تحقیق طراحی مدرسه معماری
تحقیق طراحی مدرسه معماری
پروژه رشته معماری با موضوع طراحی مدرسه معماری، در قالب فایل word و در حجم ۲۹۰ صفحه.
بخشی از متن:
طراحی معماری مدرسه همواره بازتاب تغییرات شرایط اجتماعی و مفاهیم آموزشی بوده است. مسلماً تاثیر محیط زیست نیز بر افراد بر کسی پوشیده نیست و برای گسترش آن یا معماری که ورای کارکردگرایی ساده است. انسان بدون شک توجهی خاص برای آن و آگاهی لازم از سلامت روحی کاربران آن دارد. به همین دلیل مدارس و مراکز آموزشی که انسان دورهای طولانی از عمر خود را در آنها سپری میکند، باید به مکانهای قابل توجه و جالب، هم برای معماران، هم بر عموم مردم و همچنین برای نهادهای دولتی و خصوصی که آنها را اداره میکنند بدل گردند. همچنین واضح است که تاثیر معماری بر آموزش از مدتها پیش امری شناخته شده است و رفتار دانشآموزان و دانشجویان و معلمان در رابطه تنگاتنگ با آن قرار دارد.
پرداختن به موضوع طراحی مراکز آموزش حرفهای که دارای نقشی انکار پذیر در آموزش افراد حرفهای برای ورود به جامعه و تبدیل آن به یک جامعه حرفهای و در حقیقت تزریق مهارت در همه سطوح کاربردی آن، مسئلهای است که با توجه و دقت در نظم و سازمان دهی و فضاهای اینچنین که مشابه کارگاههای کوچک اما با یک سیستم آموزشی مدون در جامعه موجود میباشند، الزامی میباشد.
فهرست مطالب:
فصل اول: بیان موضوع طراحی
۱-۱ عنوان
۱-۲ بیان مساله و ضرورت طراحی
۱-۳ بیان اهداف
۱-۴ مبانی نظری عام طرح
۲-۱ آموزش عمومی
۲-۱-۱ هدف از آموزش
۲-۱-۲ تأثیر آموزش بر فرهنگ
۲-۲ تأثیر فرهنگ بر جامعه
۲-۲-۱ ارزشها و صورتهای پایدار و کهن:
۲-۲-۲ ارزشها و صورتهای نیمه پایدار یا سبک:
۲-۲-۳ ارزشها و صورتهای زودگذر یا مد:
۲-۳- وظایف مدرسه در مقابل فرهنگ
۲-۳-۱- فهم میراث فرهنگی
۲-۳-۲- ارزش سنجی میراث فرهنگی
۲-۳-۳- توسعه و پیشرفت میراث فرهنگی
۲-۴ آموزش و پرورش
۲-۴-۱ تاریخچه آموزش و پرورش در ایران
۲-۴-۲ سیستم آموزشی سنتی
۲-۵ مدرسه در تاریخ معماری ایران
۲-۵-۱- قبل از ورود اسلام
۲-۵-۲- بعد از ورود اسلام
۲-۵-۲-۱- مدارس در دوران اولیه سلجوق
۲-۵-۲-۲- مدارس ایرانی در دوران ایلخانی
۲-۵-۲-۳- دوران طلایی مدارس ایرانی
۲-۵-۲-۴- مدارس دوران صفویه
۲-۵-۳- استخراج ویژگیهای برجسته معماری ایرانی در طراحی مدارس
۲-۵-۴- مدرسه در تاریخ معماری ایران
