علوم اقتصادی

علوم اقتصادی

علوم اقتصادی

علوم-اقتصادیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏علوم اقتصادی
‏هدف :
‏در دانشگاه اقتصاد را اینگونه تعریف می‏‌‏کنند: علم تخصیص منابع محدود برای نیازهای نامحدود. بطور کلی بحث در این علم بر سر آن است که نحوه تخصیص بهینه این منابع چگونه است.
‏در یک تعریف کلی‏‌‏تر اینگونه می‏‌‏توانیم بگوییم که علم اقتصاد مطالعه علمی جنبه‏‌‏های گوناگون رفتار اقتصادی انسان است. به این خاطر علم اقتصاد جزو علوم اجتماعی محسوب می‏‌‏شود ، درست نظیر جامعه‏‌‏شناسی ، علم سیاست یا روان‏‌‏شناسی، علم را معمولا بخش نظام‏‌‏یافته‏‌‏ (روشمند) شناخت بشری می‏‌‏دانند اما تعریف علم بسی فراتر از این است. در این معنا علم به دنبال به دست دادن یک ‏«‏تبیین‏»‏ معقول و منطقی از روابط و پیوندهای میان پدیده‏‌‏های مشاهده‏‌‏پذیر و همچنین استخراج ‏«‏قوانین فراشمول‏»‏ برای ‏«‏پیش‏‌‏بینی‏»‏ رویدادهایی است که تحت شرایط معین رخ می‏‌‏دهند. به طور خلاصه سروکار علم با تبیین، استخراج قانون فراشمول و پیش‏‌‏بینی رویدادها است.
‏ماهیت :
‏علم اقتصاد از جنبه‏‌‏های مختلفی قابل بررسی است. آنچه باعث شده است این علم جزو علوم انسانی بیاید، سروکار داشتن با رفتار اقتصادی انسان‏‌‏هاست، این خود باعث پیوند اقتصاد با فلسفه می‏‌‏شود که جنبه نظری اقتصاد است. اما آنچه باعث پیوند این علم با ریاضی و آمار شده است، جنبه کاربردی اقتصاد است که بسیار وسیع‏‌‏تر از جنبه نظری آن است.
‏ویژگی‏‌‏دیگر علوم اجتماعی و به تبع آن علم اقتصاد این است که پیش‏‌‏بینی در این علوم با یک مشکل اساسی روبه‏‌‏روست: دانشمندان علوم اجتماعی و اقتصاددان‏‌‏ها به ندرت می‏‌‏توانند برای بررسی پدیده‏‌‏های مشاهده پذیر از آزمایش استفاده کنند، در حالی که دانشمندان علوم تجربی با این مشکل به طور جدی روبه‏‌‏رو نیستند. در علوم تجربی آزمایش در آزمایشگاه انجام می‏‌‏شود و با تمهیداتی می‏‌‏توان این محیط مصنوعی را تحت کنترل درآورد و واکنش‏‌‏های یک پدیده خاص را در برابر یک متغیر مشخص بررسی کرد. اما در علوم اجتماعی و علم اقتصاد عوامل دیگری نیز وجود دارند که تقریبا خارج از کنترل است و می‏‌‏توانند نتیجه بررسی را تغییر دهند.
‏کاستی‏‌‏ها و محدودیت‏‌‏های علوم اجتماعی و علم اقتصاد به ویژه در زمینه بهره‏‌‏گیری از ‏«‏روش آزمایش‏»‌‏ موجب شده دانشمندان علوم اجتماعی و اقتصاددانان به استفاده از روش‏‌‏ها و تکنیک‏‌‏های آماری پیشرفته رغبت تشان دهند.
‏نه تنها آمار، ریاضی هم به اقتصاددانان در زمینه شناخت بهتر پدیده‏‌‏ها و رفتارهای فردی و اجتماعی کمک می‏‌‏کند.
‏آمار رکن اساسی علوم اجتماعی ، علم اقتصاد و سیاست‏‌‏های اقتصادی – اجتماعی است. با استفاده از روش‏‌‏ها و تکنیک‏‌‏های آماری پیشرفته می‏‌‏توان مبنایی ریاضی و کمی برای تبیین، تشخیص و صورت بندی مسائل اقتصادی- اجتماعی فراهم آورد. هم‏‌‏چنین آمار امکان به دست دادن تصویر کلی یک وضعیت اقتصادی – اجتماعی خاص را فراهم می‏‌‏کند.
‏«‏علوم اجتماعی‏»‏ در مقایسه با علوم طبیعی ویژگی‏‌‏های خاص‏‌‏تری دارند، چون این علوم به بررسی رفتار انسان می‏‌‏پردازد و این رفتارها نیز ناهمگون است. گذشته از این ، به خاطر تنوع ‏«‏فردیت‏‌‏ها‏»‏ پیش‏‌‏بینی در علوم اجتماعی به غایت سخت‏‌‏تر از پیش‏‌‏بینی در علوم طبیعی و تجربی است.
