مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو)نیازهای روانشناختی چیست؟

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو)نیازهای روانشناختی چیست؟

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو)نیازهای روانشناختی چیست؟

مبانی-نظری-و-پیشینه-پژوهش-(فصل-دو)نیازهای-روانشناختی-چیست؟لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۲ صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏۲-۲-۱ مقدمه
‏آدمی به عنوان موجود زنده، دارای تعدادی نیازهای فیزیولوژیکی پایه است که برای حفظ و بقای او باید ارضاء شوند. این نیازها، مثلاً نیاز به آب و غذا، در انسان و حیوان خاستگاه و ماهیت یکسانی دارند. اما آدمی با حیوانات رده‏ ‏های پایینتر از دو جنبه تفاوت دارد: نخست از این جهت که انسان این نیازها را به شیوه‏ ‏ای غریزی، یعنی با پیروی از الگوهای رفتاری خشک و ثابت ارضاء نمی‏ ‏کند. رفتار آدمی بی‏ ‏نهایت متغیر، متنوع و انعطاف پذیر است. تفاوت دوم در اینجاست که انسان به وسیله‏ ‏ی مجموعه‏ ‏ای از نیاز‏ ‏های ثانوی (یعنی نیازهای دارای ماهیت روانشناختی) برانگیخته می‏ ‏شود، نیازهایی که به جهات اجتماعی ایجاد شده‏ ‏اند و از یک فرد به فرد دیگر تفاوتهای زیادی دارند (کریمی، ۱۳۹۲).
‏نیاز یک مفهوم عمومی است که در زمینه ‏های مختلف کاربردهای نسبتاً وسیعی دارد و بر حسب موارد، تعاریف متعدد از آن ارائه می ‏شود. این تعاریف اگر چه یک نوع مفهوم یا احساس مشترک را نشان می ‏دهد، با این وجود از مناظر و ابعاد مختلف ارائه شده است. نیاز در روانشناسی عبارت است از حالت محرومیت، کمبود و فقدان در‏ ‏ارگانیزم مانند کمبود غذا، آب و اکسیژن یا به طور کل کمبود هر حالتی که برای استمرار و ادامه حیات یک موجود زنده ضرورت دارد‏ ‏و برای بهزیستی فرد لازم است. کلیه موجودات زنده از سادترین تک یاخته تا انسان که پیچیده ‏ترین و کامل ترین آنهاست دارای مجموعه ‏ای از نیازها است‏ ‏(براندن . Branden
‏،۲۰۰۱، ترجمه‏ ‏ی قراچه داغی، ۱۳۸۰)
‏۲-۲-۲ نیازهای روانشناختی:
‏هر وقت که فعالیتی نیازهای روان شناختی ما را فعال کند، به آن علاقه ‏مند می ‏شویم. وقتی که فعالیتی نیا‏ز‏های روان شناختی ما را ارضاء می ‏کند، احساس خشنودی می ‏کنیم. بنابراین، ما از احساس علاقه و خشنودی خودمان آگاه هستیم، اما علت مشغول شدن در محیط ‏مان این است که نیاز ‏های روانشناختی‏،‏ ما را فعال و ارضاء می ‏کند (ریو، ۲۰۰۵، ترجمه‏ ‏ی سید محمدی، ۱۳۹۰)
‏۲-۲-۳ ساختار نیاز:
‏نیازها انواع مختلفی دارند که می‏ ‏توان آنها در یک ساختار نیاز، سازمان داد.
‏۱‏. نیازهای فیزیولوژیک (تشنگی، گرسنگی، میل جنسی) که به نحو‏ ‏ه‏ ‏ی عملکرد سیستم‏ ‏های زیستی وابسته هستند.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x