تحقیق تعیین جرمی حجمی سیمان ( ورد)

تحقیق تعیین جرمی حجمی سیمان ( ورد)

تحقیق تعیین جرمی حجمی سیمان ( ورد)

تحقیق-تعیین-جرمی-حجمی-سیمان-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

۱
‏تعیین جرمی حجمی سیمان
‏مقدمه:
‏سیمان ماده ریز و پودر شده‌ای است که به تنهایی خاصیت چسبانندگی ندارد. لیکن بر اثر عمل هیدراتاسیون (واکنشهای شیمیایی و آب) خاصیت چسبانندگی پیدا می‌کند.
‏به هر ماده چسبنده‌ای سیمان اطلاق می‌گردد و به ماده چسباننده مصالح سنگی در بتن سیمان هیدرولیکی و اصطلاحاً سیمان گفته می‌شود نخستین سیمان پرتلند در ایران در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی با بهره‌برداری از کارخانه سیمان ری در جنوب تهران تولید شد.
‏پرتلند نام جزیره‌ای واقع در انگلستان می‌باشد به جهت اینکه سیمان پس از پختن به رنگ سبز شبیه جزیره پرتلند درمی‌آید در تمام دنیا به نام سیمان پرتلند شناخته شده است.
‏البته در ایران زمین در زمان باستان با گرد آهک شکفته و گرد خاکستر ساروج می‌ساختند و برای اندود درد مالی و بدنه آبگیرها مصرف می‌گردند با گروه آهک شکفته و گرد آجر ملات سرخ رنگی می‌ساختند و کف درونی ساختمان‌ها را با آن روکش می‌کردند کف قسمت هایی از تخت جمشید و کاخ شوش با این ملات سرخ رنگ روکش شده است و بعد از گذشت ۲۶۰۰ سال هنوز پابرجا می‌باشد. به علاوه با گرد آهک زنده و سفیده تخم مرغ ملاتی می‌ساختند و برای درزگیری ساختمان‌های آبی (سازه‌های هیدرولیکی) ترک خورده و بند زدن ظروف چینی شکسته مصرف می‌کردند.
‏آزمایشگاه شماره ۱ روش تعیین جرم حجمی سیمان بر اساس استاندارد ASTMC188-89‏ است که در این آزمایش
‏جرم حجمی سیمان هیدرولیکی به عنوان جرم واحد ذرات جامد تعریف می‌گردد. برای تعیین وزن مخصوص یک جسم باید حجم وزن معینی از آن را پیدا کرد.
‏هدف از انجام آزمایش:
‏تعیین جرم حجمی سیمان
‏وسایل مورد نیاز آزمایش:
‏ترازو با دقت ۰.۰۵gr‏ ـ حوضچه آب ـ قیف پایه بلند و کوتاه ـ روزنامه ـ بالن لوشاتلیه ـ الک ۲۰۰ ـ نفت سفید
‏مصالح مورد نیاز آزمایش:
۲
‏۶۵gr‏ سیمان
‏شرح آزمایش:
‏وزن مخصوص مطلق به حجم مواد جامد منهای حجم کلیه منافذ مربوط می‌شود. بنابراین آن را می‌توان به صورت نسبت جرم مواد جامد در خلاء بر جرم هم حجم آن مقطر بدون گاز تعریف نمود. لذا برای از بین بردن اثر منافذی که کاملاً احاطه شده و کاملاً غیرقابل نفوذ می‌باشند لازم است که مصالح آزمایشی به صورت پودر بسیار نرمی درآورده شود. (رد شده از الک ۲۰۰ در سیستم ASTM‏ و کاملاً غیرقابل نفوذ می‌باشند لازم است که مصالح آزمایشی به صورت پودر بسیار نرمی درآورده شود. (رد شده از الک ۲۰۰ در سیستم ASTM‌‏ و یا کوچکتر از ۷۵ میکرون).
‏اگر حجم مواد جامد به نحوی در نظر گرفته شود که شامل منافذ غیرقابل نفوذ ولی بدون لوله‌های مویینه گردد. وزن مخصوص حاصل را وزن مخصوصی ظاهری می‌نامند.
‏ 
‏در کلیه مصالح ساختمانی از جمله سیمان وزن مخصوصی در حالت‌های مختلف بدست می‌آید از جمله وزن مخصوص ویژه gr/cm‏۳‏ وزن مخصوص ویژه جسم جامد برابر است با وزن جسم جامد آن بخش بر حجم جسم جامد را حداقل ۲۴ ساعت در گرمخانه در دمای ۱۰۵‏±‏۵ºC‏ نگهداری نموده تا کاملاً خشک شود. چسم جامد خشک شده را وزن می‌کنیم و سپس حجم آن را بدون فضای خالی بدست می‌آوریم و از چشم وزن جسم جامد بر حجم آن می‌توان در وزن مخصوص ویژه آن را مشخص نموده در مورد سیمان یا مصالح دیگر ساختمانی پودر شده می‌بایست از پودر رد شده از الک ۲۰۰ در سیستم ASTM‏ و یا کوچکتر از ۷۵ میکرون استفاده نمود.
