تحقیق تاریخچه پایگاه داده

تحقیق تاریخچه پایگاه داده

تحقیق تاریخچه پایگاه داده

تحقیق-تاریخچه-پایگاه-دادهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تاریخچه پایگاه داده
‏اولین کاربردهای اصطلاح ‏پایگاه داده به June 1963 ‏باز می‌گردد، یعنی زمانی که شرکت System Development Corporation ‏مسئولیت اجرایی یک طرح به نام “توسعه و مدیریت محاسباتی یک پایگاه ‏داده‌ای مرکزی” را بر عهده گرفت. پایگاه داده به عنوان یک واژه واحد در اوایل دهه ۷۰ ‏در اروپا و در اواخر دهه ۷۰ در خبر نامه‌های معتبر آمریکایی به کار رفت.(بانک ‏داده‌ای یا Databank ‏در اوایل سال ۱۹۶۶ در روزنامه واشنگتن کار رفت .
‏تصویر:اولین سیستم مدیریت پایگاه داده در دهه ۶۰ گسترش یافت. از پیشگامان این ‏شاخه چارلز باخمن می‌‌باشد. مقالات باخمن این را نشان داد که فرضیات او کاربرد ‏بسیار موثرتری برای دسترسی به وسایل ذخیره سازی را محیا می‌‌کند. در آن زمانها ‏پردازش داده بر پایه کارت های منگنه و نوار های مغناطیسی بود که پردازش سری اطلاعات ‏را مهیا می‌‌کند. دو نوع مدل داده‌ای در آن زمانها ایجاد شد:CODASYL ‏موجب توسعه مدل ‏شبکه‌ای شدکه ریشه در نظریات باخمن داشت و مدل سلسله مراتبی که توسط North American Rockwell ‏ایجاد شد و بعدا با اقباس از آن شرکت IBM ‏محصولIMS ‏را تولید نمود.
‏مدل ‏رابطه‌ای توسط E. F. Codd ‏در سال ۱۹۷۰ ارائه شد.او مدل های موجود را مورد انتقاد ‏قرار می‌‌داد. برای مدتی نسبتا طولانی این مدل در مجامع علمی مورد تایید بود. اولین ‏محصول موفق برای میکرو کامپیوتر ها dBASE ‏بودکه برای سیستم عامل هایCP/M ‏و PC-DOS/MS-DOS ‏ساخته شد. در جریان سال ۱۹۸۰ پژوهش بر روی مدل توزیع شده (distributed database) ‏ماشینهای ‏دادگانی ‏متمرکز شد، اما ‏تاثیر کمی بر بازار گذاشت. در سال ۱۹۹۰ توجهات به طرف مدل شی گرا(object-oriented databases) ‏جلب شد. این مدل جهت کنترل داده‌های مرکب لازم بود و به سادگی بر روی ‏پایگاه داده‌های خاص، مهندسی داده(شامل مهندسی نرم افزار منابع) و داده‌های چند ‏رسانه‌ای کار می‌‌کرد.
‏در سال ۲۰۰۰ نوآوری تازه‌ای رخ داد و دادگان ‏اکس‌ام‌ال (XML) ‏به وجود آمد. هدف این مدل از بین بردن تفاوت بین مستندات و داده ها ‏است و کمک می‌‌کند که منابع اطلاعاتی چه ساخت یافته باشند یا نه در کنار هم قرار ‏گیرند.
‏مدل های پایگاه داده
‏شگرد های مختلفی برای مدل ‏های داده‌ای وجود دارد. بیشتر سیستم های پایگاه داده‌ای هر چند که طور معمول بیشتر ‏از یک مدل را مورد حمایت قرار می‌‌دهند، حول یک مدل مشخص ایجاد شده اند. برای هر یک ‏از الگوهای های منطقی (logical model) ‏اجراهای فیزیکی مختلفی قابل پیاده شدن است و ‏سطوح کنترل مختلفی در انطباق فیزیکی برای کاربران محیا می‌‌کند. یک انتخاب مناسب ‏تاثیر موثری بر اجرا دارد. مثالی از موارد الگوی رابطه‌ای (relational model) ‏است: ‏همه رویدادهای مهم در مدل رابطه‌ای امکان ایجاد نمایه‌هایی که دسترسی سریع به سطرها ‏در جدول را می‌‌دهد،فراهم می‌‌شود.
‏یک مدل داده‌ای تنها شیوه ساختمان بندی ‏داده ها نیست بلکه معمولا به صورت مجموعه‌ای از عملیات ها که می‌‌تواند روی داده ها ‏اجرا شود تعریف می‌‌شوند. برای مثال در مدل رابطه‌ای عملیاتی همچون گزینش (selection)‏، طرح ریزی (projection) ‏و اتصال (join) ‏تعریف می‌‌گردد.
‏مدل تخت
‏مدل تخت یا جدولی (flat (or table) model ) ‏تشکیل شده است از یک آرایه دو بعدی با عناصر داده‌ای که همه اجزای یک ستون ‏به صورت داده‌های مشابه فرض می‌‌شود و همه عناصر یک سطر با هم در ارتباط هستند. ‏برای نمونه در ستون هایی که برای نام کاربری و رمز عبور در جزئی از سیستم های ‏پایگاه داده‌ای امنیتی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد هر سطر شامل رمز عبوری است که ‏مخصوص یک کاربر خاص است. ستون های جدول که با آن در ارتباط هستند به صورت داده ‏کاراکتری، اطلاعات زمانی، عدد صحیح یا اعداد ممیز شناور تعریف می‌‌شوند. این مدل ‏پایه برنامه‌های محاسباتی(spreadsheet) ‏است.
