دانلود تحقیق ارزیابی نظریه معرفت شناختی «پوزیتیویسم»
تحقیق ارزیابی نظریه معرفت شناختی «پوزیتیویسم»
دانلود تحقیق با موضوع ارزیابی نظریه معرفت شناختی پوزیتیویسم،
در قالب word و در ۳۴ صفحه، قابل ویرایش.
مقدمه تحقیق:
پوزیتیویسم چیست؟ پوزیتیویسم به مثابه یک رهیافت علمی در علوم
اجتماعی معتقد است که امور میبایستی به مثابه واقعیات محض مطالعه شوند و
رابطه بین واقعیات مزبور میتواند به وضع قوانین علمی منجر شود.
اجتماعی معتقد است که امور میبایستی به مثابه واقعیات محض مطالعه شوند و
رابطه بین واقعیات مزبور میتواند به وضع قوانین علمی منجر شود.
برای
پوزیتیویستها، چنین قوانینی شانی مشحون از حقیقت دارند و واقعیات اجتماعی
به همان شیوه واقعیات طبیعی میبایستی مورد مطالعه واقع شوند.
پوزیتیویستها، چنین قوانینی شانی مشحون از حقیقت دارند و واقعیات اجتماعی
به همان شیوه واقعیات طبیعی میبایستی مورد مطالعه واقع شوند.
هر
چند ارائه چنین تعریفی از سوی «اسمیت» در کتاب «علم اجتماعی در تردید»،
ضامن پرهیز از آشفتگی واژه شناختی در برخورد با نظریهای به گستردگی
پوزیتیویسم است؛ اما «پرتاب شدگی» قابل ملاحظه ای که در اثر مطالعه تعاریفی
از این دست به محقق دست میدهد، وی را بلافاصله به جستجوی ریشههای معرفتی
نظریه مزبور سوق میدهد تا از احساس غریب «پرتاب شدگی» فاصله بگیرد.
چند ارائه چنین تعریفی از سوی «اسمیت» در کتاب «علم اجتماعی در تردید»،
ضامن پرهیز از آشفتگی واژه شناختی در برخورد با نظریهای به گستردگی
پوزیتیویسم است؛ اما «پرتاب شدگی» قابل ملاحظه ای که در اثر مطالعه تعاریفی
از این دست به محقق دست میدهد، وی را بلافاصله به جستجوی ریشههای معرفتی
نظریه مزبور سوق میدهد تا از احساس غریب «پرتاب شدگی» فاصله بگیرد.
معمولاً کشف ریشههای معرفتی یک نظریه- نه تنها به هنگام بررسی پوزیتیویسم بلکه
به هنگام تلاش برای حصول شناخت نسبت به هر نظریهایی جُستار را در روند سیر
تاریخی طی شده از سوی نظریه و فلاسفه و اندیشه پردازان آن حوزه نظری قرار
میدهد.
به هنگام تلاش برای حصول شناخت نسبت به هر نظریهایی جُستار را در روند سیر
تاریخی طی شده از سوی نظریه و فلاسفه و اندیشه پردازان آن حوزه نظری قرار
میدهد.
در این راستا، برخی اپیکور (۲۷۰-۳۴۱ ق.م) فیلسوف شهیر یونانی را نخستین چهره اثبات گرا تلقی میکنند.
وی
در دوران باستان و در عصری که علم عمدتا معنای knowledge را به ذهن متبادر
میکرد بر ماهیت تبعی و عرضی امور نظری تاکید کرده و تصریح نمود:
در دوران باستان و در عصری که علم عمدتا معنای knowledge را به ذهن متبادر
میکرد بر ماهیت تبعی و عرضی امور نظری تاکید کرده و تصریح نمود:
«هدف
از آنها باید این باشد که افزار تحقیق و پژوهش غایت زندگی قرار گیرد. خطا
در ادراکات حسی واقع نمیشود بلکه غلط و خطا در احکام رخ می دهد. درباره
عالم، ما فرضیاتی میسازیم، وکیلن باید در ساختن این فرضیات به تجربه حسی
متوسل شویم و به وسیله آن فرض های خود را بیازماییم؛ همین تطبیق دادن فرضیات
با تجربه حسی در واقع آزمایش حقیقت است».
از آنها باید این باشد که افزار تحقیق و پژوهش غایت زندگی قرار گیرد. خطا
در ادراکات حسی واقع نمیشود بلکه غلط و خطا در احکام رخ می دهد. درباره
عالم، ما فرضیاتی میسازیم، وکیلن باید در ساختن این فرضیات به تجربه حسی
متوسل شویم و به وسیله آن فرض های خود را بیازماییم؛ همین تطبیق دادن فرضیات
با تجربه حسی در واقع آزمایش حقیقت است».
اما در عصر نوین، سه نسل
متفاوت از فلاسفه پوزیتیویست را میتوان از یکدیگر باز شناخت. هر سه نسل
به تبعیت از دورهای که عموما به عنوان «عصر روشنگری» شناخته میشود، مطرح
گشتند؛ عصری که جواز تامل در خصوص زندگی اجتماعی، فراتر از تبیینهای مذهبی
را صادر نمود و انسانها را به مثابه پیشگامان عمده در عرصه توسعه و تزاید
دانش به معنای science تعیین کرد …
متفاوت از فلاسفه پوزیتیویست را میتوان از یکدیگر باز شناخت. هر سه نسل
به تبعیت از دورهای که عموما به عنوان «عصر روشنگری» شناخته میشود، مطرح
گشتند؛ عصری که جواز تامل در خصوص زندگی اجتماعی، فراتر از تبیینهای مذهبی
را صادر نمود و انسانها را به مثابه پیشگامان عمده در عرصه توسعه و تزاید
دانش به معنای science تعیین کرد …
فهرست مطالب فایل دانلودی:
اختلالات اضطرابیاضطراب
علایم و نشانه های اضطراب را می توان در دو گروه نشانه های فیزیکی و علایم روانشناختی (Psychologic) جای داد
نظریه های اضطراب
اختلال اضطراب فراگیر یا منتشر(GAD)
اختلال هراس و گذر هراسی
اختلال گذرهراسی
اختلالات فوبی
Specific Phobia
اختلال وسواسی- جبری
اختلال استرس پس از سانحه
تشخیص های پرستاری