تحقیق بررسی و تحلیل کیفیت فراگیر (TQM) و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری

تحقیق بررسی و تحلیل کیفیت فراگیر (TQM) و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری

تحقیق بررسی و تحلیل کیفیت فراگیر (TQM) و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری

تحقیق-بررسی-و-تحلیل-کیفیت-فراگیر-(tqm)-و-یادگیری-سازمانی-بر-عملکرد-نوآوری

توضیحات:
تحقیق رشته مدیریت با عنوان بررسی و تحلیل کیفیت فراگیر (TQM) و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری (مطالعه موردی؛ شرکت زمزم)، در قالب فایل word، و در حجم ۱۰۳ صفحه، همراه با پرسشنامه مربوطه.

بخشی از مقدمه:
امروزه کیفیت به عنوان یکی از مهمترین شاخه های رقابتی جهانی مطرح می شود و مدیریت کیفیت فراگیر به عنوان راهی برای حفظ مزیت رقابتی در این عرصه مورد توجه قرار می گیرد (هوانگ ،۲۰۰۲) .
مسو (۲۰۰۲) بیان می کند که یادگیری سازمانی اهمیت استراتژیکی برای ایجاد موقعیت رقابتی شرکت دارد . با تحلیل سازمان هایی که کیفیت را اجرا می کنند در می یابین که کیفیت ؛ تغییر ، بهبود مستمر و یادگیری را تحریک می کند(مورینو،۲۰۰۵) .
سیستم های مدیریت کیفیت جامع به عنوان مهم ترین ابزار دستیابی به مزیت بازار نشان داده شده اند. در ادبیات اثبات شده است که شرکت هایی که TQM را پذیرفته اند عملکرد و مزیت رقابتی شان افزایش یافته است (والیر ،۲۰۰۰) . بسیاری از نویسندگان بیان کرده اند که فلسفه TQM می تواند ابزار مفیدی برای پرورش یادگیری باشد . TQM بر مبانی اصولی است که منجر به یادگیری و انگیزش شخصی ، دوایر کیفیت یا جلسات گروهی تخصصی گروهی تخصصی برای حل مسئله با استفاده از ابزارهای کیفی ، تمرکز بر رهبری و حمایت مدیریت ارشد و بهبود مستمری می شود که به شرکت برای ایجاد تکنیک ها و توانایی های جدید کمک می کند (جیمز ،۲۰۰۸) . تحقیقات نشان می دهد که TQM اثر مثبتی بر عملکرد سازمانی دارد و به تبع آن عملکرد نوآورانه دارد و در برخی از مطالعات رابطه بین یادگیری سازمانی و نوآوری اثبات شده است(هوانگ و همکاران ،۲۰۱۱) .

چکیده:
با افزایش رقابت در عصر حاضر و تغییر و تحولاتی که در فن آور ی های امروزی وجود دارد، سازمانها برای رویارویی و مقابله با عدم اطمینان، حفظ موقعیت، گسترش عرصه رقابتی خود و بهره گیری مناسب از منابع نیاز به نوآوری و بهبود عملکرد در محصولات و خدمات خود دارند. مدیریت کیفیت فراگیر با اصول نوآوری سازگار است و مدیریت کیفیت فراگیر را ایجاد سیستمی سازمانی و فرهنگی میدانند که منجر به گسترش نوآوری می شود و یادگیری سازمانی باعث توسعه،کسب، انتقال و بهره برداری از دانش جدید می شود که بهبود نوآوری را به دنبال دارد. عوامل متعددی در بهبود نوآوری و عملکرد نوآوری نقش ایفا می کنند. در این پژوهش با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری به بررسی تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری با مطالعه موردی در شرکت زمزم اصفهان پرداخته شده است . همچنین علاوه بر بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق ، به بررسی نقش میانجی بودن یادگیری سازمانی در رابطه TQM و عملکرد نواوری پرداخته شده است.

