گزارش کاراموزی تاریخچه تاسیس شرکت ایران خودرو،ایران ناسیونال سابق

گزارش کاراموزی تاریخچه تاسیس شرکت ایران خودرو،ایران ناسیونال سابق

گزارش کاراموزی تاریخچه تاسیس شرکت ایران خودرو،ایران ناسیونال سابق

گزارش کاراموزی تاریخچه تاسیس شرکت ایران خودرو،ایران ناسیونال سابق

دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل ۱.۷۳۳ مگا بایت
تعداد صفحات ۲۱
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

گزارش کاراموزی تاریخچه تاسیس شرکت ایران خودرو،ایران ناسیونال سابق در ۲۱ صفحه ورد قابل ویرایش

تاریخچه تاسیس شرکت ایران خودرو( ایران ناسیونال سابق)

شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران خودرو با هدف انجام امور تولیدی و صنعتی برای تأسیس کارخانجات اتوبوس‌سازی و ساخت قطعات و لوازم مختلف اتومبیل و تولید محصولاتی از این قبیل در تاریخ ۲۷ مرداد ماه ۱۳۴۱، با سرمایه اولیه یک صد میلیون ریال و تعداد یک هزار سهم، یک هزار ریالی به ثبت رسید و از مهرماه ۱۳۴۲ عملاً فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد

براساس اساسنامه شرکت که در تاریخ هیجدهم آبان ماه ۱۳۵۴ در مجمع عمومی فوق‌العاده به تصویب رسید، سرمایه شرکت مبلغ دوهزار میلیون ریال برآورد شد که این مبلغ تا سال ۱۳۵۷ به بیش از ۱۳ میلیارد ریال افزایش یافت. به استناد صورت جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۳۰/۳/۱۳۵۷ سرمایه شرکت ایران خودرو از مبلغ ۱۳ میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال به مبلغ ۱۵ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال منقسم به ۱۵ میلیون و ۶۸۰ هزارریال سهم یک هزارریالی افزایش یافت.

ایران خودرو از اولین شرکت‌هایی بود که قانون گسترش مالکیت واحدهای تولیدی را به نحو کامل اجرا کرد و ۴۹ درصد سهام آن به کارکنان و مردم واگذار گردید. این شرکت به موجب بند الف، قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب سهام ۱۶/۴/۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی به اعتبار نوع صنعت، ملی اعلام شد و به موجب مصوبه ۲۸/۲/۱۳۶۵ هیئت وزیران. سهام شرکت از طرف دولت با نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صادر شد و تحت پوشش این سازمان با مدیریت منتخب دولت به کار خود ادامه داد. شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال با مجوز صادره از سوی هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تاریخ ۲۷/۲/۱۳۶۲، به نام شرکت ایران خودرو “سهامی عام” تغییر یافت.

در تاریخ ۲۰/۱۱/۱۳۷۰ طی مصوبه‌ای از سوی هیئت دولت اسامی و شرایط فروش سهام شرکت‌هایی را که می‌توانستند به بورس بروند تعیین شد و ایران خودرو اولین شرکت خودروسازی بود که توانست خود را با بازار بورس تطبیق دهد. براساس اعلام سازمان مالی در مرداد ماه سال ۱۳۷۲ سرمایه شرکت بالغ بر ۵۷ میلیارد ریال و تعداد سهام ۵۷ میلیون سهم نیز بوده است و کل سهام متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.

ساخت سواری.

بر اساس قرار دادی با کارخانه روتس انگلستان وابسته به گروه کرایسلر ایران خودرو موفق به دریافت مجوز مونتاژ اتوموبیل هیلمن هانتر و ساخت آن در ایران به نام پیکان شدو بر اساس پروانه مورخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۴۴ وزارت اقتصاد به کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال اجازه داده شد در مورد ساخت اتوموبیل پیکان اقدام کند

. در سال ۱۳۴۶ تأسیسات اتومبیل‌سازی پیکان با ظرفیت اولیه سالانه تولید ۶ هزار دستگاه در سالن تولید پیکان استقرار یافت و پس از افتتاح این سالن در تاریخ ۲۳/۲/۱۳۴۶، اولین اتومبیل‌های سواری با امتیاز ساخت گروه سواری روتس سابق (کرایسلر بریتانیای فعلی) به تولید رسید.

اولین اتومبیلی که در سال ۱۳۴۶ ساخته شد “پیکان” بود که در دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد. در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و در سال ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ علاوه بر این سه نوع، پیکان کار هم به بازار عرضه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال ۱۳۴۹ به تولیدات افزوده شد. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان تولید می‌شد: دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک.

