دانلود مسجد جامع کبیر قزوین

دانلود مسجد جامع کبیر قزوین

دانلود مسجد جامع کبیر قزوین

دانلود-مسجد-جامع-کبیر-قزوینلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : ۲۴ اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 
 

بنام خدا
مسجد جامع کبیر قزوین
از بزرگترین مساجد ایران و به سبک چهار ایوانی است. این مسجد در شهر قزوین قرار دارد.
آثار معماری چند دوره در آن مشاهده می‌گردد، و قدیمی ترین بخش آن متعلق به قرون اول اسلام است.
ساخت مقصوره خمارتاشی در ضلع جنوبی مسجد بدستور امیر خمار تاش ابن عبدالله عمادی، وزیر سلطان ملکشاه سلجوقی به سال ۵۰۰ هجری قمری است. کتیبه‌هایی به ۵ ردیف نیز نیز به خط کوفی گلدار نسخ و ثلث در این مکان دیده می‌شود.
ایوان ها در دوره صفویه ساخته شده اما ایوان شرقی در دوره قاجار بازسازی گردید.
مسجد جامع کبیر قزوین
یکی از کهن ترین مساجد چهار ایوانی کشور است که آثار معماری بسیاری از ادوار تاریخی در وسعتی معادل ۱۲۵۰۰ متر مربع به نمایش می گذارد. قدیمی ترین قسمت موجود به سال ۱۹۲ به دستور هارون الرشید بنا شده و در عصر سلجوقی ، صفوی و قاجاری الحاقاتی به آن صورت گرفته است . شش کتیبه گچ بری مقصوره خمارتاشی آن شهرتی جهانی دارد  .می گویند شالوده مسجد را بربنیان آتشکده ای نهاده اند . در چهار جهت حیاط آن که افزون بر چهار هزار متر مربع است چهار ایوان رفیع قراردارد که دردو سوی هر یک رواقی طولانی ساخته اند. گنبد آجری دوپوش و شبستان جنوبی مسجد به وسیله امیر خمارتاش عمادی در سالهای ۵۰۰ تا ۵۰۹ هجری بنا شده و دارای پنج کتیبه نفیس گچبری شده به خطوط ثلث، نسخ و کوفی است که از شاهکارهای هنر ایرانی محسوب می شود و علیرغم حمله خانمانسوز مغول و وارد شدن آسیب های جدی به جامع عتیق قزوین همچنان استوار و پرشکوه باقی مانده است. در روزگار شاه طهماسب ایوان شمالی و مناره های کاشی کاری شده نفیس مسجد ساخته شده و ایوان جنوبی در زمان شاه عباس دوم به مدخل مقصوره خمارتاشی ملحق ، ایوان غربی نیز به دستور شاه سلیمان صفوی بناگشته است. از ویژگی های ممتاز این مسجد علاوه بر داشتن هشت شبستان بزرگ در چهار طرف حیاط، یک شبستان زیرزمینی در ضلع جنوب غربی مسجد است که بنای آن توسط سعدالسلطنه در روزگار قاجار پایان یافته است. این مسجد در محله دباغان شهر قزوین قراردارد و با مناره های باشکوه، ایوان های رفیع و گچ بریهای نفیس از آثار ممتاز دوره اسلامی به شمار می رود. این مسجد دارای دو ورودی است . ورودی شرقی در سال ۱۰۴۷ ه.ق و ورودی غربی در سال ۱۲۷۲ ه.ق ساخته شد
مسجد جامع کبیر قزوین
مسجد جامع کبیر از مهم ترین مساجد قزوین است که در محله دباغان و در کنار حاشیه غربی سپه کنونی واقع شده است . مسجد در قرن هفتم درهای متعددی داشته که هر کدام در ضلعی از آن قرار داشته است .پس از حمله مغول در دوران از وضعیت درهای مسجد اطاعی در دست نیست . اکنون مسجد دو در تو در تو یکی در شرق و دیگری در شمال غربی دارد. در اصلی دری است که در سمت شرق واقع شده است . این در ، در جلوی خیابان سپه واقع شده است . سر دری با شکوه و مجلل دارد ولی بانی آن شناخته شده نیست . زیرا کتیبه آن ریخته شده و فقط یک سطر آن باقی مانده که این جمله از آن خوانده می شود :
((به سر کاری کیخسرو غلام خاصه شریفه به اتمام رسید)) پس از ۱۱۷ سال که سردر در شرف ویرانی بوده است محمد صادق از مردم قزوین در سال ۱۱۹۱ ه ق به تجدید بنای آن پرداخت و کتیبه ای از کاشی در آن نصب نمود . آخرین بار که سر در مزبور رو به ویرانی گذارده بود است حاج مهدی قزوینی ، معروف به سنمار سردر و هشتی آن را با آجر تراش به صورت مجلل بنا کرد و رباعی زیر را بر کاشی نوشته شده است در آن نصب کرد.
حیاط مسجد
حیاط مسجد به شکل مربع مستطیل و درازای آن از شرق به غرب است . مساحت آن متجاوز بر ۴۰۰۰ مترمربع و دارای ۴ ایوان رفیع است. در وسط حیاط حوض بزرگیست که از خیابان سپه آب می گیرد و بین حوض و ایوان شرقی ، در حیاط مسجد آبخواره ای است که ۱۰ پله باید پایین رفت تا به قنات خمار تاش رسد . آب قنات از میان آبخواره می گذرد و به طرف جنوب شهر می رود .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x