نیاز به اصلاحات سیستم توزیع برق و آموزش مشترکان (ورد)

نیاز به اصلاحات سیستم توزیع برق و آموزش مشترکان (ورد)

نیاز به اصلاحات سیستم توزیع برق و آموزش مشترکان (ورد)

نیاز-به-اصلاحات-سیستم-توزیع-برق-و-آموزش-مشترکان-(ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۶ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏نیاز به اصلاحات سیستم توزیع برق و آموزش مشترکان
‏سیستم توزیع ‏نیروی برق دارای پراکندگی جغرافیایی زیادی است. افزایش حجم و پیچیدگی سیستم مذکور ‏بتدریج در الزامات کنترل و پایش پارامترهای سیستم تغییراتی را به وجود آورده است. ‏تعداد مشترکان برق به صورت تصاعدی در حال فزایش است. بیشتر تاسیسات برق در حال حاضر ‏توجه بیشتری را به اصلاحات بخش تولید نیرو و انتقال معطوف کردهاند. مشترکان مرتبط ‏با شبکه توزیع به استمرار تامین نیروی دارای کیفیت خوب نیازمندند. تجهیزات برقی یا ‏الکترونیکی بسیار ظریفی که نیازمند یک نیروی برق با کیفیت هستند به بازار عرضه می ‏شوند. در اصل، کیفیت خوب برق به سطح ولتاژ مناسب مربوط میشود.
‏رشد سریع در ‏تقاضای برق در سراسر جهان قابل انتظار است. بسیاری از کشورها از جمله هندوستان به ‏منظور افزایش کارایی و کاهش هزینههای خود، در حال تجدید ساختار صنعت نیروی برق است. ‏محیط رقابتی بازار برق ایجاد شده و این موضوع، ساختار و مالکیت صنعت تامین نیرو را ‏تحت تاثیر قرار خواهد داد. بخش توزیع اینک از مشارکت بخش خصوصی استقبال میکند که ‏این امر باعث ترغیب به رقابت خواهد شد. هر طرف خواهد کوشیدتا مشترکانی راجذب کرده و ‏تلاش خواهد کرد تا کیفیت تامین نیرورا حفظ کند. ما برای تضمین این که ولتاژ و ‏استمرار نیروی تحویلی به مشترکان رادر یک سطح قابل قبولی نگه خواهیم داشت نیاز به ‏سیستمهای موثر و کارا داریم. ایمنی و به صرفه بودن عملیات نیز از یکی دیگر از جوانب ‏مذکور محسوب میشود.
‏در صورتی که اصلاحات انجامی در بخش توزیع، کیفیت خوب نیروی ‏برق را تضمین کند آنگاه مشترکان ترغیب خواهند شد تا از حداکثر نیروی برق استفاده ‏کنند. یک تصمیم غیرعاقلانه توسط مشترکان مبنی بر استفاده از حداکثر نیرو بدون ‏بهینهسازی استفاده از برق، بار سنگینی را بر آنها تحمیل خواهد کرد. انتظار نداریم ‏که آنها برای صرفهجویی در هزینه، برق خود را خاموش یا قطع کنند ولی میتوانیم روشهای ‏صرفهجویی در نیروی برق توسط آنها را با گزینش تجهیزات برقی دارای کیفیت مناسب، ‏آموزش دهیم. در صنایع هندوستان در اکثر موارد، کیفیت محصولات نهایی حفظ نمیشود آنها ‏به منظور کاهش هزینه تولید خود از کیفیت آن میکاهند. تولیدات یاد شده کارآیی در ‏انرژی نداشته و بدون ارایه خروجی مطلوب، نیروی بیشتری را نیز مصرف میکنند. از این ‏رو باید آموزشهای لازم به مشترکان داده شود به طوری که بتوانند در بهرهبرداریهای ‏خاص از تجهیزات مناسبی استفاده کنند.
‏ما برای تضمین تامین پایا و مستمر نیرو از ‏پستهای توزیع برق و بهرهبرداری موثر و کارا از برق توسط مشترکان باید روی طراحی، ‏معیارهای مناسبی جهت حفظ سیستم توزیع و برنامه آموزشی جامعی در مورد مشترکان تاکید ‏کنیم. نویسندگان متعددی در حیطه مدیریت بار و آموزش اپراتور، نظریات و کمکهای خود ‏را ارایه کردهاند ولی هیچ کدام از آنها در مورد آموزش مشترکان حرفی به میان ‏نیاوردهاند. قبل از طرحریزی یک برنامه آموزشی مناسب،به منظور اتخاذ تصمیم در مورد ‏سرفصل دروس و طرح کاری آموزشهای یاد شده، نیاز به تحقیق و مطالعه مشترکان در مناطق ‏مختلف وجود دارد.
