تحقیق ارزشیابی مهارت شغلی ۱۰۲ ص

تحقیق ارزشیابی مهارت شغلی ۱۰۲ ص

تحقیق ارزشیابی مهارت شغلی ۱۰۲ ص

تحقیق-ارزشیابی-مهارت-شغلی-102-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۰۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ ‏رشته:مدیریت آموزگاههای فنی و حرفه ای آزاد

‏ارزشیابی مهارت شغلی
‏ ‏کد استاندارد:۱/۱/۱۱/۱۹-۲
‏نام و نام خانوادگی تهیه کننده ‏پروژه:‏ منصوره یگانه فر ‏شماره داوطلبی در ازمون کتبی:
‏آشنایی با مفهوم سیستم و انواع آن (سیستم های باز و بسته و کارکردهای آنها)
­‏نظریه نوین مدیریت‏ : تئوری سیستم
‏چنانکه ملاحظه شد ، نظریه های سازمانی و شیوه های مختلف مدیریت در طول زمان مورد تحول و تکامل قرار گرفته است . در طی ده سال ‏گذشته ، رویه ‏خاصی زیر عنوان ‏«‏تئوری سیستم‏»‏ برای بررسی های سازمانی متداول گردیده است که ممکن است به عنوان پایه و مبنائی برای بهم پیوستن و ارتباط نظریه های مختلف سازمانی و شیوه های متعدد مدیریت بکار رود .
‏ـ‏ ‏تعریف سیستم
‏ ‏اصلاح سیستم به ‏«‏ مجموعه از اجزاء وابسته ‏»‏ اطلاق می شود . به عبارت دیگر ، سیستم به معنای یک ‏«‏کل‏»‏ بکار می رود که از ترکیب اجزاء متعددی تشکیل یافته است . حدود سیستم اصلی و سیستم های فرعی همیشه تابع قواعد و ضوابط یعنی نیست به عنوان ، اگر بدن انسان را یک سیستم اصلی فرض کنیم ، هر یک از اجزاء آن (مانند دستگاه گوارش) سیستم فرعی بشمار می رود ، ولی چنانچه خود دستگاه گوارش را سیستم اصلی تلقی نمائیم ، اجزاء وابسته (مانند معده ، روده ، کبد و …) سیستم های فرعی سیستم اصلی (دستگاه گوارش) را تشکیل می دهند . بهمین ترتیب‏ در داخل یک سازمان (به عنوان سیستم اصلی)‏ سازم‏ان غیررسمی‏ یک سیستم فرعی محسوب می شود ، ولی اگر سازمان غیررسمی خود سیستم اصلی تلقی شود ، در این صورت سیستم های فرعی رفتار عبارتند از شبکه روابط اجتماعی ، شبکه روابط تخصصی ، شبکه قدرت و غیره که قبلاً مورد بحث واقع شد . (اقتداری ، علی محمد (۱۳۱۰) ؛ ص ۶۴۰)
‏ـ‏ ‏سیستم (نظام) عبارت است از منظومه ای از عناصر و اجزایی که با هم ارتباط و کنش و واکنش متقابل داشته ، کل واحدی را به وجود می آوردند . هر سیستم درای حد و مرزی است که آن را از محیط یا پیرامونش متمایز و با آن مرتبط می سازد . حد و مرز ‏بعضی سیستم ها ، نفوذ پذیر و بعضی دیگر نفوذ ناپذیر است بر مبنای این خاصیت آنها را به سیستم های باز و بسته تقسیم می کنند . (علا‏قه مند ، علی (۱۳۲۱) ص ۱۷۶‏)
­‏انواع سیستم
‏سیستم معمولاً به دو نوع تقسیم می شود : سیستم باز (open system‏)‏ و سیستم بسته (dosed system‏)
‏ـ‏ ‏سیستم بسته :
‏بیشتر به سیستم های مکانیکی در فیزیک و علوم اجتماعی اطلاق می شود . سیستم بسته صرفاً با استفاده از نیروهای داخلی و بدون ارتباط با محیط خارج می تواند به کار خود ادامه دهد . در نظریه های کلاسیک ، سازمان به عنوان یک ‏«‏سیستم بسته‏»‏ تلقی می شود که فقط متکی بر عوامل و نیروهای داخلی ‏است و بدون ارتباط با محیط خارج می تواند مسائل خود را از طریق سلسله مراتب و تقسیم کار و روابط رسمی در داخل دستگاه حل و فصل کند .‏ یکی از مشخصات سیستم بسته ، گرایش ذاتی در جهت تعادل ایستا و رکورد و توقف است . به عبارت دیگر در سیستم بسته بازده دستگاه تناسبی با منابع مصروفه ندارد و اتلاق منابع تا بی نظمی و اختلال و اقدامات بدون هدف برای حفظ وضع موجود رواج پیدا می کند .
‏ ‏رشته:مدیریت آموزگاههای فنی و حرفه ای آزاد

