تحقیق تاریخچه لاستیک

تحقیق تاریخچه لاستیک

تحقیق تاریخچه لاستیک

تحقیق-تاریخچه-لاستیکلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تاریخچه صنعت لاستیک
‏ تولیدات جدید لاستیک از انواع کائوچوی طبیعی و مصنوعی تشیکل می شود . هر چند که بخش عمده کائوچوی طبیعی در درخت زارهای ( Hevea Brasiliensis‏ ) بدست می آید ، لیکن کائوچو را می توان از قریب ۵۰ نوع درخت ،‌بوته یا انواع دیگر رستنی ها از جمله گیاه قاصدک تهیه نمود که شیرا‏به آن همان لاتکس لاستیک می باشد‏. بهر حال بخش عمده درختانی که لاتکش تراوش می کنند در مناطق استوایی یا نیمه استوایی واقع هستند .
‏ نام کوئوچوک از زبان سرخپوستان آمریکای جنوب شرقی ‏ ‏می باشد . « کا » ( Ca‏ ) به معنی اشک و « اوچو » ‏( ochu‏ ) به معنی چوب که کلا به معنی اشک درخت می باشد .
‏ در دهه ۱۷۶۰ دانشمندان فرانسوی استفاده از تربانتین را به عنوان حلال لاستیک مورد ارزیابی قرار داده و این امر پوشش لاستیک روی پارچه ( فابریک ) را که کاربردهای متعددی از جمله پارچه های پشمی ، کتانی ، چرمی را داشت بهبود بخشید.
‏ کائوچو را در اروپا جهت پاک کردن و از بین بردن نوشته های مدادی به کار برده شدکه قبل از آن صرفا « از خمیر مرطوب نان استفاده می گردید . دانش وکاربردهای کائوچو رفته رفته افزایش یافت و در سال ۱۷۸۰ جولیانس اولین کتاب مختص به لاستیک را انت‏شار داد‏. وی ماشینها را اختراع کرده که بعدها با نام ( Masticator‏ ) موسوم گردید .
‏ این ماشین تشکیل شده بود از یک رل یا استوانه که روی آن میله های میخی شکل نصب کرده بودند و این رلها می توانستند در درون اتاقکی بچرخند. با کمال تعجب هانکوک مشاهده نمود که دستگاه وی به سبب حرارت تولید شده در آن ، توده ای از لاستیک یکنواخت و خمیر مانند را به او تحویل داد . این کشف تصادفی بعدها منجر به اختراع غلطک اختلاط شد .
‏ غلطک ( Mill‏ ) اختلاط درسال ۱۸۳۶ به وسیله چافی تکمیل شد .و ی با استفاده از بخار رولهای استوانه ای را گرم نمود در سال ۱۸۴۹ فاراده و زیمنس کشف نمودند که « گوتاپرچا » ماده ای که فرمول شیمیایی آن مشابه با کائوچوی طبیعی بوده لیکن از نظر آرایش ساختمان با آن متفاوت می باشد .‌ عایق الکتریکی خوبی است و ‏ ‏می توان به کمک آن سیم را روکش نمود.

‏ولکانش ( Vuleanization‏ )
‏ در سال ۱۸۳۹ چارلز گودیر آمریکایی کشف نمود که کائوچوی حرارت داده شده به همراه گوگرد معمولی ، محصولی بدست می دهد که به مراتب برتر از کائوچویاولیه بوده و نسبت به تغییرات دما نیز حساس نمی باشد.
‏ کشف ولکانش پایه و اساسی گردید که شالوده صنعت لاستیک بر آن بنا نهاده شد . واژه ولکانشبه وسیله ویلیام بروکدن( Brockden‏) وضع شده و به هانکوک پیشنهاد گردید . وی این واژه را از ولکان خدای آتش و ولکانوز ( Volcanoes‏ ) ( کوههای آتشفشان ) برای نشان دادن حرارت و گوگرد که هر دو منبع آتش فشانی داشته و در فعل و انفال ولکانش دخیل می باشند ، مشتق نموده و تازه در سال ۱۸۶۴ بود که دیر زمانی از کشف فرآیند ولکانش نگذشته بود که معلوم گردید مشابه این تغییرات شیمیایی را می توان با فرو بردن لاستیک در « منو کلرور سولفور » بدون استفاده ازحرارت و بعدها نیز با به کارگیری مواد غیر از گوگرد بوجود آورد لیکن نام ولکانش همچنان بر این فرآیند باقی مانده و هنوز هم رایج است .
‏خواص لاستیک ولکانیده شده :
‏خاصیت کشسانی
‏ خاصیت ورقه ای شدن
‏ دوام
‏ عدم حلالیت
‏ تغییر ناپذیری بوسیله آب ، هوا ، گرما ، سرما
‏عدم چسبندگی
‏ تراوا پذیری ( Impermeability‏ ) نسبت به هوا ، گازها و مایعات
‏ نرمینگی
‏ آمادگی پذیرش هر نوع چاپ
‏۱۰- آمادگی و سهولت پذیرش تزئین از طریق رنگ آمیزی
‏۱۱- عدم هدایت جریان الکتریکی
‏۱۲- بو
‏صنعت لاستیک در ایران
‏اولین کارخانجات لاستیک سازی و محصولات لاستیکی
‏ در انگلیس و آمریکا ،شرکتهای پیشتاز و قدیمی عبارت بودند از پی ، بو . کو ۱۸۳۶ ، ویلیام وارن ۱۸۳۷ در انگلیس و کارخانه لاستیک هنداراکس بری ( Rubber Rorburg India‏ ) و شرکت لاستیک ایگل ( Eagle‏ ) ( ۱۸۳۵ ) در آمریکا ، بعد از ۱۸۴۰ یعنی در حول و حوش اکتشاف ولکانش ،شمار شرکتهای لاستیکی بسرعت رو به افزایش گذاشت .
‏ در سال ۱۸۴۵ فرم اولیه تایر بادی اختراع شد . این تایر تشکیل شده بود از یک سری تیوپهای لاستیکی با پارچه کرباس و یک پوشش یا رویه چرمی که تامسون آنرا ( Elastic belt‏‌) نامید .
‏ اولین تایر بادی که مقطعی برابر با ۱۲۷ میلی متر ( ۱۵ اینچ ) داشت بطور موفقیت آمیزی در ۱۸۶۴ بکار گرفته شد تایر توپری نیز در ۱۸۵۲ بوسیله ( g.M.Dunlop‏ ) برای کالسکه ابداع گردید .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x