‏این مقاله در اساس، جوانب متعدد آموزش مشترکان را برجسته ‏میسازد. همراه با استدلالهای انجامی، نتایج آزمایشات مختلف نیز ارایه ‏میشود.
‏اصلاحات در سیستم توزیع نیرو:
‏مسوولیت تامین مستمر نیروی مشترکان ‏متعدد مناطق مختلف در اصل بر عهده افراد بهرهبردار و تعمیر و نگهداری سیستم است
. ‏روز به روز بر بار سیستم یاد شده افزوده میشود ولی سیستم نیرو همگام با آن گسترش ‏نمییابد. این امر به تریپهای متناوب سیستم میانجامد. بار اضافی بر خطوط توزیع و ‏تامینکنندگان نیرو و خارج از محدوده ایمنی آنها تحمیل میشود که باعث افزایش افتهای ‏توزیع میشود. حتی اگر ما از افتهای نیروی ناشی از دزدیهای رخداده صرفنظر کنیم سایر ‏افتهای فنی مرتبط با حجم نامناسب سیمها و بار نامتوازن، مقدار بسیار قابل توجهی را ‏به خود اختصاص میدهند. افتهای ناشی از هارمونیکهای تولیدی در سیستم توسط تجهیزات ‏مدرن تا بحال مورد توجه واقع نشدهاند. بار سیستم توزیع نیرو نیز متعادل و متوازن ‏نمیشود. مشترکان، به دلخواه خود به برق متصل میشوند. اگر یک فاز از برق قطع میشود ‏او وسایل و تجهیزات خود را به فاز دیگری وصل میکند. سیستم توزیع در خانه مشترک، ‏بوسیله یک سیمکش خصوصی نگهداری میشود در حالی که اداره ذیربط از کمبود شدید نیروی ‏بهرهبردار رنج میبرد.
‏اصلاحات سیستم توزیع بطور طبیعی شامل جوانب بهرهبرداری ‏سیستم به شرح مندرج در زیر میشود:
۱- ‏اندازهگیری (کنتور خوانی) پستهای برق
۲- ‏تعادل بار
۳- ‏تعمیر و نگهداری خط
۴- ‏پاسداری و ایمنسازی خط
۵- ‏برنامهریزی ‏مجدد یا ناحیهبندی فیدر (در صورت بروز خطا) و طراحی
۶- ‏سوییچینگ ظرفیت به منظور ‏کنترل ولتاژ
۷- ‏تعمیر و نگهداری پستهای برق
۸- ‏ممیزی انرژی
۹- ‏تجزیه و ‏تحلیل پارازیت یا جریان مزاحم
۱۰- ‏کنترل سطح ولتاژ توسط OLTC
۱۱- ‏حفظ و ‏نگهداری کارکنان مناسب ویژه تعمیر و نگهداری
‏آموزش مشترکان:
‏عادات مصرف ‏برق هندیها به شکل جدی ناکارآمد است. آنها بطور طبیعی از کیفیات محصولات در دسترس ‏در بازار اطلاعی ندارند. نمیدانند که الزامات بهینه در قبلا نیازشان چیست و چگونه و ‏کجا یک وسیله برقی را نصب کنند. هر فرد در مورد خانهسازی، دوختن لباس و تهیه غذا و ‏غیره بیش از اندازه مورد نیاز برق مصرف میکند. برخی از افراد زندگی خود را بر پایه ‏درآمد خود پیریزی نمیکنند زیرا با کمال بیدقتی و نابخردانه مصرف کرده و میشود گفت ‏که ولخرجی میکنند. آنها موفق به استفاده بهینه از دانش و آگاهی خود – درصورت وجود- ‏نمیشوند و در اغوا شدن در قبال محیط فریبآمیز خود استعداد نشان میدهند. این وظیفه ‏آموزش است که رفتارهای آنها را اصلاح کرده و آنها را تربیت کند.
