تحقیق اجراى احکام و اصول سیاسى اسلام ۳۱ص

تحقیق اجراى احکام و اصول سیاسى اسلام ۳۱ص

تحقیق اجراى احکام و اصول سیاسى اسلام ۳۱ص

تحقیق-اجراى-احکام-و-اصول-سیاسى-اسلام-31صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۷ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۷
‏پژوهش حاضر با هدف بیان مفهوم و سازوکارهاى تحقق عدالت اجتماعى تدوین شده است. ‏در این پژوهش، نخست مفهوم عدالت ذیل چهار بُعد مورد بررسى قرار گرفته است تا تصویرى ‏ملموس‏تر از عدالت حاصل آید و سپس سازوکارهاى تحقق عدالت اجتماعى با هدف تحقق ابعاد ‏تعریف شده براى عدالت، علاوه بر سطح کارگزاران، در عرصه‏هاى سیاسى، اقتصادى و ‏فرهنگى بحث شده است.
‏واژه‏هاى کلیدى: عدالت، برابرى، توازن، قانون‏مندى، عدالت سیاسى، اقتصادى و ‏فرهنگى.
‏ا‏جراى احکام و اصول سیاسى اسلام، هدف اصلى نظریه‏پردازى‏هاى سیاسى است. تأملات ‏نظرى درباره مفاهیمى چون عدالت، آزادى، برابرى، جامعه مدنى و … هنگامى مورد قبول ‏و مؤثر واقع مى‏شود که با در نظر گرفتن شرایط اجتماعى، فرهنگى، سیاسى و اقتصادى ‏جامعه، زمینه‏هاى اجرا و عملى شدن بیشترى براى آنها فراهم شود. بى‏تردید، هدف از ‏تولید علم و نظریه‏پردازى در جامعه کنونى ایران، رفع مشکلات نظرى براى شفاف شدن ‏مسیر عمل است. پژوهش حاضر نیز به بیان شاخص‏ها و ابعاد عینى‏تر عدالت اجتماعى براى ‏بالا بردن توان عملى و اجرایى آن در جامعه مى‏پردازد. وقتى تصویر ذهنى کارگزاران از ‏عدالت اجتماعى شفاف‏تر گردد، مى‏توان به تحقق عدالت در جامعه امیدوار شد.
‏در ‏این پژوهش نخست به ابعاد، مؤلفه‏ها و شاخص‏هاى عدالت اجتماعى اشاره شده است و در ‏ادامه، سازوکارهایى که به تحقق این ابعاد یارى مى‏رسانند، در سه بُعد سیاسى،
‏۷
‏اقتصادى و فرهنگى مورد بررسى قرار گرفته‏اند. عدالت فردى و شخصى نیز به عنوان بُعدى ‏مجزا در کنار سه بُعد فوق مطرح شده است، گر چه مى‏توان آن را در ذیل عدالت فرهنگى، ‏سیاسى و اقتصادى نیز بیان کرد.
‏در مورد عدالت اجتماعى پژوهش‏هاى بسیارى صورت ‏گرفته و هر اندیشمندى به اقتضاى بحث خود تعریفى از آن را ارایه داده است، با این ‏حال هر تعریف تنها گوشه‏اى از مفهوم عدالت را روشن مى‏کند. نگارنده با توجه به این ‏مسئله، سعى کرده به ابعادى از عدالت که به نظر مى‏رسد در نیل به مفهومى روشن‏تر و ‏کامل‏تر از عدالت یارى مى‏رساند، اشاره نماید.
‏الف) مفهوم و ابعاد عدالت اجتماعى‏
‏۱-‏برابرى و مساوات‏
‏برابرى از مهم‏ترین ابعاد و بلکه اصلى‏ترین معناى عدالت است. معناى برابرى این ‏است که همه افراد صرف نظر از ملیت، جنس، نژاد و مذهب، در إزاى کار انجام شده از حق ‏برابر به منظور استفاده از نعمت‏هاى مادى و معنوى موجود در جامعه برخوردار باشند.۲ ‏مبناى برابرى این است که: «انسان‏ها به حسب گوهر و ذات برابرند… و از این نظر، دو ‏گونه یا چند گونه آفریده نشده‏اند».۳ یا به فرمایش رسول اکرم‏صلى الله علیه وآله: «‏الناس کأسنان المشط؛۴ مردم مثل دانه‏هاى شانه هستند». اما آیا برابرى ذاتى
