تحقیق تقسیم‌بندی قالیهای عثمانی بر اساس طرح و نقشه ۲۰ ص ( ورد)

تحقیق تقسیم‌بندی قالیهای عثمانی بر اساس طرح و نقشه ۲۰ ص ( ورد)

تحقیق تقسیم‌بندی قالیهای عثمانی بر اساس طرح و نقشه ۲۰ ص ( ورد)

تحقیق-تقسیم‌بندی-قالیهای-عثمانی-بر-اساس-طرح-و-نقشه-20-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏مقدمه
‏ترکیه‏‌‏ی امروز در منتهی‏‌‏الیه غرب آسیا و شرق اروپا قرار دارد. سه درصد خاک ترکیه در قاره اروپا و بقیه در قاره آسیا قرار دارد و به همین دلیل از گذشته‏‌‏های دور به این منطقه آسیای صغیر گفته‏‌‏اند. باید اذعان نمود که معرفی و طبقه‏‌‏بندی طرحهای مهم فرش ترکیه به علت خصوصیات خاص آن و از همه مهمتر گرایش بیش از اندازه به طرحهای هندسی، کاری مشکل می‏‌‏باشد. اصولاً کاربرد کلمه‏‌‏ی نقوش ساده شده در مورد بسیاری از آنها نیز باید با احتیاط صورت بگیرد. چرا که هویت بسیاری از نگاره‏‌‏ها برای ما مبهم است. به این ترتیب نمی‏‌‏توان نقوش فعلی را استلیزه یا تجرید یافته‏‌‌‏ی نقوش و حتی اشکال حقیقی دانست. در واقع کاربرد عبارت نماد (سمبول) و موارد مشابه نیز برای طرحهای فرش ترکیه تا حدودی با مشکل توأم است زیرا اصولاً ‏‌‏سمبولیسم نیز به آن مفهومی که در فرشهای چین و ترکستان وجود داشته و دارد، در این منطقه رایج نبوده و نیست. شاید بهترین راه برای یافتن پاسخ مناسب، انجام یک بررسی کوتاه از تاریخ شروع فرشبافی در این منطقه باشد که خود نیازمند یک بررسی تاریخی از منطقه آناتولی می‏‌‏باشد.
‏تاریخچه
‏بر اساس بررسیهای تاریخی هیتیها اولین گروه از ساکنین این منطقه بوده‏‌‏اند که حکومت پادشاهی هیتیها را تشکیل دادند هیتیها دارای تمدنی درخشان بودند و سنگ نبشته‏‌‏های زیادی از آنها باقی مانده است. اقوام لیدی نیز در این منطقه سکونت داشته‏‌‏اند. لیدیها قومی صنعتگر بودند که بویژه در رنگرزی شهرت بسیار داشتند.
۲
‏کوروش پادشاه ایران آخرین پادشاه لیدی را شکست داد و این سرزمین مدتها ضمیمه امپراتوری ایران گردید.
‏اقوام متعدد هند و اروپایی و دیگر اقوام همچون یونانیها، ترکمنها، تاتارها، ارمنیها کردها و عربها و خلاصه بسیاری از اقوام مختلف با فرهنگ‏‌‏ها و صنایع بومی خود کوهستانهای آناتولی را مورد تعرض قرار داده، یا به این منطقه مهاجرت کرده‏‌‏اند و برای مدتی حتی کوتاه بر ساختار سیاسی، اقتصادی و هنری آن سرزمین تاثیر گذاشته‏‌‏اند.
‏همچنین تکرار برخی جریانات تاریخی و وقایع که بعدها در سرنوشت اقوام ایرانی و ترک موثر بود، در فراگیری بهتر و بیشتر فنون قالیبافی ترکها از ایرانیان تاثیر زیادی داشته است. از جمله پس از شروع حملات خانمانسوز مغولان در سال ۶۱۶ هجری قمری به خراسان و دیگر بلاد ایران و عثمانی، به تدریج بسیاری از ترکان مجبور به مهاجرت به طرف سرزمینهای غرب شدن. به این ترتیب تعداد زیادی از صنعتگران و هنرمندان ایرانی نیز برای رهایی از آسیب حمله مغولان با حرکت اقوام ترک همراه شدند. اینان مهارت و هنرهایشان را نیز با خود به سرزمینهای جدید بردند و ترکان به خوبی آنان را به خدمت گرفتند و از مهارتهایشان استفاده کردند.
‏همچنین سلطان سلیم اول(سلطان ترک) در سال ۱۵۱۴ میلادی تبریز را فتح کرد. این واقعه بیست سال بعد توسط جانشین وی سلطان سلیمان اول تکرار شد. و نیروهای فاتح صنعتگران و هنرمندان را از تبریز به آسیای صغیر کوچ دادند. به این ترتیب تاثیر ادواری هنرمندان ایرانی در قالیبافی ترکیه امری است اجتناب‏‌‏ناپذیر که بدون شک از روشن و بدیهی آن تقلید و استفاده از نقوش و حتی شیوه‏‌‏های بافت است. پایان
۴
