مقایسه دستورالعمل کانون توجه (درونی، بیرونی) بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر و مبتدی

دانلود مقایسه دستورالعمل کانون توجه (درونی، بیرونی) بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر و مبتدی

مقایسه دستورالعمل کانون توجه (درونی، بیرونی) بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر و مبتدی

مقایسه دستورالعمل کانون توجه (درونی، بیرونی) بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر و مبتدی

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل ۴۵۹ کیلو بایت
تعداد صفحات ۹۵
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مقدمه

در حقیقت حرکت جنبه مهمی از زندگی است. زندگی آن طور که ما می­شناسیم، بدون توانایی حرکت امکان­پذیر نیست. حرکت اشکال مختلفی دارد. بعضی اشکال آن به لحاظ ژنتیکی قابل تعریف هستند و گروه دوم را می­توان حرکات اکتسابی در نظر گرفت، این حرکات اکتسابی اغلب «مهارت» نامیده می­شوند. مهارت­ها بویژه در مطالعه رفتار انسان اهمیت دارند، مانند آنهایی که در کار کردن با ماشین­ها در صنعت، نمایش و اجرای بازی­ها و غیره بکار می­روند. مهارت­ها و حرکات ارثی هر دو می­توانند بسیار ساده (مثل چشمک زدن) یا بسیار پیچیده (مثل پرش با نیزه) باشند (اشمیت و لی[۱]؛ ترجمه فرخی و دیگران، ۱۳۸۷). برای رسیدن سریعتر و آسانتر به آموزش صحیح مهارت­ها به ورزشکاران باید از منظر علمی به قضیه آموزش و یادگیری مهارت­های حرکتی نگاه شود و شناخت کاملی از فرآیند یادگیری مهارت­های حرکتی و عوامل اثرگذار بر آن وجود داشته باشد. لذا مربیانی که فرآیند موثر یادگیری را بهتر متوجه می­شوند، بدون شک در امر آموزش مهارت­ها به ورزشکاران خود برتری دارند (اشمیت؛ ترجمه نمازی زاده، ۱۳۸۴). پس چگونگی آموزش صحیح مهارت­ها باعث صرفه جویی در هزینه­های مالی، نیروی انسانی، زمان و غیره چه در بخش صنعت و چه در حوزه فعالیت­های ورزشی می­شود.

ارائه دستورالعمل­های آموزشی مناسب با در نظر گرفتن سطح مهارت شاگردان، توسط مربیان خود می­تواند بسیار مفید فایده باشد. یکی از مشکلاتی که اغلب مربیان چه در حین تمرین و چه در هنگام بازی با آن مواجه می­شوند اینست که شرایطی وجود دارد که باعث می­شود توجه بازیکنان یا تمرین کنندگان (ماهر یا مبتدی) به آنها جلب شود و در چنین شرایطی است که مربی بایستی با ارائه دستورالعمل لازم توجه شرکت کنندگان را به جنبه­های مهم و ضروری فعالیت معطوف کند.

هزاران محرک در هر لحظه به ما برخورد می­کنند و برای غلبه بر این محرک­ها که همزمان به فرد می­رسند، دستگاه عصبی مکانیزم­هایی را پیشرفت داده است که توجه را بر شمار محدودی از این محرکها متمرکز می­نماید. این فرآیند تمرکز دهنده را توجه انتخابی می­نامند. عوامل بیشماری تعیین می­کند که به کدام محرک توجه شود و کدام نادیده گرفته شود. این نظر که اخیرا ارائه شده بیان می­دارد که علایم حسی به مناطق فرافکنی حسی قشر مخ می­رسد و بین این مناطق فرافکنی و ارتباطی دروندادها به ادراک هوشیار و اطلاعات نامربوط تفکیک می­شود. افراد بر اثر تجارب تمرینی خود، قادر به پیشرفت توجه انتخابی نسبت به جنبه­های معینی از نمایشگری محرک هستند. این افراد با دستیابی به این پیشرفت تبحر بیشتری در اجرای مهارت­های حرکتی می­یابند. وقتی یادگیری مهارت حرکتی به سطوح پیشرفته رسید، اجرای تکلیف به توجه کمتری نیاز دارد (سیج[۲]؛ ترجمه مرتضوی، ۱۳۷۸).

علاوه بر این که افراد مجبور به تقسیم توجه میان چند فعالیت هستند، توجه را به ویژگی­های خاص محیط و فعالیت­های آماده­سازی عمل نیز معطوف می­کنند. این فرآیند به کانونی کردن توجه معروف است (مگیل[۳]، ۱۹۹۸). مطالعات مختلف نشان می­دهند که یکی از عوامل موثر بر یادگیری مهارت حرکتی، کانون توجه یادگیرنده است که از طریق دستورالعمل یا بازخورد ایجاد می­شود. بطور خاص، دستورالعمل­هایی که کانون توجه بیرونی ایجاد می­کنند می­توانند یادگیری را بالا ببرند (که در نتیجه توجه به اثر حرکت بر محیط معطوف می­شود). چنین دستورالعمل­هایی مفیدتر از آنهایی است که از طریق معطوف کردن توجه بر خود حرکات، باعث ایجاد یک کانون توجه درونی می­شوند (وولف و جیانگ سو[۴]، ۲۰۰۷) و همچنین هنگامی که یک مهارت حرکتی در سطوح پیشرفته یاد گرفته شود، اجرای تکلیف مورد نظر توجه

فعال کمتری را می­طلبد. تکالیف حرکتی مختلف به شدت­های کاملا متفاوتی از توجه نیاز دارد (سیج؛ ترجمه مرتضوی، ۱۳۷۸). ارائه دستورالعمل­های توجهی با توجه به سطح مهارت می­تواند بر یادگیری مهارت و عملکرد تاثیر بسزایی داشته باشد و همچنین سرعت یادگیری را افزایش دهد. این تاثیرات با نگاهی نو به اصول آموزشی و تمرینی از سوی مربیان می­تواند موثر باشد.

همکاری در فروش فایل  بهترین سایت فروش پاورپوینت

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x