تحقیق توبه ( ورد)

تحقیق توبه ( ورد)

تحقیق توبه ( ورد)

تحقیق-توبه-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

۱
‏معناى واقعى توبه چیست؟ چگونه مى توانیم خود را از گناهان پاک ‏کنیم و موفق به توبه شویم؟
‏توبه در لغت به معناى »دست کشیدن از گناه، بازگشتن ‏بر طریق حق، پشیمان شدن از گناه«(۱) است.
‏توبه را مى توان از الطاف و محبّت‏هاى ‏الهى دانست، پس از گناه، جاده و راهى براى بازگشت ایجاد مى‏شود، تا بنده خطاکار به ‏محض آگاهى از بدى گناه، از آن راه باز گردد. توبه نعمت بزرگى است که بر بشر ارزانى ‏شده است.
‏حقیقت »توبه« ندامت و پشیمانى از گناه است که لازمه آن تصمیم بر ترک در ‏آینده است. اگر کارى بوده که قابل جبران است، در صدد جبران بر آید. گفتن استغفار ‏بیانگر همین معنا است، به این ترتیب ارکان توبه را مى توان در پنج چیز خلاصه کرد. ‏ترک گناه، ندامت و پشیمانى، تصمیم بر ترک در آینده، جبران گذشته و ‏استغفار.(۲)
‏خدا در قرآن از توبه واقعى به نام توبه نصوح نام برده است: »اى ‏کسانى که ایمان آورده‏اید! به سوى خدا بازگردید و توبه کنید، توبه ‏خالصانه.(۳)
‏شخصى از پیامبر سؤال کرد که توبه نصوح چیست، حضرت فرمود: »شخص توبه ‏کننده به هیچ وجه بازگشت به گناه نکند، چنان که شیر به پستان هرگز باز ‏نمى‏گردد.(۴)
‏بعضى گفته‏اند توبه نصوح آن است که واجد چهار شرط باشد: پشیمانى ‏قلبى، استغفار زبانى، ترک گناه و تصمیم بر ترک در آینده.(۵)
‏چگونه مى توان بر ‏گناه چیره و به توبه موفق شد؟
‏بیشتر علماى اخلاق توبه را مجموعه مرکّبى از ‏علم و حال و عمل مى دانند. اگر کسى بخواهد موفق به توبه شود، باید این سه امر را ‏مورد توجه قرار دهد، یعنى اوّل لازم است انسان به زشتى گناه پى ببرد، سپس حال ‏پشیمانى در دل او به وجود آید، سرانجام در مقام عمل، گذشته را جبران ‏نماید.(۶)
‏آغاز توبه و ترک گناه، عنایت حق است. تا لطف الهى نصیب انسان نگردد، ‏توبه امکان‏پذیر نیست. علامه طباطبایى مى گوید: توبه عبد حسنه است و حسنه نیازمند ‏به نیرو است و نیروى انجام حسنه را خداوند مى دهد. او است که توفیق میدهد، یعنى ‏اسباب را فراهم مى سازد تا بنده موفق و متمکن از توبه شود و بتواند از فرورفتگى در ‏لجنزار گناه و دورى از خدا بیرون آید و به سوى پروردگارش باز گردد.(۷) امام سجاد(ع) ‏به این نکته تصریح دارد که وفاى به توبه جز به نیروى حفظ و نگه‏دارى خداوند میسّر ‏نیست.(۸) بنابراین در ابتدا باید از خداوند کمک خواست و سپس قدرت تصمیم‏گیرى را ‏افزایش داد و اقدام عملى را شروع نمود.
۲
‏توبه و استغفار، از عادت تا حقیقت
‏ 
‏ 
‏ یکی از نعمت ها و موهبت های عظیم خداوند متعال که به چشمه های عمیق و جوشان فیض و رحمت خاص او متصل است و همواره جاری در نهرهای زندگی انسان و برطرف کننده همه آلودگی ها و منزه کننده لحظات حیات او می باشد « توبه و استغفار » است .
‏حضرت پروردگار به دلیل رحمت خاص و اوج شفقت و مهربانی و رافت خویش نسبت به بندگانش توبه و استغفار را فرصتی بسیار مغتنم و حیاتی برای جبران معاصی و گناهان و ترک فساد و تباهی و خروج از بیراهه های ظلمانی و وحشت زای فسق و فجور و ورود در راه روشن و نورانی هدایت و رستگاری قرار داده است .
‏خطا کاران و معصیت پیشگان به وسیله توبه و استغفار از گذشته تباه خویش نادم می شوند و در اوج پشیمانی و با احساس شرمساری از عملکردهای تباهشان به درگاه حضرت احدیت باز می گردند و زبان به اعتراف می گشایند و طلب مغفرت می نمایند و به این وسیله فرصت های تازه و زمینه های مساعدی می یابند تا آینه دل را از زنگار معاصی بزدایند و پاک و منزه از هر آلودگی جان و روح را محل ریزش باران های مهر و محبت الهی سازند.