‏گرایش‏‌‏های مقطع لیسانس:
‏رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی دارای شش شاخه اقتصاد نظری، بازرگانی، کشاورزی، پول و بانکداری، صنعتی و حمل و نقل است و داوطلبان هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی می‏‌‏توانند این رشته را انتخاب کنند. البته برای داوطلبان علوم ریاضی و فنی شاخه‏‌‏های بازرگانی و کشاورزی و برای داوطلبان انسانی شاخه اقتصاد نظری ارائه نشده است. اما به گفته استادان این رشته تفاوت شاخه‏‌‏های مختلف اقتصاد در مقطع کارشناسی کمتر از ۳۰ واحد درسی است و چون دانشجویان می‏‌‏توانند ۹ واحد اختیاری خود را از شاخه دیگر انتخاب کنند، تفاوت قابل توجهی بین شاخه‏‌‏های مختلف این رشته وجود ندارد. بویژه این که بین دروس تخصصی هر شاخه نیز تشابه‏‌‏های بسیاری وجود دارد برای مثال از یازده درس اختصاصی شاخه اقتصاد پول و بانکداری، چهار درس آن با شاخه اقتصاد بازرگانی مشترک است. با این همه ما برای آشنایی شما با شاخه‏‌‏های رشته اقتصاد، به معرفی اجمالی آن می‏‌‏پردازیم.
‏شاخه‏‌‏اقتصادی نظری
‏اقتصاد نظری به مدلهای ریاضی اقتصاد می‏‌‏پردازد یعنی تاکید این بخش از اقتصاد بیشتر بر تئوری‏‌‏های ریاضی است.
‏دکتر عسکریان در معرفی این شاخه می‏‌‏گوید:
‏«‏تقسیم‏‌‏بندی رشته اقتصاد به شاخه‏‌‏های متفاوت کار اشتباهی است؛ چون بین شاخه‏‌‏های این رشته ، مرزبندی دقیق و تعیین شده‏‌‏ای وجود ندارد. برای مثال ما در مقابل اقتصاد نظری، شاخه‏‌‏ای به نام اقتصاد کاربردی نداریم اما در کل به نظر می‏‌‏رسد که هسته اصلی تئوری‏‌‏های اقتصادی مثل اقتصاد ریاضی و اقتصادسنجی بیشتر در شاخه‏‌‏ اقتصاد نظری مطالعه می‏‌‏شود. یعنی این شاخه بیشتر جنبه انتزاعی و تئوری دارد و تاکید آن بر روی تئوری‏‌‏های ریاضی است و دانشجوی اقتصاد نظری کمتر پدیده‏‌‏هایی از قبیل تجارت را مطالعه می‏‌‏کند.
‏شاخه اقتصاد بازرگانی
‏اقتصاد بازرگانی یکی از شاخه‏‌‏های کاربردی اقتصاد است که در آن دانشجو با جنبه‏‌‏های توصیفی و تحلیلی مدیریت تولید، مدیریت بازاریابی و کاربردهای آن، قوانین و مقررات مالیات در ایران، انواع حسابرسی و اصول حسابداری آشنا می‏‌‏شود همچنین با استفاده از یک سری مدلهای تصمیم‏‌‏گیری و متدهای کمی، تعیین خط مشی مطلوب را در مسائلی که یک مدیر با آن مواجه می‏‌‏شود فرا می‏‌‏گیرد.
‏شاخه اقتصاد صنعتی
‏در شاخه اقتصاد صنعتی دانشجویان طی چند واحد با ساختار بازار صنعت، بازرگانی بین‏‌‏المللی، منافع و مضرات انحصار، سیاست رقابت ، منافع مصرف کننده، هزینه‏‌‏ها و همچنین حقوق و مقررات کاری که تنظیم کننده روابط بین کارگران و کارفرمایان است، آشنا می‏‌‏شوند
‏شاخه اقتصاد پولی و بانکداری
‏دانشجویان این شاخه با نحوه عملکرد بانک‏‌‏های داخلی و خارجی، اسناد و اعتبار ارزی، سیاست‏‌‏های پولی و مالی به عنوان مهم‏‌‏ترین سیاست‏‌‏های تثبیت اقتصادی و چگونگی تجزیه و تحلیل صورت حسابهای مالی آشنا می‏‌‏شوند.
‏شاخه اقتصاد کشاورزی
‏دانشجویان این شاخه ، اقتصادی را که به محصولات کشاورزی و زمین و زراعت باز می‏‌‏گردد، مطالعه می‏‌‏کنند.
