اثربخشی برنامه تعدیل سوگیری شناختی-مؤلفه تفسیر و توجه بر علائم اضطراب اجتماعی و ترس از ارزیابی منفی و اثر زنجیره‌ای این مؤلفه‌ها در افراد با‌ اختلال

اثربخشی برنامه تعدیل سوگیری شناختی-مؤلفه تفسیر و توجه بر علائم اضطراب اجتماعی و ترس از ارزیابی منفی و اثر زنجیره‌ای این مؤلفه‌ها در افراد با‌ اختلال

اثربخشی برنامه تعدیل سوگیری شناختی-مؤلفه تفسیر و توجه بر علائم اضطراب اجتماعی و ترس از ارزیابی منفی و اثر زنجیره‌ای این مؤلفه‌ها در افراد با‌ اختلال

اثربخشی برنامه تعدیل سوگیری شناختی-مؤلفه تفسیر و توجه بر علائم اضطراب اجتماعی و ترس از ارزیابی منفی و اثر زنجیره‌ای این مؤلفه‌ها در افراد با‌ اختلال

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل ۶۰۴ کیلو بایت
تعداد صفحات ۱۳۶
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

اختلال اضطراب اجتماعی با سوگیری‌های فرآیند پردازش اطلاعات مشخص می‌شود. افراد با اضطراب اجتماعی ترجیحاً به محرک‌های تهدیدکننده توجه می‌کنند و اطلاعات اجتماعی مبهم را منفی و تهدیدآمیز تفسیر می‌کنند. مطالعات اخیر تأیید نموده‌اند که سوگیری توجه و سوگیری تفسیر در ایجاد و تداوم اختلال اضطراب اجتماعی نقش دارند. با این وجود، ارتباط بین سوگیری توجه و سوگیری تفسیر مبهم باقی مانده است. به منظور تعدیل این سوگیری‌های شناختی و آسیب‌پذیری متعاقب آن نسبت به اضطراب اجتماعی، پارادایم تعدیل سوگیری شناختی طراحی شده است. بر این مبنا، پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط سوگیری توجه و سوگیری تفسیر، اثربخشی برنامه تعدیل سوگیری شناختی- مؤلفه تفسیر بر سوگیری توجه و برنامه تعدیل سوگیری شناختی-­مؤلفه توجه بر سوگیری تفسیر در افراد با اضطراب اجتماعی را آزموده است. در نیل به این هدف، ۸۰ فرد با اضطراب اجتماعی، به تصادف، در چهار گروه‌، گروه‌های تعدیل سوگیری (توجه یا تفسیر) و کنترل (توجه یا تفسیر) جای گرفتند. در برنامه تعدیل سوگیری توجه، شرکت‌کنندگان آزمایه پروب­ دات را تکمیل نمودند که پروب در مقایسه با چهره‌های انزجاری، همواره به دنبال چهره‌های خنثی ارائه می‌شد. شرکت‌کنندگان شرایط تعدیل تفسیر، پارادایم ارتباط کلمه-جمله را تکمیل نمودند که با انتخاب تفسیرهای خنثی بازخورد مثبت و با انتخاب تفسیرهای تهدیدآمیز بازخورد منفی دریافت می‌کردند. قبل و بعد از مداخله، سوگیری توجه، سوگیری تفسیر، علائم اضطراب اجتماعی و ترس از ارزیابی منفی ارزیابی شد. نتایج، کاهش معنادار سوگیری توجه مرتبط با تهدید، سوگیری تفسیر، علائم اضطراب اجتماعی و ترس از ارزیابی منفی را نشان داد. علاوه بر این، افراد گروه تعدیل توجه، تفسیرهای خنثای بیشتر و تفسیرهای منفی کمتری نسبت به پیش‌آزمون در مقایسه با گروه کنترل نشان دادند. در حالی که درگروه تعدیل تفسیر، نمره پس‌آزمون سوگیری توجه نسبت به پیش‌آزمون تفاوت معناداری نداشت.

کلیدواژه­ها: اضطراب اجتماعی، فرآیند پردازش اطلاعات، سوگیری توجه، سوگیری تفسیر، برنامه تعدیل سوگیری شناختی.

