پریز برق، نیرو رسانی و کلیدها و فیوزها ۴۰ ص (ورد)

پریز برق، نیرو رسانی و کلیدها و فیوزها ۴۰ ص (ورد)

پریز برق، نیرو رسانی و کلیدها و فیوزها ۴۰ ص (ورد)

پریز-برق-نیرو-رسانی-و-کلیدها-و-فیوزها-40-ص-(ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۴۱
‏پریز برق، نیرو رسانی و کلیدها و فیوزها
‏نیرورسانی (کابل کشی ـ سیم‏‌‏کشی)
‏به منظور برق‏‌‏رسانی به نقاط مختلف از سیم‏‌‏ها و کابل‏‌‏ها استفاده می‏‌‏شود که در ساختمان آنها فلزات هادی برای حمل جریان برق و عایق‏‌‏های مناسب برای جلوگیری از نشت جریان به کار گرفته شده است. یک هادی با روکش عایق، سیم عایق‏‌‏دار نام دارد و اگر چند هادی عایق‏‌‏بندی شده در داخل یک غلاف مشترک قرار گیرند کابل ایجاد می‏‌‏شود. سیم‏‌‏های مورد نیاز در تأسیسات برقی کارهای ساختمانی باید دارای هادی مسی با پوشش (PVC)‏ و ولتاژ ۷۵ـ۴۵۰ ولت باشد و یا سیم قابل انعطاف با پوشش لاستیکی (طبیعی ـ مصنوعی و یا مخلوطی از آن دو) با ولتاژ اسمی ۷۵۰ـ۴۵۰ ولت باشد و در ضمن همچنین انتخاب نوع مدارها (سیم‏‌‏کشی ـ کابل کشی) و مشخصات آنها باید با رعایت کلیه مقرراتی باشد که در استاندارد ملی شماره ۱۹۳۷ (آئین‏‌‏نامه تأسیسات الکتریکی ساختمانها) ذکر شده است. بدیهی است در صورت فقدان استاندارد ایرانی برای سیم مورد نیاز، باید مشخصات آن سیم با مقررات کمیته بین‏‌‏المللی الکترونیک (IEC)‏ مطابقت کند.
‏ساختمان هادی در سیم‏‌‏ها و کابل‏‌‏ها
‏به منظور اینکه سیم‏‌‏ها و یا کابلها دارای قابلیت انعطاف برای حمل و نقل و نصب باشند، هادی را از تعداد رشته‏‌‏های یکنواخت که به صورت مارپیچ دور هم تابیده می‏‌‏شوند می‏‌‏سازند. ساختمان دو نوع سیم رشته‏‌‏ایی در زیر نشان داده شده است:
۴۲
a‏) سیم رشته‏‌‏ایی با سه رشته در وسط b‏) سیم رشته‏‌‏ایی با یک رشته در وسط
‏در برخی سیمهای عایق‏‌‏دار با مقاطع کوچک که قابلیت انعطاف خیلی زیاد لازم است از تعداد خیلی بیشتری رشته‏‌‏های بسیار نازک استفاده می‏‌‏شود و آنها را به هم می‏‌‏تابند.
‏عایق‏‌‏های استفاده شده در سیم‏‌‏های عایق‏‌‏دار و کابلهای فشار ضعیف
‏به منظور عایق کردن سیم‏‌‏ها و کابل‏‌‏ها از کاغذ، کاغذ آغشته به روغن، لاستیک طبیعی، لاستیک مصنوعی و پلاستیک استفاده می‏‌‏شد. امروزه پلاستیک‏‌‏های متعددی برای عایق‏‌‏بندی استفاده می‏‌‏شود که بیشتر آنها از کلرور پلی و ینیل با نام تجاری PVC‏ است. PVC‏ دارای استحکام مکانیکی خوب و قابلیت انعطاف بوده، به آسانی نمی‏‌‏سوزد و رطوبت جذب نمی‏‌‏کند.
