تحقیق اهمیت و آثار نماز در اسلام

تحقیق اهمیت و آثار نماز در اسلام

تحقیق اهمیت و آثار نماز در اسلام

تحقیق-اهمیت-و-آثار-نماز-در-اسلاملینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۱
‏اهمیت و آثار نماز در اسلام
‏تمام کوشش و تلاش ما در این بخش از بحث بر این است که فضیلت نماز را در دین اسلام تبیین نموده و اهمیت و جایگاه آن را روشن سازیم، به این معن‏ی‏ که اگر خواسته باشیم تعالیم و دستورات اله‏ی‏ را در دین از حیث درجه و مرتبه مورد ارزیاب‏ی‏ قراردهیم نماز در چه مرتبها‏ی‏ از مراتب قراردارد و جایگاه آن در چه حدّ‏ی‏ است؟ آیا م‏ی‏توان آن را در عرض سایر تعالیم دین‏ی‏ قرارداد یا خیر نماز از جایگاه ویژها‏ی‏ در دین برخوردار م‏ی‏باشد؟
‏عناوین‏ی‏ که در این فصل مورد بحث قرار خواهند گرفت در راستا‏ی‏ همین هدف انتخاب شدهاند.
‏انشاء الله که بتوانیم در تعقیب این هدف خوانندگان محترم را مدد‏ی‏ رسانده باشیم.
‏۱ ـ ارزش و جایگاه نماز
‏نماز در مکتب انسان ساز اسلام از جایگاه ویژها‏ی‏ برخوردار بوده و هیچ عمل‏ی‏ از اعمال دین‏ی‏ و افعال عباد‏ی‏ با آن قابل مقایسه نم‏ی‏باشد و اگر خواسته باشیم تعالیم و دستورات دین را درجه بند‏ی‏ نموده و مراتبشان را مشخص نمائیم نماز در بالاترین درجه و مرتبه تعالیم دین‏ی‏ قراردارد. و از چنان ارزش‏ی‏ برخوردار است که سایر ارزشها‏ی‏ دین‏ی‏ در عرض آن قرار نم‏ی‏گیرند.
‏اگر درک و معرفت به ارزش نماز برا‏ی‏ کس‏ی‏ حاصل گردد هرگز در آن کوتاه‏ی‏ نکرده و یا آن را ترک نخواهد نمود. در روایت‏ی‏ از امام صادق(علیه السلام)چنین آمده است که: «هر گاه کس‏ی‏ به نماز ایستد رحمت اله‏ی‏ از آسمان بر او نازل م
۲
‏ی‏شود و فرشتگان اطراف او را احاطه م‏ی‏کنند و فرشتها‏ی‏ گوید: اگر این نماز گزار ارزش نماز را م‏ی‏دان‏ست هیچ گاه از نماز منصرف نم‏ی‏شد»‏
‏و یا عل‏ی‏(علیه السلام) در حدیث‏ی‏ م‏ی‏فرمایند: اوصیکم بالصلاهِ الت‏ی‏ ه‏ی‏ عمود الدین وقوام الاسلام فلا تغفلوا عنها.
‏«شما را سفارش م‏ی‏کنم به نماز‏ی‏ که ستون دین و قوام اسلام است پس از نماز غافل نشوید‏»
‏خداوند در شب معراج به نب‏ی‏ مکرّم اسلام(صل‏ی‏ الله علیه وآله وسلم) حقایق بسیار‏ی‏ را نمایان و متجل‏ی‏ ساخت که یک‏ی‏ از آن حقایق که بر پیامبر(صل‏ی‏ الله علیه وآله وسلم) آشکار گردید نماز بوده است که بصورت محمل‏ی‏ از نور که چهل نوع از انواع نور در آن بود و اطراف عرش خدا را احاطه کرده بود ظاهر گردید. و به همین جهت آن سفیر اله‏ی‏ فرمودهاند الصلاه نور‏ٌ. «نماز نور و روشنای‏ی‏ است»
‏پس کس‏ی‏ که با نماز مأنوس است در قلمرو نور و روشنای‏ی‏ قراردارد و آنکه با نماز فاصله دارد از نور و روشنای‏ی‏ دور افتاده و خود را در محیط تاریک‏ی‏ و ظلمت انداخته است.