‏ما در آموزش ‏مشترکین باید در وهله نخست، مشترکین را در گروههای مختلف طبقهبندی کنیم. این ‏طبقهبندی هم میتواند بر اساس گروه درآمد باشدو هم میتواند بر پایه طبقهبندی تحصیلی ‏و آموزشی انجام پذیرد. یک طبقهبندی فرعی دیگر نیز میتواند بر اساس نوع تجهیزات برقی ‏مورد استفاده در زندگی روزمره آنها صورت بگیرد. پیش از طراحی سرفصلهای آموزشی باید ‏در وهله اول به سوالات زیر توجه کنیم:
۱- ‏چرا به مشترکان آموزش میدهیم؟
۲- ‏چه ‏چیزی باید آموزش داده شود؟ – فعالیتها، نگرشها و غیره
۳- ‏آموزش در کجا باید اجرا ‏شود(در خانههای مشترکان یا مراکز آموزش)؟
۴- ‏با چه تجهیزات و وسایلی (چند عدد و ‏دفترچههای راهنمای آموزش خاص)؟
۵- ‏آموزش چه زمانی و به چه مدتی ارایه میشود (یک ‏هفته یا یک ماه)؟
۶- ‏تواتر و ترتیب آموزش چگونه خواهد بود؟
۷- ‏فعالیتها چگونه ‏انجام میشود.؟
۸- ‏روش تدریس مطالب آموزشی چگونه خواهد بود؟
۹- ‏مدرس دوره ‏آموزشی کیست؟
۱۰- ‏کارآموزان دوره آموزشی چه کسانی خواهند بود؟
۱۱- ‏روش ‏ارزشیابی چگونه خواهد بود؟
۱۲- ‏مشکلات، خطاها و روشهای اجرای آموزش چگونه مورد ‏پایش قرار میگیرند؟
۱۳- ‏نگرش و نظر کارآموزان در قبال آموزش چیست؟
‏آموزش ‏مشترکان باید با حذف اتلاف مصرف انرژی، بهبود استانداردها و مشکلات مالی آنها مرتبط ‏باشد. ما در این مقاله عملکرد لامپهای مختلف برق، لامپهای کوچک فلوئورسنت، فنها، ‏پایدارسازها و پمپهای آب را بررسی کرده و عملکرد آنها را در سطوح مختلف ولتاژ مورد ‏آزمایش قرار دادیم که نتایج آن به صورت مقابلهای و مقایسهای ارایه میشود. با ‏استفاده از نتایج این آزمایش میتوانیم مشترکان را در مورد انتخاب یک وسیله خاص نه ‏تنها بر اساس هزینه آن بلکه به استناد کیفیت و عملکرد آن متقاعد سازیم. جمع خالص ‏مقدار هزینه صرفهجویی شده در طول عمر مفید وطبیعی این تجهیزات را میتوان بر اساس ‏این آزمایشات پیشبینی کرد.
‏لامپهای معمولی و فلوئورسنت کوچک:
‏ما در ‏مقایسه با کشورهای توسعه یافته که بطور میانگین بین ۸ الی ۹ درصداز نیروی برق ‏تولیدی را صرف روشنایی میکنند حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد را صرف این کار میکنیم. میانگین ‏سطوح روشنایی در تاسیسات مهم حتی در سطح استفاده بسیار بالا حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد ‏کمتر از موردمشابه کشورهای توسعه یافته است که از منافع فناوریهای پیشرفته و بهترین ‏فعالیتهای تعمیر و نگهداری سودی برند. این امر حاکی از آن است که دامنه شمول مصرف ‏انرژی با استفاده از فناوریهای موثر و کارای روشنایی به عنوان ذخیره نیرو، تاثیر ‏مستقیمی روی محیطزیست ما دارد. ثابت شده است که صرفهجویی یک واحد نیروی برق در نقطه ‏استفاده آن، صرفهجویی دو واحدی در نقطه تولید را بدنبال دارد.
‏لامپهای روشنایی ‏کارای انرژی نه تنها از حداقل منابع طبیعی ما استفاده میکنند بلکه در کنار لامپهای ‏الکترونیکی تنظیمکننده جریان و دارای کارایی بالا میتوانند به عنوان بهترین گزینه ‏در روشنایی موثر داخل منازل تلقی شوند. همیشه در هنگام اتخاذ تصمیم در مورد انتخاب ‏وسایل و تجهیزات روشنایی مصرف انرژی، نیروی کلی سیستم را مدنظر قرار داده و هزینه ‏اجرا و تعمیر و نگهداری را با توجه به صرفهجویی اقتصادی، صرفهجویی بار سیستمهای ‏تهویه هوا و صرفهجویی در پخش گرمای تجهیزات روشنایی را با استفاده از لامپهای ‏الکترونیکی مدرن و منابع روشنایی موثر انرژی، محاسبه کنید. به محض نصب تجهیزات ‏روشنایی، همانقدر که دفع هر گونه گرد و غبار از روی لامپ و قطعات تجهیزات روشنایی ‏ساز که ضریب خروجی نور را کاهش میدهند اهمیت دارد به همان اندازه نیز نگهداری ‏تجهیزات روشنایی حائز اهمیت است. همچنین بجای صبر کردن برای فرا رسیدن خرابی ‏لامپها، آنها را باید بر طبق اطلاعات کارخانه سازنده آن عوض کرد زیرا نور آنها پس ‏از عمر مفید و اعلام شده لامپ که معمولاً بیشتر است کاهش مییابد. بسیاری از تولیدات ‏مربوط به فناوری قدیمی حتی اگر شما عدد صفر را در برابر هزینههای سرمایهای آنها ‏قرار دهید از طریق هزینههای زیادتر اجرایشان، جیبتان را خالی میکنند
.
