پروژه معماری احیا و حفاظت از بافت‌های باارزش تاریخی ۲۵۴ ص

پروژه معماری احیا و حفاظت از بافت‌های باارزش تاریخی ۲۵۴ ص

پروژه معماری احیا و حفاظت از بافت‌های باارزش تاریخی ۲۵۴ ص

پروژه-معماری-احیا-و-حفاظت-از-بافت‌های-باارزش-تاریخی--254-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۱۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۲
‏مقدمه:
‏لزوم احیای ارزش‌های بافت‌های تاریخی از دیرباز مورد توجه بوده و کشورهای ‏پیشرفته جهان با اجرای برنامه ها و ‏دستورالعمل‌های خاص، به رونق بافت‌ها و نواحی باارزش قدیمی خود همت گماشته و ‏هویت فرهنگی گذشته خود را دوباره ‏زنده کرده‌اند.
‏امر احیا و حفاظت از بافت‌های باارزش تاریخی از اجزای پیکره فرهنگی جامعه به شمار‏ می آید و تحقق آن به فعالیتهای ‏فرهنگی مداوم نیاز دارد، زیرا میراث تاریخی تبلور فرهنگ گذشته و صیانت‌ آینده هر جامعه ‏است. در این نوشتار سعی شده تا‏ با تأکید بر بهسازی و مناسب‌سازی محیط‌های شهری طی برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ‏به نقش سازنده سازمانهای ‏ذیربط اشاره شود، تا با روشن شدن مسئولیت‌های مرتبط و همکاری‌های مستمر آنها‏ کار احیای ارزش های تاریخی (که در ‏این گفتار بیشتر تأکید بر احیا و مرمت بافت‌ها و بناهای باارزش است)، در چارچوب ضوابط ‏و دیوان سالاری متداول و دست و ‏پاگیر دستخوش مشکل و معضل نشود.
‏بدون شک، نقش و مشارکت مردم در امر بازسازی و احیای ارزش‌ها اهمیت خاصی داشته ‏و بدون مشارکت مردم امر بازسازی ‏موفق نخواهد بود و سرمایه‌گذاری‌های کلانی را طلب می‌کند. چنانچه در امر بازسازی ‏خود مردم شریک و همراه باشند.
۲
‏اجرای برنامه‌ها سریع‌تر به نتیجه می‌رسد، تجربه جهانی نشان می‌دهد که هرچه مردم ‏به ارزش این اثار آگاه باشند در اجرای برنامه ها سریعتر به نتیجه می رسد ‏جهت احیا و نگهداری آن بیشتر می‌کوشند. در واقع، هسته تاریخی شهرها و بافت‌های با ‏ارزش علاوه بر محتویا فرهنگی و‏ ‏معنوی خود به منزله سرمایه‌های عظیم اقتصادی شمرده می‌شوند و در این سرمایه مردم ‏شریک و سهیم اند و مشارکت آنها ‏می‌تواند امر بازسازی را به نتایج چشمگیری هدایت کند.
‏احیا و هویت بخشیدن به آثار باارزش باعث رونق و پویایی گذشته خواهد شد. لازم است ‏دولت به سرمایه گذاریهای لازم ‏همراه با مشارکت مردم همت گمارده تا ارزش‌های اقتصادی، اجتماعی و کالبدی دوباره در ‏هسته تاریخی شهرها زنده و فعال ‏شوند. باید گفت که در روند تنوع‌بخشی و تجدید سازمان در این مکان‌ها باید چنان عمل ‏شود که هویت و اصالت آنها از دست ‏نرود. در این مقاله،‌ سعی شده رابطه فرهنگ، میراث تاریخی و احیای ارزش‌های گذشته ‏و تجدید حیات و امر بهسازی ‏مناسب‌سازی محیط و ارزش‌های اقتصادی مورد بحث قرار گیرد.
‏واژه‌های کلیدی:
۴
‏صیانت فرهنگ معماری، محیط مصنوع، ضرایب مستور، توسعه درون شهری، هویت‌بخشی،‏ سیاستهای فراگیر.
‏پیشینه حفاظت آثار تاریخی و میراث فرهنگی به بیش از پانصد سال پیش از میلاد مسیح باز ‏می گردد داریوش شاه در کتیبه ای از ‏آیندگان می‌خواهد که آنچه را او برجای نهاده است تخریب نکنند. کتیبه‌هایی نیز به عنوان ‏نمونه های دیگر در ستونهای ‏کاخ آپادانا در تخت جمشید، برای اطلاع آیندگان از احوال، حفظ آثار و شرایط فرهنگی و آداب ‏و رسوم و زندگی مردم آن زمان در ‏اعماق دو متری زمین یافت شده است.
‏در دوران گذشته، اعتقاد و باورهای مردم، نگهداری و حفظ بناها‏ و‏ آثار باارزش را تضمین ‏می کرده است.‏ ‏روشهای گوناگونی در ‏زمینه نگهداری آثار تجربه شده است، یکی از این روش‌ها، فرهنگ وقف است که روش‌ ‏های آن در وقف نامه ها آمده است.‏ نخستین تکلیفی که برای متولی در این وقف‌نامه‌ها منعکس شده، همانا حفاظت، نگهداری ‏و مرمت مورد بحث است.
‏رابطه فرهنگ و میراث تاریخی
‏میراث تاریخی، در واقع صورت ظاهری کالبدی فرهنگ است، فرهنگ رکن و اساس هر جامعه ‏پیشرفته را تشکیل می دهد چنان ‏چه فرهنگ در جامعه گسترش یافت، میراث آن نیز حفظ خواهد شد. در صورتی که جامعه
۴
‏ای به اصل پیشرفت فرهنگ آن ‏توجه نداشته باشد، آحاد آن جامعه نمی‌توانند ارزش‌های خود را باور کنند و نگهداری و ‏مرمت و ارزش های بافتها و آثار خود ‏ را جدی نمی‌گیرند و اعتقادی هم به آن نخواهند داشت. توجه کشورهای پیشرفته به حفاظت ‏از اثار خود، نشانه رشد فرهنگی ‏و ارج نهادن به میراث کهن و نهایتاً احیا و مرمت آثار باارزش است. در این رهگذر، ارزش ‏های پر دامنه نهفته در بطن میراث ‏فرهنگی کشف می‌شود و آگاهی و رهیافت‌های ارزش‌های علمی و فرهنگی به شناخت ‏این ارزشهای نهفته و پایدار در ‏میراث تاریخ منجر خواهد شد.
‏به این ترتیب، بهره‌وری فرهنگی کارآمد از فضاهای احیا شده، با توجه به مراتب اجتماعی ‏شهروندان می توانند محیط ها و ‏فضاهای شهری را زنده و پویا کند و جان و روح دوباره در کالبد آنها بدمد. برگشت علاقه و ‏دلبستگی شهروندان به فرهنگ و ‏فضاهای باارزش شهری سبب می‌شود که هویت مکانی و اجتماعی دوباره زنده شود. در ‏این صورت است که با رشد فرهنگ ‏و اعتقاد و باورهای مردم، آمادگی برای احیا و مرمت شتاب می‌گیرد و نوآوری از دل ‏جامعه جوانه خواهد زد.‏ ‏لاجرم، احیا و مرمت‏ توسعه درون شهری در بافت‌های باارزش، به جلب سرمایه و ایجاد تحرک اقتصادی و رویکرد

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x