تحقیق جغرافیای استان خراسان ۱۸۲ص ( ورد)

تحقیق جغرافیای استان خراسان ۱۸۲ص ( ورد)

تحقیق جغرافیای استان خراسان ۱۸۲ص ( ورد)

تحقیق-جغرافیای-استان-خراسان-182ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۰۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏جغرافیای استان خراسان
‏مطالعات زمین شناختی
‏استان خراسان، در گذر دوران های زمین شناختی، دستخوش دگرگونی های بسیار بوده است. از سنگهای بسیار کهن تا جدید ترین ‏آن‏ها، در تشکیل این سرزمین شرکت دارند. حرکت های کوه زا و زمین زا و عوارض ناشی از ‏آن‏ها، بارها خشکی ها، از جمله خراسان را تغییر شکل داده، ‏آن‏ها را از زیر آب در آورده یا در زیر دریاها مدفون ساخته اند. همزمان با این دگرگونی ها، عوامل فرسایش به نوبه خود، خشکی ها را مورد حمله قرار داده و دگرگونی های زیادی در ‏آن‏ها ایجاد کرده اند.
‏در دوران چهارم زمین شناختی، بیشتر نواحی ایران از آب خارج شد. از دریاهای گذشته، حوضه های بسته و دریاچه هایی بر جای ماند، که بخش زیادی از آنها در اثر شدت تبخیر و کمی بارندگی، خشک شده اند.
‏دشت کویر و کویرلوت که بخشی از ‏آن‏ها در استان خراسان قرار دارد، یادگاری از ‏آن‏ دریاچه هاست. عامل اصلی تغییر چهره زمین در دوران چهارم، فرسایش است.
‏در دوران چهارم با شکل گرفتن نامهمواری ها و بیرون آمدن ‏بخش هایی از زمین، فرسایش، دست اندرکار سایش بلندی ها و تراکم فرآورده های خود، در نواحی پست شده است.
‏عمل فرسایش در دوره های یخچالی، به گونه فرسایش همچووار یخچالی ، و در دوره های بین یخچالی ، به گونه فرسایش آب های روان و باد، شکل امروزی را به نامهمواری های خراسان داده است و جز کوهزایی آلپی، فعالیت کوه زایی دیگری دیده نشده است تنها حرکت های زمین زا، به گونه گسل و زلزله وجود داشته است. ‏فلات ایران، از لحاظ فعالیت تکتونیکی، جوان و به شدت فعال است، کشور ایران روی کمربند زلزله هیمالیا ‏–‏ آلپ قرار گرفته ‏و کمتر نقطه ای می توان یافت که در معرض زلزله های شدید نباشد و همین فعالیت تکتونیکی سبب شده است تا سرزمین ایران به گونه یکی از نا امن ترین مناطق جهان در آید.
‏در ۱۳ کیلومتری جنوب خاوری طبق و ۹ کیلومتری ‏خاور گسله لرزه زای طبس، پهنه ای به نام ‏«‏شکسته هزار‏»‏ در پای باختری تپه های نئوژن با گسلش زمین لرزه ای وجود دارد. پهنه شکسته هزار در زمین لرزه ۱۳۵۷ ‏ه ش، طبق، به شدت شکسته شده و گسله های بسیاری در ‏آن‏ جنبش دوباره یافت.
‏از ‏آن‏ جا که ایران در نیمه زلزله خیز مدیترانه قرار گرفته و استان خراسان یکی از مناطق زلزله خیز است گهگاه زلزله های شدید در
‏آن‏ روی می دهد. چنان که در اثر زلزله های اخیر خراسان، شهرستان فردوس و روستاهای دشت بیاض و کاخک ویران شده اند، تپه های ماسه ای پیرامون طبق، قاین، سبزوار، بجستان و بشرویه، که در حال حرکت هستند آبادی ها و کاریزها را در معرض ویرانی قرار می دهند از ویژگی های دوران چهارم می باشند.
‏در روزهای ۱۶ و ۱۱ بهمن ۱۳۷۵ ه ش ، سه زمین لرزه بزرگ، شما خراسان و جنوب جمهوری ترکمنستان را لرزاند. زمان رویداد این زمین لرزه ها به وقت بین المللی (زمان گرینویچ) به شرح زیر است.
‏زمین لرزه اول، ‏که در واقع پیش لرزه زمین لرزه دوم بود در چهارم فوریه سال ۱۹۹۷ م، ساعت ۹ و ۵۳ دقیقه و ۵۸ ثانیه GMT‏ (ساعت ۱۴و۱۷ دقیقه و ۴۹ ثانیه به وقت محلی).
‏زمین لرزه دوم، که لرزه اصلی و سبب ویرانی ها بوده است‏، در روز چهارم فوریه ۱۹۹۷ م ، در ساعت ۱۰و۳۷ دقیقه و ۲۹ ثانیه GMT‏ (ساعت ۱۴و۷ دقیقه و ۴۹ ثانیه به وقت محلی ).
‏زمین لرزه سوم (در جنوب ترکمنستان) ر روز پنجم فوریه ۱۹۹۷ م، ساعت ۷ و ۵۴ دقیقه GMT‏.
‏رو مرکز پیش لرزه توسط موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در محدوده جاجرم به مختصات ۹/۳۶ درجه پهنای شمالی و ۵/۵۶ درجه درازای خاوری و بزرگی آن ۴/۵ = m b‏ تعیین شده است. رو مرکز زمین لرزه اصلی نیز توسط موسسه بالا در محدوده بجنورد به مختصات ۳/۳۷ درجه پهنای شمالی و ۴/۵۷ درجه درازای خاوری تعیین شده و ‏بزرگی آن ۱/۶ = M‏ گزارش شده است.
‏رو مرکز زمین لرزه ‏سوم در جنوب ترکمنستان بوده و به شدت در شمال خراسان احساس شده است.
‏بررسی های مهلرزه ای نشان می دهد که مرکز دو زمین لرزه شمال خراسان به یکدگیر نزدیک بوده و نمی تواند یکی در جاجرم و دیگری در بجنورد روی داده باشد. در واقع ناحیه بیشترین شدت زمین لرزه در فاصله حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلومتری شمال بجنورد، ‏یعنی بخش گرمخان بوده و مرکز مهلرزه ای ‏آن‏ به مختصات ۶۳/۳۷ درجه پهنای شمالی و ۴۶/۵۷ درجه درازای خاوری در جنوب خاوری قزل قان مکان یابی می شود. پیش لرزه شدید سبب گردیده است که مردم از خانه های خود بیرون رفته و در هنگام رویداد زمین لرزه اصلی در فضای آزاد باشند. ‏همین مساله باعث شده است که خوشبختانه شمار کشته ها و زخمی ها از حد انتظار کمتر باشد. آمار رسمی کشته ها کمتر از ۱۰۰ نفر است. در ساعت ۷و۵۷ دقیقه و ۲۹ ثانیه به وقت گرینویچ برابر با ساعت ۱۲ و ۲۷ دقیقه و ۲۹ ثانیه به وقت محلی روز شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۶ ه ش ، زلززله ای به بزرگی ۱/۷

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x