تحقیق تاریخچه مشاوره ۱۱ ص

تحقیق تاریخچه مشاوره ۱۱ ص

تحقیق تاریخچه مشاوره ۱۱ ص

تحقیق-تاریخچه-مشاوره-11-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏۲
‏تاریخچه مشاوره :
‏ ‏فرآیند مشاوره ارتباط نزدیکی با راهنمایی دارد. هرچند راهنمایی فرآیندی ‏گسترده‌تر را شامل می‌شود که تمام امور زندگی فردی و اجتماعی فرد را دربر می‌گیرد، ‏مشاوره قلب برنامه راهنمایی به شمار می‌رود و از خدمات اساسی آن است. با این وصف در ‏تاریخ روان شناسی مشاوره دیده می‌شود که این شاحه از روان شناسی ، با راهنمایی به ‏منزله فعالیتی منظم و سازمان یافته ، در سال ۱۹۰۸ میلادی در شهر ‏بستن ایالت ‏ماساچوست امریکا ‏به وسیله شخصی به نام ‏فرانک پارسونز ‏که به ‏پدر راهنمایی ‏حرفه‌ای ‏مشهور است، آغاز می‌شود.
‏پارسونز راهنمایی را ابتدا در مقیاسی ‏کوچک و با تاکید بر راهنمایی حرفه‌ای آغاز کرد. بنابراین کار او به مثابه یک نوآوری ‏در نظام تعلیم و تربیت با نارسایی‌هایی توام بود و به دلیل تاکید محضش بر راهنمایی ‏حرفه‌ای ، یک بعدی به حساب می‌آمد. به این ترتیب با توجه به ضرورتهایی که بر لزوم ‏تداوم راهنمایی و مشاوره احساس می‌شد، روان شناسی مشاوره شکل کاملتری به خود گرفت، ‏بطوری که نظریات متعدد در این زمینه ارائه شد و روشها و فنون مختلفی معرفی
‏مشاوره و راهنمایی :
‏یکی از تخصص های روانشناسی است که به افراد کمک می کند تا دشواریهایی که در زمینه رشد، سازگاری ، پیشرفت ،تصمیم گیری و برقراری ارتباط دارند را رفع نمایند و در واقع مشاوره فرآیندی برای شناخت دقیق تر رفتار است که برای دستیابی به هدفها و عملکردهای موثر و مفید کمک می کند. مشاوره بک معنی تجربه کردن نسل آدمی است و از سویی مبحثی نوین است . انسان در طول قرون و اعصار دریافته است به هنگام داشتن مشکل واخذ تصمیم ،گفتگو داشتن با یک دوست صمیمی ،یک معلم و روحانی همسر ،کشیش یا والدین
‏۲
……‏. می تواند فکر را روشنی بخشد ، اخذ تصمیم را آسان کندو دلواپسی و اظطراب را کاهش دهد .
‏آنچه در عصر کنونی تازگی دارد تکوین ورشد مشاوره به صورت یک شغل تخصصی است .تنها در نیم قرن اخیر است که برای فردی میسر گردیده تا همه عمر و انرژی خود را در نوعی از خدمت مصرف دارد که به یاری و کمک تخصصی به دیگران است و می تواند در سراسر زندگی نه تنها مخل درآمد و امرار معاش برای حیات او باشد بلکه شغلی دلپذیر است که هم به رشد و تکامل دیگری می انجامد و هم به رشد و پیشرفت خود او می افزاید .
‏ 
‏مشاور کیست ؟  
‏مشاور ( counselor‏ ) با اشخاص کار می کند که مشکلات آنها ضعیف تر از مشکلات افرادی است که روانشنالینی یا روان پزشک psychiatrist‏ می بیند .
‏۳
‏مشاوران اغلب با افراد بهنجار یا نسبتأ نا سازگار کار می کنند . به عقیده تیلر (۱۹۶۹) مشاوره خاص اشخاص بهنجار می باشد که در زمینه های مربوط به رشد و توسعه توانائیهای بالقوه خود مشکل دارند. در موارد ی که مددجو گرفتار پریشانی جدی نشده است و مشکلات او نیز از نوع مسائل و مشکلات افراد بهنجار می باشد .
‏و در تعریف دیگر آمده است :
‏مشاوره رابطه حضوری بین یک فرد و متخصص با مراجع یا مراجعان است که طی آن مشاور با استفاده از علم و دانش و مهارت و توانائیهای خود ، به مراجع کمک می کند تا درک و شناخت بهتری از مسایل و موقعیت خود بدست آورد و به مطلوب ترین شکل از توانایی استعداد و امکانات خود بهره گیرد و قادر گردد در مواجهه با پیشامد ها و مشکلات زندگی به گونه ای مناسب و عاقلانه تصمیم گیری کند . حاصل این فعالیت نه تنها کمک به خود مراجع برای رفع مشکلات اوست ، بلکه رشد و تعالی شخص و اجتماعی و ی را نیز به همراه خواهد داشت .
‏ 
‏(انواع مشاوره)
‏۵
‏مشاوران برای درک و تشخیص مشکلات از انواع روشها و رویکردهای مشاوره و روان درمانی نظام دار مبتنی بر پژوهش استفاده می کنند.
‏مشاوره ، به روش مستقیم  مشاور محوری است
‏مشاوره به روش غیر مستقیم مراجع محوری است
‏مشاوره التقاطی  از هر دو روش بهره می گیرد.
‏مشاوره چگونه به شما کمک می‌کند؟
‏     ‏مشاوره شامل سر‌فصل‌های زیر است:
‏     استرس (اضطراب)، رشد شخصیت، ابتکار و نوآوری، هوش،  تمرکز ، مدیریت زمان، خلاقیت، ارزش دادن به اراده، یادگیری موثر، برنامه‌ریزی شغلی،‌تعیین اهداف، بهبود حافظه و IQ‏ . همچنین موضوعات دیگری مثل: نحوه برخورد با اضطراب امتحان، مواجه شدن با واقعیت، ایجاد نظم در خانه، حرکت به سوی موفقیت و قدرت ذهن.
‏     مشاوره و درمان می‌توانند تسکین دهنده دردهای عاطفی و کاهش دهده رنج‌ها باشند. این دو به شما مهارت‌های جدیدی را می‌آموزند که با کمک آن‌ها می‌توانید با مشکلات و مسایل برخورد مناسبی داشته باشید. مشاوره موفق این احساس را برای‌تان به ارمغان می‌آورد که گویی چیزی تغییر کرده است. احساس امید و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید و متوجه می‌شوید که از اعمالی که در گذشته نتایج رضایت‌بخشی برای‌تان نداشتند، نتایج متفاوتی می‌گیرید. ترس‌ها، نگرانی‌ها و عصبانیت‌تان از بین خواهد رفت. مهارت‌هایی را خواهید آموخت که شما را به هنگام مواجه شدن با پیش‌آمدهای ناگوار یاری خواهند کرد. ما پیوسته به استفاده کنندگان از خدمات و مشاوره‌های‌مان گوشزد می‌کنیم که تا مطالب و مباحث آموزش دیده‌ را به‌کار نگیرند، هیچ سودی از مشاوره نصیب‌شان نخواهد شد.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x