فهرست مطالب

فصل اول:مقدمه

۱-۱- کلیات… ۲

۱-۲- بیان مسأله. ۶

۱-۳- ضرورت و اهمیت پژوهش…. ۹

۱-۴- اهداف پژوهش…. ۱۲

۱-۵- تعریف مفهومی متغیرها۱۲

۱-۵-۱- اضطراب اجتماعی.. ۱۲

۱-۵-۲- ترس از ارزیابی منفی.. ۱۳

۱-۵-۳- سوگیری توجه. ۱۳

۱-۵-۴- سوگیری تفسیر. ۱۳

۱-۶- تعریف عملیاتی متغیرها۱۳

۱-۶-۱- اضطراب اجتماعی.. ۱۳

۱-۶-۲- ترس از ارزیابی منفی.. ۱۳

۱-۶-۳- سوگیری توجه. ۱۴

۱-۶-۴- سوگیری تفسیر. ۱۴

فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه

۲-۱- مبانی نظری.. ۱۶

۲-۱-۱- اختلال اضطراب اجتماعی.. ۱۶

۲-۱-۱-۱- سیر و شیوع اختلال اضطراب اجتماعی.. ۱۷

۲-۱-۱-۲- سبب شناسی اختلال اضطراب اجتماعی.. ۱۸

۲-۱-۱-۲-۱- عوامل زیستی.. ۱۸

۲-۱-۱-۲-۱- ۱- ژنتیک…. ۱۸

۲-۱-۱-۲-۱-۲- عصب زیست شناختی.. ۱۹

۲-۱-۱-۲-۲- عوامل سرشتی.. ۱۹

۲-۱-۱-۲-۲-۱- بازداری رفتاری.. ۱۹

۲-۱-۱-۲-۳- عوامل محیطی.. ۲۰

۲-۱-۱-۲-۳-۱- فرزندپروری.. ۲۰

۲-۱-۱-۲-۳-۲- روابط دوستی با همسالان.. ۲۱

۲-۱-۱-۲-۳-۴- سایر وقایع زندگی.. ۲۲

۲-۱-۱-۲-۴- رویکرد شناختی.. ۲۳

۲-۱-۱-۲-۴-۱- مدل بک، امری و گرینبرگ (۱۹۸۵)۲۳

۲-۱-۱-۲-۴-۲- مدل کلارک و ولز (۱۹۹۵)۲۴

۲-۱-۱-۲-۴-۳- مدل رپی و هیمبرگ(۱۹۹۵)۲۷

۲-۱-۱-۲-۵- مدل هافمن و بارلو (۲۰۰۲)۲۹

۲-۱-۱-۲-۶- مدل رپی و اسپنس (۲۰۰۴)۳۱

۲-۱-۲- سوگیری‌های فرآیند پردازش اطلاعات در اضطراب اجتماعی.. ۳۴

۲-۱-۲-۱- سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی.. ۳۴

۲-۱-۲-۱-۱- مؤلفه‌های سوگیری توجه. ۳۵

۲-۱-۲-۱-۲- مکانیزم سوگیری توجه. ۳۶

۲-۱-۲-۱-۲-۱- مدل شناختی بک و کلارک (۱۹۹۷)۳۶

۲-۱-۲-۱-۲-۲- مدل ویلیامز، واتز، مک‌لئود و متیوز (۱۹۹۷)۳۷

۲-۱-۲-۱-۲-۳- مدل اهمن (۱۹۹۶)۳۸

۲-۱-۲-۱-۲-۴- مدل ولز و متیوز (۱۹۹۴)۳۸

۲-۱-۲-۱-۲-۵- مدل انگیزشی-شناختی موگ و بردلی (۱۹۹۸)۳۹

۲-۱-۲-۱-۲-۶- نظریه کنترل توجه آیزنک، درخشان، سانتوس و کالوور (۲۰۰۷)۴۰

۲-۱-۲-۱-۲-۷- مدل بار–هیم (۲۰۰۷)۴۰

۲-۱-۲-۲- سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی.. ۴۱

۲-۲- پیشینه عملی.. ۴۲

۲-۲-۱- سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی.. ۴۲