۲-۵-۴-۱- بررسی تعدادی از مدارس قدیمی ایران
۲-۵-۴-۱-۱- مدرسه دارالفنون
۲-۵-۴-۱-۲- مسجد مدرسه سپهسالار
۲-۵-۴-۱-۳- مدرسه علیا»ی تون (فردوس)
۲-۵-۴-۱-۴- مدرسه علمیه علیا
۲-۵-۴-۲- آموزش و پرورش در دوران معاصر
۲-۵-۴-۲-۱- ایجاد نوعی مقایسه بین شرایط امروز و دیروز
۲-۶- اهداف آموزش و پرورش در ایران
۲-۷- تلفیق آموزش با هنر و علمی شدن هنرها
۲-۷-۱- پیدایش اولین هنرستانها (مراکز فنی حرفه ای) در ایران
۲-۷-۲- اصول آموزش وپرورش در هنرستانها
۲-۷-۲-۱- محتوای آموزش
۲-۷-۳- اهمیت و آموزش فنی حرفهای (هنرستان ها)
۲-۷-۴- اهداف آموزش فنی حرفهای
۲-۸- نقد و بررسی نظامهای آموزش و پرورش
۲-۸-۱- سیستم آموزشی سنتی (معلم محور)
۲-۸-۲- سیستم آموزش رایج (موضوع محور)
۲-۸-۳- سیستم آموزشی مدرن (دانشآموز محور)
۲-۹- مقایسه سیستمهای آموزشی و انتخاب شیوه آموزشی مناسب
۲-۱۰ هنر
۲-۱۰-۱ وابستگی انسان امروز با موضوعات فرهنگی مثل هنر
۲-۱۰-۲- تعریف فرهنگ
۲-۱۰-۳- تعریف و منشا هنر
۲-۱۰-۴- ارتباط فرهنگ- هنر- تمدن
۲-۱۰-۵ فلسفه هنر- چیستی هنر
۲-۱۰-۶- تعریف هنر در موضوع:
۲-۱۰-۷ فرق بین هنرهای زیبا و هنرهای مفید
۲-۱۰-۸ انواع هنر
۲-۱۰-۸-۱ هنرهای دیداری
۲-۱۰-۸-۲ هنرهای شنیداری
۲-۱۰-۸-۳ هنرهای گفتاری
۲-۱۰-۸-۴ هنرهای آمیخته
۲-۱۰-۹ هنر زیبا و هنر کاربردی (دوگانگی کاذب)
۲-۱۰-۱۰ تعریف هنرهای تجسمی
۲-۱۱ نوجوانی و جوانی
۲-۱۱-۱ تعریف جوانی (بررسی روانشناختی گروه سنی جوان)
۲-۱۱-۲- مشخصه اصلی دوره جوانی
۲-۱۱-۳- سنین نوجوانی و جوانی
۲-۱۱-۴ رشد جسمی و جنسی (بلوغ)
۲-۱۱-۵ رشد و تغییرات تفکر در نوجوان و جوان
۲-۱۱- ۶خلاقیت ویژگی مهم نوجوانان و جوانان
۲-۱۱-۶-۱ خلاقیت چیست؟
۲-۱۱-۶-۲- تفکر واگرا
۲-۱۱-۶-۳- تفکر همگرا
۲-۱۱-۶-۴ ویژگیهای نوجوان خلاق
۲-۱۱-۶-۵ خلاقیت و محیط اجتماعی
۲-۱۱- ۷ روحیات جوان
۲-۱۱-۸- خود و خودانگاره
۲-۱۱-۹- عزت نفس
۲-۱۱-۹-۱- تفاوت عزت نفس در دختران و پسران
۲-۱۱-۹-۲- عوامل موثر در عزت نفس
۲-۱۱-۱۰- شخصیت و عوامل تاثیر گذار برآن
۲-۱۲- هویت و عوامل شکل دهنده آن
۲-۱۲-۱ هویت
۲-۱۲-۲ شکلگیری هویت در نوجوان
۲-۱۲-۳- دستیابی به هویت
۲-۱۲-۴- تعلیق هویت
۲-۱۲-۵ – توقف هویت
۲-۱۲-۶- پراکندگی هویت
۲-۱۲-۷- وضعیت هویت در سنین مختلف
۲-۱۲-۸ هویت جنسی
۲-۱۲-۹ هویت اجتماعی و فرهنگی
۲-۱۲-۱۰ عواطف در جوانان
۲-۱۳- نیازهای جوانان
۲-۱۳-۱- نیازهای کمبود