فهرست مطالب:
فصل اول : کلیات تحقیق
۱-۱-مقدمه
۱-۲-بیان مسئله
۱-۳-اهمیت و ضرورت پژوهش
۱-۴-اهداف پژوهش
۱-۵-فرضیات پژوهش
۱-۶-قلمرو پژوهش
۱-۷-تعریف واژه ها و اصطلاحات
۱-۸-جمع بندی
فصل دوم: ادبیات پژوهش
مقدمه
۲-۱ – چارچوب نظری تحقیق
۲-۲- تاریخچه مدیریت کیفیت جامع و سیر تحول آن
۲-۳ تعریف مدیریت جامع کیفیت (TQM)
۲-۴ ارکان فلسفی مدیریت جامع کیفیت کدامند ؟
۲-۵ معیارهای یک فلسفه مدیریتی مناسب در جهت مدیریت کیفیت
۲-۶ کدام فلسفه مدیریتی ارجح است ؟
۲-۷ مفهوم مدیریت در TQM
۲-۸ مفاهیم کلیدی در TQM
۲-۸-۱ مفهوم جامعیت ( Tital ) در فرهنگ TQM
۲-۸-۲ نظریه مدیریت کیفیت جامع ( T Q M ) در سازمان ناب:
۲-۹ فرهنگ مدیریت کیفیت جامع
۲-۹-۱- مشارکت فعال
۲-۹-۲- توانا سازی کارکنان
۲-۹-۳- تحول مدیریت کیفیت جامع
۲-۱۰- پایه گذاران مدیریت کیفیت جامع «TQM»
۲-۱۰-۱ اصول ۱۴ گانه دمینگ
۲-۱۰-۲ اصول ۱۴ گانه کرازبی
۲-۱۰-۳ اصول ۶ گانه ژوران
۲-۱۱- تاکید بر نیاز مشتری به منظور کسب رضایت آنها:
۲-۱۲- ضرورت تعهد مدیریت در اداره سازمان
۲-۱۲-۱ پیشگیری از بروز مشکل
۲-۱۲-۲ کیفیت به عنوان وظیفه همگانی
۲-۱۲-۳ آموزش مداوم
۲-۱۲-۴ رقابت
۲-۱۲-۵ سیستم پاداش دهی
۲-۱۲-۶ سیستم پیشنهادات
۲-۱۳-مدلهای مدیریت کیفیت
۲-۱۳-۱-مدیریت کیفیت؛ مدل تعالی سازمانی…EFQM
۲-۱۳-۲-کاربردهای مدل تعالی سازمانی
۲-۱۳-۳-مدیریت کیفیت فراگیر؛ مدل چنگال
۲-۱۴-اجزای مدیریت کیفیت فراگیر
۲-۱۵-یادگیری سازمانی
۲-۱۵-۱-نظریه یادگیری سازمانی
۲-۱۶-عملکرد نوآوری
۲-۱۷-کیفیت فراگیر و عملکرد نوآوری
۲-۱۸- مدیریت کیفیت فراگیر، یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری
۲-۱۹- پیشینه پژوهش
۲-۲۰-نتیجه گیری
فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱-مقدمه
۳-۲-جامعه آماری پژوهش
۳-۳-حجم نمونه و روش نمونه گیری
۳-۴-متغیرهای پژوهش
۳-۵-روش تجزیه و تحلیل داده ها
۳-۶-ابزار سنجش متغیرها
۳-۷-روشهای جمع آوری اطلاعات
۳-۸- جمع بندی
فصل چهارم : تجزیه تحلیل داده ها
۴-۱-مقدمه
۴-۲- توصیف آماری ویژگی‌های جمعیت‌شناختی جامعه
۴-۳- آزمون فرضیات
۴-۴- آزمون فرضیه های پژوهش
فصل پنجم: نتیجه گیری تحقیق
۵-۱- مقدمه
۵-۲- نتایج پژوهش
۵-۳-پیشنهاد های پژوهش
۵-۴- محدودیتهای پژوهش
۵-۵- جمع بندی
منابع پژوهش
پیوست ها

دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x