مقاله درباره میکروکنترلر

مقاله درباره میکروکنترلر

مقاله درباره میکروکنترلر

مقاله درباره میکروکنترلر

دسته بندی الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل doc
حجم فایل ۱۵۰ کیلو بایت
تعداد صفحات ۱۶۱
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

*مقاله درباره میکروکنترلر*

فصل اول : میکروکنترلر ۸۰۵۱

۱-۱ دراین بخش اتبدا به اعضای مختلف خانواده میکروکنترلر ۸۰۵۱ و ویژگی های آنها نگاه می کنیم . به علاوه خواهیم دید که سازندگان ۸۰۵۱ چه کسانی هستندوچه نوع محصولی ارائه می دهند .

تاریخچه مختصری از ۸۰۵۱

درسال ۱۹۸۱ شرکت Intel میکروکنترلربه نام ۸۰۵۱ را معرفی کرد . این میکروکنترلردارای ۱۲۸ بایت ۴k RAM بایت ROM دو تایمر ، یک پورت سریال وچهار پورت موازی ( هریک ۸ بیت ) بود که همه آنها دریک تراشه تعبیه شده بودند . زمانی به آن سیستم در یک تراشه می گفتند . ۸۰۵۱ یک پروسسور ۸ بیت است ، یعنی CPU هر بار می تواند فقط روی ۸بیت داده کار کند . داده های بزرگتر از ۸ بیت باید به قطعات ۸ بیت بشکنند وسپس بوسیلهCPU پردازش شوند . ۸۰۵۱ کلا دارای چهار پورت I/O با عرض ۸ بیت است . شکل ۲-۱ را ملاحظه کنید گرچه ۸۰۵۱ می تواندحداکثر ۶۴K حافظه ROM درتراشه داشته باشد ، بسیاری از سازندگان فقط ۴K بایت را درتراشه کار گذاشته اند .این مطلب بعدا بطور مفصل بحث شده است .

پس از آنکه Intel بشرط حفظ سازگاری با ۸۰۵۱ اجازه تولید را به دیگر سازندگان داد تراشه مذکور بسیار مورد توجه قرار گرفت .این توافق منجر به تولید انواع ۸۰۵۱ با سرعت های متفاوت مقداری ROM در تراشه بوسیله نیم دو جین سازنده شد . ما بعضی از آنها را بعدا بررسی خواهیم کرد . آنچه اهمیت دارداین است که گرچه انواع مختلف ۸۰۵۱ با سرعت ومقدار ROM متفاوت در تراشه موجودند ولی همه آنها با ۸۰۵۱ اصلی از نظر دستورات سازگارند . این بدان معنی است که اگرشما برنامه ای برای یکی بنویسید ، مستقل از سازنده روی دیگری هم قابل اجرا ست .

میکروکنترلر ۸۰۵۱

۸۰۵۱ عضواصلی خانواده ۸۰۵۱ است Intel آن را MCS-51 می نامد . جدول ۱-۱ امکانات اصلی ۸۰۵۱ را نشان می دهد .

جدول ۱-۱ امکانات ۸۰۵۱

Quantity

Feature

۴K bytes

ROM

۱۲۸ bytes

RAM

۲

Timer

۳۲

I/O Pins

۱

Serial port

۶

Interrupt sources

توجه : مقدار ROM د رتراشه حجم برنامه را نشان می دهد .

دیگر اعضای خانواده ۸۰۵۱

دو عضو دیگر از میکروکنترلهای خانواده ۸۰۵۱ با نام ۸۰۵۲ و ۸۰۳۱ نیز وجود دارند .

میکروکنترلر ۸۰۵۲

۸۰۵۲ عضوی دیگر از خانواده ۸۰۵۱ است این کنترلر همه امکانات ۸۰۵۱ بعلاوه ۱۲۸ بایت RAM ویک تایمر اضافی را دارد به بیان دیگر ، ۸۰۵۲ دارای ۲۵۶ بایت RAM و ۳تایمر است این کنترلر بجای ۸K 4K حافظه ROM را در تراشه داراست .جدول ۲-۱ ملاحظه شود .

میکروکنترلرها و پردازنده های درونی

همانطور که از جدول ۴-۱ ملاحظه می شود ، ۸۰۵۱ زیر مجموعه ای از ۸۰۵۲ است بنابراین همه برنامه های نوشته شده برای ۸۰۵۱ قابل اجرا بر روی ۸۰۵۲ نیز هستند ولی عکس آن صحیح نیست .

همکاری در فروش فایل

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x