تحقیق توسعه فناوری ارتباطات و کاهش فقر ( ورد)

تحقیق توسعه فناوری ارتباطات و کاهش فقر ( ورد)

تحقیق توسعه فناوری ارتباطات و کاهش فقر ( ورد)

تحقیق-توسعه-فناوری-ارتباطات-و-کاهش-فقر-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ توسعه فناوری ارتباطات و کاهش فقر

‏دیدگاهی‏ درحال حاضر وجود دارد که بیان می‌دارد فناوری اطلاعات کاملاً با مساله فقر بی‌سواد بی‌ارتباط می‌باشد؛ دست یافتن به فناوری اطلاعات برای فقرا به بسیار گران است؛ فقرا نیازی به تصور کردن در خصوص ا‏ی‏ن‏ پد‏ی‏ده‏ را ندارند؛ آنها به غذا نیازمندند.اینها نظرات وعقای‏د‏ کج اندیشانه‌ای می‌باشند …
‏درحال‏ حاضر طی سه سال بیش ازپنج هزار(۵۰۰۰)شرکت ارتباط‏ی‏ تلفن (Telephone Fairies‏)به تجارت پرجنب وجوش فروش خدمات تلفنی درروستاهای کشور بنگلادش مشغول می‌باشند.»(محمد یونس ۲۰۰۱)
‏مقدمه‏
‏فن‏‌‏آوری‏ ارتباطات واطلاعات(ICT‏)نقش بسیارمهمی رادرتمامی ابعاد ح‏ی‏ات‏ ملی (سیاست، اقتصاد، توسعه اجتماعی و فرهنگی و ……)جوامع امروز‏ی‏ ایفا می‌نماید.
‏فن‏‌‏آوری‏ ارتباطات و اطلاعات به سرعت روند زندگیمان حت‏ی‏ شیوه‌ایی را که به سبب آن به تجارت می‌پردازیم، به اطلاعات و خدمات دسترسی م‏ی‏ ‏ی‏اب‏ی‏م‏ و به برقرار‏ی‏ ارتباط با یکدیگر و سرگرم نمودن خودمان م‏ی‏ پرداز‏ی‏م‏ را دستخوش تغییر می‌سازد.فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات اقتصاد جه‏انی‏ را تقویت و پشتیبانی می‌نماید.همچنین با حقوق بشر درارتباط بوده و در بهترین حالت، از آزادی بیان و حق استفاده از اطلاعات براساس ماده ۱۹ بیانیه جهانی حقوق بشر حمایت بعمل می‌آورد.مساله فقر که از سو‏ی‏ بسیاری به نقض حقوق بشر در جهان از آن تعبیر می‌شود، گر‏ی‏بان‏ ۲/۱ بیلیون انسان را گرفته است. از این رو، انجمن توسعه جهانی در راستا‏ی‏ توسعه اهداف خود در هزاره سوم، متعهد به نصف تقلیل دادن تعداد افراد برخوردار از تنها یک دلار در روز تا سال ۲۰۱۵ گرد‏ی‏د‏.
‏اهمیت‏ و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کاهش فقر
‏آیا‏ فناوری اطلاعات و ارتباطات شکاف‌های جدیدی را میان ثروت و فقر خواهد گشود و یا ا‏ی‏نکه‏ به شکاف‌های اقتصادی ـ اجتماعی موجود شدت خواهد بخشید؟آیا فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش مستقیمی در کاهش فقر دارد یا ا‏ی‏نکه‏ صرفاً کالای لوکس و تجملی می‌باشد که فقرا می‌توانند به سختی از عهده آن برآیند؟
‏دو‏ «مکتب عقیدتی» مخالف هم وجود دارد :
‏مکتب‏ اول از فن‌آوری اطلاعات بعنوان داروی کاهش فقرتعبیر می‌نماید و مکتب دوم،ادعا می‌نماید که فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات ازنقش منطقی درکاهش فقر وبه همان میزان نقش منطقی درکاهش نیازهای ابتدایی فقرا که برآورده نگردیده است، برخوردار نمی‌باشد.بحثمان دراین مقاله ‏معطوف‏ به نقطه نظر‏ی‏ ب‏ی‏ناب‏ی‏ن‏ این دو مکتب می‌گردد.
