مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل ۲۱۴ کیلو بایت
تعداد صفحات ۴۵
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوهAPA)

فهرستـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

-۱ مقدمه…………………………………… ۱۲

۲-۲ تعاریف و مبانی نظری……………………… ۱۳

۲-۲-۱ سیر تحول مدیریت دانش…………………. ۱۳

۲-۲-۲ مفاهیم پایه در مدیریت دانش……………. ۱۴

۲-۲-۳ مفهوم داده…………………………. ۱۴

۲-۲-۴ مفهوم اطلاعات……………………….. ۱۴

۲-۲-۵ مفهوم دانش…………………………. ۱۵

۲-۲-۶ انواع دانش…………………………. ۱۶

۲-۳ معناسازی و دانش آفرینی…………………… ۱۷

۲-۴ مفهوم مدیریت دانش……………………….. ۲۰

۲-۵ عوامل مؤثر در مدیریت دانش………………… ۲۲

۲-۵-۱ نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش……… ۲۲

۲-۵-۲ نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش……… ۲۳

۲-۵-۳ نقش مدیریت در مدیریت دانش……………. ۲۴

۲-۶ شیوه­های (مؤلفه­های) مدیریت دانش……………. ۲۴

۲-۷ ابعاد مدیریت دانش……………………….. ۲۷

۲-۷-۱ مدیریت دانش سازمانی………………… ۲۷

۲-۷-۲ مدیریت دانش شخصی…………………… ۲۸

۲-۸ جایگاه و ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی………………………………………….. ۳۰

۲-۹ پیامدهای اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی ………………………………………….. ۳۳

۲- ۱۰ نقش مدیریت دانش در برنامه­ریزی درسی و فعالیت­های آموزشی اعضای هیأت علمی………………………………….. ۳۵

۲- ۱۱ مرور پیشینه پژوهش……………………… ۴۰

۲- ۱۲ نتیجه­گیری ……………………………. ۴۳

۲-۱ مقدمه

امروزه بهره­وری بهینه دانش، دغدغه سازمان­های قرن بیست و یکم است و اهمیت آن از اواسط دهه ١٩٩٠، در بسیاری از کنفرانس­های بین المللی مطرح شده است. در حال حاضر، اطلاعات و دانش به عنوان قدرت و سلاح استراتژیک تلقی می­شوند، سرمایه به حساب می­آیند و در مدیریت مدرن به عنوان منابعی پذیرفته شده­اند که مستعد مطالعه و پژوهش با استفاده از تکنیک­هایی که برای سایر حوزه­های کوشش انسانی ایجاد شده و به کار برده می­شوند، هستند. دانش، به عنوان نیرویی قدرتمند، برای سازمان­های بخش خصوصی و دولتی در دستیابی به سود رقابتی و مقایسه­ای، عامل حیاتی به شمار می­رود، اما اکثر مؤسسات و شرکت­های عصر اطلاعات، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش را به صورت تشریفاتی و روتین انجام می­دهند. اگر­چه تشخیص تفاوت میان داده­ها، اطلاعات، دانش و عقل برای این مؤسسات، ضروری است اما تغییر شکل داده­ها و اطلاعات و تبدیل آن­ها به دانش و سپس مدیریت این دانش به نفع یک مؤسسه، اقدامی فعالانه است و مدیران برای این عمل باید مؤثر و مبتکر باشند (مختار، ۲۰۰۴). بنابراین با توجه به تغییرات سریع و دائمی در جهان کنونی، ضروری است که سازمان­ها بازگشت تمامی سرمایه­های خود را به بیش­ترین حد ممکن برسانند. یکی از سرمایه­هایی که کم­ترین بهره­برداری را داشته است، دانشی است که در اختیار افراد آن سازمان است. دانش به طور سنتی، یا در اذهان متخصصان (به شکل دانش ضمنی) و یا به شکل گزارش، ارائه مطالب، ویدئوها و اسناد (به شکل دانش صریح) ذخیره می­شود. ذخیره­سازی دانش شخصی به شکل سند و گزارش دشوار است و در صورتی که به عنوان دانش ضمنی در اذهان متخصصان وجود داشته باشد، بازیابی و دسترسی به آن مشکل است. مدیریت دانش، توانایی استفاده از دانش قبلی را برای شناخت ارزش اطلاعات جدید، تلفیق و یکپارچه­سازی آن و به کاربردن آن برای تولید دانش و قابلیت­های جدید ترسیم می­کند (میتال، ۲۰۰۸).

از طرفی دیگر، مؤسسات دانشگاهی به عنوان مراکز تولید و اشاعه دانش بیش از هر سازمان دیگری نیازمند اجرای مدیریت دانش هستند. با این­که دانشگاه­ها خود مخازن دانش هستند، تاکنون به سرمایه­های فکری و منابع علمی تولید شده به ­وسیله جامعه دانشگاهی توجه کافی مبذول نشده است به طوری که تا به امروز هیچ­گونه کنترلی بر دانش غیر مکتوب، دانش موجود در اذهان، صورت نگرفته و اطلاعات مدون تولید شده در داخل نیز به ندرت به گونه­ای مجتمع و یکپارچه جمع­آوری و در چارچوبی نظام­مند مدیریت شده است. این ضعف مدیریتی سبب شده که بسیاری از سرمایه­های ارزشمند موجود برای همیشه ناشناخته و دور از دسترس و بسیاری از خلاء­های موجود هم­چنان به قوت خود باقی بمانند. از سوی دیگر عدم توجه به اطلاعات تولید شده در داخل و فقدان یک رویکرد تجاری، دانشگاه­ها را به لحاظ مادی نیز متضرر نموده و سبب شده است که بسیاری از این اطلاعات توسط ناشران خصوصی منتشر و در قالب منابع اطلاعاتی دوباره به خود دانشگاه­ها فروخته شود (حاضری و صراف­زاده، ۱۳۸۵).

همکاری در فروش فایل  بهترین سایت فروش پاورپوینت

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x