تحقیق تعریف یادگیری ۳۰ ص ( ورد)

تحقیق تعریف یادگیری ۳۰ ص ( ورد)

تحقیق تعریف یادگیری ۳۰ ص ( ورد)

تحقیق-تعریف-یادگیری-30-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏تعریف یادگیری
‏یادگیری عبارت است از فرایند تغییرات نسبتاً پایدار بالقوه فرد بر اثر تجربه. در تعریف فوق مفاهیمی وجود دارد که برای درک بهتر آنها را تحلیل می‏‌‏کنیم.
‏۱. مفهوم فرایند:‏ یادگیری فرایند است چون بر اثر تعامل دائم فرد با محیط، همیشه و در همه جا به طور پیوسته و مستمر صورت می‏‌‏گیرد.
‏۲. مفهوم تغییر: ‏یادگیری نوعی تغییر است که در فرایند تجربه اتفاق می‏‌‏افت‏د‏. بنابراین تغییرات ناشی از رشد و بلوغ یا استفاده از دارو یادگیری محسوب نمی‏‌‏شود.
‏۳. مفهوم نسبتاً پایدار:‏ تغییرات حاصل از یادگیری نسبتاً پایدار می‏‌‏باشند و رفتار موردی، لحظه‏‌‏ای و تصادفی یادگیری محسوب نمی‏‌‏شوند.
‏۴. مفهوم رفتار بالقوه:‏ کاربرد رفتار بالقوه دلیل تفاوت بین مفهوم یادگیری و عملکرد است. به عبارتی یادگیری تغییراتی است که در ساخت ذهنی ایجاد می‏‌‏شود.
‏۵. مفهوم تجربه:‏ یعنی تنها آن دسته از تغییرات رفتار را می‏‌‏توان یادگیری نامید که محصول تجربه، یعنی تأثیر متقابل فرد و محیط در یکدیگر باشد.
‏عوامل مؤثر در یادگیری (قوانین یادگیری)
‏۱. قانون آمادگی:‏ به موجب این قانون یادگیرنده باید از نظر جسمی، عاطفی، ذهنی، عقلی به اندازه کافی رشد کرده باشد تا بتواند آموختنی‏‌‏های معینی را فرا گیرد. مثلاً آموزش رنگ‏‌‏ها قبل از چهار سالگی برای کودک دشوار است.
‏۲. قانون اثر:‏ انسانها میل دارند تجاربی که مطلوب و رضایتبخش هستند بپذیرند و‏ تکرار کنند و از آنهایی که اثر ن‏اخوشایند دارند اجتناب کنند. بنابرای‏ن در امر آموزش، معلم باید دانش‏‌‏آموز‏ان را یاری دهد تا از هر فعالیت یادگیری، نوعی‏ ‏رضایت شخصی احساس کنند و درسها را با میل و رغبت یاد بگیرند.
‏۳. قانون تمرین: ‏به موجب این قانون، تکرار و تمرین در یادگیری و دوام آن تأثیر فراوان دارد. زیرا هر قدر انجام عملی بیشتر تکرار شود آن عمل زودتر به صورت مهارت و عادت درمی‏‌‏آید.
‏۲
‏۴. قانون تقدم:‏ معمولاً نخستین خاطرات کلاس درس بیشتر در ذهن باقی می‏‌‏ماند. بنابراین نخستین روز تشکیل کلاس باید رفتار و برخورد معلم با ‏دانش‏‌‏آموز‏ صحیح و منطقی باشد.
‏۵.‏ ‏انون شدت:‏ یک واقعه مهیج و جذاب، بیشتر از واقعه‏‌‏ای عامل و کسل کننده در ذهن باقی می‏‌‏ماند بنابراین معلم می‏‌‏تواند با آوردن مثال‏‌‏ها و نمونه‏‌‏های زنده و با استفاده از فناوری آموزش و به فعالیت واداشتن ‏دانش‏‌‏آموز‏ان، حالتی پرتحرک و جذاب در کلاس ایجاد کند.
