تحقیق ارزشیابی کیفی و بازخوردهای یادگیری یاددهی ۲۵ ص

تحقیق ارزشیابی کیفی و بازخوردهای یادگیری یاددهی ۲۵ ص

تحقیق ارزشیابی کیفی و بازخوردهای یادگیری یاددهی ۲۵ ص

تحقیق-ارزشیابی-کیفی-و-بازخوردهای-یادگیری-یاددهی-25-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بسمه تعالی
‏عنوان:
‏مقدمه
‏مشکلات ارزشیابی سنتی یا بهتر بگوییم روش اندازه‏‌‏گیری و سنجش موجود با جو نمره‏‌‏گرایی و پاسخ‏‌‏مداری و حافظه‏‌‏سنجی موجود در مدارس که فراگیران اسیر چنبره‏‌‏ی ‏«‏داده‏»‏ و ‏«‏ستانده‏»‏ یا ‏«‏محرک و پاسخ‏»‏ یا امتحانهای مکررند ‏که‏ سلامت روانی و جسمی آنان را تهدید می‏‌‏ک‏ن‏د.
‏از سوی دیگر نارضایتی از نظام ارزشیابی موجود در محافل تربیتی و نیازهای جامعه و زندگی و پیشن‏هاد سازمانهای آموزش جهانی مانند‏ یونسکو طلب می‏‌‏کرد که دیگر به ارزشیابی به دیده‏‌‏ی پایان آموزش نگاه نکنیم و از نمره دادن به عنوان طبقه‏‌‏بندی، مقایسه تفکیک برای ارتقا استفاده نکنیم؛ بلکه از آن به عنوان جز جدانشدنی فرایند یادگیری و اصلاح نارسیهاییها، بدفهمی‏‌‏های یادگیری آنان و اصلاح نارساییهای روش آموزشی معلمان، محتوای آموزش، روشهای سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به روش کیفی و تحلیل نتایج آن برای کل نظام آموزش و پرورش بهره بگیریم. بازخورد در ارزشیابی توصیفی به ما کمک می
‏‌‏کند تا نتایج اعمال و رفتارمان را ‏ب‏فهمیم، گرفتن بازخورد بخشی از فرایند یادگیری است و در شناخت تواناییهای هر فرد برای افزایش اعتماد به نفس و شناخت نارساییها برای اصلا‏ح یا تغییر رفتار کمک می‏‌‏کند. لذا‏ به دلیل اهمیت بازخورد در ارزشیابی کیفی شناخت بیشتر آن و راههای دسترسی به آن، انواع و تأثیر آن در یادگیری بهتر و بیشتر و … در این مقاله بدان پرداخته خواهد شد.
‏مفهوم و تعریف ارزشیابی و ارزشیابی توصیفی:
‏در خصوص مفهوم ارزشیابی توافق و نظر کاملی وجود ندارد و هر کدام از متخصصان و صاحب‏‌‏نظران این قلمرو، از دیدگاه خاصی ارزشیابی را تعریف کرده‏‌‏اند که از مهم‏‌‏ترین آن‏‌‏ها می‏‌‏ت‏وان به نمونه‏‌‏های زیر اشاره کرد. (‏حسنی و احمدی ۸۴‏)
‏۱- ارزشیابی به مثابه بررسی میزان حصول به هدف‏‌‏ها.
‏۲- ارزشیابی به عنوان فرایند جمع‏‌‏آوری اطلاعات برای تصمیم‏‌‏گیری.
‏۳- ارزشیابی به مثابه سنجش یا داوری درباره‏‌‏ی ‏«‏شایستگی‏»‏ و ‏«‏ارزش‏»‏.
‏چیزی : ارزشیابی فعالیتی است که مشتمل بر ‏«‏توصیف‏»‏ و ‏«‏قضاوت‏»‏ است. به هر حال به نظر می‏‌‏رسد تعریف ارزشیابی به مثابه سنجش یادآوری درباره‏‌‏ی شایستگی و ارزش موضوعات، در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.
‏ارزشیابی توصیفی، نام الگوی بدیلی است که در مقابل الگوی سنتی و تحت تأثیر دیدگاههای جدید تربیتی کشور برای مواجهه با چالشهای نظام آموزشی طرح و بحث شد.‏ ‏(تکنولوژی آموزشی دوره ۲۲)
‏پیشینه ارزشیابی توصیفی و ضرورت اجرای طرح:‏
‏ ـ در وزارت آموزش و پرورش کشورمان، سند ملی برنامه ‏«‏آموزش برای همه‏»‏ تهیه و تدوین شده است که در بخشهایی از آن بر تغییر رویکرد ارزشیابی از نتیجه مداری به فرایند محوری در راستای بهبود کیفیت آموزش و پرورش تأکید شده است.
‏توصیه یونسکو به نظامهای آموزش و پرورش جهان استفاده از روشها و رویکردهای فرایندی و کیفی با ابزارهای متنوع است. به عبارت دیگر هدف تغییر در نظام ارزشیابی، باید به این موضوع باشد که کیفیت تجربیات یادگیری را در مدرسه افزایش دهد تا به نتایج یادگیری بهتری در دانش‏‌‏آموزان منجر شود. (۱۹۹۹، West , cngnton,‏)
‏ارزشیابی توصیفی با پذیرش تغییر در رویکرد یادگیری، توجه به‏ رویکرد فرایند محور، ابزارهای
‏ کیفی و محور قرار دادن بازخوردهای توصیفی در جهت عملی نمودن این توصیه‏‌‏ها قدم برداشته است. (حسنی و احمدی ۱۳۸۴)
‏در کشومان این طرح بنا به ضرورت در تاریخ ۱۲/۶/۸۲ توسط کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد‏.‏ و به سوی فراگیر شدن در مقطع ابتدایی به پیش می‏‌‏رود. ‏(روزنامه نگاه سال ‏چهاردهم‏ ۸۴)
‏ویژگیهای ارزشیابی توصیفی:
‏۱- پویاست، یعنی به صورت پیوسته و همگام با جریان یاددهی و یادگیری انجام می‏‌‏شود و رشد دهنده است و در شرایط عادی و در حین فعالیتهای یادگیری انجام می‏‌‏شود.
‏۲- به مثابه ابزاری برای یادگیری است و با یادگیری در تعامل و ارتباط است.
‏۳- ارزشیابی بر بازخوردهای پیوسته تأکید می‏‌‏کند تا دانش‏‌‏آموزان را به سوی انتظارات آموزشی حرکت دهد.
‏۴- انتظارات آموزشی روشن، شفاف و مرتبط با انتظارات آموزشی است و فراگیران قادر به درک آنها هستند.
‏چالشها و آسیبهای ارزشیابی سنتی و فعلی
‏فقط در نام و عنوان ارزشیابی فعال است. جدای از تدریس نوعی ارزیابی هنجاری و ارزیابی از میزان اطلاعات فراگیران است. یکی از عواملی که به افت تحصیلی در دوره ابتدایی منجر می

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x