‏آنچه راه را برای دسته‏‌‏بندی فرشهای ترکیه (عثمانی) ‏‌‏مشکل می‏‌‏سازد استفاده وسیع از نقوش هندسی می‏‌‏باشد. به اعتقاد برخی شاید این امر متأثر از اعتقادات مذهبی ترکان باشد. چرا که ا غلب ترکها سنی مذهب هستند و بر اساس اعتقادات مذهبی خود مجاز به نمایش تصویر انسان و حیوانات و سایر اشکال طبیعی و زنده در فرش نبوده‏‌‏اند. اما ایرانیان شیعه مذهب در این امر محدودیتی نداشتند و به همین دلیل برخی از فرشهای نفیس بافته شده در آسیای صغیر در اثر مراودت و سکونتهای یکجا میان ایرانیان و ترکها برگرفته از هنر ایرانی و به تبع آن آزادی عمل در خلق نقوش می‏‌‏باشد که طرحهای گردان و ملهم از طبیعت از نشانه‏‌‏های آن می‏‌‏باشد.
‏تقسیم‏‌‏بندی قالیهای عثمانی بر اساس طرح و نقشه:
‏۱) قالیهای بافت کارگاههای شاهی که در واقع به سفارش دربار و وابستگان آنها بافته می‏‌‏شده است. نظیر کارگاههایی که سلطان سلیمان در شهرهای قسطنطنیه و بروسه تأسیس کرده بود. اغلب فرشهایی که در این کارگاهها بافته شده‏‌‏اند، ملهم از نقوش گردان و گل برگهای طبیعی می‏‌‏باشد. برخی از فرشهای این گروه دارای پشم زبرتر و خشن و رنگهای شفاف است که احتمالاً ‏‌‏در کارگاههای خصوصی بافته شده‏‌‏اند. اما برخی دیگر که دارای الیاف لطیف‏‌‏تر و رنگهای ملایم و زیباتری هستند احتمالاً ‏‌‏در کارگاههای شاهی بافته شده‏‌‏اند. زمینه‏‌‏ی اغلب قالیهای این گروه چه در متن و چه در حاشیه قرمز رنگ است و طرحهای تزئینی به رنگهای زرد، سبز، قرمز و آبی با گرده‏‌‏ی سفید می‏‌‏باشد. با توجه به طرحهای این فرشها می‏‌‏توان گفت که قدیمیترین آنها مربوط به اواخر قرن شانزدهم میلادی است. بافت این نوع فرشها که عموماً
۵
‏‌‏بر اساس گل و برگهای گردان و نقوش زیبای طبیعی است هم اکنون در ترکیه رواج دارد.
‏۲) دسته‏‌‏ی دوم از فرشهای ترکیه را می‏‌‏توان در گروهی جای داد که ساختار اصلی نقوش آنها بر پایه‏‌‏ی طرحهای هندسی و شکسته قرار دارد. بر اساس نمونه‏‌‏های قدیمی باقی مانده از قالیهای این گروه می‏‌‏توان گفت که برخی از نمونه‏‌‏های این فرش‏‌‏ها نیز احتمالاً‏‌‏ در کارگاههای شاهی و به سفارش دربار و برای موارد خاص بافته شده است. اما اغلب فرشهایی که در روستاها و مناطق مختلف قالیبافی ترکیه بافته شده، براساس همین اسلوب و گرایش به طرحهای هندسی عرضه شده‏‌‏اند.
‏تقسیم‏‌‏بندی فرشهای عثمانی بر اساس دوره‏‌‏های تاریخی
‏الف) قالیهای قرن ۱۳ میلادی یا قالیهای مشهور به سلجوقی:
‏قدیمی‏‌‏ترین نمونه‏‌‏های شناخته شده‏‌‏ی فرش ترکیه شامل چهار فرش و دو قطعه (پاره) فرش است. احتمال داده می‏‌‏شود که این فرشها در زمان حکومت سلطان علاء‏‌‏الدین (۱۲۳۶ ـ ۱۲۱۹ میلادی) برای مسجد قونیه بافته شده‏‌‏اند. قدر مسلم این قالیها مربوط به زمان سلاجقه‏‌‏ی روم است که حکومت آنان در قونیه، در قرن پانزدهم میلادی توسط ترکان عثمانی ساقط شد. نقوش این فرشها کاملاً‏‌‏ هندسی است و در حاشیه‏‌‏ی دو قطعه از آنها نوشته‏‌‏هایی شبیه به خطوط کوفی وجود دارد. رنگهای استفاده شده در این فرشها نیز عمدتاً‏‌‏ آبی، قرمز و زرد می‏‌‏باشد. این قالیها که به قالیهای قونیه شهرت یافته‏‌‏اند. قدیمیترین قالیهایی هستند که احتمال می‏‌‏رود بافت ترکیه باشند چرا که گره قیوردس یا همان گره‏‌‏ی ترکی در آنها به کار رفته است. این فرشها در موزه‏‌‏ی اوقاف در استانبول نگهداری می‏‌‏شود.
‏بحث آزاد:‏ ما در خصوص تکه فرشهای بجا مانده و قالیهای دوره سلجوقی که در دو مسجد شهر فستات پیدا شده‏‌‏اند گفتگو کردیم فرض بر این است که این قالیها در شهر قونیه که در آن دوران اصلی‏‌‏ترین مرکز بافندگی بوده است بافته شده‏‌‏اند. و یا اینکه در یکی ز شهرهای سیواس یا قیصری که برای بافندگی بازسازی شده باشند شهرهایی که مارکوپولو از آنها دیدن کرده بود. حدوداً

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x