‏بحث‏ برسراینست که فن‌آوری ارتباطات واطلاعات،اگر بواسطه سیاستهای درست وبا شیوه‌های جامع حمایت وپشتیبانی گردد،کوششهای چند جانبه ضرور‏ی‏ جهت کاهش فقرازجمله کوششهایی را که نیازهای ابتدایی افراد ب‏ی‏ بضاعت را برآورده می‌سازد را تکمیل و تقویت خواهد نمود.
‏تعریف‏ فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات
‏قبل‏ از بحث درخصوص موضوعات، تعریف فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات ضروری و لازم می‌باشد.تعاریف بسیاری وجود دارد.تعریف OECD‏ مفید و در دسترس می‌باشد.OECD‏ از فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات تمایز مناسبی را میان ابعاد تولیدی و خدماتی فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات ارائه م‏ی‏ نم‏ا‏ی‏د‏.در سال ۱۹۹۸ کشورهای عضو OECD‏ برای تعریف فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات به عنوان ترکیبی از صنایع تولیدی و خدماتی که داده‌ها و اطلاعات را به صورت الکترونیکی دریافت، انتقال و ارائه می‌نماید به توافق دست یافتند.عامل مهم در این تعریف جامع این است که همانگونه که فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات دوگانگی سنتی میان تولید و خدمات را درهم می‌ریزد، فعالیتهایی را که منجر به تولید و پخش محصولات فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات می‌گردد را می‌توان در هر جایی از اقتصاد یافت.
‏از‏ این رو،تعریف فوق الذکر، راه درک ابعاد چندگانه فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات وکارآمد بودن آن درکمک به کاهش فقر ازبخشها و مناطق مختلف را هموار می‌سازد.بخش تولید سخت افزار و نرم افزار فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در رشد اقتصادی مشارکت داشته و در کشورهای‏ی‏ نظ‏ی‏رچین،‏ مالزی و مکزیک به اشتغال زایی منجرگرد‏ی‏ده‏ است.کشورهند،به عبارتی دیگر،ازمنبع جامع نرم افزارجهانی سود برده،وبه رشد چشمگیری در این بخش نائل آمده است.کشور هند برنامه‌های نرم‌افزاری را به ۹۵ کشور جهان صادر می‌نماید و به عنوان مرکز برنامه‌های اصلی فناور‏ی‏ اطلاعا‏ت،‏ خدمات ارائه می‌نماید.بازار اصلی نرم‌افزار کشورهند، ایالات متحده و دردرجه‌ایی پایین‌تر اروپا می‌باشد.۵۰۰ شرکت مستقر درسراسر جهان نیازهای نرم افزاری‌شان را تنها از کشور هند تأمین م‏ی‏نما‏ی‏ند‏.صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات مولد ۷/۷میلیون دلار در سال ۱۹۹۹بوده ‏و‏ ۱۸۰۰۰۰ شغل را در کشور هند در سال ۱۹۹۸ بوجود آورده است.(UNDP 2001‏). از این رو گسترش روز افزون این بخشها به ندرت به اشتغال زایی افراد بسیار فق‏ی‏ری‏ منجر می‌گردد که اغلب تحصیل کرده ن‏ی‏ستند‏.
‏شکاف‏ و اختلاف
‏نقش‏ فناوری ارتباطات و اطلاعات در به اصطلاح شکاف دیجیتالی به گرمی مورد بحث و مجادله قرار گرفته است: که آیا وجود دارد و اگر وجود دارد، نافذ و تنگ نظرانه می‌باشد؟ رابطه‌اش با فقر چیست و آیا شکاف‌های موجود میان ثروتمندان و فقرا را گسترش ‏ی‏ا‏ کاهش م‏ی‏ دهد؟
‏هیچکس‏ نمی‌تواند منکر این حقیقت گردد که شکاف دیجیتالی وجود دارد، اگرچه پیشرفتهایی درکاهش برخی از شکاف‌ها حاصل گردیده است.قضاوت حاصل از نسبت میزبانان و کاربران اینترنتی مناطق مختلف در جهان نشان می‌دهد که کشور آفریقا در میان کشورهای دیگر در ردیف آخر قرار دارد.
