تحقیق اسراف و تبذیر در قرآن و سنت ۳۲ ص

تحقیق اسراف و تبذیر در قرآن و سنت ۳۲ ص

تحقیق اسراف و تبذیر در قرآن و سنت ۳۲ ص

تحقیق-اسراف-و-تبذیر-در-قرآن-و-سنت-32-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏اسراف و تبذیر در ‏قرآن و سنت
‏پریسا اردکانیان
‏۳
‏مقدمه
‏دین مقدس اسلام بهره‏بردارى مشروع از نعمتهاى الهى و زیباییهاى ‏زندگى را مباح و روا و اسراف و زیاده‏روى را حرام و ناروا مى‏داند و این بدان جهت ‏است که مسلمان به تناسب امکانات و توانایى و کارآیى خود، در برابر جامعه مسؤولیت ‏دارد. در این صورت فرد اسرافکار قهرا از اجراى مسؤولیت و تعهدات اجتماعى خود ‏بازمى‏ماند و از این رهگذر بر پیکر جامعه ضربه مى‏زند.
‏قرآن مجید این حقیقت را در ضمن مباحث اجتماعى در قالبهایى زیبا ‏بیان مى‏کند و با هشدار به پیروان خود مى‏فرماید: (و انفقوا فى سبیل الله ولاتلقوا ‏بایدیکم الى التهلکه) (۱) یعنى در راه خدا انفاق کنید و با دستهاى خود، خود را به ‏هلاکت و نابودى نیفکنید. از این آیه شریفه چنین استفاده مى‏شود که اگر مال در راه ‏خدا و به سود جامعه و رفع نیازمندیهاى مردم مصرف نشود سرنوشت آن جامعه و ملت‏به ‏هلاکت و سقوط مى‏انجامد.
‏صرف‏نظر از اهمیت‏خوددارى از اسراف و تبذیر در دین از نظر ‏موقعیت‏خاص کشور اسلامى که در محاصره حکومتهاى سلطه‏گر قرار گرفته اگر ما بتوانیم ‏تجملات زندگى را حذف کنیم و رعایت اقتصاد و میانه‏روى را در همه حال مدنظر و برنامه ‏عمل قرار دهیم، به استقلال کشور کمک کرده‏ایم و به پیروزى نهایى نزدیکتر شده‏ایم
‏۳
. ‏در نتیجه این شعار را در اقصى نقاط عالم و دنیاى اسلام و بالاخص ایران اسلامى اعلام ‏کرده‏ایم که ما از تنگناهاى اقتصادى نمى‏هراسیم و قدرت آن را داریم که روى پاى خود ‏بایستیم و به هیچ قدرتى جز خداوند متعال متکى نیستیم.
‏مفهوم اسراف
‏راغب اصفهانى مى‏گوید: «السرف تجاوز الحد فى کل فعل یفعله ‏الانسان‏» (۲) اسراف به معنى تجاوز از حد و معیار در هر کارى است که از انسان سر ‏بزند، گرچه استعمال آن در موارد زیاده‏روى در انفاق مال بیشتر است و گاهى به خروج ‏از اعتدال در مقدار خرج مال و زمانى هم به چگونگى بذل مال و مورد آن اطلاق مى‏شود. ‏اما بنا به مفهوم سخن راغب و روح معنى «کل فعل‏» و بر پایه شواهد فراوان در قرآن و ‏حدیث، اسراف به هر گونه تجاوزکارى و زیاده‏روى گفته مى‏شود و در هر حال اسراف عملى ‏است ممنوع و محکوم، و مورد خشم و انزجار خداوند متعال است و از آن به شدت منع شده ‏است.
‏۴
‏خداوند در سوره اعراف مى‏فرماید: «کلوا واشربوا ولاتسرفوا انه ‏لایحب المسرفین‏» (۳) بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست ‏ندارد.
‏مفهوم تبذیر
‏تبذیر برخلاف اسراف و تنها واژه‏اى اقتصادى است. تبذیر از ریشه «‏بذر» یعنى تفریق و پخش کردن چیزى; اصلش از ریختن و پاشیدن بذر است که به طور ‏استعاره درباره کسى که مال خود را بیهوده تلف و پخش مى‏کند، به کار رفته است و نیز ‏گفته شده است که تبذیر، انفاق مال در راه معصیت است.
‏با این توضیحات ملاحظه مى‏کنیم که «اسراف‏» در برابر اقتصاد و ‏میانه روى قرار دارد و به هرگونه تجاوز از حد، در غیر طاعه‏الله و به قصور از ‏حق‏الله اطلاق مى‏شود. در قرآن کریم واژه قصد و مشتقات آن در معانى; راست، متوسط و ‏معتدل به کار رفته است. مانند «واقصد فى مشیک‏» (۴) در راه رفتن اعتدال را رعایت ‏کن.
‏فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات (۵) از میان ‏آنها عده‏اى بر خود ستم کردند و عده‏اى میانه‏رو بودند و عده‏اى به اذن خدا در ‏نیکى‏ها از همه «پیشى‏» گرفتند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x