تحقیق تاریخچه تأسیس ایران خودرو

دانلود تحقیق تاریخچه تأسیس ایران خودرو

تحقیق تاریخچه تأسیس ایران خودرو

تحقیق-تاریخچه-تأسیس-ایران-خودروشرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران خودرو با هدف انجام امور تولیدی و
صنعتی برای تأسیس کارخانجات اتوبوس سازی و ساخت قطعات و لوازم اتومبیل و
تولید محصولاتی از این قبیل در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۲۱ ، با سرمایه اولیه صد
میلیون ریال و تعداد هزار سهم ، هزار ریالی به ثبت رسید و از مهر ماه ۱۳۴۲
فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد . ایران خودرو از اولین شرکتهایی
بود که قانون گسترش مالکیت واحدهای تولیدی یرا به نحو کمل احرا کرد و ۴۹%
سهام آن به کارکنان و مردم واگذارگردید . این شرکت به موجب بند الف ، قانون
حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب سهام ۱۴/۶/۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی به
اعتبار نوع صنعت ، ملی اعلام شد . شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران
ناسیونال با مجوز صادره از سوی هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع
ایران در تاریخ ۲۷/۲/۱۳۶۷ به نام شرکت ایران خودرو سهامی عام تغییر یافت .
ساخت سواری در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۴۴ وزارت اقتصاد به کارخانجات صنعتی ایران
ناسیونال اجازه داده شد در مورد ساخت اتومبیل پیکان اقدام کند . اجازه
تأسیس کارخانه ساخت انواع اتومبیل سازی از نوع چهارسیلندر در تاریخ
۲۰/۴/۱۳۶۵ به این شرکت داده شد . شرکت فوق بر اساس قراردادی با کارخانه
روتس انگلستان وابسته به گروه کرایسلر موفق به دریافت مجوز مونتاژ نوعی
اتومبیل هیلمن هانتر و ساخت آن در ایران به نام پیکان شد . در سال ۱۳۴۶
تأسیسات اتومبیل سازی پیکان با ظرفیت اولیه سالانه تولید ۶۰۰۰ دستگاه در
سالن تولید پیکان استقرار یافت و بعد از افتتاح این سالن در سال ۲۳/۲/۱۳۴۶ ،
اولین اتوموبیلهای سواری تولید شد . بعد از تعطیلی خطوط تولیدی شرکت
تالبوت و لغو قرارداد بین آنان برای تأمین قطعات قوای محرکه در سال ۱۳۴۶ ،
استمرار تولید پیکان در داخل کشور در دستور کار قرار گرفت . پس از تحقیقات
گسترده ، استفاده از نیروی محرکه جدید به جای نیرو محرکه اصلی پیکان مورد
تایید واقع شد بر اساس قراردادی با شرکت فرانسه ، این شرکت موافقت نمود
نیاز ایران خودرو به شصت هزار دستگاه موتور و سیستم تعلیق پژو ۵۰۴ برای
نصب بر روی بدنه پیکان فعلی به مدت شش سال تامین نماید . در این راستا
موتورهای مصرفی در اتومبیلهای پژو L 504 ، گیربکس اصلاح شده پژو ۵۰۴ و میل
گاردن سواری ۵۰۴ ، به عنوان نیرو محرکه جدید انتخاب شد . این خودروی جدید
با بدنه پیکان و نیرومحرکه پژو ۵۰۴ تحت عنوان پیکان ۱۸۰۰ در خط تولید قرار
گرفت . با اجرای این طرح ، از مصرف سوخت پیکان به میزان ۳۰% کاسته شد و
قدرت آن به میزان ۲۰% افزایش یافت . با توجه به قدمت طراحی بدنه پیکان و
خارج از رده بودن تکنولوژی ساخت آن و نیاز شدید سرمایه گذاری مجدد برای
قالبهای بدنه و تجهیزات مورد نیاز ، ایرن خودرو تصمیم گرفت در سال ۱۳۶۸ پژو
۴۰۵ را در مدلهای GLX , GL تولید کند . این خودرو در سال ۱۹۸۷ با مدرن
ترین تکنولوژی به عنوان جدیدترین مدل پژو به بازار عرضه شد و در سال ۱۹۸۸
به عنوان بهترین اتومبیل سال در اروپا و همچنین اتومبیل صادراتی به امریکا
انتخاب شده بود .ساخت مینی بوس در سال ۱۳۴۴ ساخت و تولید مینی بوس مدل ۳۱۹
در مجتمع شمالی شرکت آغاز شد . در سال ۱۳۴۸ سالن تولید مینی بوس برای ساخت
مدلهای ۳۰۹ شاسی کوتاه ، ۱۴ نفره و آمبولانس با تولید روزانه ۷ دستگاه بهره
برداری شد . در تاریخ ۱۶/۶/۱۳۷۲ محصول جدید این کارخانه با نام کاروان
پارک با استفاده از موتور و شاسی مینی بوس ۵۰۸ سقف بلند تولید شد .

دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x