‏امّا در درجه حرارت نسبتاً کمی ذوب می‏‌‏شود. عایق PVC‏ در کابل‏‌‏های فشار ضعیف بسیار استفاده می‏‌‏شود ولی در ولتاژهای بالاتر به ندرت مورد استفاده است.
‏انواع سیم‏‌‏ها و موارد کاربرد آنها
‏در این بخش به معرفی مختصر تعدادی از سیم‏‌‏هایی که در تأسیسات برقی استفاده می‏‌‏شود می‏‌‏پردازیم:
۴۳
‏۱. سیم‏‌‏های نوع NYAF, NYAB, NYA‏: این نوع سیم‏‌‏ها با پوشش پلاستیکی بوده و در مناطق خشک برای قرار دادن ثابت در روی کار و یا زیر کار در لوله و در نقاط مرطوب استفاده می‏‌‏شود.
‏۲. سیم‏‌‏های نوع NIFL, NYIFY, NYIF‏: (سیم‏‌‏های اصلی ساختمانها)
NYIF‏: سیم با عایق پلاستیکی برای ولتاژ ۳۸۰ ولت است.
NYIFY‏: در این سیم فاصله بین سیم‏‌‏ها هم از پلاستیک پر شده است و برای سیم‏‌‏کشی ثابت، توکار و یا زیرکار و در فضای خشک به کار می‏‌‏رود.
NIFL‏: این سیم عایق لاستیکی دارد و برای اتصال سرپیچها و چراغانی در فضای آزاد به کار می‏‌‏رود.
‏۳. سیم‏‌‏های نوع NYM‏ و NHYM‏:
‏در مقابل رطوبت مقاوم بوده و برای ۵۰۰ ولت عایق پلاستیکی دارد. از این سیم در محل‏‌‏های خشک یا مرطوب می‏‌‏توان استفاده کرد.
‏۴. سیم‏‌‏های NYFAZ, NYFA, NFA‏ و N2GSA‏:
‏برای سیم‏‌‏کشی‏‌‏های ثابت در چراغ‏‌‏ها و برای اتصال مصر‏‏‏ف‏‌‏کننده‏‌‏های سیار استفاده می‏‌‏شود.
‏۵. سیم‏‌‏های LWUA, LWUB,LWUC‏:
‏این نوع سیم‏‌‏ها با روپوش بی‏‌‏درز برای سیمکشی در هوای آزاد و در تأسیسات جریان ضعیف و قوی استفاده می‏‌‏شود.
‏۶. سیم‏‌‏های NAE, NBE, NE, NLC‏:
‏این نوع سیم‏‌‏ها به عنوان سیم مخصوص نول به کار می‏‌‏روند. NLC‏ سیم خنثی برای سیم‏‌‏کشی روی زمین و NBE, NE‏ برای سیم کشی در زیر زمین استفاده می‏‌‏شود.
۴۴
‏۷. سیم‏‌‏های نوع NTK‏ و NTSK‏:
‏سیم‏‌‏های نازک مسی تا ۳۸۰ ولت چند رشته‏‌‏ایی که در مناطق خشک و برای چراغهای متحرک سن تئاترها استفاده می‏‌‏شود.
‏۸. سیم ۲: این نوع سیم مخابراتی برای ارتباط بین دستگاههای مخابراتی، مراکز تلفن خودکار و سیم‏‌‏کشی تلفنی به کار می‏‌‏روند.
‏اصول و روش‏‌‏های سیم‏‌‏کشی
‏در این بخش به معرفی اصولی که در سیم‏‌‏کشی تأسیسات الکتریکی باید رعایت شود می‏‌‏پردازیم:
‏ـ کلیّه سیم‏‌‏کشی‏‌‏های داخلی ساختمانها (روکار یا توکار) باید در داخل لوله‏‌‏های مخصوص سیم‏‌‏کشی انجام شود و سیم‏‌‏های مدارهای مختلف الکتریکی حامل ولتاژهای متفاوت باید از لوله‏‌‏های جداگانه عبور کند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x