پس از تعطیل خطوط تولیدی شرکت تالبوت و لغو قرارداد بین آنان برای تأمین قطعات قوای محرکه در سال ۱۳۶۴، استمرار تولید پیکان در داخل کشور در دستور کار قرار گرفت. پس از تحقیقات و مطالعات گسترده، استفاده از نیروی محرکه جدید به جای نیروی محرکه اصلی پیکان مورد تأیید واقع شد. براساس قراردادی با شرکت فرانسه، این شرکت توافق نمود نیاز ایران خودرو به شصت هزار دستگاه موتور و سیستم تعلیق پژو ۵۰۴ برای نصب بر روی بدنه پیکان فعلی به مدت شش سال تأمین نماید.

در این راستا موتورهای مصرفی در اتومبیل‌های پژو ۵۰۴ L، گیربکس اصلاح شده پژو ۵۰۴ (با پوسته ۵۰۵) و میل گاردان سواری ۵۰۴ به عنوان نیروی محرکه جدید انتخاب شد. این خودرو جدید با بدنه پیکان و نیروی محرکه پژو ۵۰۴ (با حجم ۱۷۹۶ سی‌سی و با قدرت ۷۳ اسب بخار) تحت عنوان پیکان ۱۸۰۰ در خط تولید قرار گرفت. با اجرای این طرح علاوه بر این عملکرد پیکان بهبود یافت، از مصرف سوخت آن به میزان ۳۰% کاسته شد و قدرت خودرو نیز به میزان تقریبی ۲۰% افزایش پیدا کرد.

خط تولید پیکان ۱۸۰۰ در تاریخ ۱۳/۹/۱۳۶۹ توسط ریاست جمهوری کشورمان افتتاح شد. با توجه به قدمت طراحی بدنه پیکان و خارج از رده بودن تکنولوژی ساخت آن و نیاز شدید به سرمایه‌گذاری مجدد برای قالب‌های بدنه و تجهیزات موردنیاز، ایران خودرو تصمیم گرفت و از سال ۱۳۶۸ پژو ۴۰۵ را در مدل‌های GL و GLX تولید کند. این خودرو در سال ۱۹۸۷ میلادی با مدرن‌ترین تکنولوژی به عنوان جدیدترین مدل توسط پژو به بازار عرضه شد و در سال ۱۹۸۸ میلادی به عنوان بهترین اتومبیل سال در اروپا و همچنین به عنوان اتومبیل وارداتی به آمریکا انتخاب شده بود.

خطوط جدید تولید پژو ۴۰۵ نیز در تاریخ ۱۳/۹/۱۳۶۹ توسط رئیس‌جمهور کشورمان افتتاح شد.

در ادامه مطالعات و اقدامات لازم برای توسعه ساخت داخل،

اقدام به خرید بخشی از ماشین‌آلات تولیدی شرکت تالبوت تا پس از بازسازی و راه‌اندازی، از آنها برای آموزش تکنولوژی نیروی انسانی، ارتقاء و تعمیق تکنولوژی خودروسازی و فعالیت فنی مهندسی مربوطه در کارخانه‌های ایرانی، تولید قطعات یدکی قوای محرکه پیکان‌های موجود و تولید قطعات یدکی خودروهای آتی استفاده کند.

پس از راه‌اندازی و بهره‌گیری از ماشین‌آلات خریداری شده از شرکت تالبوت انگلستان و ساخت قطعات لازم در ایران، پیکان ۱۶۰۰ پس از مدتی توقف در شهریور ماه ۱۳۷۱ دوباره تولید شد

در همین راستا ایران خودرو در سال ۱۳۷۷ ؛ ؛پارس و در سال ۱۳۸۰ خودروهای ؛

؛ پارس و در سال ۱۳۸۰ خودروهای پژو ۲۰۶ و همچنین سمند را نیز به بازار ارائه نمود.RD

کارخانه لوازم تکمیلی و تزئینی

این کارخانه با نام کارخانه صندلی‌سازی در سال ۱۳۴۲ شروع به فعالیت کرد. این کارخانه از تاریخ ۱۹/۱۰/۱۳۶۸ به کارخانه تولید لوازم تکمیلی و تزئینی تغییر نام داد و در حال حاضر تحت همین عنوان مشغول به فعالیت است. مراحل این کارخانه عبارتنداز اسکلت‌سازی، رنگ، تودوزی، رویه و مونتاژ رویه با اسکلت صندلی. لازم به ذکر است کلیه قطعات تزئینی داخل اتوبوس، مینی‌بوس، سواری و وانت نیز در این کارخانه ساخته و همچنین روزانه ۱۴۰ دستگاه جلو داشبورد سواری و وانت در این کارخانه تولید می‌شود.