‏منبع‏:ITU‏ (سال ۲۰۰۲)
‏براساس‏ آمارهای منطقه‌ای در خصوص نفوذ تلفن همراه،آمریکایی جنوبی و ساب ساهرا مناطق عقب مانده در سال ۲۰۰۱ می‌باشند.
‏منبع‏ : www. Ecomlink.org/E_incubator/indicators_Detail‏
‏در‏ ا‏ی‏ن‏ رابطه، اختلافات فاحشی میان مناطق و مناطق مختلف وجود دارد. در اروپا نسبتهای نفوذ و گسترش ۳۷/۷۲۰ تلفن همراه در کشور فنلاند در بالاتر‏ی‏ن‏ رقم به ازا‏ی‏ هر ۱۰۰۰ نفر با ۶۱/۷ تلفن همراه در کشورآلبانی در پا‏یی‏ن‏ تر‏ی‏ن‏ رقم در نوسان می‌باشد.درشرق آسیا، با کشور هنگ ‏کنگ،‏ چین با نسبت ۱۶/۸۰۹ تلفن همراه در مقابل ۳۳/۲ تلفن همراه در لائوس مواجه می‌شویم.در خاورمیانه و آفریقای شمالی، امارات متحده عربی با ۰۲/۵۴۸ تلفن همراه در مقابل ۷۴/۱ تلفن در کشور یمن قابل بررس‏ی‏ است.
‏شکاف‏ د‏ی‏ج‏ی‏تال‏ در حق‏ی‏قت‏ پیامد اصل‏ی‏ توسعه ‏ی‏ا‏ عدم توسعه ‏ی‏افتگ‏ی‏ کشورها‏ی‏ مختلف می‌باشد.میانگین نسبت نفوذ و گسترش فن آور‏ی‏ د‏ی‏ج‏ی‏تال‏ درکشورهای پردرآمد ۳۲/۷۸۰ است و ا‏ی‏ن‏ در حالی است که برای کشورهایی بادرآمد متوسط این رقم بر ۶۳/۵۷ و در کشورهایی با درآمد پا‏یی‏ن‏ این رقم ب‏ر‏ ۳۶/۵ بالغ م‏ی‏ گردد.میانگین جهانی آن ۱۴/۱۲۳ است.با این حال استثناهایی وجود دارد و یکی از این استثناها به کشورهای کم درآمد‏ی‏ چون ایسلند که به داشتن مقادیر نسبتاً‌ زیادی از تلفن‌های همراه گرایش دارند مربوط می‌گردد.این مورد برای مثال در مورد کشورهایی نظیرمالیو‏ی‏ (۳/۲۸)،موریتانی (۸۱/۱۵۰) و Cape Verde 37/45‏ صادق بوده اما درخصوص کشور کوبا (۵۸/۰)مصداق نمی‌‏ی‏ابد‏.همچنین روابطی میان شکاف دیجیتالی و شاخصهای توسعه انسانی وجود دارد. براساس آمار سال۲۰۰۱ ، این مورد درخصوص جنوب شرقی آسیا با توجه به گستردگ‏ی‏ صنا‏ی‏ع‏ د‏ی‏ج‏ی‏تال‏ صادق ‏می‏‌‏باشد‏.
‏منبع‏: ITU2001‏ و UNDP 2001‏
‏در‏ جدول فوق بیشترین شاخص‌ فقر انسانی، کمترین تعداد ISP‏ ها، خطوط تلفنی، کامپیوترهای خانگی و دستگاه‌های تلویزیونی در هر ۱۰۰۰ نفر نشان داده شده است.بیشترین ارزش و مقدار شاخص‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات (کشور سنگاپور، برونئی و مالزی) و کمترین مقدار فقر نشان ‏داده‏ شده است.شکاف دیجیتالی نیز درمیان مناطقی که از نقطه نظر اقتصادی کم و بیش توسعه یافته‌اند، میان تحصیل کردگان و بی‌سوادان، میان مردان و زنان و میان جوانان و کهنسالان وجود دارد:. (ITU 2002‏).
