مقایسه نظام اقتصادی اسلام با نظام اقتصادی سرمایه داری ۱

مقایسه نظام اقتصادی اسلام با نظام اقتصادی سرمایه داری ۱

مقایسه نظام اقتصادی اسلام با نظام اقتصادی سرمایه داری ۱

مقایسه-نظام-اقتصادی-اسلام-با-نظام-اقتصادی-سرمایه-داری-1لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : پاورپوینت
نوع فایل :  powerpoint (..pptx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد اسلاید : ۲۹ اسلاید

 قسمتی از متن powerpoint (..pptx) : 
 

مقایسه نظام اقتصادی اسلام با نظام اقتصادی سرمایه داری
“فیزیوکرات‌ها” در اوایل قرن هجدهم به مقدار فراوانی صبغه دینی بر کتاب‌هایشان دادند. عقاید آنان درباره زمین و انسان مبتنی بر افکار مسیحیت بود.
با حدوث انقلاب صنعتی و تولید انبوه، برخی عالمان اقتصاد شروع به تفکیک قلمرو تحقیقات خود از دین کردند.
دین و اقتصاد، دو حوزه کاملاًَ نزدیک به هم هستند. از جهت تاریخی ملاحظه می‌کنیم که عالمان پیشین اقتصاد از طبقه راهبان و عالمان ربانی بودند.
مقدمه
در رابطه با اسلام و طرح این سوال که آیا اسلام دارای نظام اقتصادی مخصوص به خود می باشد،اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. برخی‌ اقتصاد اسلامی‌ را همان‌ احکام‌ و قوانین‌ اقتصادی‌ای‌ می‌دانند که‌ در کتب‌ فقهی‌ چون‌ “مضاربه”، “مساقات”، “مزارعه”،””اجاره‌” و “جعاله‌”و… وجود دارد و برخی‌ چون‌ “آیت ا… سید محمد باقر صدر”؛ معتقدند اسلام‌ دارای‌ مذهب‌ و مکتب‌ اقتصادی‌ نیز هست‌ و برخی‌ دیگر می‌گویند اسلام‌ علم‌ اقتصاد نیز دارد. بعضی‌ هم‌ به‌ طور کلی‌ منکر اقتصاد اسلامی‌ شده‌ و می‌گویند اسلام‌ تنها اهداف‌ و ارزش‌های‌ کلی‌ را ارائه‌ کرده‌ است‌ و احکام‌ و قوانین‌ موجود در حوزه‌ اقتصاد مخصوص‌ صدر اسلام‌ بوده‌ و جزء احکام‌ ثابت‌ و جهان‌ شمول‌ اسلام‌ نیست.
۵
نظام‌ اقتصادی‌ نیز یکی‌ از زیر نظام‌های‌ نظام‌ اجتماعی‌ است. واژه‌ «اقتصادی» اشاره‌ به‌ بُعد خاصی از رفتارها و روابط‌ مردم‌ دارد که‌ براساس‌ محاسبه‌ هزینه‌ و فایده‌ و به‌ منظور تأمین‌ معاش ‌ انجام‌ می‌گیرد. اهداف‌ کلان‌ نظام‌ اقتصادی‌ می‌تواند عدالت‌ اقتصادی، استقلال، رفاه‌ عمومی‌ و رشد و توسعه‌ اقتصادی‌ و اموری‌ از این‌ قبیل‌ باشد. البته‌ تفسیر و رتبه‌بندی‌ این‌ اهداف‌ در نظام‌های‌ مختلف‌ بر اساس‌ مبانی‌ اعتقادی‌ و ارزشی‌ آن‌ متفاوت‌ است.
مفهوم‌ نظام‌ اقتصادی‌

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x