تحقیق تاریخ هنر چین ۲۱ ص

تحقیق تاریخ هنر چین ۲۱ ص

تحقیق تاریخ هنر چین ۲۱ ص

تحقیق-تاریخ-هنر-چین-21-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱۴
‏موضوع:
‏تاریخ هنر چین
‏فهرست مطالب
‏عنوان صفحه
‏مقدمه‏ ۱
‏صنایع دوره سنگی‏ ۴
‏هنر رسمی و عصر مفرغ ‏ ۱۰
‏نقشه‏ ۲۱
‏۱
‏مقدمه:
‏چین، در سرتاسر تاریخ طولانی ثبت شده‏‌‏اش، توانسته است مرزهایش را تقریباً بدون آنکه خود به تهاجمی دست زند حفظ کند. این امر مسلم که هر ادبیات و هم هنرها در چین در طی چندین هزاره وابستگی متقابل بسیار چشم‏‌‏گیری داشته‏‌‏اند، خود مؤید این نظر است که فرهنگ چین نیز به همین اندازه عاری از گسست بوده است. با این همه، فرهنگ چینی که تجلی آن را در هنرها و هنرهای کاربردی می‏‌‏یابیم، سنتی ناب و خالص نبوده است.
‏کنجکاوی و علاقه به نقش‏‌‏مایه‏‌‏های خارجی که از همسایگان شرقی و غربی وام گرفته می‏‌‏شده به استادی در فن و گنجینه‏‌‏ای غنی از سبک‏‌‏های مختلف شکل داده است، اما عشق به سنت، حفظ تجانس را تضمین کرده است. هرگاه نقش‏‌‏مایه‏‌‏ها و سبک‏‌‏ها جذب سنت چینی شده‏‌‏اند، در طی قرون، هم سو با علاقه به کهن‏‌‏گرایی که در بخش اعظم هنر چینی جاری است بارها از نو سربرداشته‏‌‏اند. همین علاقه ما را به این دیدگاه سوق می‏‌‏دهد که چین فرهنگ هنری کی پارچه و خود بسنده‏‌‏ای دارد.
‏یکی از پرنفوذترین واردات پذیرش آیین بودایی و در قرن دوم ق‏‌‏م بود که فرهنگ دینی و فلسفی جدیدی را با هنر و شمایل‏‌‏نگاری ملازم آن به چین آورد.‏ در پی آن، سبک‏‌‏های جدید نقاشی فیگور و پیکره‏‌‏سازی، و نیز الگوهای جدید در طراحی معابد، اثاث و تزیینات آن‏‌‏ها لازم افتاد؛ جذب این‏‌‏ها قرن‏‌‏ها به طول انجامید.
‏بخش اعظم هنر بودایی از سنت‏‌‏های آسیای مرکزی الهام می‏‌‏گرفت که خود ریشه در الگوی اصلی در شمال هند داشتند. در چین، شمایل‏‌‏نگاری بودایی نقشی مهم در پیکره‏‌‏سازی و نقاشی داشته است. پیکره‏‌‏های بزرگ مقایس پیش از این، قالب هنری بومی مهمی نبودند، اما در قرون پنجم و ششم دیگر نقش برجسته‏‌‏های باابهت و پیکرهای سنگی بی‏‌‏تکیه‏‌‏گاه برای غار. معبدها و بناها چوبی ساخته می‏‌‏شد. در سده‏‌‏های میانه، و بعدتر، سبک‏‌‏های هنری تبتی، مغولی و گورکانیان هند در چین در دوره‏‌‏های محبوبیت و نفوذ یافتند، اما تأثیر آن‏‌‏ها در کل چندان گسترده نبود.
‏رشد لایه‏‌‏بندی در جامعه چین تنوع بیشتر در سبک‏‌‏های هنری و تنوع بیشتر در مواد و مصالح کار را اقتضا می‏‌‏کرد. از همان مراحل اولیه، مهارت در تزیینات سطح، چه باکنده
‏۲
‏‌‏کاری روی سنگ یا ریخته‏‌‏گری فلزات، در چین به وجود آمد. نقش‏‌‏مایه‏‌‏های به کار رفته به صورت تزیینات نقش شده بر سفالینه‏‌‏ها تا به امروز باقی مانده‏‌‏اند.
‏از دوره ‏زمامداری دودمان‏‌‏ هان، نقاشی و خوشنویسی معتبرترین شاخه‏‌‏ها هنر بیانی بوده‏‌‏اند. این هنرها، که اهل قلم نیز دستی در آن‏‌‏ها داشتند، با ف‏لسفه زندگی آنان عجین است. خوشنویسی، که از دیرباز یکی از قالب‏‌‏های جدی هنر تلقی می‏‌‏شده است. بیان‏‌‏گر قدرت شخصیت خطاط است و بنابراین چیزی فراتر از کلمات نوشته شده را بیان می‏‌‏دارد.
‏در قرن بیستم، به دلایل سیاسی و عقیدتی، شاهد تلاش برای وارد کردن سبک خارجی (به صورت نقاشی رنگ روغن و پیکره‏‌‏سازی روسی) به منظور پرکردن خلأ مفروض در هنرهای بومی معاصر بوده‏‌‏ایم. به سفارش حکومت مؤسساتی برای تعلیم نقاشان و پیکره‏‌‏سازی برای تولید ‏«‏هنر رسمی‏»‏ با سبک و شیوه‏‌‏ای بیگانه با سبک‏‌‏های تثبیت شده چینی به وجود آمده است. این امر در شکل فعلی‏‌‏اش شاید حرکتی گذرا باشد، اما به هر حال حرکتی است که با خود تغییری عظیم در آموزش هنر و درک بیشتر کاربردهای هنر به همراه آورده است و شاید در چین تأثیراتی ماندگار داشته باشد.
