتهای همجواری و دسترسی
۳-۲-۱-۴  تحلیل و پیشنهادات همجواریها
۳-۲-۱-۵ مکان یابی با توجه به فرم و شکل زمین
۳-۲-۱-۶  شرایط محیطی   
۳-۲-۱-۷  اوضاع طبیعی زمین   
۳-۲-۲جهت یابی فضای آموزشی   
۳-۲-۳  دسترسی به فضای آموزشی   
۳-۲-۳-۱ شعاع دسترسی
۳-۲-۳-۲ عوامل کاهش شعاع دسترسی   
شعاع دسترسی فضاهای آموزشی متوسطه   
۳-۲-۴  ایمنی واحدهای آموزشی   
۳-۲-۴-۱ ایمنی در مقابل سوانح طبیعی   
۳-۲-۴-۲  ایمنی در مقابل سوانح غیر طبیعی   
۳-۲-۴-۲-۱ – حریق   
۳-۲-۴-۲-۲  خطوط انتقال و توزیع برق   
۳-۲-۴-۳ایمنی در ارتباط با حوادث داخلی مدرسه   
۳-۲-۴-۴  رعایت عقب نشینی جلوی ورودی مدارس
۳-۲-۵ ساختار و سازمان دهی محیط در مدرسه
۳-۲-۶  تناسبات انسانی و نقش آن در طراحی
۳-۲-۶-۱  ابعاد و اندازه‌های وسایل مدرسه
۳-۲-۷ خصوصیات فیزیکی مدارس   
۳-۲-۷-۱  انواع سازماندهی مدارس
۳-۲-۷-۱-۱  سازماندهی مرکزی
۳-۲-۷-۱-۲ – سازماندهی خطی
۳-۲-۷-۱-۳ – سازماندهی شعاعی
۳-۲-۷-۱-۴  سازماندهی مجموعه‌ای یا گروهی
۳-۲-۸   خصوصیات فیزیکی مدرسه
۳-۲-۸-۱ ظرفیت مدارس
۳-۲-۸-۲ تعداد طبقات مدارس
۳-۲-۸-۳ مساحت و حداقل سطح زیر بنای مورد نیاز
۳-۲-۸-۴ ضوابط تعیین کننده ظرفیت و ابعاد کلاس
۳-۲-۸-۵  ظرفیت و  سرانه فضاها   
۳-۲-۸-۵-۱  فضاهای بسته و سرپوشیده   
۳-۲-۸-۵-۲  فضاهای محوطه   
۳-۲-۹   سازمان دهی و ساخت کلاس
۳-۲-۹-۱ – سازمان اجتماعی کلاس
۳-۲-۹-۲ سازمان دهی محیط فیزیکی (انواع چیدمان در کلاس)
۳-۲-۱۰ خصوصیات محیط درس
۳-۲-۱۰- ۱ نورگیری کلاس‌ها
۳-۲-۱۰-۱-۱ استفاده از نور طبیعی
۳-۲-۱۰-۱-۱ استفاده از نور مصنوعی
۳-۲-۱۱- اهمیت عامل رنگ در فضاهای آموزشی
۳-۲-۱۱-۲- مبانی رنگها
۳-۲-۱۲- صوت   
۳-۲-۱۲-۱ – اصوات نامطلوب و مزاحم در فضاهای آموزشی
۳-۲-۱۲-۲ – آلودگی صوتی توسط وسایل نقلیه
۳-۲-۱۲-۴  روش‌های کنترل سر و صدا
۳-۲-۱۳   شرایط مناسب هوا در فضاهای داخلی
۳-۳ خروجی‌های مدارس
۳-۴ راهروهای پله
۳-۵ راهرو ها
۳-۶  نرده‌های حفاظ پله
۳-۷ درها
۳-۸  فضاهای واحد آموزشی
۳-۹  فضاهای بسته یا سرپوشیده
۳-۱۰ فضاهای باز و محوطه
۳-۱۱ نکاتی در طراحی فضاهای اموزشی
۳-۱۲ اصول کلی در طراحی هنرستانها
۳-۱۳ آشنایی بارشته نقشه کشی معماری
۳-۱۴ اصول مربوط به طراحی فضاهای ورزشی در مدارس   
۳-۱۵ چکیده فصل سوم ( مطالعات تکمیلی  )   
۴-۱  بررسی نمونه‌های داخلی   
۴-۱-۱ هنرستان دخترانه پاپلی خلعتبری، تهران
۴-۱-۲ دانشکده هنر‌های زیبا
۴-۲  بررسی نمونه‌های خارجی   
۴-۲-۱  دانشگاه پل
۴-۲-۲  مدرسه هنر و معماری فلوریدا
۵-۱- ویژگی‌های شهر مشهد
۵-۱-۱- مطالعات جغرافیایی و اقلیمی
۵-۱-۲-  خصوصیات اقلیمی
۵-۱-۳- تقسیمات اقلیمی و تیپولوژی معماری   
۵-۱-۴- ویژگی‌های معماری در مناطق گرم و خشک   
۵-۲- اثرات اقلیمی در طراحی فضاهای آموزشی
۵-۲-۱- ضرورت توجه به بحث طراحی اقلیمی در ساختمان‌های آموزشی
۵-۳- عمده‌ترین ویژگی‌های اقلیمی برای ساختمانهای آموزشی در شرایط آب و هوایی مشهد
۵-۴- فرم کالبدی و سازمان دهی پلان   
۵-۵- ابعاد و اندازه پنجره‌ها
۵-۶- عمق سایه بان
۵-۶-۱- ضریب سایه بان (c)
۵-۷- تهویه مورد نیاز
۵-۸- مصالح ساختمانی و رنگ سطوح خارجی
۵-۸-۱- تاثیر رنگ خارجی
۵-۹- گیاهان و فضای سبز
۵-۱۰- پیشنهاد سیستم سرمایش و گرمایش  مکانیکی مناسب
۵-۱۱  مطالعات جمعیتی شهر مشهد
۵-۱۱-۱ جمعیت کنونی شهر مشهد
۵-۱۱-۲ جمعیت شناور شهر مشهد
۵-۱۱-۳ جمعیت آینده شهر مشهد
۶-۱   عوامل مهم و تأثیر گذار در مکان یابی سایت آموزشی
۶-۲ معرفی سایت   
۶-۳- بررسی منطقه پروژه
۶-۳-۱- وضعیت فیزیکی زمین (ابعاد و اندازه‌های سایت)   
۶-۳-۲- موقعیت مکانی به لحاظ کاربری‌های اطراف   
۶-۳-۳- دسترسی‌های پیرامون سایت و وضعیت ترافیکی آن   
۶-۳-۴- ترافیک   
۶-۳-۵- تراکم ساختمانی در محدوده سایت   
۶-۴ سایت آنالیز
۶-۴-۱  تحلیل دسترسی‌ها و درجه بندی معابر   
۶-۴-۲ بررسی کاربری‌های اطراف و تراکم طبقاتی   
۶-۴-۳ بررسی گره‌های ترافیکی و آگوستیک   
۶-۵  بررسی وضعیت تابش   
۶-۶ دید و منظر از بیرون سایت به درون   
۶-۷ عکس‌های سایت   
فصل هفتم: برنامه فیزیکی طرح   
فصل هشتم: مبانی طراحی معماری پروژه   
۸-۱  مبانی نظری خاص طرح:   
انجام   
منابع

دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x