تحقیق تاریخچه هواشناسی در ایران ۱۹ ص

تحقیق تاریخچه هواشناسی در ایران ۱۹ ص

تحقیق تاریخچه هواشناسی در ایران ۱۹ ص

تحقیق-تاریخچه-هواشناسی-در-ایران-19-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۰ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏تاریخچه هواشناسی در ایران ‏:
‏مطالعه و بررسی جو همیشه مورد نظر دانشمندان ایرانی بوده است ، از ‏این رو خیلی از دانشمندان نجوم در آثار خود بخشی را به مسائل جوی اختصاص داده اند .‏محمد بن ذکریای رازی ، ابن سینا ، حکیم عمر خیام ، ابوریحان بیرونی و انوری شاعر ‏معروف از شخصیتها و دانشمندان ایرانی بوده اند که پیرامون پدیده های جوی مطالبی در ‏آثار خود به یادگار گذاشته اند .
‏فعالیتهای منظم هواشناسی اولین بار با اندازه گیری عناصر جوی توسط ‏سفارتخانه های انگلیس و روس در تهران و مناطق نفت خیز جنوب کشور شروع شد که این ‏اطلاعات صرفاً به بایگانی کشورهای مربوطه منتقل شده و احتمالاً در برنامه های ‏تحقیقاتی آنها مورد استفاده ویژه قرارگرفته است. درس هواشناسی در سال ۱۲۹۸ در ‏برنامه درسی مدرسه برزگران منظور شد که این درس توسط معلمان فرانسوی تدریس می شد و ‏در همان محل اولین سکوی هواشناسی احداث شد که در آن دمای هوا و رطوبت نسبی و میزان ‏بارندگی اندازه گیری می گردید . این ایستگاه در سال ۱۳۰۸ کامل شد و اکثر عناصر جوی ‏را دیده بانی می کرد بتدریج در اثر نیاز شدید بخشهای کشاورزی و آبیاری تعدادی ‏ایستگاه نیز بر حسب ضرورت در نقاط مختلف کشور تاسیس گردید که مسؤولیت آن با بنگاه ‏مستقل آبیاری وابسته به وزارت کشاورزی وقت بود . بعد از جنگ جهانی دوم نیروهای ‏متفقین برای سلامت پرواز هواپیماهـای
‏خودی واحد کوچک هواشناسی دایر کردند که نیازهــــای هواشناسی بخش ‏هواپیمایی آنها را تامین می کرد در ایــــن زمان بنگاه مستقل آبیاری وزارت کشاورزی ‏اقدام به تربیت یک گروه دیده بان هواشناس نمود که این دیده بانان در سال ۱۳۲۷ فارغ ‏التحصیل و در ایستگاه های هواشناسی مشغول به کار شدند . هواپیمایی کشوری نیز به علت ‏نیاز به اطلاعات جوی در فرودگاههای کشور اقدام به تاسیس ایستگاههای هواشناسی کرد
‏۳
. ‏در اثر نیاز شدید برنامه ریزان به آمار و اطلاعات اقلیمی از نواحی مختلف کشور و ‏ناهماهنگی در تاسیس ایستگاههای هواشناسی که توسط بخشهای مختلف ایجاد می شد مسؤولان ‏وقت ، تاسیس یک واحد هواشناسی مستقل در کشور را ضروری دانسته و در سال ۱۳۳۴ شمسی ‏اداره کل هواشناسی کشور وابسته به وزارت راه تاسیس شد . این اداره کل بعدها بصورت ‏سازمانی مستقل زیر نظر وزارت جنگ قرار گرفت که بعد از انقلاب اسلامی مجدداً زیر ‏نظارت وزارت راه و ترابری درآمد در هنگام تشکیل اداره کل هواشناسی در سال ۱۳۳۴ ‏تمامی ایستگاههای هواشناسی که توسط بخشهای مختلف تاسیس شده بودند به این اداره کل ‏واگذار شد . ایستگاههای واگذارشده از نوع سینوپتیک ، اقلیم شناسی و باران سنجی ‏بودند که هریک دیده بانی های مربوط بخود را انجام می دادند . در آن زمان تعداد ‏ایستگاههای سینوپتیک ۳۴ و اقلیم شناسی ۱۰۷ و باران سنجی ۱۶۰ بود . گسترش ایستگاههای ‏هواشناسی و توسعه شبکه آن پس از انقلاب اسلامی شتاب بیشتری پیدا کرده است . در سال ۱۳۳۸ ‏هوا شناسی ایران بعنوان یکصد و سومین عضو سازمان هواشناسی جهانی به عضویت این ‏سازمان جهانی درآمد.
‏سازمان هواشناسی کشور قبل از انقلاب ببیشتر درخدمت حمل و نقل ‏هوایی و صنعت هواپیمایی بود و به مسائل هواشناسی کاربردی کمتر توجه می شد ولی پس از ‏انقلاب اسلامی و با تعیین کشاورزی بعنوان محور اصلی فعالیتهای اقتصادی کشور ، این ‏سازمان نیز خدمات خود را به سمت کشاورزی متوجه کرد و امروزه توسعه ایستگاهها و ‏بهبود سیستم آمار هواشناسی کشور در جهت ارائه خدمات به بخشهای تحقیقاتی کشاورزی ، ‏دامداری ، آبیاری و غیره گرایش دارد . امر تحقیقات بعنوان بخشی از فعالیتهای مستمر ‏این سازمان بدون استفاده از کامپیوتر و اصلاح روشهای جمع آوری و بایگانی آمار میسر ‏نبوده و لذا از سال ۱۳۶۲ سعی شد با تجهیز مرکز کامپیوتر سازمان به یکی از پیشرفته ‏ترین کامپیوترهای موجود در جهان و با تبدیل نقشه ها و گرافها بصورت میکروفیلم ،
