تحقیق تعمیر ونگهداری ساختمان (تعمیر کاشی) ۱۰ ص ( ورد)

تحقیق تعمیر ونگهداری ساختمان (تعمیر کاشی) ۱۰ ص ( ورد)

تحقیق تعمیر ونگهداری ساختمان (تعمیر کاشی) ۱۰ ص ( ورد)

تحقیق-تعمیر-ونگهداری-ساختمان-(تعمیر-کاشی)-10-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏تعمیر ونگهداری ساختمان (تعمیر کاشی)
‏دلایل مهم ترک وشکست کاشی‏
‏دلیل عمده ترک وشکسته شدن کاشی درساختمان نشست ساختمان میباشد.دلیل دیگر جنس لعاب کاشی از شیشه و سیلیس می باشد و با کوچکترین فشار ترک و خرد میشود.درگاهی موارد کاشی پشت لوله های آبگرمکن یا دود کش بخاری و مکان های دیگری قرار میگیرد که باعث میشود کاشی گرمای زیادی به خود جذب کند و بر اثر انقباض و انبساط کاشی ترک می خورد در ضمن برای جلوگیری از این امر لوله ها را با پشم شیشه می پوشانند وبرای چسبندگی بهتر ملات با عایق پشم شیشه از تور سیمی استفاده میکنند.
‏ترک‏‌‏های خفیف
‏۱.‏زمانی که دیوار دچار افت می‌شود، به سبب استفاده از ملات سیمان آن هم با عیار بالا در پشت کاشیکاری که به شکل دوغاب‌ریزی یکپارچه انجام می‌شود، ترک‌هایی در کاشی بوجود می‌آید.
‏۲.‏جسم و مصالح کاشی از خاک رس چرب تهیه می‌شود و در اثر پخت، حالت یکپارچه به خود می‌گیرد، اما بر اثر فشار می‌شکند.
‏۳.‏لعاب روی کاشی از ترکیبات سیلیس و شیشه است و با کمترین فشار‏ ‏ترک‌های ریز مویین در آن بوجود می‌آید. در برخی موارد حتی منجر به خرد شدن کاشی می‌شود.
‏۴.‏گاهی قسمت‌هایی از کاشیکاری پشت لوله‌های آبگرمکن، دودکش بخاری، ‏ ‏مورتورخانه و یا مکان‌های دیگری قرار می‌گیرد و انتقال حرارت در سطح ‏ ‏لعاب کاشی بسیار زیاد و قابل توجه است، طوری که اگر بر سطح کاشی ‏ ‏دست بگذاریم گرمای زیادی را حس خواهیم کرد. به طور مسلم، پس از‏ ‏کاسته شدن حرارت، لعاب کاشی نیز سرد می‌شود و بر اثر انقباض و‏ ‏انبساط سطح کاشی در محل‌های مذکور دچار ترک‌های ریز و درشت می‌شود.‏
‏۵.ترک‌های عمیقی که بر اثر نشست‌های ساختمان، در قسمت‌های‏ ‏کاشیکاری شده بوجود می‌آید
۲
‏تعمیر کاشی هایی که ترک‏های کوچک‏ برداشته اند
‏ ‏اگر ترک در یک کاشی یا در یک رج ویا در یک بدنه باشد با چکش سبک به گوشه آن ضربه می زنیم و با خرد کردن کاشی را تا روی دوغاب پشت آن جمع میکنیم.‏ ‏با دست کشیدن ‏زائدهای احتمالی را می گیریم، طوری که اگر کاشی مجددا روی ملات قبلی گذاشته شود، سطح ان از بر کاشی کاری بیرون نزند و به اصطلاح”یک سطح” باشد.‏ ‏بعد از انکه گرد محل نشست کاشی را در سطح دیوار و پشت ان کاملا گرفتیم ،محل‏ ‏مذکور را با چسب به گونه ای اغشته کرده که کاملا در خلل و فرج ملات قبلی نشست
۳
‏ ‏کند، سپس پشت کاشی را به اندازه کافی چسب می زنیم ‏.
‏قابل توجه اینکه چسب به کار رفته به اندازه ای باشد که شره نکند و جوابگوی عملکرد ان باشد.
