تحقیق امیر کبیر

تحقیق امیر کبیر

تحقیق امیر کبیر

تحقیق-امیر-کبیرلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏نگاهی کوتاه به زندگی قائم‌‏مقام
‏ ‏ نامش ابوالقاسم و معروف به قائم‌‏مقام فراهانی بود. در فراهان به‏ دنیا آمد. پدرش میرزا عیسی وزیر عباس‌‏میرزا نائب‌‏السلطنه بود. به اذعان دوست و دشمن او دارای کمالات بسیار بود. ادیب،‌‏نویسنده، شاعر، سیاستمدار، پارسا و پاکدامن بود.
‏ ‏ در سال ۱۲۳۷ه.ق میرزا بزرگ از دنیا رفت و تمامی القاب و عناوین و پست‌‏های وی به فرزندش میرزا ابوالقاسم قائم‌‏مقام رسید.‏[۱]‏ کسانی که به لیاقت ذاتی او حسادت می‌‏کردند از سعایت و دشمنی نسبت به او خودداری نکردند، تا آن‌‏جا که عباس میرزا را تحت تأثیر قرار داند و او ضمن گزارش‌‏های خود از شاه، درخواست کرد که او را معزول کند و شاه او را در سال ۱۲۳۹ه.ق معزول کرد. دو سال بعد به دنبال نابسامانی اوضاع آذربایجان، شاه مجدداً او را به وزارت نائب‌‏السلطنه منصوب کرد‏[۲]‏. هر چند در همین سال، تحت تأثیر پیروزی بر عثمانی و تحریک شاهزادگان و اُمَراء داخلی شاه تصمیم گرفت دوباره به روسیه حمله کند. لذا به آذربایجان سفر کرد. در جلسه مشاوره تنها مخالف جنگ قائم‌‏مقام بود و به همین جهت دشمنان او را متهم به دوستی با روسیه کردند و شاه او را معزول کرد و به مشهد تبعید نمود.
‏ ‏جنگ بینِ ایران و روس‌‏ها آغاز شد. این دوره دوم جنگ با روس‌‏ها بود. جنگی که منجر به معاهده‌‏ننگین ترکمانچای شد و اگر درایت قائم‌‏مقام نبود. شاید تبریز هم از ایران جدا می‌‏شد.
‏ ‏ در سال ۱۲۴۳ه.ق روسیه به تبریز رسید. فتحعلی‌‏شاه، فرخ‌‏خان پیش خدمت خود را به مشهد فرستاد و پس از عذرخواهی او را به تهران طلبید و برای عقد صلح با دولت روسیه به تبریز فرستاد‏[۳]‏. عهدنامه ترکمانچای به خط قائم‌‏مقام نوشته شد.‏[۴]
‏ ‏ در سال ۱۲۴۹ه.ق نائب‌‏السلطنه عباس‌‏میرزا در مشهد درگذشت. او قبل از مرگش در کنار حرم امام رضا (علیه‌‏السّلام) از محمدمیرزا و قائم‌‏مقام خواست که یکدیگر را یاد می‌‏کنند از قائم‌‏مقام خواست که محمدمیرزا را بر تخت پادشاهی بنشاند‏[۵]‏ و یک‌‏سال بعد که فتحعلی‌‏شاه از دنیا رفت با کمک قائم‌‏مقام محمدمیرزا بر تخت پادشاهی نشست و قائم‌‏مقام صدر اعظم وی شد.
‏ ‏ یک‌‏سال بعد با توطئه و دسیسه انگلیسی‌‏ها و سعایت شاهزادگان، در ۲۵ صفر ۱۲۵۱ه.ق مطابق با ۲۰ ژوئن ۱۸۳۵م قائم‌‏مقام به دستور محمدشاه دستگیر شد و در روز آخر ماه صفر او را خفه کردند و روحش به دیار باقی شتافت.‏[۶]
‏ 
‏ 
‏نقش کشورهای اروپایی در ایران
‏ ‏ در سال ۱۲۲۲ه.ق و در خلال دوره اول جنگ با روس‌‏ها، ناپلئون امپراطور فرانسه، به دولت ایران پیشنهاد کرد قشون خود را به ترتیب قشون اروپا تعلیم و تربیت کند و نظم دهد. این پیشنهاد در دربار ایران مقبول افتاد و طی نامه‌‏هایی بین فتحعلی‌‏شاه و ناپلئون،‌‏مستشارانی از فرانسه به ایران آمدند و چون آذربایجان بیش از دیگر ایالات ایران مورد تهدید بود، اصلاح قشون از آذربایجان