‏ارزشیابی مهارت شغلی
‏ ‏کد استاندارد:۱/۱/۱۱/۱۹-۲
‏نام و نام خانوادگی تهیه کننده ‏پروژه:‏ منصوره یگانه فر ‏شماره داوطلبی در ازمون کتبی:
‏ ‏(kast and Rosenzweiy, op.cit, p.119.‏)
‏ـ‏ ‏سیستم باز :
‏برخلاف سیستم بسته ، در سیستم بازگشایی در جهت تعادل پویا و رشد و تکامل از طریق ارتباط دائم با محیط خارج ملاحظه می شود . در این حالت ، سیستم با دریافت منابع مادی و انسانی و تغییر و تبدیل آنها و سعی در ازدیاد و بهبود بازده ، بیش از آنچه نیرو می گیرد ، نیرو تولید می کند ، و بدین ترتیب خود را در مقابل سکون و نابودی حفظ می کند . در سیستم باز ، دستگاه نه تنها بایستی خود را با عوامل محیط خارج سازگار سازد ، بلکه دائماً خود را با عوامل متغیر داخلی نیز منطبق می سازد . (اقتداری ، علی محمد (۱۳۱۰) ص ۶۵)
‏مفهوم سازمان و انواع آن و کارکردهای سازمان های رسمی و غیررسمی
­‏سازمان
‏جامعه امروز ، جامعه سازمانی است . کودکان در سازمان هایی به نام زایشگاه بدنیا می آیند ، بیشتر سالهای رشد و پرورش خود را در سازمان هایی به نام مدرسه می گذرانند ، و پس از فراغت از مدرسه ، اغلب آنان به نحوی در سازمانهای دولتی ، صنعتی ، تجاری یا آموزشی مشغول کار می شوند . امروزه ، بخش عمده زندگی ما ، در سازمان ها یا در ارتباط با سازمان ها سپری می شود . در یکی کار می کنیم و از خدمات و تولیدات سازمانهای دیگر بهره مند می شویم . بعضی از آنها بزرگ و پیچیده اند نظیر سازمان های دولتی ، صنعتی ، دانشگاه ها و بعضی دیگر کوچک و ساده اند نظیر شرکت های خصوصی و انجمن های دانشجویی .
‏از این رو ، گردش امور زندگی ، وابسته به سازمان ها و پیشرفت و بقای جامعه ، تابع کار و عملکرد موثر آنهاست .
‏ـ‏ ‏تعریف سازمان
‏«‏سازمان عبارت از یک رشته روابط منظم و عقلانی است که بین افرادی که وظائف پیچیده و متعددی را انجما می دهند و کثرت تعداد آنان به قدری است که نمی توانند با هم در تماس نزدیک باشند به منظور تامین هدفهای مشترک خاصی برقرار می گردد‏»‏ ‏این تعریف از کتاب زیر اقتباس گردیده است .
P fiffner and sherwood (Englewood Cliffs, N.J. : prentice Hall, 1960), p.30‏
‏ برای روشن شدن این تعریف نخست به شرح اموری بپردازیم که انجام آن برای تشکیل هر نوع سازمان ضرورت دارد .
‏تقسیم کار‏ : برای همکاری موثر دسته جمعی و لازمه تشکیل سازمان در درجه اول تقسیم کار و طبقه بندی وظایف است .
‏ ‏رشته:مدیریت آموزگاههای فنی و حرفه ای آزاد