‏بنابر این م‏ی‏توان نتیجه گرفت که مفهوم کلام نب‏ی‏(صل‏ی‏ الله علیه وآله وسلم) این است که تارکین نماز در تاریک‏ی‏اند و چونبه ارزش نماز در زندگ‏ی‏ خود ارج‏ی‏ ننهادهاند نزد مسلمین فاقد اعتبار و ارزش اجتماع‏ی‏ بوده و ایشان را در زندگ‏ی‏ دنیا و آخرت سعادت‏ی‏ نیست. ارزش و شخصیت آدم‏ی‏ به میزان اهمیت دادن او به ارزشها‏ی‏ دین‏ی‏ است و مؤمن واقع‏ی‏ از ب‏ی‏توجه‏ی‏ و ب‏ی‏مبالات‏ی‏ نسبت به تعالیم دین‏ی‏ و ارزشها
۴
‏ی‏ اله‏ی‏ مبرّاست. پس نماز را در دین جایگاه‏ی‏ بس بلند است به منزله سر در بدن و روح در کالبد جسم، همانگونه که بدن ‏بی‏سر و جسم ‏بی‏روح را ارزش‏ی‏ نیست دین ‏بی‏نماز را خیر‏ی‏ نخواهد بود.
‏۲ ـ اهمیت نماز در ایجاد ارتباط خدا و خلق
‏فریضه نماز امر‏ی‏ نیست که فقط بنده را به خالق و پروردگارش نزدیک سازد و حلقه اتصال بین عبد و معبود را شدّت بخشد و عشق به خدا را در قلب و باطن او زنده سازد بلکه این یک‏ی‏ از آثار و نتایج مطلو‏بی‏ است که در زندگ‏ی‏ نمازگزار ظاهر م‏ی‏شود. اثر دیگر‏ی‏ که نماز در حیات مسلمین ایجاد م‏ی‏کند این است که در عین قرب اله‏ی‏ او را با جامعه انسان‏ی‏ پیوند داده و نسبت به سایر انسانها بلکه تمام همنوعانش ولو غیر مسلمان یک فرد مسئول بار م‏ی‏آورد. و این است روح نماز و تعبد به خدا که هرگز نم‏ی‏گذارد فرد در مقابل خلق خدا ‏بی‏تفاوت باق‏ی‏ بماند. و احساس مسئولیت اجتماع‏ی‏ نداشته باشد.
‏پس در نماز دو اثر عمده نهفته است یک‏ی‏ اثر فرد‏ی‏ که موجب نزدیک‏ی‏ او با خدایش م‏ی‏گردد و دیگر اثر اجتماع‏ی‏ است که او را در جامعه فرد مسئول بار م‏ی‏آورد. یعن‏ی‏ نم‏ی‏شود کس‏ی‏ اهل نماز و عبادت باشد و در عین حال نسبت به جامعه بشر‏ی‏ و همنوعان خویش هیچ وظیفها‏ی‏ را احساس نکند.
‏فلذا به همین خاطر م‏ی‏بینیم که در آیات متعدد قرآن زکات در کنار صلاه (نماز) آمده است و این بدان معناست که اهل نماز اهل صدقات و زکات نیز هستند یعن
۴
‏ی‏ اهل نماز به فکر اجتماع خویش بوده و تلاش دارند که با دادن زکات و اعطا‏ی‏ صدقات، جامعه را از فقر بیرون آورند.
‏واقیموا الصلاه وآتوا الزّکاه وماتقدّموا لانفسکم من خیر تجدوه عند الله.
‏«و نماز را به پا دارید و زکات را ادا کنید. هر کار خیر‏ی‏ برا‏ی‏ خود از پیش فرستید‏ آن را نزد خدا خواهید یافت»
‏و در آیه دیگر م‏ی‏فرماید: الذین یؤمنون بالغیب ویقیمون الصلاه وممّا رزقناهم ینفقون.
‏«(تقوا پیشگان) کسان‏ی‏ هستند که ایمان به غیب دارند و نماز را بپا م‏ی‏دارند و از آنچه ‏روزیشان کردیم انفاق م‏ی‏کنند»
‏و در آیها‏ی‏ بسیار زیبا چنین م‏ی‏فرمایند: الذین اِنْ مکنّاهم ف‏ی‏ الارض اقاموا الصلاه وآتوا الزّکاه وامروا بالمعروف ونهوا عن المنکر.
‏«یاران خدا کسان‏ی‏ هستند که اگر در زمین به آنها قدرت بخشیدیم نماز را به پا م‏ی‏دارند و زکات م‏ی‏دهند و امر به ‏معروف و نه‏ی‏ از منکر م‏ی‏کنند»
‏و از پیامبر(صل‏ی‏ الله علیه وآله وسلم) منقول است که فرمودند: لاتتمّ صلاهٌ إلاّ بزکاه. «نماز کامل ‏نم‏ی‏شود مگر با پرداختن زکات»
‏یعن‏ی‏ انسانها‏ی‏ نمازگزار همیشه به فکر سعادت و تعال‏ی‏ جامعه خویشند و نم‏ی‏توانند نسبت به آینده مردم جامعه خود

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x