تحقیق تأثیر انگیزه و نیت در ارزش عمل از نظر اسلام (قابل ویرایش)

تحقیق تأثیر انگیزه و نیت در ارزش عمل از نظر اسلام (قابل ویرایش)

تحقیق تأثیر انگیزه و نیت در ارزش عمل از نظر اسلام (قابل ویرایش)

تحقیق-تأثیر-انگیزه-و-نیت-در-ارزش-عمل-از-نظر-اسلام-(قابل-ویرایش)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۲
‏تأثیر انگیزه و نیت در ارزش عمل از نظر اسلام
‏ 
‏ 
‏اسلام به انگیزه و نیت انسان در کارها چنان ارج نهاده است که ممکن ‏است گمان رود تنها شرط ارزشیابى و درستى و نادرستى عمل، چگونگى نیت است، در حدیثى ‏از رسول اکرم(ص) آمده است:
‏(انما الاعمال بالنیات)
‏بى گمان کردار انسانها در ‏گرو نیت آنهاست.
‏در حدیث دیگر از آن حضرت نقل شده است:
‏(أ لکل امرء ما ‏نوى)
‏براى هر کس همان است که قصد کرده است.
‏حدیث دیگرى، بود و نبود عمل ‏را در گرو نیت و انگیزه عمل دانسته است:
‏(لا عمل الاّ بنیه)
‏هیچ عملى بدون ‏نیت پذیرفته نیست.
‏در سوره مبارکه بقره خداوند دو گروه از مردمان را نام مى ‏برد که بخشى از مال خود را به مستمندان مى‏بخشند، انگیزه و نیت یکى از آن دو گروه ‏از این بخشش، جلب رضایت مردم و خوشایند انسانهاست، و انگیزه گروه دیگر رضایت و ‏خوشنودى پروردگار است. سپس به ارزیابى کار این دو گروه مى‏پردازد و انفاق گروه ‏نخستین را به توده‏اى ازخاک، همانند مى‏کند که بر روى سنگ صافى قرار دارد و با بارش ‏باران فرو مى‏لغزد و چون بنگرى چیزى بر سنگ نمانده است. اما کار گروه دوم را به
‏۲
‏بوستانى تشبیه مى‏کند که بر پشته‏اى از خاک غرس شده و بر اثر بارش باران اندک یا ‏فزون، محصول دو چندان مى‏دهد!
‏(یا ایها الذین آمنوا لاتبطلوا صدقاتکم بالمنّ و ‏الأذى کالذى ینفق ماله رئاء الناس و لایؤمن باللّه و الیوم الآخر فمثله کمثل صفوان ‏علیه تراب فأصابه وابل فترکه صلداً لایقدرون على شیئ ممّاکسبوا و اللّه لایهدى ‏القوم الکافرین. و مثل الذین ینفقون اموالهم ابتغاء مرضات اللّه و تثبیتاً من ‏انفسهم کمثل جنّه بربوه اصابها وابل ف‏آتت اکلها ضعفین‏أ) بقره/ ۲۶۵ و ۲۶۴.
‏اى ‏اهل ایمان! صدقه خود را با منت و آزار، بى‏ثمر نسازید، مانند آن کس که مال خویش را ‏به خاطر مردم انفاق مى‏کند و به خدا و روز واپسین باور ندارد. مَثَل او مَثَل کوه ‏خارا است که بروى آن قشرى ازخاک را به صورت بوستان پرورده باشد که اگر باران دانه ‏درشتى بر آن ببارد، قشر خاک را فرو بلغزاند و غیر تخت سنگ صاف باقى نگذارد و از ‏آنچه هزینه کرده است چیزى بدست نیاورند. خداوند ناسپاسان را هدایت نمى‏کند.
‏و ‏اما مثل آنان که مال خویش را در راه رضاى خداوند مى‏بخشند مثل بوستانى است بر سر
‏۴
‏پشته‏هاى خاکى در صحرا که باران دانه درشتى بر آن ببارد و حاصل خود را دو چندان ‏بپردازد.
‏چنانکه پیداست دراین دو آیه شریفه یک کار از سوى دو شخص،مورد بررسى ‏قرار گرفته است که تنها در یک جهت با هم تفاوت داشته است و آن انگیزه فاعل فعل است. ‏همان تفاوت، سبب ارزشمندى یکى و بى ارزش بودن دیگرى شده است.
‏در سوره دهر، هنگام ‏حکایت حال بهشتیان، دسته‏اى از بهشتیان با نام و صفت ابرار یاد شده‏اند و به دنبال ‏آن خداوند به بیان کارها و اعمالى مى‏پردازد که (ابرار) در دنیا انجام داده و در ‏پرتو آن به نعمتهاى جاوید بهشتى دست یافته‏اند، آن کارها عبارتند از: وفاى به نذر، ‏پروا از روز واپسین، رسیدگى به مسکینان، یتیمان و اسیران.
‏قرآن ضمن برشمردن این ‏کارهاى ستوده، به انگیزه و نیت نیکان از انجام این افعال مى پردازد و مى‏گوید: ‏نیکان تمام این کارها را تنها براى رضایت خداوند انجام داده‏اند و نه هیچ چیز ‏دیگر!
‏تبیین این ویژگى و انگشت نهادن بر آن، بیانگر این است که حتى کارهایى چون ‏وفا به نذر و عهد و دستگیرى از مسکینان و یتیمان که در عرف بشرى نیک و ستوده است در ‏نگرش قرآنى، زمانى ارزش واقعى و ملکوتى دارد که برخاسته از نیت و انگیزه الهى
‏۴
‏باشد.
‏(انّ الأبرار یشربون من کأس کان مزاجها کافورا. عیناً یشرب بها عباداللّه ‏یفجّرونها تفجیراً. یوفون بالنذر و یخافون یوماً کان شرّه مستطیراً. و یطعمون ‏الطعام على حبّه مسکیناً و یتیماً و اسیراً.إنّما نطعمکم لوجه اللّه لانرید منکم ‏جزاءاً و لا شکوراً)دهر/ ۱۰- ۵.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x