‏آغاز شد. میرزا بزرگ قائم‌‏مقام از این تعاملات نهایت استفاده را برد و قشون آذربایجان با تدابیر و مرتب گردید و با قانون نظام اروپا منظم شد و با کمک این مستشاران فرانسوی، کارخانه‌‏های توپ‌‏سازی، فشنگ‌‏سازی و باروت‌‏کوبی در تبریز دایر گردید.‏[۷]‏ هر چند علت کمک فرانسه به ایران دو چیز بود:
‏ ‏ ۱) ضربه‌‏زدن به روسیه که دشمن فرانسه است.
‏ ‏ ۲) عبور از ایران برای رسیدن به هند و منابع سرشار آن و ضربه به انگلیس.‏[۸]
‏ ‏ در این زمان انگلیسی‌‏ها که از روابط ایران و فرانسه و همسایگی ایران با روسیه احساس خطر می‌‏کردند گروهی را به ایران فرستادند که مورد استقبال دربار ایران قرار گرفتند. فرانسوی‌‏ها که از این عمل خشمگین شده بودند، سرتیپ گاردان و مستشاران را به فرانسه احضار کردند.‏ ‏ میرزا بزرگ سعی بسیار کرد تا لااقل دو نفر از آن‌‏ها را نگه دارد تا کاخانجات توپ‌‏سازی تکمیل شود اما موفق نشد.
‏ ‏ این عمل فرانسوی‌‏ها نشان‌‏دهنده این بود که کمک آن‌‏ها به ایران، نفع‌‏رساندن به ایران نبوده. بلکه آن‌‏ها به دنبال منافع دولت خویش بودند. لذا وقتی احساس کردند که دربار ایران به دشمنان آنان روی خوش نشان می‌‏دهد ایران را ترک کردند و قراردادهای بین ایران و فرانسه را زیر پا گذاشتند.
‏ ‏ این ایام، دورانی بود که اروپاییان متوجه ممالک شرقی شدند و به علت این‌‏که شرقی‌‏ها از اطلاعات سیاسی و اقتصادی بسیار کمی برخوردار بودند و به سوی آسیا روی نهادند که پیش‌‏آهنگ آن‌‏ها انگلیسی‌‏ها بودند.
‏ ‏ کشور هندوستان که مستعمره انگلستان بود از منابع سرشاری برخوردار بود. و همیشه مورد توجه کشورهای استعمارگر بوده است. همسایگی ایران با روسیه یکی از بزرگ‌‏ترین بهانه‌‏های انگلیسی برای ایجاد فتنه و ماجراجوئی در ایران بود. علاوه بر این‌‏که، با وجود آرامش و صلح در ایران و عدم جنگ ایران با روس‌‏ها، این احتمال وجود داشت که ایران و روسیه و حتی فرانسه هم‌‏پیمان شده و به هند حمله کنند. لذا انگلیسی‌‏ها با ایران هیچ‌‏گاه با صمیمیت برخورد نکردند. حوادث اتفاق افتاده در ایران هم گواه این مطلب است و اگر تمام آن‌‏ها در اثر نیرنگ انگلیسی‌‏ها نبود، در قسمت اعظم آن‌‏ها ردپای تحرکات انگلیسی‌‏ها دیده می‌‏شد. فتنه اسماعیلیه یزد، فتنه تراکم، فتنه امرای خراسان، فتنه افغانستان، فتنه ازبک، فتنه باب و هزاران فتنه دیگر از قبیل شیخیه و صوفیه و … از این جمله‌‏اند.‏[۹]
‏ ‏ شیطنت‌‏انگلیسی‌‏ها در طول تاریخ ایران به خوبی و روشنی پیداست. پس از معاهده ترکمانچای، ایران باید مبلغ ۱۰ کرور به روسیه پرداخت می‌‏کرد. این گرفتاری مالی ایران باعث شد تا دولت انگلیس بتواند با پرداخت فقط ۲۰۰ هزار تومان رضایت دولت ایران را برای لغو ماده سوم و چهارم قرارداد نوامبر ۱۸۱۴ جلب نماید. به موجب آن دو ماده؛ دولت بریتانیا متعهد می‌‏شد در صورت حمله یک دولت اروپایی به ایران، کمک نظامی به ایران بنماید یا لااقل سالی ۲۰۰ هزار تومان به ایران بپردازد. در تمام سال‌‏های جنگ ایران و روسیه، انگلیسی‌‏ها از انجام این کار سرباز زدند و پس ازصلح ایران و روسیه و مشکل مالی ایران، معامله‌‏ای پیشنهاد کردند که

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x