‏کاشی را در محل مورد نظر می گذاریم و با تخماق لاستیکی کوچک به ارامی بر سطوح ‏ ‏گوشه های ان می کوبیم تا عمل چسباندن کاملا انجام شود .‏ ‏به ترتیبی که ذکر شد تمام کاشی های ترک برداشته را عوض میکنیم.‏
‏توجه ۱: اگر ترک در سطح چند کاشی باشد، بهتر است ابتدا تمامی آنها را خرد کنیم‏ ‏و وقتی محل موردنظر آماده شد، کاشی‌ها را با چسب پشت سر هم بچسبانیم.
‏توجه ۲: چنانچه چسب کاشی با کاردک شانه‌ای بر سطح کاشیکاری قبلی کشیده شود‏ ‏و کاشی جدید بر سطح آن نصب شود، کار با سرعت انجام می‌شود. امام قبلاً باید‏ ‏ترک‌ها را به طور اصولی بگیریم و زیر کار را از هر جهت مسطح و برای نصب‏ ‏کاشی جدید آماده کنیم.
‏توجه ۳: در مسیر لوله‌ بخاری و دودکش که کاشی دچار ترک می‌شود، پس از جمع‏ ‏کردن ردیف کاشی‌های ترک برداشته و ملات پشت آن، بر سطح لوله دودکش و ‏بخاری، عایق پشم و شیشه نصب می‌کنیم. معمولاً روی عایق پشم و شیشه توری‏ ‏سیم وصل می‌باشد که این خود سبب پیوند با ملات و یا اندود زیر کار و یا ملات پشت کاشی می‌شود. پس از اجرای این مرحله، کاشی را در محل مذکور نصب‏ ‏می‌کنیم.
‏تعمیر کاشی کاری به روش بنایی
‏پس از خرد کردن کاشی های ترک دار ملات پشت آن را به اندازه ۲سانتیمتر کاملا ‏ ‏خالی و تمیز میکنیم محل را آبخوار میکنیم ملات ماسه سیمان ریز دانه را با عیار ‏ ‏کافی تهیه و در محل میگذاریم کاشی زنجاب شده را در محل خود قرار میدهیم وبا ‏ ‏تخماق بر تمام سطح میکوبیم وهم سطح وتراز، نسبت به کاشیهای اطراف اجرا ‏ ‏میکنیمپس از نصب کاشی آنرا با پودر سنگ وسیمان رنگی نسبت یک به چهار بند ‏ ‏کشی میکنیم و با پارچه سطح کاشی را تمیز میکنیم.
‏توجه: گاهی در تعمیرات کاشیکاری بر اثر بی‌توجهی در دوغاب‌ریی، کاشی لق و از‏ ‏محل خود جدا می‌شود. در این مورد، هم با روش چسب‌زنی و هم بنایی می‌توان آن‏ ‏را تعمیر کرد. به روش‌های مختلف نیز می‌توان کناره کاشی را گرفت و کنار و وسط‏ ‏آن را جهت کید یا پریز، و یا عبور لوله و شیر، سوراخ و یا نیمه کرد و در ‏ ‏مکان‌های لازم به کار گرفت.
۴
‏نصب کاشی روی ترکهای عمیق دیوار
‏دو ردیف از کاشی های اطراف ترک را خرد میکنیم تا بتوانیم تعمیرات را به خوبی ‏ ‏انجام دهیم. ملات پشت کاشی را کاملا میگیریم . آجرکاری و عرض ترک را تا ‏ ‏ارتفاع عمق لازم خالی میکنیم.
‏پس از اجرای سفت کاری (نصب و ترتیب دادن به آجرها)نصب کاشی ها را با ‏ ‏استفاده از گل رس ودوغاب ریزی ادامه میدهیم درمرحله آخربند کشی و سطح را ‏ ‏تمیز میکنیم
‏چند نکته
‏در بعضی موارد ، نشست از یک جهت شدید است و در رجها ، اختلاف سطح بوجود‏ ‏می اورد. در این حالت ، باید کاشی طرف نشست کرده را کاملا خرد و ملات پشت ان ‏ ‏را بگیریم ، ترکهای عمیق را بنایی و سپس ،کاشی را با رعایت تراز بودن رجها‏ ‏بچسبانیم.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x