‏دکتر پژویان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در معرفی این گرایش می‏‌‏گوید:
‏«‏بازار محصولات کشاورزی به دلیل اینکه در بسیاری از موارد پیوستگی تولید را ندارد، همچنین متغیرهایی مثل آب و هوا و خاک در آن اثر عمده‏‌‏ای دارد، به مطالعه تخصصی و ویژه‏‌‏ای نیازمند است؛ یعنی کارشناس اقتصادی این بخش باید علاوه بر آشنایی با اصول و مبانی علم اقتصاد، با مسائل کشاورزی از قبیل تولید کشاورزی و بازارهای محصولات کشاورزی آشنایی داشته باشد.‏»‏
‏محمد مطلق دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه دانشگاه علامه طباطبایی نیز در همین زمینه می‏‌‏گوید:
‏«‏اقتصاد کشاورزی حدفاصل رشته‏‌‏های مهندسی کشاورزی و اقتصاد است. یعنی دانشجویان هم اصول زراعت و دامپروری را مطالعه می‏‌‏کنند و هم با دروس اصلی اقتصاد مثل اقتصاد خرد و اقتصاد کلان آشنا می‏‌‏شوند.‏»
‏آینده شغلی ، بازار کار ، درآمد:
‏هنگامی که از فرصت‏‌‏های شغلی یک رشته صحبت می‏‌‏کنیم باید به دو مساله توجه داشت، اول اینکه آیا فارغ‏‌‏التحصیلان رشته مورد نظر اطلاعات تخصصی لازم را در دانشگاه به دست آورده‏‌‏اند؟ و دوم اینکه آیا جامعه، ماهیت رشته مورد نظر، کاربرد و ضرورت فعالیت فارغ‏‌‏التحصیلان آن را می‏‌‏شناسد؟
‏دکتر عسکریان در زمینه فرصت‏‌‏های شغلی رشته اقتصاد در پاسخ به سوال اول می‏‌‏گوید:
‏«‏دانشجویان دوره کارشناسی اقتصاد بیشتر اطلاعات اولیه و پایه را مطالعه می‏‌‏کنند، در نتیجه نباید انتظار داشته باشند که پس از فارغ‏‌‏التحصیلی به طور تخصصی و کاربردی فعالیت نمایند مگر دانشجویانی که خودشان مطالعه و فعالیت بیشتری داشته و تئوری‏‌‏هایی را که مطالعه می‏‌‏کنند،‏ به کار نیز می‏‌‏گیرند. یعنی می‏‌‏توانند مدلهای اقتصادی نوشته، تجزیه و تحلیل کرده و پیشنهادهای تازه‏‌‏ای برای رفع مشکلات اقتصادی موسسه‏‌‏ها و سازمانهای مختلف ارائه دهند.‏»
‏دکتر عسکریان در ادامه می‏‌‏گوید:
‏«‏البته این به آن معنا نیست که در حال حاضر فارغ‏‌‏التحصیلان این رشته بازار کار ندارند بلکه می‏‌‏توانند در بخش‏‌‏های مختلف وزارت اقتصاد مثل بخش مالیات، وزارت‏‌‏صنایع ، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و مرکز آمار فعالیت کنند و مهمتر از همه اینکه حتی اگر فارغ‏‌‏التحصیلان اقتصاد در رشته تخصصی خود فعالیت نکنند، به دلیل داشتن ذهنی باز و تحلیل‏‌‏گر و آشنایی صحیح با مسائل و مباحث اقتصادی، نگاه کارشناسانه‏‌‏ای نسبت به جامعه و پیرامون خود دارد و می‏‌‏تواند در هر شغلی موفق و کارآمد باشد.‏»
‏دکتر پژویان نیز در پاسخ به سوال دوم می‏‌‏گوید:
‏«‏متاسفانه رشته اقتصاد در جامعه ما جایگاه خود را پیدا نکرده است. در نتیجه کارشناسان اقتصاد نیز در جای مناسب خود قرار نگرفته‏‌‏اند و فقط فارغ‏‌‏التحصیلان علاقه‏‌‏مند و مشتاق که در دوران دانشجویی مهارتهای لازم را کسب کرده‏‌‏اند، می‏‌‏توانند بازار کاری مرتبط با رشته تحصیلی خویش پیدا کنند و در سازمانهایی مثل وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت بازرگانی و سازمان برنامه و بودجه فعالیت نموده یا در بانک‏‌‏ها به عنوان ارزیاب و در بخش‏‌‏ خصوصی به عنوان مدیر اقتصادی تولید و کارشناس اقتصادی کار کنند.‏»
‏محمد مطلق نیز فرصت‏‌‏های شغلی فارغ‏‌‏التحصیلان لیسانس را محدود می‏‌‏داند و در این‏‌‏باره می‏‌‏گوید:
‏«‏در حال حاضر تعداد قابل توجهی فارغ‏‌‏التحصیل فوق‏‌‏لیسانس و دکترای اقتصاد در جامعه حضور دارند و موسسات و سازمانهای خصوصی و دولتی نیز ترجیح می‏‌‏دهند که این دسته از فارغ‏‌‏التحصیلان را استخدام کنند چون این افراد اطلاعات کاربردی
‏‌‏تر و تخصصی‏‌‏تری در زمینه‏‌‏های مختلف از جمله نفت،مالیات، ارزیابی یک طرح اقتصادی و کارشناسی موسسات خرد و بنگاهها دارند.