۲-۲-۲- سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی.. ۴۵

۲-۲-۳- برنامه تعدیل سوگیری شناختی.. ۴۸

۲-۲-۳-۱- تعدیل سوگیری توجه در اضطراب اجتماعی.. ۴۸

۲-۲-۳-۲- تعدیل سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی.. ۵۰

۲-۲-۴- تعامل سوگیری توجه و سوگیری تفسیر در اضطراب اجتماعی.. ۵۳

۲-۳- فرضیه‌ها و سوالات پژوهش…. ۵۶

فصل سوم: روش پژوهش

۳-۱- طرح پژوهش…. ۵۸

۳-۲- جامعه آماری.. ۵۸

۳-۳- نمونه و روش نمونه‌گیری.. ۵۹

۳-۴- ابزار پژوهش…. ۵۹

۳-۴-۱- پرسشنامه هراس اجتماعی(SPIN)59

۳-۴-۲- پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبوویتز (LSAS)60

۳-۴-۳- فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (FNES-B)61

۳-۴-۴- پرسشنامه افسردگی بک (BDI)61

۳-۴-۵- آزمایه پروب دات… ۶۲

۳-۴-۶- پارادایم ارتباط کلمه-جمله(WSAP)64

۳-۵- روش اجرا۶۵

۳-۶- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات… ۶۶

فصل چهارم: یافته‌های پژوهش

۴-۱- آماره‌های توصیفی.. ۶۸

۴-۱-۱- آماره‌های توصیفی متغیر سن.. ۶۸

۴-۱-۲- آماره‌های توصیفی متغیر علائم اضطراب اجتماعی.. ۶۹

۴-۱-۳- آماره‌های توصیفی متغیر سطح اضطراب اجتماعی.. ۷۰

۴-۱-۴- آماره‌های توصیفی متغیر ترس از ارزیابی منفی.. ۷۱

۴-۱-۵- آماره‌های توصیفی متغیر سوگیری توجه. ۷۲

۴-۱-۶- آماره‌های توصیفی متغیر سوگیری تفسیر. ۷۳

۴-۲- آزمون فرضیه‌ها و سوالات… ۷۶

۴-۲-۱- فرضیه اول.. ۷۶

۴-۲-۲- فرضیه دوم. ۷۸

۴-۲-۳- فرضیه سوم. ۷۹

۴-۲-۴- فرضیه چهارم. ۸۱

۴-۲-۵- سوال اول.. ۸۲

۴-۲-۶- سوال دوم. ۸۳

۴-۲-۷- سوال سوم. ۸۴

۴-۲-۸- سوال چهارم. ۸۵

۴-۲-۹- سوال پنجم.. ۸۶

۴-۲-۱۰- سوال ششم.. ۸۸

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

۵-۱- تبیین یافته‌ها۹۰

۵-۱-۱- اثربخشی برنامه تعدیل سوگیری تفسیر بر سوگیری تفسیر. ۹۰

۵-۱-۲- اثربخشی برنامه تعدیل سوگیری تفسیر بر اضطراب اجتماعی
و ترس از ارزیابی منفی.. ۹۳

۵-۱-۳- اثربخشی برنامه اصلاح سوگیری توجه بر سوگیری توجه. ۹۵

۵-۱-۴- اثربخشی برنامه اصلاح سوگیری توجه بر اضطراب اجتماعی
و ترس از ارزیابی منفی.. ۹۵

