تحقیق تاریخچه هواپیمایی در ایران ۲۴ ص

تحقیق تاریخچه هواپیمایی در ایران ۲۴ ص

تحقیق تاریخچه هواپیمایی در ایران ۲۴ ص

تحقیق-تاریخچه-هواپیمایی-در-ایران-24-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تاریخچه هواپیمایی در ایران
‏تاریخچه هواپیمایی در ایران
‏تاریخچه هواپیمایی در ایران
‏در اواخر جنگ جهانی و در یکی از روزهای سال ۱۲۹۶ شمسی اهالی تهران برای اولین بار هواپیمایی را مشاهده کردند که در ارتفاع پایین بر فراز شهر پروازی کرد. چون فرودگاه در آن زمان در تهران وجود نداشت، این هواپیما در میدان مشق قزاقخانه (محل فعلی وزارت امور خارجه) به زمین نشست. هواپیمای مذکور ساخت کشور روسیه بود که قطعات آن از راه بندر انزلی با وسایل نقلیه زمینی به تهران وارد و پس از سوار کردن قطعات توسط خلبان روسی به پرواز درآمد. پیشرفت سریع کشورهای توسعه یافته در زمینه صنعت، تکنیک و بازرگانی در آن سالها مسئولین امر را متوجه دورنمای جهانی توسعه نمود. طبق لایحه ای که روز بیستم بهمن ۱۳۰۴ شمسی به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسید، حق انحصاری هواپیمایی در ایران به یک شرکت آلمانی به نام یونکرس اعطا شد. لایحه مذکور، شرکت یونکرس ملزم بود پس از یکماه از زمان تصویب آن، خطوط هوایی از تهران به شهرهای بندر انزلی، بندر بوشهر و قره نور دائر نماید. این شرکت در سال ۱۳۰۵ شعبه خود را در ایران افتتاح و با وارد کردن چند فروند هواپیمای یونکرس، خطوط هوایی به شهرهای فوق را دائر و حمل و نقل مسافر و پست را به عهده گرفت. به مرور به بعضی از کشورهای همسایه نیز پرواز نمود. از جمله تعهدات یونکرس تاءسیس یک موسسه فنی و نیز وارد کردن هواپیماهای آموزشی برای تربیت ختبانان و متخصصان ایرانی بود. فعالیت شرکت یونکرس مدت زیادی دوام نیاورد و در سال ۱۳۱۰ خاتمه یافت. دولت وقت ایران در سال ۱۳۱۶ یک شرکت هوایی به نام ایرانین با خلبانان نیروی هوائی تاسیس کرد که در حمل بار و مسافر و پست در شهرهای داخل و کشورهای همجوار فعالیت نمود.
‏در سال ۱۳۲۵ بعد از جنگ دوم با خروج نیروهای بیگانه شرکت هواپیمایی با سرمایه تجار ایرانی به صورت خصوصی تأسیس گردید. این شرکت در داخل کشور، بغداد و بمبئی برنامه پروازی داشت و در سال ۱۹۷۵ میلادی به عضویت یاتا در آمد. هفت سال ۱۳۳۲ شرکت دیگری تحت عنوان هواپیمایی پارس به منظور حمل بار تأسیس گردید که به مرور به حمل مسافر نیز مبادرت ورزید.
‏تاریخچه هما
‏در سال ۱۳۴۰ دولت تصمیم گرفت در امر حمل و نقل هوایی وارد عمل شود. لذا ففر رشد شرکتی از ادغام دو شرکت فوق به صورت نیمه دولتی تأسیس گردد. ولی بعداّ بنا بر تصمیم دولت وقت با پرداخت کل سرمایه دو شرکت مزبور و ادغام آنها، در پنجم اسفند ۱۳۴۰ هواپیمایی ملی ایران ((هما)) با سرمایه صد در صد دولتی پا به عرصه وجود گذاشت. هما در سال ۱۳۴۱ به عضویت یاتا در آمد. این شرکت در بدو امر دارای شش فروند هواپیمای

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x