‏۳
‏مجموعه این مدارک بتواند پژوهشگران را در دسترسی سریع به اطلاعات یاری کند .
‏همچنین مراکز تحقیقاتی سازمان با تشویق کارشناسان و محققان ‏هواشناسی توانسته است مجموعه ای از ۱۳۲ اثر از ترجمه و تالیف ارائه نماید که به ‏تدریج چاپ و منتشر می گردد ، با توجه اهمیت ارتباطات در هواشناسی ، شبکه ایستگاههای ‏سینوپتیک کشور با مجهز شدن به دستگاههای بی سیم S S B ( ‏اس ‏–‏ اس ‏–‏ بی ) و برقراری ‏خطوط تلکس در مراکز مناطق تقویت شد و کلیه اطلاعات جوی از ۱۶۰ ایستگاه سینوپتیک به ‏طور همزمان ساعت به ساعت در مرکز مخابرات تهران جمع آوری می شود بصورت بلادرنگ و یا ‏بصورت آمار در اختیار مرکز پیش بینی و مرکز خدمات کامـپیوتری سـازمان قرار می گیرد . ‏کارشناسان مرکز کامـپیوتر بـا توجــــه به دستورالعملهـــا و اسـتانداردهــــای ‏بین المللی در چند مرحله کار کنترل کیفی و کمی اطلاعات رسیده را به صورت دستی و ‏کامپیوتری انجام می دهند و نتایج را روی نوار و دیسک های کامپیوتری منتقل می کنند .
‏مرکز پیش بینی تهران با دریافت اطلاعات ساعت به ساعت جوّی کلیه ‏کشورهای خاورمیانه ، اروپا و آسیا و جمع آوری همزمان اطلاعات از ایستگاههای ‏هواشناسی سینوپتیک داخل کشور روزانه چندین نقشه هواشناسی در سطوح مختلف جوّ تهیه و ‏پیش بینی های لازم را صادر می کند . مرکز اخطاریه های ویژه پیش بینی تهران که از ‏چند سال قبل دایر شده است پیش آگهی و اخطاریه های لازم را در مورد وقوع طوفان ، سیل ‏، سرمای شدید و ناگهانی ، بروز آفات کشاورزی و غیره تهیه می کند و به سازمانها و ‏نهادهای ذیربط ارسال می دارد .
‏۴
‏در کنار فعالیتهای تحقیقاتی سازمان ، مرکز آموزش عالی هواشناسی و ‏علوم جوّ توانسته است در پنج سال گذشته در ۱۴ دوره آموزشی دانشجویان و کارمندان را ‏در سطوح فوق دیپلم ، لیسانس و بالاتر آموزش دهد که این آموزشها چه بصورت بازآموزی و ‏چه بشکل دوره های تخصصی دیپلمه ها و لیسانسیه های تازه استخدام توانسته است در ‏بالابردن کیفیت علمی امور هواشناسی مؤثر باشد .
‏از نظر آموزشهای بین المللی و شرکت در سمینارها و اجلاسیه های ‏تخصصی ، سازمان بسیار فعال بوده و در چند سال اخیر تعداد زیادی از کارشناسان سازمان ‏برای شرکت در دوره ها و سمینارهای آموزشی به خارج از کشور مسافرت کرده اند . در این ‏راستا تعداد زیادی از متخصصان هواشناسی تا کنون در دوره های آموزشی که در سایر ‏کشورها توسط سازمان هواشناسی ترتیب داده شده است شرکت کرده اند .
‏کتابخانه سازمان هواشناسی کشور با حدود ده هزار جلد کتاب و ۶۲ ‏عنوان مجله علمی و تخصصی ، کتب منتشره سازمان هواشناسی جهانی را مرتباً دریافت می ‏کند و در دسترس کارشناسان خود قرار می دهد
‏اهداف و وظایف سازمان هواشناسی کشور‏ :
‏تحقیق و شناخت کامل اتمسفر و کلیه پدیده های جوی وجمع آوری ، تنظیم و تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمارهای هواشناسی و ارائه و کشف نتایج حاصله بمنظور کمک به برنامه ریزی ، پیشرفت و افزایش بازدهی موثر در فعالیتهای کشاورزی ، دامپروری ، آب ، آبیاری ، مخازن آبهای زیر زمینی ، آبهای سطحی ، شهرسازی ، سدسازی ، تامین انرژی ، تاسیسات شهری ، آبرسانی ، سلامتی و بهبود ارتباطات هوایی ، در یایی ، زمینی و مطالعات محیط زیست و سایر فعالیتهای دریایی ، آلودگی هوا ، تعدیل مصنوعی آب و هوا و….

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x