‏ارزشیابی مهارت شغلی
‏ ‏کد استاندارد:۱/۱/۱۱/۱۹-۲
‏نام و نام خانوادگی تهیه کننده ‏پروژه:‏ منصوره یگانه فر ‏شماره داوطلبی در ازمون کتبی:
‏اخیار و مسئولیت‏ : حدود اختیارات و مسئولیت های شاغل در هر شغل باید معلوم و مشخص شود .
‏روابط ‏: همکاری افراد در یک گروه متشکل به منظور تامین مقاصد یعنی مستلزم این است که روابط آنها با یکدیگر معلوم باشد .
‏برحسب عناصر مذکور در بالا سازمان را می توان عمل طبقه بندی وظائف ، تفویض اختیار و تثبیت مسئولیت برای اجرای وظائف ، و تعیین روابط به منظور همکاری موثر در انجام هدفهای سازمان تعریف نمود . (اقتداری ، علی محمد (۱۳۱۰) ص ۱۱۹)
‏ در اینجا به کمک عناصر و ویژگی های مشترکی که سازمان ها دارند ، مفهوم سازمان را تعریف خواهیم کرد عناصر و ویژگی های مشترک سازمان ها به شرح زیرند :
‏سازمان ها هدف دارند ، یعنی برای دستیابی به هدفها و مقاصد یعنی به وجود می آیند .
‏سازمان ها از ترکیب اجتماعی افرادی که به طور گروهی کار می کنند ، تشکیل می شوند .
‏فعالیت سازمانها استمرار زمانی دارد .
‏سامزان ها ، فعالیت خود را از طریق تفکیک وظایف ، از روی برنامه ، و با استفاده از دانش و فن و ابزار انجام می دهند .
‏سازمان ها ، واحدهای یکپارچه و یگانه ای از فعالیت های منظم هستند و کار فعالیت خود را به طور عقلانی و منطقی ، هماهنگ و هدایت می کنند .
‏بنابراین سازمان عبارتند از : هماهنگی معقول تعدادی از افراد که از طریق تقسیم وظایف و برقراری روابط منظم و منطقی ، برای تحقق هدف یا منظور مشترکی ، به طور مستمر ، فعالیت می کنند .
­‏انواع سازمان ها
‏سازمان رسمی‏ : سازمان های رسمی به منزله تدابیر و وسایلی هستند که برای رفع نیازهای اساسی جامعه بوجود می آیند و با سیر تحولات اجتماعی روز به روز گسترده تر و پیچیده تر می شوند . آنها هدفهای گوناگون و متفاوتی دارند و برای رسیدن به هدفهای خود ، طبق برنامه فعالیت می کنند . فعالیت آنها مستلزم استفاده از منابع انسانی ، مادی و مالی است . سازمان های رسمی ، تحت نظم و ترتیب و قواعد و مقررات معینی فعالیت می کنند و رفتار و مناسبات افراد در آنها ، تحت‏ الگو و موازین ویژه ای شکل می گیرد . چون ویژگی برجسته این سازمان ها آن است که رسماً و با قصد صریح نیل به هدفهای معین برپا می شوند ، اصطلاح سازمان رسمی بدانها اطلاق می شود . (علاقه مند ، علی (۱۳۲۱) ص ۵)
‏سازمان غیررسمی‏ : سازمان غیر رسمی الگوی روابطی پدید می آید که در هیچ نموداری منعکس نیست . در سازمان غیر رسمی بر روباط گروهی افراد سازمان استوار است و نیازهای فردی و گروهی آنها در شکل پذیری آن موثر است . روابط غیررسمی ، الگوی روابط رسمی سازمانی را تحت تاثیر قرار داده ، در نتیجه ، فراگرد تصمیم گیری و مدیریت را متاثر می سازد . سازماندهی ، نظام رسمی همکاری و اشتراک مساعی را پدید می آورد . با استخدام افراد و انتصاب افراد در پستها
‏ ‏رشته:مدیریت آموزگاههای فنی و حرفه ای آزاد

