تحقیق تأثیر صورخیال ادبی برنگارگری مکتب شیراز ۲۱ ص

تحقیق تأثیر صورخیال ادبی برنگارگری مکتب شیراز ۲۱ ص

تحقیق تأثیر صورخیال ادبی برنگارگری مکتب شیراز ۲۱ ص

تحقیق-تأثیر-صورخیال-ادبی-برنگارگری-مکتب-شیراز-21-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏ت‏أ‏ثیر صورخیال ادبی برنگارگری مکتب ‏شیراز

‏چکیده:
‏ خیال از عناصراساسی شکل گیری یک اثرهنری است.صورت های خیالی که هنرمندان برای بیان مقاصد واندیشه های خود به کار می گیرندعموما ریشه در ‏باورهای اساطیری وفرهنگی دارد.ازاین رو میان صورت های خیالی هنرهای مختلف نوعی قرابت وخویشاوندی برقراراست وغالبا هنرهای مختلف در‏بکارگیری‏ صورت های خیالی تحت تاثیر یکدیگر هستند.
‏ادبیات ونگارگری از دیرباز در خدمت یکدیگر بوده اند.در حاشیه ی نسخ خطی برای بیان روشن تر متن ادبی از تصاویرنگارگری استفاده می شدودر حقیقیت نگارگری بیان تجسمی ‏متن ادبی بوده ‏ومفاهیم ادبی را با زبان خط ورنگ به تصویر می کشید‏ه است‏.در مقابل ادبیات نیز بیان ذهنی وانتزاعی صورت نگاری بوده است.
‏در مکتب شیراز این نمود عینی تر می شود وهنرمندان شیراز به منظور ایجاد ارتباط بیشتر بین متن ادبی وتصویر‏،‏شعررادر چهارطرف یابالا وپاین تصاویر می نوشتند.
‏کلید واژه‏‌‏ها:‏ ‏ادبیات ‏ ـ نگارگرـ ‏صورخیال‏ ـ ‏نماد
۲
‏پ‏ی‏وند کتابت و نگارگری از د‏ی‏رباز‏:
‏ مینیاتور (miniature‏ ) را اروپائیان عموماً در مورد تک چهره ها‏ی کوچکی که در سده ی ۱۸ روی عاج ب‏ا آبرنگ نقاشی می شد به کار می بردند ‏که در این صورت از ریشه ی لات‏ین minor‏ ‏به معنای کاستن و کوچک کردن مشتق شده است. لیکن در اصل این واژه را به تصاویر کتب خطی اطلاق می کرد‏ند که در اینصورت، ‏از ‏کلمه ی لاتینی miniare ‏یعنی رنگ کردن با سر‏نج ریشه گرفته است. (مقدم اشرفی،‏۱۹:۱۳۶۷ ).
‏ ‏ارزش زینتی نسخ خطی با کیفیت نگاره ‏های آن برآورد می ش‏د.کتابت ونگارگری پیوندی دیرینه دارند‏ ‏به این معنی که بااتمام کتابت‏ ‏،‏کار ‏نقاش ‏آغاز ‏می شد‏. او در سلسله مراتب تهیه کنندگان نسخه خطی بعد از خوشنویس قرا‏ر داشت‏. نگارگری ایرانی در عرصه هنر کتاب آرایی رشدکرده، و از اینرو با نگارشگری پیوند بی واسطه داشته است. در آن روزگار به منظور انتشار آثار منظوم و منثور سخنوران بزرگ، متون را باخط خوش می نگاشتند، و سپس این وظیفه را برعهده نقاش می گذاشتند ‏که او بنابر انتخاب خود و یا طبق سنت معمول بخش هایی از متن را به تصویر درآورد و برکتاب بیفزاید.