‏در حال ‏حاضر چوکهای الکترونیکی (Choke) ‏در بازار موجود است که در مقایسه با چوک Cooper ‏دارای کیفیت خوب، ضمن ارزانتر بودن، سبکتر نیز است. ما برای تولید نوری همانند نور ‏ایجاد شده با لامپ الکترونیکی در مقایسه یا نور لامپ مغناطیسی، به حدود ده درصد ‏کمتر از نیروی لامپ نیاز داریم. این موضوع در کنار این حقیقت که افت وات لامپ در ‏مورد لامپهای الکترونیکی فقط در حدود ۵/۱ الی ۳ وات است در بهبود کارایی کل سیستم ‏به مقدار سیدرصد نتیجه میدهد. جدول زیر مشخصات و ویژگیهای لامپهای معمولی و ‏فلوئورسنتهای کوچک را نشان میدهد.
‏لامپ نئون:
‏لامپهای نئون ۶۰ و ۱۰۰ ‏واتی معمولاً برای روشنایی منازل مورد استفاده قرار میگیرند. این لامپها در بازار ‏با نامها و نرخهای مختلفی وجود دارند. جدول زیر عملکرد لامپهای متفاوت را نشان ‏میدهد. مصرفکننده باید در مورد نحوه محاسبه کردن مقدار خالص صرفهجویی در هزینه ‏انرژی را در عین حال که سطح مطلوب روشنایی مورد نیاز را تضمین کرده و از لامپ دارای ‏کیفیت مناسب بهره میگیرد، آموزشی ببیند. جدول مذکور در زیر بیانگر میزان اثربخشی ‏لامپهای خاص است.
‏فنهای سقفی:
‏فنهای سقفی در اندازهها و قدرتهای مختلف ‏در بازار وجود دارند. بطور طبیعی فنهایی با اندازههای ۱۲۰۰ میلیمتر و ۱۴۰۰ میلیمتر ‏در دسترس است. مشترکان نمیتوانند تصمیم بگیرند که فن مناسب بزرگی اتاقشان که هوای ‏خوبی را نیز تولید کند کدام است. این فنها بسته به حجم و اندازه خودشان، نیروی برق ‏متفاوتی را مصرف میکنند. مقدار هوای تولیدی به زاویه تیغهها وابسته بوده و این ‏زاویه مصرف نیرو را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. از این رو، در مورد انتخاب اندازه و ‏کیفیت مناسب فن، لازم است که مشترک آموزش ببیند. جدول زیر میانگین مصرف نیرو (وات) ‏برخی از نمونهها را نشان میدهد.
‏پایدارسازها:
‏در بیشتر خانهها به دلیل ‏اینکه سطح ولتاژ مناسب توسط شرکتهای توزیع برق در یک سطح ثابتی نگه داشته نمیشود ‏استفاده از این پایدارسازها ضروری است. واریاسیون و تغییرات در سطوح ولتاژ بین ۱۴۰ ‏تا ۲۵۰ ولت است. این امر استفاده از پایدارسازها را در مسیر کنتور اصلی و یا ‏منحصراً ویژه یخچال و فریزر، تلویزیون و سایر دستگاهها و تجهیزات برقی الزامی ‏میکند. قطعه اصلی این پایدارسازها را ترانسهای افزاینده یا کاهنده تشکیل میدهد. اگر ‏چه ترانس طوری ساخته شده که یک دستگاه کارا و موثری باشد ولی در صورتی که سیمهای ‏برق و موارد درونی آنها از کیفیت نازلی برخوردار باشند، این موضوع کارایی ترانس را ‏کاهش میدهد. چون پایدارسازهای یاد شده همیشه به کنتورهای اصلی وصل میشوند از این ‏رو، بطور طبیعی افتهای ولتاژ، مستمر است. جدول زیر مقایسهای از نیروی مصرف شده توسط ‏یک پایدارساز یک کیلوولت آمپری را در شرایط بیباری نشان میدهد.
‏معکوسکنندهها ‏و UPS ‏ها (منابع غیرقابل قطع نیرو):
‏مطالعهای در مورد محل اقامت مشترکان که حدود ‏یک هزار خانه را شامل میشد انجام شد. یافتههای این تحقیق حاکی از آن بود که بیش از ‏پنجاه درصد مشترکان از معکوس سازهای ۵/۰ کیلووات آمپر استفاده میکنند. این دستگاه ‏مقدار قابل توجهی از نیرو را هنگام شارژ استفاده کرده و به دلیل وجود تراشهای تعبیه ‏شده در درون آن، باعث افت مستمر نیرو میشود. همچنین این دستگاهها همچنین منبع مهمی

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x