‏پایگاه داده ها با فایل های ‏تخت به سادگی توسط فایل های متنی تعریف می‌‌شوند. هر رکورد یک خط است و فیلد ها به ‏کمک جدا کننده هایی از هم مجزا می‌‌شوند. فرضا به مثال زیر دقت کنید:
id name team
۱ Amy Blues
۲ Bob Reds
۳ Chuck Blues
۴ Dick Blues
۵ Ethel Reds
۶ Fred Blues
۷ Gilly Blues
۸ Hank Reds
‏داده‌های هر ‏ستون مشابه هم است ما به این ستونها فیلد ها (fields) ‏گوییم. و هر خط را غیر از خط ‏اول یک رکورد(record) ‏می‌‌نامیم. خط اول را که برخی پایگاه‌های داده‌ای آنرا ندارند ‏رکورد برچسب(field labels) ‏گوییم. هر مقدار داده‌ای اندازه خاص خود را دارد که اگر ‏به آن اندازه نرسد می‌‌توان از کاراکنر فاصله برای این منظور استفاده کرد اما این ‏مسئله مخصوصا زمانی که بخواهیم اطلاعات را بر روی کارت های منگنه قرار دهیم مشکل ‏ساز خواهد شد. امروزه معمولا از نویسه TAB ‏برای جداسازی فیلد ها و کاراکتر خط بعد ‏برای رکورد بعدی استفاده می‌‌کنیم. البته شیوه‌های دیگری هم وجود دارد مثلا به مثال ‏زیر دقت کنید:
“۱”,”Amy”,”Blues”
“۲”,”Bob”,”Reds”
“۳”,”Chuck”,”Blues”
“۴”,”Dick”,”Blues”
“۵”,”Ethel”,”Reds”
“۶”,”Fred”,”Blues”
“۷”,”Gilly”,”Blues”
“۸”,”Hank”,”Reds”
‏این مثال از جدا کننده کاما ‏استفاده می‌‌کند.در این نوع مدل تنها قابلیت حذف،اضافه،دیدن و ویرایش وجود دارد که ‏ممکن است کافی نباشد.Microsoft Excel ‏این مدل را پیاده سازی می‌کند.
‏مدل شبکه ای(Network)
‏در سال ۱۹۶۹ و در کنفرانس ‏زبانهای سیستم های داده‌ای (CODASYL) ‏توسطCharles Bachman ‏ارائه شد. در سال ۱۹۷۱ ‏مجددا مطرح شد و اساس کار پایگاه داده‌ای قرار گرفت و در اوایل دهه ۸۰ با ثبت آن ‏درسازمان بین المللی استانداردهای جهانی یا ISO ‏به اوج رسید.
‏مدل شبکه‌ای (database model) ‏بر پایه دو سازه مهم یعنی مجموعه ها و رکورد ها ساخته می‌‌شود و ‏برخلاف روش سلسله مراتبی که از درخت استفاده می‌‌کند، گراف را به کار می‌‌گیرد. ‏مزیت این روش بر سلسله مراتبی این است که مدل های ارتباطی طبیعی بیشتری را بین ‏موجودیت ها فراهم می‌‌کند. الی رغم این مزیت ها به دو دلیل اساسی این مدل با شکست ‏مواجه شد: اول اینکه شرکت IBM ‏با تولید محصولات IMS ‏و DL/I ‏که بر پایه مدل سلسله ‏مراتبی است این مدل را نادیده گرفت. دوم اینکه سرانجام مدل رابطه‌ای (relational model) ‏جای آن را گرفت چون سطح بالاتر و واضح تر بود. تا اوایل دهه ۸۰ به علت ‏کارایی رابط های سطح پایین مدل سلسله مراتبی و شبکه‌ای پیشنهاد می‌‌شد که بسیاری از ‏نیاز های آن زمان را برطرف می‌‌کرد. اما با سریعتر شدن سخت افزار به علت قابلیت ‏انعطاف و سودمندی بیشتر سیستم های رابطه‌ای به پیروزی رسیدند.
‏رکورد ها در ‏این مدل شامل فیلد هایی است( ممکن است همچون زبان کوبول (COBOL) ‏به صورت سلسله ‏مراتب اولویتی باشد). مجموعه ها با ارتباط یک به چند بین رکورد ها تعریف می‌‌شود: ‏یک مالک و چند عضو. عملیات های مدل شبکه‌ای از نوع هدایت کننده است: یک برنامه در ‏موقعیت جاری خود باقی می‌‌ماند و از یک رکورد به رکورد دیگر می‌‌رود هر گاه که ‏ارتباطی بین آنها وجود داشته باشد. معمولا از اشاره‌گرها(pointers) ‏برای آدرس دهی ‏مستقیم به یک رکورد در دیسک استفاده می‌‌شود. با این تکنیک کارایی بازیابی اضافه ‏می‌‌شود هر چند در نمایش ظاهری این مدل ضروری نیست .
‏ ‏مدل رابطه ای

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x