‏۶. قانون عدم کاربرد: ‏مهارت و دانشی که به کار گرفته نشود، به تدریج و به میزان زیادی فراموش خواهد شد. بنابراین معلم باید شرایطی را ‏ت‏دارک ببیند تا ‏دانش‏‌‏آموزان آموخته‏‌‏های‏ خود را به کار بگیرند.
‏موانع یادگیری
‏۱. کسل کنندگی ۲. ‏پیچیدگی ۳. آزردگی
‏۴‏. ترس از شکست ۵. نگرانی از مسخره شدن ۶. آموزش بیش از اندازه
‏۷. عدم تمرکز حواس ۸. تنبلی ‏ ‏۹. نقص بدنی
‏۱۰. کندذهنی
‏شرایط مؤثر در یادگیری
‏انگیزه یادگیری
‏آگاهی از ناکافی بودن دانش و مهارت‏‌‏های کنونی
‏داشتن تصور روشن از دانش و مهارت‏‌‏هایی که باید کسب شود.
‏داشتن فرصت کافی برای تکرار
‏آگاهی از پیشرفت
‏داشتن وسایل و منابع مناسب برای یادگیری
‏ارتباط و اثر آن بر فرایند یادگیری و تدریس
‏تعریف ارتباط:‏ ارتباط عبارت است از فرایند انتقال و تبادل افکار، اندیشه‏‌‏ها، احساسات و عقاید دو فرد یا بیشتر با استفاده از علایم و نمادهای مناسب به منظور تحت تأثیر قرار دادن، کنترل و هدایت یکدیگر.
‏۳
‏انواع روشهای ارتباطی عبارت است از‏:
‏۱. ارتباط ارادی و ارتباط غیر ارادی:‏ اگر ارتباطی با طرح و برنامه‏‌‏ریزی قبلی و حساب شده باشد آن را ارتباط ارادی می‏‌‏گویند و در غیر اینصور‏ت آن را ارتباط غیرارادی می‏‌‏نامند‏.
‏۲. ارتباط رسمی و غیر رسمی:‏ ارتباط جمعی و ارتباطی که در سازمانهای اد‏ا‏ری و آموزشی جهت ابلاغ آئین‏‌‏نامه‏‌‏ها و مقررات با زیردستان برقرار می‏‌‏گردد ارتباط رسمی می‏‌‏باشد و ارتباط عادی بین افراد از نوع غیر رسمی می‏‌‏باشد.
‏۳. ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی: ‏اگر جریان ارتباط با رمزهای کلامی مانند بحث و گفتگو همراه باشد ارتباط کلامی بوده و اگر با حرکات دست و چشم، رنگ و صدا و غیره صورت گیرد غیرکلامی است.
‏۴. ارتباط مستقیم و ارتباط غیرمستقیم:‏ ارتباط مستقیم ارتباطی است که بدون واسطه بین شخص فرستنده و گیرنده پیام ایجاد می‏‌‏شود. ارتباط غیرمستقیم ارتباطی است که حالت چهره به چهره ندارد مانند ارتباط مؤلف با خوانندگان کتاب.
‏۵. ارتباط فردی و ارتباط ج‏م‏عی: ‏ارتباط فردی یا خصوصی ارتباطی است که معمولاً بین دو یا چند نفر به وقوع می‏‌‏پیوندد و بیشتر حالت مستقیم و شخصی دارد ولی ارتباط جمعی ارتباط بین یک نفر با گروه کثیری می‏‌‏باشد مانند سخنرانی.
‏بازخورد
‏۶. ارتباط یکطرفه و ارتباط دوطرفه: ‏وقتی انتقال پیام از فرستنده شروع و به گیرنده ختم شود و گیرنده نسبت به مفاهیم پیام واکنشی به فرستنده نشان ندهد ارتباط یکطرفه است ولی اگر در ارتباط بازخورد وجود داشته باشد و فرستنده و گیرنده پیام متناوباً جای خود را عوض می‏‌‏کنند ارتباط دوطرفه است.