‏ارزشیابی مهارت شغلی
‏ ‏کد استاندارد:۱/۱/۱۱/۱۹-۲
‏نام و نام خانوادگی تهیه کننده ‏پروژه:‏ منصوره یگانه فر ‏شماره داوطلبی در ازمون کتبی:
‏ و مناصب سازمان رسمی ، میان آنها کنش های متقابلی شکل می گیرد و روابط متقابلی پدید می آید که غالباً در ساختار رسمی سازمان پیش بینی نشده اند . از این رو آنها ، برای ارضای نیازهای امنیت ، روابط اجتماعی ، احساس تعلق ، گروههای غیررسمی را بوجود می آورند . می توان گفت به محض تشکیل سازمان رسمی ، موجبات تشکیل گروههای غیررسمی ، و در نتیجه سازمان غیررسمی ، فراهم می شود . (علاقه مند ، علی (۱۳۲۱) ص ۱۱۳)
‏سازمان ماتریس‏ : ‏امروزه به منظور تحقق موثر هدفها و پیشبرد و بهبود عملکردهای سازمانی ، جریان سازماندهی و طراحی ساختار سازمانی ، دستخوش تغییر شده است یکی از شیوه های جدیدی که در سازماندهی کار رایج شده ، طرح ماتریس است . از این طرح غالباً برای اجرای پروژه ها و طرحهای موقت استفاده می شود . با وجود این ، در طراحی ساختار دایمی نیز می توان‏ آن را به کار برد . به زبان ساده ، سازمان ماتریس ترکیبی از گروه بندی واحدها برحسب وظایف تخصصی و خدماتی (تولید) است . (علاقه مند ، علی (۱۳۲۱) ص ۱۱۱)
‏«‏ سازمان های اداری معمولاً از سه سطح مدیریتی و یک سطح عملیات تشکیل می گردد‏ ‏»‏ :‏۱. ‏سطوح و عوامل موثر در رفتار سازمان‏ ‏ـ‏برگرفته از جزوه آموزش آمادگی متقاضیان جویای کار‏ ‏ـ‏ ‏تدوین : هادی کریمی
‏سطح مدیریت عالی‏ : که در حقیقت طراحان خط مشی و روش های کلی سازمان هستند در این سطح مدیرعامل ، هیئت مدیر ، مشاورین مدیریت عالی و معاونین قرار دارند .
‏سطح مدیریت اجرایی‏ : که مسئولیت اجرای خط مشی سازمان را بعهده دارند که این سطح از مدیریت اولین سطح اجرایی روش های طراحی شده ‏برای تحقق اهداف سازمان می باشد.
‏سطح سرپرستان‏ : سطوحی از مدیریت هستند که در سازمانهای دولتی با کارکنان مامور اجرای عملیات دائماً در تماس هستند و فعالیت های مورد نظر سازمان را به انجام می رسانند .
‏سطح اجرای عملیات‏ : که وظیفه عملیاتی و انجام فعالیت های تعریف شده سازمانی توسط این گروه انجام می گیرد . این سطح از سازمان مسئولیت سرپرستی ندارند لکن نسبت به عملیات انجام شده و فعالیت های مدنظر پاسخگو هستند .
‏لازم به تذکر است که کلیه سطوح مدیریتی ، اجرایی ، سرپرستی و عملیاتی علاوه بر داشتن مسئولیت و پاسخگویی باید از تعهد کاری برخوردار باشند فعالیت ها و اجرای امور با دقت نظر و صحت و در نهایت سلامتی انجام پذیرد . تعهد کاری میزان اهمیتی است که افراد نسبت به انجام فعالیت از خود بروز می دهند و از ویژگی های درونی شخصیت می باشند .

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x