نمودار تعادلی آهن وکربن FE C (پاورپوینت )

نمودار تعادلی آهن وکربن FE C (پاورپوینت )

نمودار تعادلی آهن وکربن FE C (پاورپوینت )

نمودار-تعادلی-آهن-وکربن-fe-c-(پاورپوینت-)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : ۳۶ اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 
 

نمودار تعادلی آهن وکربن FE-C
INTRODUCTION
فولادها گروهی از آل یاژهای آهن- کربن وعناصر دیگرند که بیشترین کاربرد را در ص ن عت دارند. یکی از مهمترین دلایلی که فولادها کاربرد زیادی در صنعت دارند این است که می توان به وسیله روشهای مختلف عملیاتهای حرارتی طیف وسیعی از خواص گوناگون را در فولادها به وجود آ ورد.
به عنوان مثال اگر فولادی ب ا ۸/۰ درصد کربن را به مدت ۲۴ ساعت در ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد حرارت دهیم و سپس به آهستگی در طول ۲۴ساعت آن را به دمای ۲۵ درجه سانتیگراد برسانیم وسرد کنیم آنگاه فولاد یادشده دارای استحکام تسلیم ۴۴۸ مگا پاسکال خواهد بود. حال اگر همان فولاد را یک ساعت در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد حرارت دهیم و سپس خیلی سریع آن را به وسیله آب تا دمای ۲۵ درجه سانتی گراد سرد کنیم آنگاه استحکام تسلیم فولاد یاد شده تا ۲۰۷۰ مگا پاسکال افزایش یافته و انعطاف پذیری تا ۱ درصد کاهش می یابد.
پس می توان به این نتیجه رسید که کاربرد وسیع فولادها ناشی از خواص کاملأ متنوع آنهاست که به کمک تغییر درصد کربن ودرصد عناصر آلیاژی ویا تغییر نوع عملیات حرارتی امکان پذیر است.
نمودارتعادلی آهن- کربن (Fe-C) :
نمودار تعادلی آهن کربن راهنمایی است که به کمک آن می توان روشهای مختلف عملیات حرارتی را بررسی ومطالعه کرد. شکل شماره ۱ نمودار آهن کربن را برای درصدهای مختلف کربن از صفر تا ۷ درصد نشان میدهد. فولادها آلیاژهای آهن کربن و عناصر دیگر بوده که دارای کمتر از ۲ درصد کربن هستند. بنابراین قسمتی از نمودار که دارای کمتر از ۲ درصد کربن است بیشترین اهمیت را درباره عملیات حرارتی فولادها دارد. آلیاژهایی که بیشتر از ۲ درصد کربن داشته باشند به چدن موسوم اند.
شکل شماره ۱ در واقع شامل دونمودار است .خط ممتد، تعادل بین فازهای مختلف آهن و سمنیت (Fe3-C) و خط منقطع تعادل بین فازهای مختلف آهن وگرافیت یا کربن آزاد را مشخص می کند.
نمودارآهن – سمنیت جهت مطالعه و بررسی عملیات حرارتی فولادها مناسبتراست و در مقابل عملیات حرارتی چدنها بیشتر براساس نمودار آهن- گرافیت استوار است.
شکل شماره ۱
ساختار بلوری وخواص آهن خالص:
آهن عنصری چند شکلی است. بدین معنی که در فشار یک اتمسفر با افزایش دما شبکه بلوری آهن تغییر می کند.
گستره های حرارتی مربوط به پایداری شبکه های بلوری مختلف آهن بر روی محور عمودی در سمت چپ نمودارنشان داده شده است.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x