تحقیق تاریخچه معماری ۳۲ ص

تحقیق تاریخچه معماری ۳۲ ص

تحقیق تاریخچه معماری ۳۲ ص

تحقیق-تاریخچه-معماری-32-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏(‏۱‏)
‏بخش اول
‏معماری ایران در دوره قبل ازاسلام
‏معماری در دوره ماد و هخامنشی
‏اصول معماری ایرانی
‏ به طور کلی اصول معماری ایرنی عبارتند از :
‏مردم واری : ‏یعنی داشتن مقیاس انسانی که آن را می توان در عناصر مختلف معماری ایران مشاهده کرد . به طور مثال اگر سه دری ( اتاق خواب ) را در نظر بگیریم، اندازه ی ان بر حسب نیازهای مختلف یک زن، مرد، بچه یا بچه های آنها، لوازم مورد نیاز و …‏ در نظر گرفته شده است یا برای جلوگیری از گزند گرمای زیاد ایران، دیوار را دو پوسته می ساختند و یا نور را از سقف می گرفتند.
‏پرهیز از بیهودگی : ‏در معماری ایران بر این اصل تاکید فروان شده است، به عنوان مثال نصب مجسمه ها که در اغلب بناهای سرزمین های دیگر معمول است در معماری ایرانی وجود ندارد.
‏نیارش :‏ اصطلاحی است در معماری و به کلیه کارهایی اطلاق می شود که برای ایستایی و پایداری بنا انجام می گیرد. به عبارت دیگر، نیارش مجموعه ای است از امور محاسباتی و استاتیکی به انضمام مصالح شناسی و انتخاب و استفاده از مناسب ترین و کمترین مصالح. به عنوان مثال در گذشته بیشتر تکیه ی معماران بر اصول مهندسی بوده است و به نظر آنان هنگامی بنا زیبا بوده که از لحاظ ایستایی نیز نمایان گر ایستا بودن خود باشد.
‏در نیارش از مقیاسی به نام « پیمون » استفاده می شده است. پیمون یکی از ضوابطی بود که برای تعیین تناسب بین اجزای بنا رعایت می شد. با استفاده از نیارش و پیمون، سه مرحله ی مهم طرح ، محاسبه و اجرا به بهترین نحو انجام می یافت به طوری که طرح زیبا، محسبات صحیح و اجرا نیز
ساده می شد.
‏(‏۲‏)
‏خود بسندگی : ‏ ‏به عبارتی، خود کفایی است و به مفهوم استفاده از حداکثر امکانات موجود و در دسترس و ‏ ‏مصالح بوم آورد است. به این تریتب کار با سرعت بیش تر انجام شده و مصالح با طبیعت
اطراف خود هماهنگی بیش تری داشته است.
‏درون گرایی : ‏یعنی به دلیل وضع جغرافیای خاص بساری از مناطق ایران، مانند خشکی، بادهای مختلف، و شن های روان و …‏ امکان ساخت بناهای برون گرا نبوده است. به عنوان مثال در نقشه تخت جمشید «درون گرایی » کاملاً دیده می شود.
‏شیوه های معماری ایرانی
‏ به طور کلی معماری ایرانی دارای شش شیوه می باشد که دو شیوه ی آن مربوط یه معماری قبل از اسلام و چهار شیوه ی بعدی آن مربوط به معماری بعد از اسلام می باشد. این شیوه ها عبارتند از :
‏شیوه های معماری ایران
‏شیوه ی خراسانی
‏شیوه ی رازی
‏شیوه ی آذری
‏شیوه ی اصفهانی
‏ معماری قبل از اسلام معماری بعد از اسلام
‏شیوه ی پارسی
‏۲ ـ شیوه ی پارتی
‏در این بخش به بررسی شیوه های معماری در قبل از اسلام می پردازیم :
‏ الف ـ شیوه ی پارسی :‏ این شیوه مربوط به زمان مادها تا حمله ی اسکندر یعنی از قرن ۸ تا ۳ ق.م می باشد .
‏مهم ترین خصوصیات شیوه ی پارسی عبارت است از:
‏استفاده از سنگ های بریده، منظم و گاهی صیقل خورده و بهره گیری از بهترین نوع مصالح از لحاظ مرغوبیت، رنگ و دوام از هر جاکه میسر بوده است.
‏(‏۳‏)
‏آماده کردن پی بنا با سنگ ریزه و سنگ لاشه و قرار گرفتن بنای ساختمان بر روی سکو و تخت گاه.