‏۹
‏انسان‏ها سبب برابرى آنها در همه زمینه‏ها مى‏باشد؟ و آیا تفاوت استعدادها و ‏شایستگى‏هاى افراد باعث نابرابرى آنها با سایرین نمى‏شود؟
‏ارسطو برابرى را در ‏لحاظ نمودن افراد در برخوردارى از ثروت، قدرت و احترام مى‏داند و معتقد است باید با ‏هر کس مطابق با ویژگى‏هایش برخورد کرد.۵ از طرف دیگر، عده‏اى برپایى مساوات عادلانه ‏را در دادن میزان آزادى، معقول مى‏دانند تا میدان براى فعالیت کلیه افراد فراهم ‏گردد:
‏به موجب این که مقدار فعالیت‏ها و کوشش‏ها یکسان نیست، اختلاف و تفاوت به ‏میان مى‏آید: یکى جلو مى‏افتد و یکى عقب مى‏ماند؛ یکى جلوتر مى‏رود و یکى عقب‏تر… ‏به عبارتى، معناى مساوات این است که هیچ ملاحظه شخصى در کار نباشد.۶
‏برابرى ‏اجتماعى در سه عرصه سیاسى، فرهنگى و اقتصادى نمود مى‏یابد. بسط و توضیح هر یک از ‏این موارد در قسمت‏هاى مربوط به عدالت سیاسى، اقتصادى و فرهنگى بیان خواهد شد.
‏۲-‏قانون‏مندى‏
‏قانون مجموعه مقرراتى است که براى استقرار نظم در جامعه وضع مى‏گردد. کارویژه ‏اصلى قانون، تعیین شیوه‏هاى صحیح رفتار اجتماعى است و به اجبار از افراد مى‏خواهد ‏مطابق قانون رفتار کنند. طبق اصول جامعه شناختى، فردى بهنجار تلقى مى‏شود که طبق ‏قوانین جامعه رفتار نماید. اما آیا متابعت از هر قانونى سبب متصف شدن افراد به صفت
‏۹
‏عدالت مى‏گردد؟
‏در پاسخ باید گفت که هر قانونى توان چنین کارى را ندارد. قانون ‏در صورتى تعادل‏بخش است که خود عادلانه باشد و عادلانه بودن قانون به این است که ‏منبع قانون، قانون گذاران و مجریان آن عادل باشند. تنها در چنین صورتى است که ‏قانون‏مندى افراد سبب عادل شدن آنها مى‏گردد. قانون علاوه بر عادلانه بودن باید با ‏اقبال عمومى مردم نیز مواجه شود که البته وقتى مردم منبع قانون را قبول داشته باشند ‏و به عدالت قانون‏گذاران و مجریان آن اعتماد یابند، قانون را مى‏پذیرند و به آن عمل ‏مى‏کنند.
‏در جامعه دینى که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل مى‏دهند، قانون حاکمْ ‏قانون اسلام است، زیرا منبع آن را مردم پذیرفته‏اند، لذا قانون مى‏تواند امر و نهى ‏کند و عمل به آن عادلانه است. به طور کلى، هماهنگى مستمر انسان با هنجارهاى اجتماعى ‏و سنن و آداب منطقى جامعه، از مظاهر عدالت انسانى است و فرد را جامعه‏پسند و ‏استاندارد معرفى مى‏کند.۷ علامه محمدتقى جعفرى در این مورد مى‏نویسد:
‏زندگى ‏اجتماعى انسان‏ها داراى قوانین و مقرراتى است که براى امکان‏پذیر بودن آن زندگى و ‏بهبود آن وضع شده‏اند، رفتار مطابق آن قوانین، عدالت و تخلف از آنها یا بى‏تفاوتى ‏در برابر آنها، ظلم است.۸
‏۳- ‏اعطاى حقوق‏

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x