تحقیق تکبر ۱۵ ص ( ورد)

تحقیق تکبر ۱۵ ص ( ورد)

تحقیق تکبر ۱۵ ص ( ورد)

تحقیق-تکبر-15-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏بسمه‏‌‏تعالی
‏تکبر:
‏تکبر در لغت به معنی خود بزرگ بینی است از اخلاق رذیله که نکوهش شده در قرآن با تعبیرات مختلفی به کار رفته است .
‏در برخی موارد به عنوان متکبر (آیه ی ۶۰ سوره ی زمر _ آ‏یا منزلگاه متکبران در جهنم نیست‏)
‏آیه ی ۳۵ سوره ی غافر _ بدینسان خدا بر هر قلب متکبر زور گویی مهر می نهد
‏آیه ی ۱۷۳ سوره ی نسا _ او مستکبران را دوست ندارد
‏آیه ی ۲۷ سوره ی غافر _ موسی گفت من به پروردگار خود و پروردگار شما از هر فرد متکبری که روز حساب را باور ندارد به خدا پناه می برم
‏آیه ی ۵۶ سوره ی غافر _ آنانکه بدون هیچ دلیلی درباره ی آیات خدا مجادله می کنند جز تکبر و رسیدن به مقام بالاتر در دل ندارند اما به آن آرزو نخواهند رسید
‏آیه ی ۲۳ سوره ی الحشر
‏آیه ی ۱۱ سوره ی نور
‏آیه ی ۲۶۶ سوره ی بقره
‏آیه ی ۴۰ سوره ی عمران
‏آیه ی ۳۹ سوره ی ابراهیم
‏آیه ی ۵۴ سوره ی الحجر
‏۲
‏آیه ی ۲۳ سوره ی الاسراء
‏آیه ی ۸ سوره ی مریم
‏آیه ی ۱۰ سوره ی هود
‏آیه ی ۲۳ سوره ی الحدید
‏آیه ی ۳۶ سوره ی نساء
‏آیه ی ۲۰ سوره ی الحدید
‏آیه ی ۱۴ سوره ی الرحمن
‏آیه ی ۱۸ و ۱۹ سوره ی لقمان در رابطه با تکبر است :
‏ولا تصعر خدک للناس و لا تمش فی الارض مرحا ان الله لا یحب کل مختال فخور
‏به خود پسندی از مردم روی نگردان و به تکبر روی زمین قدم بر ندار زیرا خدا آدم از خود راضی را دوست ندارد .
‏لقمان حکیم به مسائل اخلاقی در ارتباط با مردم و خویشتن پرداخته .
‏ولاتصعر خدک للناس : با بی اعتنایی از مردم روی مگردان . روی خود را بکلی از مردم مگردان و از کسی که دارد با تو سخن می گوید از در توهین اعراض مکن
‏ولا تمش فی الارض مرحا : و مغرورانه بر روی زمین راه مرو تکبر ممنوع است حتی در راه رفتن و نیز در زمین چون آنانکه بسیار خوشحالند راه مرو اولین نشانه ی بندگان خوب خدا حرکت متواضعانه ی آنهاست .
‏۳
‏ان الله لایحب کل مختال فخور : چرا که خداوند هیچ متکبر مغروری را دوست نمیدارد کسانی را که دستخوش خیلاء و کبرند .
‏تصعر : از ماده ی صعر در اصل یکنوع بیماری است که به شتر دست می دهد و گردن خود را کج میکند صعر به معنای کج بودن گردن است و تصعیر به معنای گرداندن گردن از نظر هاست .
‏مرح : بر وزن فرح به معنی غرور و مستی ناشی از نعمت است مرح به معنی شدت خوشحالی و زیاده روی در آن است به معنی خرامیدن و غرور است .
‏مختال : متکبر و لاف زن از ماده ی خیال و خیلاء به معنی کسی است که با یک سلسله تخیلات و پندارها خود را بزرگ می بیندبه موهومات خیالات و بلند پروازی ها خود را گرفتار نسازیم. علت اینکه کبر را خیلا می گویند به این جهت است که آدم متکبر خود را بزرگ خیال می کند و چون فضیلت برای خود خیال میکند زیاد فخر می فروشد . خود خواه کسی که به خیال برای خود چیزی تصور می کند که در او نیست و اینکه اسب را خیل گویند زیرا در راه رفتن کبر می ورزد ۳۶ نسا
‏فخور : بسیار مغرور و فخر فروش از ماده ی فخر به معنی کسی است که نسبت به دیگران فخر فروشی می کند تفاوت مختال و فخور در این است که اولی اشاره به تخیلات کبر آلود ذهنی است و فخور اشاره به اعمال کبر آمیز خارجی است .
‏۵
‏کسی که مناقب و محاسن خود را از راه کبر و خود نمایی می شمارد فخور است اگر کسی ‏مناقب و محاسن خود را برای اعتراف به نعمت برشمارد فخور نیست بلکه شکور است . ۳۶ نسا
‏و به این ترتیب لقمان در اینجا به دو صفت زشت و ناپسند که مایه ی از هم پاشیدن روابط صمیمانه ی اجتماعی است اشاره میکند یکی تکبر و بی اعتنایی و دیگری غرور و خود پسندی که هر دو در این جهت مشترکند که انسان را در عالمی از توهم و پندار و خود برتر بینی فرو می برند و رابطه ی او را از دیگران قطع میکنند .
‏مخصوصا” با توجه به ریشه ی لغوی صعر روشن می شود که این گونه صفات یک نوع بیماری روانی و اخلاقی است یکنوع انحراف در تشخیص و تفکر است و گر نه یک انسان سالم از نظر روح و روان هرگز گرفتار اینگونه پندارها و تخیلات نمی شود .
‏ناگفته پیداست که منظور لقمان تنها مساله ی روی گرداندن از مردم و یا راه رفتن مغرورانه نیست بلکه منظور مبارزه با تمام مظاهر تکبر و غرور است اما از آنجا که این گونه صفات قبل از هر چیز خود را در حرکات عادی و روزانه نشان میدهد انگشت روی این مظاهر خاص گذارده است .
‏در انتهای آیه ی ۱۸ سوره ی لقمان آمده است ان الله لا یحب کل مختال فخور زیراکه خداوند هیچ متکبر مغروری را دوست نمی دارد از عامل خشنودی خداوند برای تشویق و از نا خشنودی او برای ترک زشتی ها و گناهان استفاده کنیم .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x