۲-۱۳-۲- نیازهای رشد
۲-۱۳-۳- نیازهای روانی نسل جوان و تبعات عدم ارضای آنها
۲-۱۳-۴ علایق جوانان
۲-۱۳-۵ نظامهای فرهنگی- اجتماعی موثر در رشد نوجوانان و جونان
۲-۱۳-۶ تاثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی بر وضعیت نوجوانان و جوانان
۲-۱۴- جایگاه جوان در جامعه
۳-۱ مقررات ساختمانی در سایت با کاربری آموزشی
۳-۱-۱ تراکم ساختمانی در کاربری آموزشی
۳-۱-۲ مقررات ساختمانی در حوزه زمینهای آموزشی با کاربری آموزشی
۳-۱-۳- پارکینگ در کاربری آموزشی
۳-۲ ارکان و اصول طراحی فضای آموزشی
۳-۲-۱ مکان یابی فضای آموزشی
۳-۲-۱-۱ کاربریهای سازگار
۳-۲-۱-۲ کاربریهای ناسازگار
۳-۲-۱-۳ قرارگیری مرکز آموزشی در سایت شهر با توجه به ضوابط و اولویتهای همجواری و دسترسی
۳-۲-۱-۴ تحلیل و پیشنهادات همجواریها
۳-۲-۱-۵ مکان یابی با توجه به فرم و شکل زمین
۳-۲-۱-۶ شرایط محیطی
۳-۲-۱-۷ اوضاع طبیعی زمین
۳-۲-۲جهت یابی فضای آموزشی
۳-۲-۳ دسترسی به فضای آموزشی
۳-۲-۳-۱ شعاع دسترسی
۳-۲-۳-۲ عوامل کاهش شعاع دسترسی
شعاع دسترسی فضاهای آموزشی متوسطه
۳-۲-۴ ایمنی واحدهای آموزشی
۳-۲-۴-۱ ایمنی در مقابل سوانح طبیعی
۳-۲-۴-۲ ایمنی در مقابل سوانح غیر طبیعی
۳-۲-۴-۲-۱ – حریق
۳-۲-۴-۲-۲ خطوط انتقال و توزیع برق
۳-۲-۴-۳ایمنی در ارتباط با حوادث داخلی مدرسه
۳-۲-۴-۴ رعایت عقب نشینی جلوی ورودی مدارس
۳-۲-۵ ساختار و سازمان دهی محیط در مدرسه
۳-۲-۶ تناسبات انسانی و نقش آن در طراحی
۳-۲-۶-۱ ابعاد و اندازههای وسایل مدرسه
۳-۲-۷ خصوصیات فیزیکی مدارس
۳-۲-۷-۱ انواع سازماندهی مدارس
۳-۲-۷-۱-۱ سازماندهی مرکزی
۳-۲-۷-۱-۲ – سازماندهی خطی
۳-۲-۷-۱-۳ – سازماندهی شعاعی
۳-۲-۷-۱-۴ سازماندهی مجموعهای یا گروهی
۳-۲-۸ خصوصیات فیزیکی مدرسه
۳-۲-۸-۱ ظرفیت مدارس
۳-۲-۸-۲ تعداد طبقات مدارس
۳-۲-۸-۳ مساحت و حداقل سطح زیر بنای مورد نیاز
۳-۲-۸-۴ ضوابط تعیین کننده ظرفیت و ابعاد کلاس
۳-۲-۸-۵ ظرفیت و سرانه فضاها
۳-۲-۸-۵-۱ فضاهای بسته و سرپوشیده
۳-۲-۸-۵-۲ فضاهای محوطه
۳-۲-۹ سازمان دهی و ساخت کلاس
۳-۲-۹-۱ – سازمان اجتماعی کلاس
۳-۲-۹-۲ سازمان دهی محیط فیزیکی (انواع چیدمان در کلاس)
۳-۲-۱۰ خصوصیات محیط درس
۳-۲-۱۰- ۱ نورگیری کلاسها
۳-۲-۱۰-۱-۱ استفاده از نور طبیعی
۳-۲-۱۰-۱-۱ استفاده از نور مصنوعی
۳-۲-۱۱- اهمیت عامل رنگ در فضاهای آموزشی
۳-۲-۱۱-۲- مبانی رنگها