‏گیرنده
‏فرستنده
‏پیام
‏موانع ارتباطی
‏مهمترین اخلال کننده که مانع برقراری ارتباط مطلوب در فعالیتهای آموزشی می‏‌‏شوند عبارتند از:
‏۱. بحث شفاهی: ‏انسان به طور خودکار در برابر محرکهای ناخوشایند حالت تدافعی به خود می‏‌‏گیرد. بنابراین صدای یکنواخت معلم ممکن است باعث خستگی ‏دانش‏‌‏آموز‏ان شود. بنابراین معلمین برای جلوگیری از بروز ا
‏۴
‏ین مانع و برای تقویت و افزایش کارایی تدریس خود باید علاوه بر علایم و نمادهای شفاهی، از علایم غیرکلامی و دیگر نشانه‏‌‏ها نیز استفاده کن‏ن‏د.
‏۲. جالب توجه نبودن پیام:‏ انسان از میان پیامهای مختلف، آن دسته از پیامها را دریافت می‏‌‏کند که زمینه پذیرش آنها را دارد. به عبارت دیگر اگر پیام بر اساس زمینه علمی، علایق، انگیزه‏‌‏ها و در یک کلام، بر اساس نیاز فراگیران منتقل نشود به خوبی دریافت نخواهد شد. زیرا برای گیرنده پیام ارزش اطلاعات موجود در هر پیام بسته به جالب توجه بودن، تازه بودن و غیرقابل پیش‏‌‏بینی پیام است.
‏۳. انتقال منفی: ‏هنگامی که با موضوع و مشکل جدیدی مواجه می‏‌‏شویم اگر درباره آن موضوع زمینه قبلی کافی نداشته باشیم سعی می‏‌‏کنیم در ذهن خود از تجارب قبلی نزدیک به آن برای درک مطلب جدید یا حل مشکل جدیدی کمک بگیریم. حال اگر تجارب قبلی ما بتواند ما را در درک مطلب جدید یاری دهد (انتقال مثبت) صورت گرفته ولی اگر باعث سردرگمی و آشفتگی ما در حل مسئله شود و ما را به اشتباه اندازرد (انتقال منفی) صورت گرفته است.
‏۴. رؤیایی شدن یا در خود فرو رفتن: ‏در چنین حالتی شاگرد ناگهان از مدار ارتباط کلاس خارج و با یک حالت رؤیایی وارد تجارب شخصی خود می‏‌‏شود. در واقع رؤیایی شدن یک وسیله تدافعی است که شاگرد در برابر محیط خشک و بی‏‌‏روح کلاس ‏ا‏ز خود نشان می‏‌‏دهد. این حالت را می‏‌‏توان با افزایش سطح درک شاگرد و جذابیت موضوع و بکارگیری روشهای مختلف ارتباطی به نحو زیادی کاهش داد.
‏۵. عدم درک:‏ لازم است معلم سعی کند مطلبی را که به فراگیران خود می‏‌‏آموزد در خور فهم و درکشان باشد تا فراگیران بتوانند ارتباط لازم را با او برقرار کنند.
‏۶. عوامل فیزیکی نامناسب: ‏لازم است محیط کلاس از نظر نور، راحتی صندلی، رنگ دیوارها، سردی و گرمی و سایر عوامل فیزیکی مناسب باشد یا حداقل ناراحت کننده نباشد.
‏تعریف تدریس
‏تدریس عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل معلم و شاگرد، بر اساس طراحی منظم و هدفدار معلم برای ایجاد تغییرات در رفتار شاگرد. این دو تعریف دو ویژگی برای تدریس مشخص می‏‌‏کند.
‏۱. وجود تعامل یا رابطه متقابل بین معلم و شاگرد.
‏۲. هدفدار بودن فعالیتهای معلم.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x