دانلود مقاله راهبردهای توسعه پایدار در بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی ۱۶ ص
دانلود مقاله راهبردهای توسعه پایدار در بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی ۱۶ ص
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۸ صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
۱
۱۳۴
راهبردهای توسعه پایدار در بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی
آموزش و پرورش و آموزش عالی در ایران
در برنامههای توسعه کشور ما نیروی انسانی جایگاهی ویژه و نقشی محوری دارد و سهمی بهسزا در توسعه پایدار ایفا میکند. آموزش و پرورش متولیان اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد در میان سایر بخشها، موقعیتی خاص و مأموریتی ویژه در برنامههای بلندمدت توسعه دارند. از این رو، تدوین و تنظیم برنامههای پنجساله در این دو بخش از حساسیت بالایی برخوردار است. مجموعه حاضر سند ملی توسعه آموزش و پروش و همچنین آموزش عالی نام دارد و در تهیه آن، چشمانداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، قانون برنامه چهارم و قانون اهداف وظایف و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مهمترین اسناد فرابخشی برای تعیین سیاستها و تشخیص اولویتها مورد توجه قرار گرفته است.
در این بررسی به تعداد دانشآموزان و همچنین تعداد دانشجویان در پایان برنامه سوم توسعه و وظایف و تکالیف برنامه چهارم، تهدیدها و محدودیتهای آن اشاره شده است.
تعداد دانشآموزان در پایان برنامه سوم توسعه
پیشبینی عملکرد سال تحصیلی ۸۴-۸۳ که شامل نوآموزان دوره آمادگی یکساله، دانشآموزان ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیشدانشگاهی، استثنایی و نظیر آن در جدول زیر آمده است.
ردیف
عنوان شاخص یا هدف کمی
واحد متعارف
پیشبینی عملکرد سال ۸۴-۸۳ (سال پایانی برنامه)
۱
تعداد نوآموزان دوره آمادگی یکساله
هزار نفر
۴۷۰
۲
دانشآموز ابتدایی
هزار نفر
۶,۴۰۰
۳
دانشآموز راهنمایی
هزار نفر
۴,۵۰۰
۴
دانشآموز متوسطه و پیشدانشگاهی
هزار نفر
۴,۷۰۰
۵
دانشآموز استثنایی
هزار نفر
۸۰
۶
جمع دانشآموزان
هزار نفر
۱۶,۱۵۰
۷
دانشآموز تیزهوش (سرآمد)
هزار نفر
۳۹
۸
تعداد سوادآموزان در دوره مقدماتی
نفر
۴۶۷,۱۶۵
۹
تعداد سوادآموزان در دوره تکمیلی
نفر
۴۳۱,۶۷۵
۱۰
تعداد سوادآموزان در دوره پایانی
نفر
۳۷۰,۵۸۳
۱۱
تعداد سوادآموزان پایه پنجم ابتدایی
هزار نفر
۲۸۴
۱۲
کل سوادآموزان
هزار نفر
۱,۵۵۴
۱۳
پوشش تحصیلی ظاهری ایتدایی
درصد
۵/۱۱۰
۱۴
پوشش تحصیلی ظاهری راهنمایی
درصد
۲/۱۱۲
۱۵
پوشش تحصیلی ظاهری متوسطه (۱۶-۱۴ ساله)
درصد
۸۳
۱۶
سهم متوسط نظری از پوشش ظاهری ۱۶-۱۴ ساله
درصد
۶۱
۱۷
پوشش تحصیلی ظاهری پیشدانشگاهی (۱۷ ساله)
درصد
۷/۳۵
۱۸
تعداد باسوادان جمعیت ۶ ساله و بالاتر
هزار نفر
۵۱,۷۹۸
۱۹
سهم باسوادان در کل جمعیت ۶ ساله و بالاتر
درصد
۵/۸۶
۲۰
تعداد بیسوادان جمعیت ۶ ساله و بالاتر
هزار نفر
۸,۰۷۶
تعداد دانشجویان در پایان برنامه سوم توسعه
دانشجویان مؤسسات آموزش عالی کشور شامل دو بخش دولتی و غیردولتی میباشند که آمار آن در جدول زیر آمده است.
جدول وضع بخش آموزش عالی در پایان برنامه سوم توسعه سال ۱۳۸۳ (جمعیت دانشجویی)
مقطع تحصیلی
بخش دولتی
بخش غیردولتی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
دانشگاه پیام نور
دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی
دستگاههای اجرایی
وزارت آموزش و پرورش
جمع
دانشگاه آزاد اسلامی
مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی
جمع
جمع کل
روزانه
شبانه
جمع
روزانه
شبانه
جمع
کاردانی
۸,۳۶۵
۸,۰۰۰
۱۶,۳۶۵
۲۱,۷۰۰
۶,۴۰۰
۲۸,۱۰۰
۰
۱۸۰,۳۰۰
۶,۲۳۵
۱۷۲,۰۰۰
۴۰۳,۰۰۰
۲۹۱۰۰۰
۲۶,۰۰۰
۳۱۷,۰۰۰
۷۲۰,۰۰۰
کارشناسی
۲۰,۶۰۰۰
۱۰۰,۰۰۰
۳۰,۶۰۰۰
۲۵,۷۰۰
۷,۸۰۰
۳۳,۵۰۰
۳۶۹,۱۶۵
۹,۷۰۰
۳۲,۲۸۵
۳,۰۰۰
۷۵۳,۶۵۰
۶۳۱۲۵۰
۲۴,۱۰۰
۶۵۵,۳۵۰
۱,۴۰۹,۰۰۰
کارشناسی ارشد
۳,۶۰۰۰
۷,۷۰۰
۴۳,۷۰۰
۳,۰۰۰
۰
۳,۰۰۰
۸۲۰
۰
۱,۴۸۰
۰
۴۹,۰۰۰
۲۷۶۰۰
۱,۴۰۰
۲۹,۰۰۰
۷۸,۰۰۰
دکترای حرفهای
۲,۰۰۰
۳۰۰
۲,۳۰۰
۳,۰۵۰
۰
۳۰,۰۵۰
۰
۰
۰
۰
۳۲,۳۵۰
۱۲۶۵۰
۰
۱۲,۶۵۰
۴۵,۰۰۰
دکترای تخصصی
۷,۶۳۵
۰
۷,۶۳۵
۷,۳۵۰
۰
۷,۳۵۰
۱۵
۰
۰
۰
۱۵,۰۰۰
۲۵۰۰
۵۰۰
۳,۰۰۰
۱۸,۰۰۰
جمع کل
۲۶۰,۰۰۰
۱۱۶,۰۰۰
۳۷۶,۰۰۰
۸۷,۸۰۰
۱۴,۲۰۰
۱۰۲,۰۰۰
۳۷۰,۰۰۰
۱۹۰,۰۰۰
۴۰,۰۰۰
۱۷۵,۰۰۰
۱,۲۵۳,۰۰۰
۹۶۵۰۰۰
۵۲,۰۰۰
۱,۰۱۷,۰۰۰
۲,۲۷۰,۰۰۰
۱
۱۳۵