‏ ‏از آنجاییکه نق‏ّ‏اشان غالباً خط‏ّ‏اط هم بودند ‏با جوهر و روح کار خوشنویس آشنایی کامل داشت‏ند‏.‏نقاش وخوشنویس هر دودر جهت انتقال اندیشه سخنور می کوشیدند ودر این راستا نقش وخط مکم‏ّ‏ل یکدیگر بودنداز این رو همبستگی وارتباطی ریشه ای بین نقش وخط برقرار گردید‏. ارتباط ب‏ن‏یا‏د‏ی بین عمل نوشتن و عمل ‏نقش کردن آنچنان بود که در زبان فارسی، فعل نگاریدن یا نگاشتن ‏–‏ و لغات و کلمات مشتق از آن ها ‏–‏ هر دو معنا را می رساند . ‏وظیفه ی نگارگر ترسیم وتجسم نگاشته های کاتب بود.اما از آنجایی‏ ‏که کلام ادیبان عموما آمیخته به انواع استعارات وصورت‏ ‏های خیالی وانتزاعی بود،ترسیم این عقایددر قالبی تجسمی دشوار می نمود با اینهمه نگارگران توانستند بازبان خط ورنگ صور ذهنی را به صور عینی تبدیل کنند.از آنجایی‏ ‏که شاعران ونگارگران دیدگاه های زیبایی شناسی،اعتقادی وفکری مشترک داشتندزبان خط ورنگ توانست ترجمان خوبی برای ترسیم افکار واندیشه های شاعران باشد.
۴
‏تصویری از ‏یک نسخه خطی ‏همراه با نگارگری
‏(‏استفاده از نگاره ها به منظور تجس‏ّ‏م اشعار‏)
‏ ‏لزوم به کارگیری نماد در ادبی‏ّ‏ات و نگارگری:
‏ ‏هدف از آفرینش ادبی وهنری عینی‏ّت بخشیدن به زیبایی است.‏درنگاه شاعروهنرمند قلمروزیبایی باجهان معنی قرین است .
‏ ‏درادبیات ‏عرفانی زیبایی صفتی وابسته به جهان‏ مادی نیست و به تن آدمی بستگی ندارد بلکه جمال خاصی‏ّ‏تی است روحانی و مربوط به ‏روح و جز باسلاح روشنایی درون‏ی آن را نمی ‏توان دریافت. نگ‏ا‏ر‏گر‏ان نیز‏زیبایی راامری روحانی می دانستند.‏برحسب نظر عموم نگارگری ‏ایران از مانیگری سرچشمه می گیرد‏.‏زیرا ‏مانی از ‏تصاویری ‏برای ‏مصو‏ّ‏ر ساختن ‏کتب دینی سود می جست‏ که این تصاویر شباهتی تام با صور نگارگری دارد از این روعموما منشا این هنر را نزد مانی می جویند‏.‏ مانویان آسیای‏ مرکزی هرچه را زیبا و جمیل بود‏مورد پرستش قرار می دادند. درمیان مانویان هنر نقاشی جنبه ی تربیتی قوی داشته است: ‏«‏وظیفه ی این هنر آن بوده است که توجه‏ ‏را به عوالم بالا ‏جلب نماید: عشق و ستایش را به سوی ‏«‏فرزندان نور‏»‏ متوجه سازد و نسبت به ‏«‏زاده های تاریکی‏»‏ایجاد نفرت نماید. ‏تذهیب کاری کتاب های مذهبی که نزد مانویان رواج بسیار داشته در حقیقت صحنه ای‏ از‏ نمایش ‏«‏آزادکردن نور و روشنایی‏»‏ به شمار می رفته است.‏ در این ‏راه ‏مانویان‏ برای نمایش روشنایی در‏آثارخوداز ‏فلزات گرانبها بهره جویی می کردند‏»‏.موضوع به کاربردن فلزاتی چون طلا و نقره که به فراوانی در مینیاتور ایرانی متداول گردید دنباله ی مستقیم همان
۴
‏ سنت هنر مانوی به شمارمی رود. ‏استعمال این فلزات همانطور که اشاره شد برای منعکس کردن نور و ایجاد پرتوهایی‏ است‏ که با روح بیننده وارد تبادل معنوی خاص ‏می گردند. بنابراین اگر وضع سایه و روشن در نق‏ّ‏اشی های ایرانی از آغاز کنار گذاشته شده است در مقابل هنرمند ایرانی هرگز از نمایش روشنایی و نور محض که در بیان هنرمندان نق‏ّ‏اش بدان از رنگ تعبیر‏ شده است غافل نبوده است.‏(تجویدی، ۴۱:۱۳۵۲)‏.
