مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو)کمالگرایی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو)کمالگرایی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو)کمالگرایی

مبانی-نظری-و-پیشینه-پژوهش-(فصل-دو)کمالگراییلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۱ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏مبانی نظری کمال‏ ‏گرایی
‏تعریف کمال در فرهنگ‏ ‏های لغت چنین است: «عالیترین درجه‏ ‏ی صحت و کامل بودن که قابل پیشی‏ ‏گرفتن نیست (فرهنگ لغت مریام ‏–‏ وبستر، ۱۹۹۳) Dictionary Merriam – Webster, 1993
‏.‏ ‏کمال‏ ‏گرایی مفهومی است که تاریخچه‏ ‏ی نسبتا طولانی دارد و توسط عده‏ ‏ای از روان‏ ‏شناسان تأثیرگذار و بزرگ دنبال شده است. ‏در این قسمت تعدادی از نظریه‏ ‏های کمال‏ ‏گرایی به اجمال بررسی میگردد:
‏فروید:‏ ‏فروید در سال ۱۹۵۷ در توصیف افراد کمال‏ ‏گرا بیان می‏ ‏دارد که محرک اصلی در زندگی این افراد رسیدن به خوشبختی نیست، بلکه تکامل و برتری یافتن است. آن ها باید در هر کاری به کمال دست یابند و به بهترین نحو آن را انجام دهند، در غیر این صورت راضی نخواهند شد. نرسیدن به کمال آن‏ ‏ها را دچار اضطراب و افسردگی و احساس گناه شدید می‏ ‏کند (وردی، سهرابی زاده هنرمند و نجاریان، ۱۳۸۷؛ به نقل از سرو،۱۳۸۷).
‏آدلر‏:‏ آدلر تلاش برای برتری را به عنوان واقعیت اساسی زندگی توصیف کرد. منظور او از برتری، انگیزه‏ ‏ای برای کمال بود. واژه‏ ی‏ کمال از کلمه‏ ‏ی لاتین به معنی کامل بودن گرفته شده است. بنابراین، نظر آدلر این بود که ما برای برتری تلاش می‏ ‏کنیم تا خود را کامل کنیم و خود را به صورت یکپارچه در آوریم (شولتز و شولتز Schultz, D. P., and Schultz, S. E
‏،‏۲۰۰۱‏). آدلر کمال‏ ‏گرایی را هم به صورت سالم (تلاش افراد سالم برای بهتر کردن خودشان و جامعه‏ ‏شان و با هدف خلق یک جامعه‏ ی‏ آرمانی و مترقی) و هم روان‏ ‏رنجور (فرار از بی‏ ‏اعتباری و بی‏ ‏آبرویی به دلیل احساس حقارت) مفهوم‏ ‏سازی کرد (جونز، ۲۰۰۷؛ به نقل از سرو، ۱۳۸۷).

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x