تحقیق اسوه‏های تربیتی و اخلاقی در نهضت‏حسینی

تحقیق اسوه‏های تربیتی و اخلاقی در نهضت‏حسینی

تحقیق اسوه‏های تربیتی و اخلاقی در نهضت‏حسینی

تحقیق-اسوه‏های-تربیتی-و-اخلاقی-در-نهضت‏حسینیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏اسوه‏ها
‏اسوه‏ها
‏ی‏ تربیت‏ی‏ و اخلاق‏ی‏ در نهضت‏حسین‏ی
‏ایرانیان همچون دیگر ملتها دین اسلام را به این دلیل پذیرفتند که دینی آسمانی است و فرامین آن خدایی و پیام آن با پیام فطرت سازگار است. در این مکتب است که ارزشهایی نظیر شهادت و جهاد معنی می‏دهد و شهید قداست و ‏ع‏ظمت‏خاصی می‏یابد و شهادت به کام مجاهد شیرین‏تر از عسل می‏گردد. و به کوشش‏کنندگان راه حق مژده هدایت داده می‏شود: ‏«الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»‏ (بقره /۱۳۲) و مظاهر این مکتب ارج می‏یابند و شایسته‏ترین خوی ‏های آسمانی: ایثار، بیداردلی، ثبات بر طریق حق، فداکاری، مروت، وظیفه‏شناسی تجلی می‏نماید. نظر به این که در این مقال سخن از اسوه‏های تربیتی و اخلاقی است. نخست تربیت و اخلاق را به اجمال تعریف می‏کنیم سپس به معرفی مظاهر و نمونه‏های تربیت و اخلاق در نهضت‏حسینی می‏پردازیم:
‏تربیت عبارت است از پرورش و تقویت استعدادهای مثبت و کاهش استعدادهای منفی و ایجاد هماهنگی لازم بین آنها.
‏«اخلاق جایگزینی عادتهای شایسته به جای ناشایسته است عادتهایی که شرع مقدس اسلام جزئیات آن را مشخص کرده است‏»‏ ‏پی نوشت ها و مآخذ
‏۱‏- ‏عبدالکریم عثمان، روانشناسی از دیدگاه غزالی، ترجمه و نگارش محمدباقر حجتی، تهران، نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۱، ص‏۳۳۰.
‏ اخلاق بخشی از حکمت عملی است که در حوزه فرهنگ اسلامی عبارت از این است که امور مربوط به خود و خانواده و جامعه و سیاست‏برنامه‏ریزی شود و چنین اخلاقی را کتاب و سنت می‏سازد. و در رفتار بزرگان تبلور پیدا می‏کند.»‏۲-‏ محمدرضا حکیمی، دانش مسلمین، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، بی‏تا، ص ۳۳۲.