‏البته آنچه گفته شد در مورد وضعیت کنونی فارغ‏‌‏التحصیلان این رشته است اما طبق آماری که سازمان مدیریت و برنامه‏‌‏ریزی ارایه داده است، فرصت‏‌‏های شغلی برای رشته‏‌‏های علوم انسانی نسبت به رشته‏‌‏های علوم تجربی و فنی بیشتر شده است. چون جامعه کم‏‌‏کم به تخصص فارغ‏‌‏التحصیلان علوم انسانی احساس نیاز می‏‌‏کند و این بیانگر آن است که در آینده فرصت‏‌‏های شغلی بیشتری برای فارغ‏‌‏التحصیلان این رشته ایجاد خواهد شد بخصوص اگر داوطلبان رتبه‏‌‏های بالاتر هر سه گروه آزمایشی ریاضی و فنی ، علوم تجربی و علوم انسانی وارد این رشته شوند.‏»‏
‏توانایی‏‌‏های مورد نیاز و قابل توصیه :‏‍‏
‏چون مباحث کتاب اقتصاد که در دبیرستان تدریس می‏‌‏شود، جنبه حفظی دارد، بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری تصور می‏‌‏کنند که برای موفقیت در رشته اقتصاد باید حافظه‏‌‏ای قوی داشت تا بتوان مفاهیم و نظریه‏‌‏های متعدد را حفظ کرد در حالی که به گفته استادان و دانشجویان این رشته، دانشجوی اقتصاد بیش از هر چیز باید در درس ریاضی قوی باشد تا بتواند در این رشته موفق گردد.
‏محمد مطلق دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه دانشگاه علامه طباطبایی در همین زمینه می‏‌‏گوید:
‏«‏بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری و حتی دانشجویان سال اول این رشته تصور می‏‌‏کنند که اقتصاد مجموعه‏‌‏ای از محفوظات است در حالی که این علم ارتباط نزدیکی با ریاضی دارد و دانشجو باید مباحثی مثل حد، مشتق و انتگرال را در حد یک دیپلمه بخوبی بداند در غیر این صورت در دروس ابتدایی و اولیه این رشته مثل اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، ریاضی و آمار با مشکل روبرو می‏‌‏شود، مشکلی که تعداد قابل توجهی از فارغ‏‌‏التحصیلان علوم انسانی با آن مواجه هستند.‏»
‏وی در مورد توانمندی‏‌‏های دیگر دانشجوی این رشته می‏‌‏گوید:
‏«‏دانشجوی اقتصاد لازم است که به مباحث اجتماعی علاقه‏‌‏مند بوده و الفبای جامعه‏‌‏شناسی ، علوم سیاسی و روانشناسی را بداند چون اقتصاد یک حلقه از علوم اجتماعی است و زنجیره علوم اجتماعی نیز به هم مرتبط است.‏»
‏شهداد رضایی فارغ‏‌‏التحصیل رشته اقتصاد نیز معتقد است که دانشجوی اقتصاد بویژه دانشجوی گرایش اقتصاد نظری باید در درس ریاضی قوی باشد و حتی لازم است دارای نگاهی تحلیل‏‌‏گر باشد تا هم در مطالعه دروس دانشگاهی مثل اقتصادسنجی و هم در بازار کار موفق باشد.
‏لاله شاکری دانشجوی کارشناسی اقتصاد نظری نیز علاقه به جامعه و فعالیت‏‌‏های اجتماعی را برای داشنجویان این رشته ضروری می‏‌‏داند و در توضیح سخن خویش می‏‌‏گوید:
‏«‏علم اقتصاد یکی از پایه‏‌‏های اصلی جامعه است و باید در ارتباط با موضوعات دیگر فرهنگی ، سیاسی واجتماعی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. چرا که هر جامعه‏‌‏ای ویژگی‏‌‏های خاص خود را دارد و یک کارشناس اقتصاد باید بتواند اطلاعات علمی خود را با جامعه مورد نظر تطبیق دهد.‏»
‏شرط اول علاقمندی به مباحث اقتصادی است ، چه در سطح کلان ، مانند مسائل اقتصادی دولت و جامعه و چه در سطح فرد ، مانند مسائل اقتصادی در کارخانجات و شرکت‏‌‏های تولیدی.

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x