‏با این که هنرها و هنرهای کاربردی در چین، پیوسته مفاهیم خارجی در جذب کرده‏‌‏اند، همگی گویی سبکی قابل شناسایی دارند؛ و این گواهی است بر ثبات جامعه چین. در جامعه‏‌‏ای چین تجاری، تماس با خارج عمدتاً از طریق داد و ستد بوده است، گو که در زمان‏‌‏هایی تجارت به معنای پیشکش دادن و گرفتن و مبادله به معنای ادای احترام بوده است. هر تلاشی برای شناساندن سبک چینی باید پیچیدگی فرهنگی‏‌‏ای را لحاظ کند که طی پنج هزار سال ساخته شده بی آن که چیزی را به دور بیندازد. کهن‏‌‏گرایی در چین، که با پیچیدگی بسیار غریبی همراه بوده است، گویی سبب شده که ذوقی متکی به خویش دست نخورده باقی ماند و سبکی چند وجهی خلق شود.
‏۴
‏صنایع دوره نوسنگی
‏حدود هزاره پنجم تا قرن هجدهم قبل ازمیلاد
‏در شبه قاره چین دوره نوسنگی مردمانی می‏‌‏زیستند که در گستره‏‌‏ای وسیع پراکنده بودند، در کنار دره‏‌‏های رود زرد و شاخابه‏‌‏های آن، در دشت‏‌‏های باتلاقی شان‏‌‏دونگ‏‌‏ کنونی، و در سمت جنوب بر کناره یانگ تسه و دورتر. دست که از هزاره پنجم ق‏‌‏م این اقوام گوناگون در دهکده‏‌‏هایی سکونت داشتند، زمین را شخم می‏‌‏زدند، شکار و ماهی‏‌‏گیری می‏‌‏کردند. از همان اوایل این دوره خوک و سگ را اهلی کردند و ظروف گلی و ابزاری ساده از سنگ و استخوان [۱] ساختند. امروزه از روی شکل و نقوش سفالینه‏‌‏های آنان ذوق بصری‏‌‏شان را می‏‌‏توان ارزیابی کرد. تا جایی که ما می‏‌‏دانیم، از دوره نو سنگی هیچ کنده‏‌‏کاری یا دیوارنگاره‏‌‏ای باقی نمانده است، و به نظر می‏‌‏رسد که هنرمندان این جوامع سفال‏‌‏گران بوده‏‌‏اند. آنان ظروف سفالی را به روش فتیله چین، ورقه‏‌‏ای، یا حجم‏‌‏سازی در اشکال مختلف که رفته رفته متنوع‏‌‏تر می‏‌‏شد می‏‌‏ساختند و در دمای پایین می‏‌‏پختند. در اغلب جوامع نوسنگی ظروف با دو کیفیت تولید می‏‌‏شد. سفالینه‏‌‏های خاکستری با اثر ریسمان فشرده بر آن برای استفاده روزمره به تعداد زیاد تولید می‏‌‏شد، اما ظروف با صناعت و تزیینات ظریف‏‌‏تر نیز یافت می‏‌‏شدند. ظروف اولیه منطقه شان‏‌‏شی (هزاره پنجم تا چهارم ق‏‌‏م) و ظروف متعلق به جوامع ساکن شمال غرب (هزاره سوم تا دوم ق‏‌‏م) یک دست و صیقل خورده بودند و نقوشی با گلابه به رنگ‏‌‏های مشکی، قرمز و سفید بر آن‏‌‏ها ایجاد می‏‌‏شد؛ در جانب شرق و جنوب، مردمان سفالینه مشکی ظروفی بی‏‌‏آرایه با اشکالی غریب می‏‌‏ساختند.
‏تصویر ‏دوره طولانی بین حدود ۴۰‏۰۰ ق‏‌‏م تا حدود ۱۷۰۰ ق‏‌‏م، که هنوز کامل نشده است، نشان می‏‌‏دهد که نخستین سکونت‏‌‏ گاه‏‌‏ها در حوضه مرکزی رود زرد و در دره رود وی شکل گرفتند. در میان سکونت‏‌‏ گاه‏‌‏های کرانه رود زرد در دوره نوسنگی، سکونت گاه واقع در بان‏‌‏پو در نزدیکی شیان کنونی بهتر از بقیه حفظ شده است؛ در آن‏‌‏جا دهکده‏‌‏ای بزرگ در کرانه رود از حفاری بیرون آمده ‏و حفظ شده است. محوطه بان‏‌‏پو که احتمالاً در دو مرحله و در طی دوره‏‌‏ای طولانی (ح ۴۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ق‏‌‏م) مسکون بوده است، از سکونت گاهی گسترده تشکیل شده با یک تاحیه مسکونی مشخص متشکل از خانه‏‌‏های مدور کوچک [۲، ۳] و یک محل اجتماعات، یکی ناحیه دفن مردگان دور از دهکده، و ناحیه سفال

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x