‏در زندگی امامان شواهد بسیاری داریم که آنان در عین حال که تعالیم انسان دوستانه را یاد می‏دادند «خود نیز در مقاطع مختلف: در گرمای ظهر و سرمای سخت نیمه‏شب، دست‏به عمل زده در هر مقیاس که ممکن بوده است‏خوراک و وسیله زندگی برای بینوایان حمل می‏کرده‏اند.»‏۳-‏ محمدرضا حکیمی، شرف‏الدین، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۰، ص‏۱۶۳.
‏ و پیروان خود را عملا تعلیم می‏داده‏اند. خاندان ولایت و یاران باوفای حسین‏علیه‏السلام در قضیه کربلا نیز همان‏طور که در رعایت آداب و دستورات اخلاقی و انجام امور شایسته مظاهر اخلاق بودند و در تدبیر و سیاست و اجرای احکام عبادی و تربیتی نیز بهترین سرمشق به‏شمار می‏آمدند. آنان به جهانیان آموختند که فرامین قرآنی تنها برای گفتن و نوشتن و شنیدن نیست‏بلکه برای اجرا و عمل است.»‏۴-‏ همان، ص‏۱۶۳.
‏۵- ‏حماسه حسینی، ج‏۱، صص ۲۳۸ و۲۳۹.
‏۶- ‏پس از پنجاه سال، ص‏۱۷۲.
‏۷- ‏علامه محمدحسین طباطبائی، شیعه در اسلام، قم، مطبوعاتی دارالتبلیغ،۱۳۴۶، ص‏۱۳۵.
‏۸-‏ محمدرضا حکیمی، بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی، تهران، نشر فرهنگ اسلامی، بی‏تا، ص‏۱۵۱.
‏ آنان در صحنه پیکار حضور یافتند و با آفریدن حماسه‏ای عظیم تعهد خود را به انجام رسانیدند.
‏جلوه‏هایی از حقیقت اسلام
‏رفتار امام‏ حسین (ع)‏ در هر زمینه بیانگر ارزشهایی نظیر: انسانیت، جوانمردی، شفقت و محبت‏بود لذا وقتی از دور متوجه حرکت نیروی مهاجم می‏شود، با این که از موقعیت و فرصت مناسبی برخوردار است‏به روش پدر بزرگوار خود علی‏علیه‏السلام در صفین علیه آنان حرکتی انجام نمی‏دهد و در مسیر انسان‏دوستی و جوانمردی و محبت تا آن جا پیش می‏رود که تشنگی سپاهیان مزاحم را تحمل نمی‏کند در سیراب کردن افراد و روش سیرآب شدن اسبان مراقبت می‏نماید. «در کربلا در نهایت‏شدتها و فشارها نیز مراقب است که ابتدا‏ شروع‏ به جنگ نکند»‏۹- ‏حماسه حسینی، ج‏۲، ص‏۲۴۷.
‏ چنان که به هنگام مواجهه با «حر» در پاسخ یکی از همراهان که به وی پیشنهاد می‏کند برای از میان بردن این مانع وقت مناسبی است می‏گوید‏: «وظیفه من در حال حاضر جنگ نیست.»‏۱۰- ‏پس از پنجاه سال…،صص ۱۷۲ و۱۷۳.
‏۱۱- ‏همان، ص‏۱۷۳.
‏۱۲- ‏همان، ص‏۱۸۱.
‏۱۳- ‏رجبعلی مظلومی، رهبر آزادگان، تهران، واحد تحقیقات اسلامی بنیاد بعثت، ۱۳۶۲، ص‏۴۱.
‏۱۴-‏ حماسه حسینی، ج‏۳، ص‏۱۵۹.
‏۱۵- ‏ابوالشهدا الامام حسین‏علیه‏السلام، ص‏۱۳۸.
‏۱۶-‏ بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی، ص‏۱۵۵ تا ۱۶۱.
‏۱۷- ‏همان، ص‏۱۵۱.
‏۱۸-‏ رجبعلی مظلومی، رهبر آزادگان، ص‏۴۲.
‏۱۹- ‏حماسه حسینی، ج‏۲، ص‏۲۶۲
‏۲۰-‏ همان، ص ۲۶۱ تا ص‏۲۶۷.
‏۲۱-‏ همان، ص‏۲۶۸.
‏۲۲- ‏همان، ص‏۱۱۲ تا۱۱۶.
‏۲۳- ‏همان، ص‏۱۱۸.
‏۲۴-‏ محمدباقر محقق، قرآن و امام حسین، تهران، انتشارات بعثت، ۶۴، ص‏۹۴.
‏۲۵-‏ پس از پنجاه سال،…، ص‏۱۸۲.
‏۲۶- ‏بعثت، غدیر ،عاشورا، مهدی، ص‏۱۶۲. ‏
‏ ‏اندرز و خیرخواهی یاران امام در دل غافل سپاهیان کوفه سودی نمی‏بخشد و آنان به زشتی کار خود واقف نمی‏گردند و شب عاشورا فرا می‏رسد.
‏شب عاشورا
‏در شب عاشورا بعد از اتمام حجتها، آنان که در راه حق و اعتلای کلمه توحید و احکام قرآن یک دل و یک جهت‏شدند ماندند و وفاداری خود را اعلام کردند و چنین گفتند: ‏«ما هرگز از تو جدا نخواهیم شد، ما هرگز از راه حق که تو پیشوای آن هستی روی برنخواهیم تافت و تا رمقی در تن داریم از حریم تو دفاع خواهیم کرد»
‏ آری آنان کسانی بودند که حقانیت راه حسین‏علیه‏السلام را از صمیم جان دریافته بودند و برای وصول به محبوب دقیقه‏شماری می‏کردند. «آنان هم شجاع بودند و هم مؤمن هم نظامی بودند و هم عابد… دستی به اوراق قرآن داشتند و دستی به دسته شمشیر.»
‏ حسین‏علیه‏السلام وقتی آنان را از نتیجه ظاهری جنگ، یعنی کشته شدن باخبر ساخت، همگی غرق در شادی شدند و خدا را سپاس گفتند و پاسخی سزاوار که بیانگر شوق و شور و عشق به شهادت بود، به امام خود دادند ‏«تا آنجا که جوان سیزده ساله امام حسن مجتبی‏علیه‏السلام می‏گوید: شهادت برای من از عسل شیرین‏تر است.»
‏ شب عجیبی بود وقتی هدف برای جمعی دردمند، معتقد و مخلص روشن است و ثمره تلاشها و از خودگذشتگی‏ ‏ها امیدوارکننده، صفا و صمیمیت و عشق را به ارمغان می‏آورد و حال نیازمندی افزایش می‏یابد و راز و نیاز به درگاه بی‏نیاز رنگی و حالی و هوایی دیگر به خود می‏گیرد.
‏روز عاشورا
‏آنان با چنین روحیه‏ای شب را به صبح رسانیدند. سرانجام صبح عاشورا فرا رسید. خیرخواهیها و دلسوزی‏

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x