‏توبه و استغفار به درگاه حضرت پروردگار و بازگشت از گناهان با آن که فرصتی بسیار عالی و بی نظیر برای جبران خطاها و معاصی و عبور از موانع رشد و کمال معنوی و وصول به مراتب تقوا و عفاف می باشد متاسفانه توسط گروه هایی از مردم یا مورد توجه و عمل قرار نمی گیرد و یا در صورت
۳
‏گرایش و عمل نه به صورت حقیقی و خالص و صحیح که در نازل ترین سطح و به صورت ظاهری و با مختص کردن آن به ذکر و عبارت معمول و خودداری از دقت و تعمق در ژرفا و محتوا و شرایط و آثار عظیمش به ظهور و بروز در می آید. طبیعی است که در این رویکرد به توبه و استغفار حقیقت و ماهیت آن پنهان می ماند و شخص استغفار کننده به ایجاد تحول اساسی و بنیادین در جان و روح خویش موفق نمی شود و در همان حال که مکرر زبان به توبه و استغفار می گشاید به ارتکاب مجدد معاصی و مفاسد می پردازد و به این ترتیب همه راه های خودسازی و تحول زایی و رسیدن به پاکی و عفاف را مسدود می نماید.
‏امیرمومنان حضرت علی (ع ) حقیقت توبه و بازگشت به سوی خداوند را اینگونه می نمایاند :
‏« توبه پشیمانی به دل، طلب آمرزش به زبان، ترک گناهان با اعضا و جوارح و تصمیم به بازنگشتن به گناه است . » (۱ )
‏کسانی که حقیقت توبه را در نیافته اند و در سطح مانده اند و همواره در حال استغفار هستند فقط به « طلب آمرزش بازبان » عمل می کنند و سه شرط دیگر یعنی « پشیمانی به دل » و « ترک گناهان » و « تصمیم استوار بر بازنگشتن به معاصی » در وجود آنان متجلی نگردیده است . طبیعی است که اینان به همان دلیل که دل و جانشان به ندامت و پشیمانی نرسیده است و به طور واقعی ترک گناهان را به مرحله عمل در نیاورده و تصمیمی راسخ و متقن برای باز نگشتن مجدد به معاصی نگرفته اند طلب آمرزش به زبان هرگز متحول کننده و نجاتگرشان نخواهد بود.
‏حضرت علی (ع ) توبه با شروط پشیمانی دل طلب آمرزش به زبان ترک معاصی و تصمیم مستحکم بر بازنگشتن به گناهان را توبه واقعی و راستین می داند و موجب پاک و منزه شدن دلها از هر معصیت و گناه (۲ ) و نازل شدن رحمت الهی (۳ ) معرفی می نماید .
‏امیر مومنان حضرت علی (ع ) علاوه بر ترویج اندیشه های زلال و الهی و جامع خویش درباره حقیقت توبه و استغفار و طرد و نفی توبه ظاهری و سطحی منحصر در چرخش زبان و ذکر عبارت خاص مبتنی بر طلب بخشایش از خداوند متعال در عرصه اجتماع و در مواجه با افراد متظاهر به توبه و سطحی نگر نسبت به این نعمت و موهبت الهی به نهی آنان از این تفکر قشری و ناصحیح می پرداخت و حقیقت توبه را در مقابل دیدگان فکر و جان و روحشان نمایان می ساخت .
۴
‏روزی یکی از کسانی که عادت داشت زبان به توبه و استغفار بگشاید و از حقیقت این عمل در غفلت و بی خبری و جهل و نادانی به سر می برد نزد حضرت علی (ع ) چنین گفت :
‏استغفرالله
‏امیرمومنان (ع ) که بر سطحی نگری و فقدان شناخت و بینش شخص مزبور نسبت به آن چه می کند مطلع بود خطاب به او فرمود :
‏مادرت به عزایت بنشیند! آیا می دانی استغفار چیست
‏امام (ع ) سپس توبه و استغفار را اینگونه تبیین نمود :
‏استغفار درجه والامقامان است و آن دارای شش معنا و مفهوم می باشد :
‏اول پشیمانی و ندامت است بر آن چه گذشت .
‏دوم عزم و تصمیم است بر ترک گناهان برای همیشه .
‏سوم پرداخت حقوق مردم به آنان است تا خداوند را پاک و عاری از پی آمد گناه ملاقات کنی .
‏چهارم عمل به فرایض و واجباتی است که برعهده تو بوده است و آنها را ضایع ساخته ای و حقشان را به جا نیاورده ای .
‏پنجم توجه به گوشت هایی است که از حرام بر پیکرت روییده شده و تو باید با اندوه فراوان آنها را ذوب نمایی تا پوست به استخوان بچسبد و میان آن دو گوشت جدید پدید آید.
‏ششم به جسم خود رنج طاعت را بچشانی همان طور که حلاوت معصیت را به آن چشانده بودی .
‏در این هنگام باید « استغفرالله » را بر زبان جاری سازی . » (۴ )

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x