‏بالن لوشا تولید را با نفت تا نقطه‌ای بین علامتهای ۰ تا ۱ میلی‌متر در ساقه بالن پر می‌نماییم برای ریختن مایع از قیف پایه بلند استفاده می‌کنیم. چنانچه قسمت داخلی سود آغشته شده باشد قسمت بالای لوله را خشک می‌کنیم. سپس به منظور ثابت نگهداشتن درجه حرارت بالن را در ظرف آب فرو برده و سپس مقدار مایع را در بالن را قرائت می‌کنیم و آن را یادداشت می‌کنیم. (VO‏).
‏۶۵gr‏ سیمان را از الک ۲۰۰ عبور می‌دهیم. برای این منظور سیمان را روی سیمان را روی روزنامه ریخته ورودی ترازو می‌گذاریم و سپس تمام سیمان را با دقت در داخل بالن می‌ریزیم باید دقت نمود که از مسدود شدن لوله بالن در هنگام ریختن سیمان جلوگیری شود برای این منظور می‌توان از یک وسیله لرزاننده استفاده نمود. پس از آنکه تمام سیمان در داخل بالن ریخته شد در پوش بالن را گذاشته و آن را به صورت مایل تکان می‌دهیم یا به آهستگی در مسیر یک دایره افقی می‌چرخانیم طوری که مطمئن شویم هوای بین دانه‌های سیمان خارج شود.
‏در این مرحله مجدداً سطح مایع را قرائت می‌کنیم (V1‏) و یادداشت می‌کنیم.
۳
‏ثبت عملیات محاسبات:
‏وزن مخصوص ویژه کمان ‏ ‏
‏چگالی = وزن مخصوص ویژه / جرم حجمی آب در ۴ºC
‏(جرم حجمی آب در ۴ºC‏ برابر ۱gr/cm‏۳‏می‌باشد.)
‏مقایسه اعداد بدست آمده از آزمایش با استاندارد مربوطه:
‏بر طبق بند ۲-۶‌ تفسیر بخش اول آیین‌نامه بتن ایران (آبا):
‏وزن بخصوص ویژه سیمان پرتلند ۳.۱.۳.۲gr/cm‏۳
‏وزن مخصوص ویژه سیمان پرتلند آمیخته ۳.D-3.1‏ gr/cm‏۳
‏وزن مخصوص سیمان مطابق با استاندارد ایران به شرح ذیل می‌باشد.
‏وزن فضایی کیسه نلرزیده ۱-۱.۲۵ gr/cm‏۳
‏وزن فضایی سیمان لرزیده ۱.۵-۱.۸ gr/cm‏۳
‏وزن فضایی سیمان فله ۱-۱.۳ gr/cm‏۳
‏نتیجه‌گیری: توسط مخلوط نفت، الکل یا بنزین با سیمان می‌توان جرم حجمی آن را به دست آورد و برای تعیین وزن مخصوص یک جسم باید حجم وزن معینی از آن را پیدا کرد.
‏نمودار و جدول:
‏ردیف
‏شرح
‏مقدار
‏۱
‏قرائت ابتدایی (cm‏۳‏) V0‏
‏۲۵۱.۱
‏۲
‏قرائت نهایی (cm‏۳‏)V1
‏۲۷۲.۵
‏۳
‏تغییر حجم V1-V0 (cm‏۳‏)
‏۲۱.۴
‏۴
‏جرم سیمان (gr) m‏۱
‏۶۵
‏۵
‏جرم حجمی (gr/cm‏۳‏)
‏۳.۰۳۷۳
‏۶
‏چگالی (gr/cm‏۳‏)
‏۳.۰۳۷۳
‏ 
‏خطاها و دلایل:
‏وقتی مخلوط در بالن قرار دارد به صورت مایعی ؟؟؟ که سطح زیرین آن با سطح بالایی آن کمی اختلاف دارد در هنگام قرائت باید دقت شود که در صورتی که قرائت اولی بر روی سطح زیری است قرائت دوم نیز چنین باشد وگرنه عدد به دست آمده اشتباه می‌باشد.
۴
‏تعیین مقدار آب لازم جهت تهیه ‏ خ‏م‏یر سیمان با غلظت نرمال
‏وسایل مورد نیاز آزمایش:
‏ترازو با دقت ۰.۱gr‏ یا کمتر ـ استوانه مندرج ـ دستگاه ویکات ـ بشر ۵۰۰cc‏ ـ مزور ۱۰۰cc‏ ـ کارتک ـ‌کورنومتر ـ قالب ۵*۵ ـ روغن ـ لگن ـ روزنامه ـ حوضچه آب ـ الک ۱۶
‏مصالح مورد نیاز آزمایش:
‏سیمان
‏شرح آزمایش:
‏۳۰۰gr‏ سیمان را از الک ۱۶ عبور داده نمونه‌برداری می‌کنیم و ابتدا با ۲۶ جرم سیمان آب از حوضچه پر کرده داخل مزور ۱۰۰cc‏ می‌ریزیم که مقدار آن معادل ۴۸cc‌‏می‌شود. میله آب سنج (C‏) را روی صفحه دستگاه قرار داده و عقربه متحرک روی صفحه مدرج دستگاه را روی عدد صفر پایین تنظیم کرده در این صورت می‌توان فاصله سر میله (G‏) را از صفحه دستگاه به وسیله عقربه تعیین نمود.
‏آب توزین شده را به همراه با نمونه سیمان در یک ظرف (لگی) با فضای کافی ریخته توسط کارتک بهم می‌زنیم.
‏در این زمان کورنومتر را روشن می‌کنیم (start‏ می‌زنیم) سپس به مدت ۲min‏ توسط کارتک این مخلوط را به هم می‌زنیم تا خمیر شود و گیرش آن از بین برود. و سپس به مدت ۱ min‏ و ۱۰ دفته از دستی به دست دیگر گلوله‌ای خیمری سیمان را جابه جای و پرتاب می‌نماییم.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x