‏نهادن ستون ها در حداکثر فاصله ی ممکن و تا ارتفاع بسیار چشم گیر و آرایش سرستون ها با جزئیاتی که برای تحمل بار سقف چوبی کاملاً متناسب و منطقی باشد.
‏پوشش با شاتیر، تیر و تیرچه ی چوبی سخت و بریده و درودگری شده.
‏آرایش دیواره های اطراف پلکان های کوتاه و مال رو با نقش های برجسته و کنگره های زیبا و متناسب.
‏ساختن دیواره های جدا کننده با خشت خام و آرایش داخلی و خارجی آن با کاشی رنگی لعاب دار.
‏پرداختن فرش کف با بهترین مصالحی که در آن روزگار یافت می شده است.
‏تعبیه ی سایبان و آفتاب گیر منطقی و ضروری برای ساختمان ها.
‏معماری در دوره ی مادها
‏مادها در آذربایجان، حدود کردستان و لرستان، ری قدیم و اصفهان مسکن داشتند. پارس ها با بومیان و
‏همسایگان نیرومند خود مانند « آشوریان » و « اورارتویی ها » (ourartou)‏ به جنگ و ستیز پرداختند و دیه ها و مساکن این نواحی را یکی پس از دیگری تصرف کردند و به دور شهرها بارو کشیدند. فرمانروایان قبیله های ماد در یک جا گرد آمدند و دولت های کوچکی تشکیل دادند. مادها به مدت ۱۰۰ سال پایدار ماندند و از اوسط قرن ۹ ق.م کم کم برای دولت نیرومند آشور مایه ی دردسر شدند.دولت ماد در سال « ۵۵۰ ق.م » منقرض و جزو دولت پارس شد.
‏سه ناحیه ی عمده ی دولت ماد عبارتند از:
‏ـ همدان
‏ـ ری
‏ـ نسا (حدود کرمانشاه )
‏(‏۵‏)
‏ هگمتانه یا همدان امروزی، پایتخت مادها، و نخستین شهر هخامنشی بود که تا زمان اشکانیان نیز پایتخت تابستانی به شمار می رفت. آثار مکشوفه ی معماری در هگمتانه، شامل برج، حصار و بناهای عظیم خشتی، خبر از یک شهر یا دژ تابستانی می دهد. شهر باستانی مکشوفه از لحاظ معماری و نیز از لحاظ تاسیات دفاعی و حفاظتی، دارای ویژگی هایی است که در نوع خود کم نظیر است. از دیگر آثار این دوره می توان از شهرهای بیستون، کنگاور و اسپیدانه ( اصفهان ) نام برد. آثار معماری دوره ی ماد عبارتند از:
‏ـ دخمه ی « داو دختر » در فارس.
‏ـ دخمه ی « قزقاپان » یا قیزقاپان ( رباینده دختر ) در سلیمانیه ی کردستان عراق.
‏ـ دخمه ی « سکاوند » در کردستان.
‏ـ دخمه ی « فخرگاه » در کردستان.
‏ـ « گودین تپه » در جنوب شرقی کنگاور.
‏ـ « تپه ی نوشی جان » در جنوب همدان.
‏معماری در دوره هخامنشی
‏عصر هخامنشی با اقدامات سیاسی « کوروش » بنیان گذار آن سلسله، و ایجاد نخستین کانون امپراطوری خود در « پاسارگاد »، از سال « ۵۵۰ ق.م » آغاز می شود. هنر هخامنشی معمو لاً به دو دوره تقسیم می شود :
‏اولین دوره در ویرانه های پاسارگاد شناسایی می شود که به فرمان « کوروش » برپا گردید؛ دوره ی دوم در آثار شکوهمندی چون کاخ های تخت جمشید دیده می شود که به فرمان « داریوش اول » و جانشین آن ساخته شد. بنای مهم « تخت جمشید » یکی از بناهایی است که به شیوه ی « پارسی » ساخته شده است.
‏اما قبل از آن که به بررسی این مجموعه بپردازیم، به شرح مختصری درباره ی ابنیه ی موجود در پاسارگاد می پردازیم:
‏پاسارگاد:‏ کهن سال ترین بناهای هخامنشی که ویرانه های آنها تاکنون بر جای مانده است، بناهایی هستند که در پاسارگاد ـ نخستین پایتخت دولت هخامنشی ـ بر پا شده بودند. « کوروش » ـ نخستین پادشاه هخامنشی ـ « پاسارگاد » را پایتخت کشور اعلام کرد و در سال « ۵۵۰ ق.م » دستور احداث مجموعه ای متشکل از چند کاخ، آتشکده، معبد و هم چنین آرامگاه خویش را صادر نمود.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x