۳-۲-۱۲- صوت
۳-۲-۱۲-۱ – اصوات نامطلوب و مزاحم در فضاهای آموزشی
۳-۲-۱۲-۲ – آلودگی صوتی توسط وسایل نقلیه
۳-۲-۱۲-۴ روشهای کنترل سر و صدا
۳-۲-۱۳ شرایط مناسب هوا در فضاهای داخلی
۳-۳ خروجیهای مدارس
۳-۴ راهروهای پله
۳-۵ راهرو ها
۳-۶ نردههای حفاظ پله
۳-۷ درها
۳-۸ فضاهای واحد آموزشی
۳-۹ فضاهای بسته یا سرپوشیده
۳-۱۰ فضاهای باز و محوطه
۳-۱۱ نکاتی در طراحی فضاهای اموزشی
۳-۱۲ اصول کلی در طراحی هنرستانها
۳-۱۳ آشنایی بارشته نقشه کشی معماری
۳-۱۴ اصول مربوط به طراحی فضاهای ورزشی در مدارس
۳-۱۵ چکیده فصل سوم ( مطالعات تکمیلی )
۴-۱ بررسی نمونههای داخلی
۴-۱-۱ هنرستان دخترانه پاپلی خلعتبری، تهران
۴-۱-۲ دانشکده هنرهای زیبا
۴-۲ بررسی نمونههای خارجی
۴-۲-۱ دانشگاه پل
۴-۲-۲ مدرسه هنر و معماری فلوریدا
۵-۱- ویژگیهای شهر مشهد
۵-۱-۱- مطالعات جغرافیایی و اقلیمی
۵-۱-۲- خصوصیات اقلیمی
۵-۱-۳- تقسیمات اقلیمی و تیپولوژی معماری
۵-۱-۴- ویژگیهای معماری در مناطق گرم و خشک
۵-۲- اثرات اقلیمی در طراحی فضاهای آموزشی
۵-۲-۱- ضرورت توجه به بحث طراحی اقلیمی در ساختمانهای آموزشی
۵-۳- عمدهترین ویژگیهای اقلیمی برای ساختمانهای آموزشی در شرایط آب و هوایی مشهد
۵-۴- فرم کالبدی و سازمان دهی پلان
۵-۵- ابعاد و اندازه پنجرهها
۵-۶- عمق سایه بان
۵-۶-۱- ضریب سایه بان (c)
۵-۷- تهویه مورد نیاز
۵-۸- مصالح ساختمانی و رنگ سطوح خارجی
۵-۸-۱- تاثیر رنگ خارجی
۵-۹- گیاهان و فضای سبز
۵-۱۰- پیشنهاد سیستم سرمایش و گرمایش مکانیکی مناسب
۵-۱۱ مطالعات جمعیتی شهر مشهد
۵-۱۱-۱ جمعیت کنونی شهر مشهد
۵-۱۱-۲ جمعیت شناور شهر مشهد
۵-۱۱-۳ جمعیت آینده شهر مشهد
۶-۱ عوامل مهم و تأثیر گذار در مکان یابی سایت آموزشی
۶-۲ معرفی سایت
۶-۳- بررسی منطقه پروژه
۶-۳-۱- وضعیت فیزیکی زمین (ابعاد و اندازههای سایت)
۶-۳-۲- موقعیت مکانی به لحاظ کاربریهای اطراف
۶-۳-۳- دسترسیهای پیرامون سایت و وضعیت ترافیکی آن
۶-۳-۴- ترافیک
۶-۳-۵- تراکم ساختمانی در محدوده سایت
۶-۴ سایت آنالیز
۶-۴-۱ تحلیل دسترسیها و درجه بندی معابر
۶-۴-۲ بررسی کاربریهای اطراف و تراکم طبقاتی
۶-۴-۳ بررسی گرههای ترافیکی و آگوستیک
۶-۵ بررسی وضعیت تابش
۶-۶ دید و منظر از بیرون سایت به درون
۶-۷ عکسهای سایت
فصل هفتم: برنامه فیزیکی طرح
فصل هشتم: مبانی طراحی معماری پروژه
۸-۱ مبانی نظری خاص طرح:
انجام
منابع