پاورپوینت (اسلاید) طاق

پاورپوینت (اسلاید) طاق

پاورپوینت (اسلاید) طاق

پاورپوینت-(اسلاید)-طاقتوضیحات:
پاورپوینت با عنوان طاق ، در ۲۵ اسلاید همراه عکس و نقشه و پلان ، مناسب برای دانشجویان ، دانش آموزان و محققین
بخشی از متن:
طاق از کنار هم آمدن چند چَفد که در یک راستا از دیوار یا ستون باربر تا به بلندترین نقطه طاق که کُلاله طاق است امتداد یافته‌اند پدید می‌آید. طاق در دیسه‌های گوناگون ساخته می‌شود که از نگاه چَفدی به سه ساختار هندسی:شلحمی (سهمی)، نیم‌دایره، و بیضوی  تقسیم می‌شود .

که چفد آن گاه شکل تیزه دار و گاه شکل مازه دار به خود می‌گیرد. افزون بر این طاق در یک نگاه کلی هندسی همواره یا نیمه‌استوانه‌ای، یا کوژی (گنبدسان) ، یا چلیپایی (تقاطعی) ، و یا زنجیروار دیده می‌شود .
هنگامیکه طاق در شکل کوژی خود که پیرامون یک نقطه کانونی ست با خیز بسیار زیاد ساخته می‌شود گنبد پدید می‌آید. در واقع گنبد خود گونه‌ای طاق پیشرفته است که بسیار گرد و  برجسته ساخته شده و کارکِرد زیبایی شناختی و معماری ویژه‌ای پیدا کرده است.
قدمت طاق به دو هزار سال پیش از میلاد و به منطقه میان‌رودان بازمی‌گردد. با این حال مدت زمان طولانی ای  گذشت تا در معماری سبک پارتی و سبک‌های دوره اسلامی در ایران و معماری روم باستان و معماری گوتیک در سده‌های میانه (قرون وسطی) این سبک پوشش سقف به اوج شکوه و رونق خود برسد.
این سبک که با نام شیوه «طاق و چفد» پشت به شیوه کهن و نخستین معماری، شیوه نعل و پایه دارد چرخشگاهی بزرگ در تاریخ  معماری جهان است.
شیوه «نعل و پایه» از دوران پیش از تاریخ به مدت هزاران سال شیوه پوشش آسمانه بوده که سازه استون‌هنج یکی از نمونه‌های آن است. پیدایش شیوه «طاق و چفد» در واقع پاسخ نوآورانه به  محدودیت هایست که شیوه کهن «نعل و پایه» به آنها دچار بود و در روند شتابان رو به گسترش شهرنشینی این محدودیت رفته رفته تنگناهایی را پیش پا می‌گذاشت.

فهرست بخشی از مطالب:
طاق
تاریخچه
طاق تیزه داریاجناغی
طاق‌ها از نگاه ساختاری
طاق کُلَنبو
طاق تاژ
طاق تاوه
طاق پانیذ
اصطلاحات مربوط به طاق در معماری ایرانی-اسلامی

دانلود فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x