۵-۱-۵- ارتباط مؤلفه‌های توجه و تفسیر برنامه تعدیل سوگیری شناختی.. ۹۷

۵-۲- کاربردهای پژوهش…. ۱۰۰

۵-۳- محدویت‌های پژوهش…. ۱۰۱

۵-۴- پیشنهادات پژوهش…. ۱۰۱

فهرست منابع

منابع فارسی.. ۱۰۲

منابع انگلیسی.. ۱۰۴

عنوان صفحه

پیوست

برگه اطلاعات و رضایت‌نامه پژوهش…. ۱۱۳

پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (۲۰۰۰)۱۱۴

پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبوویتز (۱۹۸۷)۱۱۵

پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی (۱۹۸۳)۱۱۶

پرسشنامه افسردگی بک…. ۱۱۷

فهرست جدول‌ها

عنوان صفحه

جدول ۴-۱- میانگین و انحراف معیار متغیر سن.. ۶۸

جدول ۴-۲- میانگین و انحراف معیار متغیر علائم اضطراب اجتماعی.. ۶۹

جدول ۴-۳- میانگین و انحراف معیار متغیر سطح اضطراب اجتماعی.. ۷۰

جدول ۴-۴- میانگین و انحراف معیار متغیر ترس از ارزیابی منفی.. ۷۱

جدول ۴-۵- تحلیل کوواریانس سوگیری تفسیر منفی در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. ۷۶

جدول ۴-۶- تحلیل کوواریانس سوگیری تفسیر خنثی در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. ۷۷

جدول ۴-۷- تحلیل کوواریانس سوگیری توجه در شرایط اصلاح سوگیری توجه. ۷۸

جدول ۴-۸- تحلیل کوواریانس علائم اضطراب اجتماعی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. ۸۰

جدول ۴-۹- تحلیل کوواریانس سطح اضطراب اجتماعی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. ۸۱

جدول ۴-۱۱- تحلیل کوواریانس سطح اضطراب اجتماعی در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. ۸۳

جدول ۴-۱۲- تحلیل کوواریانس ترس از ارزیابی منفی در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. ۸۴

جدول ۴-۱۳- تحلیل کوواریانس ترس از ارزیابی منفی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. ۸۵

جدول ۴-۱۴- تحلیل کوواریانس سوگیری تفسیر خنثی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. ۸۶

جدول ۴-۱۵- تحلیل کوواریانس سوگیری تفسیر منفی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. ۸۶

جدول ۴-۱۶- تحلیل کوواریانس سوگیری توجه در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. ۸۸

فهرست نمودارها

عنوان صفحه

نمودار ۴-۱- میانگین متغیر سوگیری توجه گروه‌های چهار گانه. ۷۲

نمودار ۴-۲- میانگین متغیر سوگیری تفسیر گروه آزمایش تعدیل تفسیر. ۷۳

نمودار ۴-۴- میانگین متغیر سوگیری تفسیر گروه کنترل تعدیل تفسیر. ۷۴

نمودار ۴-۵- میانگین متغیر سوگیری تفسیر گروه کنترل اصلاح توجه. ۷۵

نمودار ۴-۶- میانگین تعدیل شده سوگیری ‌تفسیر منفی در شرایط تعدیل ‌سوگیری تفسیر. ۷۷

نمودار ۴-۷- میانگین تعدیل شده سوگیری تفسیر خنثی در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. ۷۸

نمودار ۴-۸- میانگین تعدیل شده سوگیری توجه در شرایط اصلاح سوگیری توجه. ۷۹

نمودار ۴-۹- میانگین تعدیل شده علائم اضطراب اجتماعی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. ۸۰

نمودار ۴-۱۰- میانگین تعدیل شده سطح اضطراب اجتماعی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. ۸۱

جدول ۴-۱۱- تحلیل کوواریانس علائم اضطراب اجتماعی در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. ۸۲

نمودار ۴-۱۱- میانگین تعدیل شده علائم اضطراب اجتماعی در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. ۸۲

نمودار ۴-۱۲- میانگین تعدیل شده سطح اضطراب اجتماعی در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. ۸۳

نمودار ۴-۱۳- میانگین تعدیل شده ترس از ارزیابی منفی در شرایط تعدیل سوگیری تفسیر. ۸۴

نمودار ۴-۱۴- میانگین تعدیل شده ترس از ارزیابی منفی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. ۸۵

نمودار ۴-۱۵- میانگین تعدیل شده سوگیری تفسیر خنثی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. ۸۷