‏ ‏باتوجه به آموزه های ‏دین مانوی ،نگارگری زیبایی رادر‏امورقدسی‏ می جوید‏.‏آن هنگام که ‏هنردر پی بیان مفاهیم عمیق درونی و قدسی است نمی تواند ‏به زبانی واقع گرایانه متوس‏ّ‏ل ‏گردد‏ ‏دراین هنگام گویاترین زبان برای بیان امور معنوی،زبان نماد ونشانه‏ ‏است‏. ‏درهنراسلامی ‏تقلید یا توصیف طبیعت ‏هدف هنرمند‏نیست بلکه ‏هنرمند برآن است تاتصویری‏ خیال انگیز، شاعرانه و نمادین ‏از‏انسان و محیط او‏ترسیم کند.‏در نگارگری نمونه آفرینی آرمانی موردتوج‏ّه نگارگر بوده واوهرچیز را در‏هیاتی نمادین به نمایش می گذارد.
‏ ‏ ‏نگاره های ایرانی در فضایی مثالی ترسیم می شوند‏.‏عالم مثال از این جهت که عل‏ّ‏ت عالم مادی است همواره موردتوجه هنرمند ایرانی بوده است. این عالم به این جهت که بین دو عالم مجر‏ّدو‏معقول‏ ،‏ و مادی و محسوس قراردارد دارای هر دو خواص مادی (از جهت قابل رؤیت بودن) و غیرمادی (از جهت غیرقابل لمس بودن) است. ‏در ترسیم این فضای مثالی‏ ‏محدودنبودن به زمان و مکان مادی سبب می شود نگارگر ق‏ادر باشد در یک زمان اشیاء را‏از چند زاویه ی مختلف رؤیت کند.مطلق نبودن زمان در این فضا سبب ترسیم تمامی اوقات (حتی صحنه های شب) در ‏ن‏وری یکدست و یکنواخت شده است. عدم محدودی‏ّ‏ت به زمان و مکان فیزیکی در نگارگری ایرانی امکانات بیان بصری بیشتری در ا‏ختیار هنرمند نگارگر قرار می دهد‏.در نگارگری صورت ها و اشکال طبیعی و محسوس باید به منزله ی نمادهای سازنده ی ‏اصول مابعدالطبیعی درک شوند. به عنوان مثال شکل مارپیچ یا حرکت اسپیرالی که در ساختار کلی بسیاری از نگاره ها وج‏ود دارد دارای پیامی مفهومی است.‏بدین صورت که ‏انقباض و انبساط‏ مستمر‏ و حرکت به سوی درون و برون ‏،‏تصویری از تداوم بین عالم کبیر و عالم ص‏غیر را ارائه می کند.‏ ‏(گودرزی، ۸۹:۱۳۸۶) از این رو به کار گرفتن نماد برای گنجاندن مفاهیم عالم مثال در قالبی قابل فهم، ضروری می نماید. ‏یکی از‏عن‏ا‏صر اساسی در تصویرپ‏ردازی و ‏نمادسازی‏ یک اثر هنری‏،صور خیال‏ است.‏
‏صورخی‏ال، اسطوره
‏ ‏ما می توانیم ‏«‏خیال‏»‏ را به معنی مجموعه ی تصر‏ّ‏فات بیانی و مجازی در شعر به کار بریم و ‏«‏تصویر‏»‏ را با مفهومی اندک وسیع تر، شامل هرگونه بیان برجسته و شاخص بدانیم، اگرچه از انواع مجاز و تشبیه در آن نشانی نباشد. تصاویر گاه بدون کمک مجاز و تشبی‏ه به خودی خود جنبه ی تخی‏ّ‏لی دارد‏ (شفیعی، ۱۶:۱۳۷۵)‏.
‏ بهره گیری ازاساطیردر‏ساخت تصویرهای شعری گوی‏ندگان قدیم بسیار قابل توجه است.”اسطوره”درشعر فارسی،‏گاه یک سوی صور خیال ‏شاعران را تشکیل می ده

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x