کارخانه قالب و جیک

این کارخانه در سال ۱۳۴۴ در زمینه تعمیر قالب‌ها و با نام واحد تعمیرات فعالیت خود را شروع کرد و تا سال ۱۳۶۰ به صورت پراکنده در قسمت مهندسی سواری سازی شمالی و پرس شاپ مستقر بوده است. در سال ۱۳۶۰ تأسیسات جیگ‌سازی در قسمت جنوبی شرکت احداث شد و اداره‌ای تحتعنوان طراحی و ساخت متشکل از سالن‌های تراش‌کاری، قالب‌سازی، جیگ‌سازی و واحد طراحی و مهندسی و تعمیرات قالب ایجاد شد. اهم فعالیت‌های این اداره شامل ساخت قطعات تراشکاری، سره‌های نقطه جوش، نوسازی قطعات و ساخت و مونتاژ و تعمیر قلاب‌ها و جیگ‌ها مورد نیاز شرکت بود.

پس از عدم تمرکز در سال ۱۳۶۵ با اجرای سیاست استقلال و خودگردانی، این اداره به نام کارخانه قالب و جیگ تغییر نام داد و با استقرار در قسمت شمالی شرکت، فعالیت‌های خود را در زمینه‌های قالب‌سازی، ماشین‌کاری، جیگ‌سازی طراحی و مهندسی و نگهداری و تعمیرات گسترش داد.

کارخانه برش و پرس

این کارخانه، پس از تأسیس شرکت، با خرید قیچی‌های برقی آلمانی، در سال ۱۳۴۵ با هدف تولید قطعات برش، پرس، خمی شاسی و بدنه سواری پیکان، مینی‌بوس و اتوبوس فعالیت خود را آغاز کرد. پرس‌های کوچک پس از قیچی‌ها و نوردهای برقی نصب و راه‌اندازی شد. با ورود قالب‌های بدنه خودرو، نصب پرس که از سال‌های ۴۶-۱۳۴۵ شروع شده بود سرعت بیشتری به خود گرفت.

در سال ۱۳۵۵ سالن جدیدی با پرس‌های مکانیکی سنگین (آلمانی و انگلیسی) راه‌اندازی شد.

در حال حاضر کارخانه برش و پرس با حدود ۰۰۰/۱۰۰ مترمربع مساحت در شمال شرت ایران خودرو، با بیش از ۸۰ دستگاه پرس ۱۰ تن تا ۱۶۰۰ تن در انواع هیدرولیکی، مکانیکی، یک پایه دو پایه یک عمله و دوعمله و ۶۰ دستگاه انواع قیچی، خم‌کن، نورد و چکش به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای پرسکاری در ایران مشغول فعالیت است.

کلیه قطعات اسکلت سواری، مینی‌بوس و اتوبوس توسط ۲۰۰۰ قالب در این کارخانه تولید می‌شد. ۷۰ درصد این قالب‌ها ساخت آلمان و بقیه در کارخانه قالب و جیگ ساخته شده است. وزن بعضی از این قالب‌ها به حدود ۳۰ تن می‌رسد. این کارخانه قادر است روزی ۲۰۰ تن ورق را به صورت قطعه آماده تحویل نماید. ورق‌های مورداستفاده از ژاپن و آلمان به شکل کوئل و شیت خریداری و در قسمت کوئل بری به صورت طولی و عرضی بریده و آماده می‌شود. کارخانه برش و پرس شامل واحدهای تولید، تعمیرات و نگهداری، مهندسی، خدمات و پشتیبانی، برنامه‌ریزی و کنترل تولید و کنترل کیفیت است.

سال شمار تولید انواع سواری

۱۳۴۶) سواری پیکان در مدلهای دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان وتاکسی بار با

حجم موتور ۱۶۰۰ و ۱۷۲۵ و ۱۸۰۰ سی سی.

۱۳۴۸) اولین اتومبیل پیکان ، ساخت در ایران خودرو

۱۳۶۹) سواری پژو ۴۰۵ در مدلهای Gl & GLX با حجم موتور ۱۵۸۰ سی سی

۱۳۷۴)سواری پژو ۴۰۵ در دو مدل دنده ای و اتوماتیک باحجم موتور۲۰۰۰سی سی

۱۳۷۴) سواری پژو ۲۰۵ مدل GR با حجم موتور ۱۳۶۰ سی س

۱۳۷۴)سواری پژو RD با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی

۱۳۷۷)سواری استیشن پژو ۴۰۵-با-حجم-موتور ۲۰۰۰ سی سی

۱۳۷۸)پارس با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی

۱۳۷۹)تولید آزمایشی سمند (پروژهX7 ) با حجم موتور۱۸۰۰ سی سی و سیستم انژکتوری

۱۳۸۰)پژو ۲۰۶-باحجم-موتور ۱۴۰۰ سی سی

۱۳۸۰)افتتاح خط تولید سمند با حضور

همکاری در فروش فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x