نمودار ۴-۱۶- میانگین تعدیل شده سوگیری تفسیر منفی در شرایط اصلاح سوگیری توجه. ۸۷

فهرست شکل‌ها

عنوان صفحه

شکل ۲-۱- مدل کلارک و ولز (۱۹۹۵)۲۷

شکل ۲-۲- مدل رپی و هیمبرگ (۱۹۹۵)۲۸

شکل ۲-۳- مدل هافمن و بارلو (۲۰۰۴)۳۰

شکل ۲-۴- مدل رپی و اسپنس (۲۰۰۴)۳۳

همکاری در فروش فایل

اختلالات اضطرابی
اضطراب
علایم و نشانه های اضطراب را می توان در دو گروه نشانه های فیزیکی و علایم روانشناختی (Psychologic) جای داد
نظریه های اضطراب
اختلال اضطراب فراگیر یا منتشر(GAD)
اختلال هراس و گذر هراسی
اختلال گذرهراسی
اختلالات فوبی
Specific Phobia
اختلال وسواسی- جبری
اختلال استرس پس از سانحه
تشخیص های پرستاری

  • بررسی اثربخشی برنامه اصلاح عزت نفس ضمنی بر افزایش عزت نفس ضمنی و کاهش ترس از ارزیابی منفی ضمنی در افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی
  • تحقیق بررسی رابطه میان مؤلفه های معنویت در محیط کار و مؤلفه های تعهد حرفه ای در شعب بانک ملی
  • پرسشنامه سنجش میزان اضطراب تجربه شده افراد در برابر ارزیابی منفی
  • پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان (لری، ۱۹۸۳)
  • پاورپوینت در تدبیر مسافر برّ (⭐⭐⭐)
  • تحلیل پایانه مسافربری بین المللی یوکوهاما ـ دفتر اف او اِی
  • پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان (لری، ۱۹۸۳) – lono
  • پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی
  • معرفی نقد و بررسی رمان جز از کل و جملات معروف از این کتاب به این ۷ دلیل خواندن این کتاب
  • مقیاس علائم مثبت و منفی در اختلالات طیف اسکیزوفرنی (PNASS)
  • مقیاس علائم مثبت و منفی در اختلالات طیف اسکیزوفرنی (PANSS)
  • اقدام پژوهی چگونه توانستیم آثار منفی آوردن گوشی همراه به مدرسه را کاهش و به ارائه راهکار در این رابطه بپردازیم ؟
  • علائم سجاوندی رعایت این نکات در درس انشا ضروری است. ویژه دانش آموزان عزیز
  • تحقیق علائم اضطراب در کودکان و درمان آن
  • بروشور مدیریت ترس و اضطراب در مواجهه با ویروس کرونا
  • دانلود اقدام پژوهی راههای مقابله با ترس و اضطراب در دانش آموز
  • دانلود چگونه توانستم به کمک راهکار های جذاب اضطراب و ترس را در بین دانش آموزان پایه ششم کاهش دهم
  • مقایسه دستورالعمل کانون توجه (درونی، بیرونی) بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر و مبتدی
  • بررسی اثربخشی یادگیری مشارکتی در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی با توجه به سبک یادگیری دانش آموزان پایه دوم راهنمایی
  • خرید ارزان پروپوزال ارزیابی اثر کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی
  • پرسشنامه تئوری خاکستری جهت پالایش مؤلفه ها
  • پرسشنامه کانو فازی به منظور طبقه بندی مؤلفه ها
  • تحقیق تعلیم و تربیت (با توجه به متون گذشته و توجه به سیره بزرگان تعلیم و تربیت)
  • سوگیری تفسیر و توجه و اضطراب اجتماعی
  • تحقیق مقایسه سبک های دلبستگی بین افراد عادی و افراد خودکشی کرده‌
  • مقایسه تحریف های شناختی و طرحواره های هیجانی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم
  • نمونه پایان نامه بررسی ماده ۶۱۳ ق.م.ا و مسئله مجازات مندرج در این ماده با توجه به مصادیق
  • تمدن اسلامی چکیده تمدّن اسلامی از زوایا و ابعاد گوناگون مورد توجه اندیشمندان واقع شده و کتاب ها و مقالات متعدّد و متنوّعی در این زمینه به رشته تحر
  • جزوه سه فصل اول دوم وسوم علوم نهم توجه کنید که این جزوه ها همراه با نمونه سوال هستند
  • 0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x