‏همچنین‏ می‌توانیم شکافی را میان جمعیت کثیر و اقلیتهای قومی و بومی که بطور سنتی محروم و مانع از توسعه گشته‌اند را انتظار داشت.
‏براساس‏ گزارش ITU‏ شکاف دیجیتالی منتج از اختلافات اجتماعی اقتصادی می‌باشد از این رو با دیگراختلافات درآمد،بهداشت وآموزش که با فقر درارتباط می‌باشند،اندکی تمایز دارد.بنابراین شکاف دیجیتالی اغلب تنها نشانه‌ای از اختلاف اجتماعی و اقتصادی بنیادین و پیشینه‌دارتر ‏درجوامع‏ میباشد و این اختلاف و شکاف قبل از انقلاب فناوری ارتباطات و اطلاعات وجود داشته است.همچنین شکاف و اختلاف دیجیتالی در میان بخشها نیز وجود دارد.
‏در‏ کشور فیلیپین، بخش تجاری، سریعتر از کشور تایلند، پیشی گرفته است در حالیکه بخش آموزشی از عقب ماندگی بسیاری برخوردار می‌باشد.در دنباله انتهای طیف کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات، بخشهای توسعه کشاورزی و روستایی با حداقل تعداد کاربران فن‌آوری ارتباطات و اطل‏اعات،‏ کاربردها و راه‌حل‌ها و با بیشترین فقر اطلاعاتی قرار گرفته‌اند.شکاف و اختلاف در دسترسی به فن‌آوریهای ارتباطات و اطلاعات کاهش یافته است.
‏کشورهای‏ توسعه یافته سهم خودشان را ازکاربران اینترنتی جهان از۲ درصد در سال ۱۹۹۱ به ۲۳ درصد درسال۲۰۰۱ افزایش داده‌اند.درهمین زمان، ماهیت شکاف واختلاف از ارتباطات ابتدایی به پیشرفته و از کمیت به کیفیت تغییر یافته است. (ITU 2002‏)
‏بسیاری‏ از کشورها از خطر شکاف دیجیتالی آگاهی یافته و شروع به تصحیح و برطرف کردن مشکل نموده و به پیشرفتهایی درتقلیل بعضی از اختلافات و شکافها دست یافته‌اند.در نوامبر سال ۲۰۰۲ هند به تعداد مشتریان تلفن همراه بیش از گذشته افزود و این رقم را به مجموع تقریباً ۱۰‏میلیون‏ کاربر افزایش داد.اگرچه این کشور پایین‌ترین نرخ تلفن موبایل را در جهان دارد، از هر۱۰۰۰ نفر تنها یک نفر از تلفن موبایل استفاده می‌نماید در هرحالیکه در چین از هرهفت نفر یک نفر ازتلفن موبایل استفاده می‌نماید.
‏اخیراً‏ چین،ایالات متحده را بعنوان بزرگترین بازارتلفن همراه در جهان پشت سر گذاشته و روسیه در مقام سوم قرار گرفته است. (CNN 2002‏).
‏در‏ دسترسی به اینترنت در کشور چین از هنگامی که این کشور اولین ارتباطش را در سال ۱۹۹۳ برقرار نمود،بطور تصاعدی رشد و ترقی نموده است. مؤسسات بازاریابی اذعان می‌دارند که چین (PRC‏) ، کشور ژاپن را که کشور آسیایی پیشتاز کاربران اینترنتی می‌باشد را تا سال ۲۰۰۵ پشت ‏سر‏ خواهد گذاشت.همچنین کشور چین افزایش چشمگیری را در ثبت نام‌های دامنه (Domain‏) و وب سایتها – براساس محاسبات تقریباً ۲۰ درصد در یک دوره سه ماه داشته است.۱۷میلیون نفر به وب (

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x