مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) مهارتهای فراشناختی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) مهارتهای فراشناختی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) مهارتهای فراشناختی

مبانی-نظری-و-پیشینه-پژوهش-(فصل-دو)-مهارتهای-فراشناختیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۴ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏۲-‏۱تعریف فراشناخت
‏فراشناخت metacognitive
‏ ابتدا توسط فلاول‏ . Fiaveil
‏مطرح شد تنها به تبیین و توجیه دانش فرد در مورد فرآیندها و تولیدات شناختی و نظارت بر این فرآیندها بپردازد. فراشناخت به آگاهی انسان از نظام شناختی خو‏د و کنترل و نظارت به آن گفته می ‏شود. به سخن دیگر فراشناخت، دانش یا آگاهی فرد از نظا‏م شناختی خودش یا دانستن در باره ‏ی دانستن اس‏ت. دانش فراشناختی یاری می ‏کند‏ تا هنگام یادگیری و دانستن امور، ‏ شخص ‏پیشرفت خود را در نظر بگیر‏د‏ همچنین این دانش‏ کمک می کند تا نتایج تلاش ‏ها‏ ارزیابی‏ شود‏ و میزان ‏تسلط بر مطالبی که خوانده شده‏، ‏سنجیده شود.‏ (سیف، ۱۳‏۹۲‏).
‏تعار‏یف مختلفی از فراشناخت ارائه شده ‏است که به درک بهتر آن کمک می ‏کند از جمله : دانش فرد در باره ‏ی فرآیندهای شناختی خو‏د و فرآیند سازمان ‏دهی و هماهنگ کردن مجموعه ‏ای از جریان ‏ها (فلاول، ۱۹۸۸) تفکر در باره ‏ی تفکر (براون‏ . Brown
‏ ۱۹۸۴) شناخت (براون و دولاچ‏ . Pulach
‏، ۱۹۸۷)، آگاهی فرد از ‏فرا‏ینده ‏ها و راهبردها شناختی ‏اش (فلاول، ۱۹۸۸)، و هر گونه دانش یا فعالیت شناختی که موضوع آن شناخت یا تنظیم شناخت باشد با‏ توجه به تعاریفی که ارائه شد می‏ ‏توان گفت «فراشناخت، مجمو‏عه دانش و فرآیندهایی است که کنش‏ ‏های شناخت‏ی فرد را نظارت هدایت و کنترل می‏ ‏کنند و در واقع به مدیریت فعالیت‏ ‏های شناختی می‏ ‏پردازند (به نقل از کارشکی، ۱۳۷۹).
‏۲-۱-۱ راهبردهای فراشناختی
‏راهبردهای فراشناختی، مهارت‏ ‏های اجرایی هستند که موفقیت فعالیت یادگیری‏ را ارزیابی می‏ ‏کنند (اوملی و کهات‏ . omeley & chamot
‏، ۱۹۹۰‏به نقل ازعاطی نژاد،۱۳۹۱)
‏راهبردهای فراشناختی اساسی، شامل ربط دادن اطلاعات جدید به اطلاعات قبل‏ی انتخاب راهبردهای تفکر، برنامه‏ ‏ریزی، نظا‏رت، و ارزیابی فرآیندهای تفکر می‏ ‏شود (دیرکس‏ .Divex
‏ ، ۱۹۸۵).‏
‏راهبردهای فراشناختی، فرآیندهای متوالی هستند که فعال‏یت‏ ‏های شناختی را کنترل می‏ ‏کنند و به تنظیم و نظارت بر فعالیت‏ ‏های یادگیری کمک می‏ ‏کنند، همچون ک‏نترل آگاهانه بر یادگیری، برنامه‏ ‏ریزی و انتخاب

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x