مقاله توسعه ظرفیت های بخش خصوصی

مقاله توسعه ظرفیت های بخش خصوصی

مقاله توسعه ظرفیت های بخش خصوصی

مقاله-توسعه-ظرفیت-های-بخش-خصوصیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۳ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏۱
‏- توسعه ظرفیتهای  بخش خصوصی :
‏اقدامات اجرایی برای حمایت فنی و تکنولوژیک وتوسعه ظرفیتهای بخش خصوصی عمدتا” با اتکا به منابع ماده ۸ قانون تاسیس امکان پذیر می شود.  اهم این اقدامات بشرح زیر است :
‏ 
‏انتقال دانش فنی موجود در مجموعه تحت مدیریت سازمان به بخش خصوصی با حداقل  هزینه،
‏انتقال یافته های حاصل از اجرای طرحهای تحقیقاتی که از محل ماده ۸ ‏تامین‏ می شود به بخش خصوصی با قیمت های ارزان ،
‏کمک به ‏تامین‏ دانش فنی مورد نیاز بخش خصوصی از خارج از کشور.  دربسیاری موارد مدیران واحدهای صنعتی بخش خصوصی بدلیل کم تجربگی، ضعف توان ‏مالی‏، ضعف توان مذاکره و …. برای عقد قرارداد انتقال دانش فنی از خارج نیاز به کمک دارند.  در این شرایط سازمان می تواند بخش خصوصی را حمایت کند.
‏تامین‏ ‏مالی‏ ‏پروژه‏ های صنعتی کارآفرینان – اگر کارآفرین را فردی بدانیم که با دارا بودن توان خلاقیت و نوآوری، مدیریت ریسک پذیر و ایجاد منابع قدرت تبدیل ایده به فعالیت اقتصادی و بازرگانی را دارد، بطور قطع کارآفرینان از سرمایه های ملی هستند و بایستی مورد حمایت جدی قرار گیرند.
‏حمایت ‏مالی‏ از کارآفرینان (Entrepreneurs)‏ به روش های زیر مرسوم است :
‏الف– پرداخت وام ارزان قیمت با دوره بازپرداخت مناسب: اعطاء وام های ارزان قیمت به کارآفرینان و صنایع کوچک و متوسط در اکثر کشورها از وظائف بانکهای تخصصی است که عمدتا” برای این منظور تاسیس شده اند.  مشکل این روش فراهم کردن وثیقه و تضمین توسط کارآفرین است. در حالتیکه کارآفرین توان
‏۲
‏تامین‏ وثیقه نداشته باشد ‏پروژه‏ باید توجیه فنی و اقتصادی کافی را دارا باشد تا وام دهنده مطمئن شود که قدرت بازپرداخت پس از راه اندازی فعالیت وجود دارد.
‏ 
‏ب – ارائه کمک بلاعوض: پرداخت کمک بلاعوض از دیگر روش های حمایت ‏مالی‏ از کارآفرین  است که از منابع ویژه دولتی در شرایط ویژه پرداخت  می شود.
‏ 
‏ج – مشارکت با افراد کارآفرین که دارای ایده های نو و پیشرفته هستند – گرچه دراین روش سود مورد انتظار بالاست، لیکن برای سرمایه گذار ریسک بالائی نیـــز وجــــــــو د دارد Venture Capital)‏).
‏ 
‏د – ‏تامین‏ حداقل سرمایه اولیه برای راه اندازی یک فعالیت صنعتـی یا اقتصـادی               Seed Capital)‏ )- ‏ در یک  اقتصاد آزاد این نوع مشارکتها عمدتا” توسط افراد با ریسک پذیری بالا (Venture Capitalist)‏ انجام می شود. در حالیکه درکشورهای در حال توسعه بخشی از Seed Capital ‏ را دولت ها یا موسسات ‏مالی‏ تقبل می کنند.
‏از سال گذشته یعنی سال آغازین برنامه سوم سازمان عمدتا” از طریق وام های ارزان قیمت ( روش شماره ۱)  کارآفرینان را مورد حمایت قرارداده است. لیکن سعی خواهد شد در فرصت های مناسب از دیگر روش ها نیز بهر ه گرفته و در چارچوب وظائف سازمان کارآفرینان مورد حمایت قرار گیرند.
‏ 
‏ کمک های مشورتی: ارائه راهنمائیهای فنی و مدیریتی به بخش خصوصی از دیگر سیاستهای موثری است که موجبات توسعه فعالیتهای صنعتی بخش خصوصی را فراهم خواهد کرد. این راهنمائیها از طریق یکی از شرکتهای تابعه سازمان به اجرا در آید.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x