مبانی نظری فرهنگ سازمانی (فصل دوم تحقیق)
مبانی نظری فرهنگ سازمانی (فصل دوم تحقیق)
نظری (ادبیات و تاریخچه تحقیق) فرهنگ سازمانی، به همراه منابع و مآخذ تحقیق، در قالب فایل word و در حجم ۳۶ صفحه.
توجه به فرهنگ سازمانی به طور نسبی توسط متخصصان رفتار سازمانی مطرح شد، اما بستر اصلی آنرا باید در مطالعات تجربی سازمان یافت.
یکی از این نوع کارها، ارائه کتاب هنر مدیریت ژاپنی توسط پاسکال و آتوس میباشد. این مطالعه به راز موفقیت ژاپنیها بر مبنای خلق فرهنگ سازمانی قدرتمند که بین کارکنان، مدیران، و کارکنان به تعامل تأکید داشته و ناشی از علایق مشترک در کسب کمال سازمانی میباشد، اشاره دارد.
مطالعه دیگر کتاب در جستجوی کمال «پیترز و واترمن» می باشد. آنان به این نتیجه رسیدند که رهبر نه تنها جنبه های ملموس و منطقی سازمان نظیر ساختار و فنآوری را ایجاد میکند بلکه باید خالق ایدئولوژیها، عقاید، زبان، مراسم و شعائر باشد (سید جوادین، ۱۳۸۱، ص۶۰-۶۱). اهمیت فرهنگ تابد آنجاست که عنوان میکنند موفقیت هر عمل و رفتاری در سازمان بسته به همسویی آن با هنجارهای فرهنگی دارد، در غیر اینصورت محکوم به شکست است، در صورت عدم تطابق و سستی فرهنگ بایستی به تغییر ارزشهای آن همت گمارد. (ممیزاده، ۱۳۷۵، ص۷۴)
این تحقیق بر آن است که با بررسی فرهنگ سازمانی حاکم و شناسایی و شناخت ویژگی های اصلی آن توجه مدیران را به بخش مهمی از سازمان که شامل جنبه های غیررسمی سازمان میباشدجلب نماید تا در برنامه ریزی ها و اداره موثر و کارای سازمان از این عنصر مهم و حیاتی غفلت نشود.
فهرست مطالب:
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۱-۲ مقدمه
۲-۲ مفاهیم فرهنگ و فرهنگ سازمانی
۳-۲ عناصر و مؤلفههای فرهنگ سازمانی
۴-۲ نحوه شکلگیری فرهنگها
۱-۴-۲ بنیانگذاران سازمان
۵-۲ ابعاد معروف فرهنگ
۶-۲ عناصر اساسی فرهنگ سازمانی
۷-۲ راههای شناسایی فرهنگ سازمانی
۸-۲ تکوین فرهنگ سازمانی
۹-۲ انواع فرهنگ سازمانی (تقسیمبندیهای رایج فرهنگ سازمانی )
۱-۹-۲ فرهنگ حاکم و خرده فرهنگ
۲-۹-۲ فرهنگ قوی و ضعیف
۳-۹-۲ فرهنگهای مثبت و منفی
۱۰-۲ استراتژی و فرهنگ
۱-۱۰-۲ فرهنگ انعطافپذیری
۲-۱۰-۲ فرهنگ مأموریتی
۳-۱۰-۲ فرهنگ مشارکتی
۴-۱۰-۲ فرهنگ بوروکراتیک
۱۱-۲ الگوهای اساسی تشریح فرهنگ سازمانی
۱-۱۱-۲ مدل پارسونز
۲-۱۲-۲ چارچوب اوشی
۳-۱۳-۲ شیوه پیترز و واترمن
۱۴-۲مدیریت فرهنگ سازمان
۱۵-۲ تأثیر فرهنگ بر عملکرد و اثربخشی سازمان
۱۶-۲ رابطه فرهنگ سازمانی با تواناییهای مدیریت
۱۷-۲ تأثیر فرهنگ بر ساختار سازمانی
۱۸-۲ تأثیر فرهنگ سازمانی بر وظایف مدیریت
۱۹-۲ فرهنگ سازمانی و توسعه سازمانی OD
۲۰-۲ خلاصهای از تحقیق مشابه انجام شده در ارتباط تقریباً نزدیک با موضوع
فهرست منابع تحقیق و پژوهش :
۱- ایرانزاده، سلیمان «مدیریت فرهنگ سازمانی» (تبریز، چاپ اول، ۱۳۷۷)
۲- الوانی، سید مهدی «آیینها و رسوم سازمانی، طریقی در شناخت فرهنگ سازمانی» (مدیریت و توسعه، شماره ۱، تابستان ۱۳۷۸).
۳- ایرانزاده، سلیمان «تأثیر فرهنگ سازمانی بر فرایندهای مدیریت» (اطلاعات سیاسی – اقتصادی، شماره ۱۴۸-۱۴۷، آذرماه ۱۳۷۸).
۴- استیفن، پیرابینز «رفتار سازمانی»، مترجم، علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، (تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ چهارم، ۱۳۸۰).
۵- الفقیه، مهدی «بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان شرکت آب و فاضلاب آذربایجانشرقی» (پایاننامه کارشناسی ارشد مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، ۱۳۸۲).
۶- جانآر، شرمرهورن، جمیزجی، وهانت، ریچاردان، ازبورن، «مدیریت رفتار سازمانی» ترجمه مهدی ایراننژاد پاریزی، محمد علی بابایی زکلیکی، محمدعلی سبحاناللهی، چاپ دوم، (مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، شهریور ۱۳۷۹).
۷- ریچارد، ال. دفت «مبانی تئوری و طراحی سازمان» مترجم، علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، (تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ اول، ۱۳۷۸).
۸- زارعی متین، حسن «مدیریت فرهنگ سازمانی»، زمینه، (شماره ۵۱، ۵۲، مهر و آبال ۱۳۷۴).
۹- سیدجوادین، سیدرضا «مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان» (تهران، نشر نگاه دانش، چاپ اول، ۱۳۷۵).
۱۰- ساعتچی، محمود «روانشناسی کاربردی برای مدیران» (تهران، مؤسسه نشر ویرایش، چاپ چهارم، ۱۳۷۷).
۱۱- ساعتچی، محمود «روان شناسی بهرهوری» (تهران، مؤسسه نشر ویرایش، چاپ دوم، ۱۳۷۶).
۱۲- شریفزاده، فتاح، کاظمی، مهدی، «مدیریت و فرهنگ سازمانی» (تهران، نشر قومس، چاپ اول، ۱۳۷۷).
۱۳- صدفی، ذبیحاله، بابائی، سکینه «تکنیکهای خاص تحقیق» (تهران).
۱۴- طوسی، محمدعلی «فرهنگ سازمانی» (تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول، ۱۳۷۶).
۱۵- عطافر، علی «فرهنگ سازمانی و نحوه ایجاد و تحول در آن» (مقاله ارائه شده به سمینار فرهنگ کار، اصفهان، ۱۳۷۷).
۱۶- فراهانی، تقی «بررسی فرهنگهای مختلف در شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان» (پایان نامه کارشناسی ارشد مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، ۱۳۷۹).
۱۷- ممیزاده، جعفر «توسعه سازمان» (تهران، انتشارات روایت، چاپ اول، ۱۳۷۵).
۱۸- مقیمی، سید محمد «سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی» (تهران، نشر ترمه، چاپ اول، ۱۳۷۷).