مشارکتهای مردمی و خسارتهای اقتصادی ناشی از زلزله استانهای زنجان و گیلان ۸۸ ص

مشارکتهای مردمی و خسارتهای اقتصادی ناشی از زلزله استانهای زنجان و گیلان ۸۸ ص

مشارکتهای مردمی و خسارتهای اقتصادی ناشی از زلزله استانهای زنجان و گیلان ۸۸ ص

مشارکتهای-مردمی-و-خسارتهای-اقتصادی-ناشی-از-زلزله-استانهای-زنجان-و-گیلان-88-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۷۹ صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

۶۱
‏مشارکتهای مردمی و خسارتهای اقتصادی ناشی از زلزله استانهای زنجان و گیلان
‏۱۳۶۹
‏فصل اول
‏کلیات پژوهشی
۶۱
‏مشارکتهای مردمی و خسارتهای اقتصادی ناشی از زلزله استانهای زنجان و گیلان
‏۱۳۶۹
‏فصل اول
‏کلیات پژوهشی
۲
‏مقدمه
‏زلزله بعنوان عمده ترین سانحه طبیعی در ایران مطرح بوده است، زلزله ها فارسینج (همدان) بوئین زهرا قزوین)، طبس و فردوس (خراسان) قیر و کزرین (فارس) گلباف (کرمان) و زلزله منجیل (گیلان و زنجان) از عمده ترین زلزله های اتفاق افتاده در ایران ظرف چند دهه گذشته هستند.
‏شیوه عمل و دخالت دولت برای امداد در بازسازی در زلزله های قبلی تا زلزله منجیل به گونه ای دیگر بوده است بعبارت دیگر تفاوت اساسی زلزله منجیل با سایر زلزله های اتفاق افتاده در ایران را می توان تفاوت شیوه برخورد دولت برای مقابله با آثار و عوارض آن دانست، شیوه بازسازی مبتنی بر مشارکت مردم در زلزله اخیر بعنوان پاسخی به ایرادات عمده ناشی از اقدامات دولت در ‏موارد‏ قبلی، حاوی نکات تازه ای است که بعنوان نتایج اولین تجربه متفاوت درخور اهمیت فراوان است. (دکتر طالب، مهدی، بنیاد مسکن، ۱۳۷۰)
‏۳۱ خ‏ر‏داد ۱۳۶۹، آرامش شبانه انسانها بعد از کشاکش روزانه به زندگی و خواب معصومانه کودکان با عرش مهیب آسمان، لرزش غریب کوهها و دشتها بر آشفت. ریزش سقفها خواب خوش آخرین روز بهار را به خزان زندگی مبدل نمود. آرامش و آسایش رخت بربست، خنده معصومانه ‏و دلفریب کودکان به گربه بدل شد و سیاهش شب بر لباس مردمان نشست.
‏زمین لرزه ای به قدرت ۳/۷ به مقیاس ریشتر در شمال شهر رودبار بوقوع پیوست، کانون این زمین لرزه دهشتناک در عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۴۹ دقیقه و در طول جغرافیایی -۴۹ و ۲۴ دقیقه و ۵۱ ثانیه برآورده شد. این زلزله مهیب در ساعت ۳۰ دقیقه و ۱۳ ثانیه بامداد روز پنجشنبه ۳۱ خرداد بوقت محلی در عمق کانونی حدود ۱۰ کیلومتر رخ داد شعاع عمل این زلزله در منطقه ای بیضی شکل به قطر بزرگ حدود ۹۰ کیلومتر و بقطر کوچک حدود ۳۰ کیلومتر باعث ویرانی حدود یکصد و‏ ‏چهارده واحد مسکونی و جان باختن حدود ۱۲ هزار نفر از هموطنان در استان گیلان شد. تا حدود ‏ساعت ۷ صبح از عمق فاجعه در منطق‏ه رودبار خبر نداشت لیکن مردم زلزله زده در انتظار کمک چشم براه و ‏امیدوار‏ بودند. جاده اصلی رشت قزوین بر اثر ریزش کوه بسته شد و راه های روستایی نیز مسدود گردید.
‏کارکنان سازمان همزمان با امدادهای فوری و کم به رفع بحران، در تدارک یک آماگیری از عواقب این زلزله مهیب برآمدند که بفوریت نیز باجرا گذاشته شد و هر و طرح همزمان اجرا شد. یکی آمارگیری از مناطق روستایی زلزله زده با استفاده از معتمدین و مطّلعین روستا که برای کلیه روستاهای زلزله زده باجرا، گذاشته شد، و دیگر فهرست برداری از کلیه خانوارها و کارگاههای مناطق پرخسارت با مراجعه به یکایک خانوارهای زلزله زده در کلیه مناطق شهری و روستایی شهرستان رودبار دهستان دیفلمان لاهیجان دهستانهای اشکور علیا اشکورسفلی، کجید وسیارستاق ییلاقی در شهرستان رودسرنیز تحت پوشش اطلاعتی قرار گرفتنتد.
۲
‏اطلاعات نقاط شهری (بجز شهرستان رودبار) نیز با استفاده از مطلعین مانند دستگاههای اجرایی ذیربط در خصوص خسارات وارده با امکانات همان ادارات و یا فرمانداریها درباره وضعیت خسارات جانی و مالی مردمی تهیه و ارائه گردیده است. اطلاعات این نشریه که به صورتدستی استخراج گردیده و از طرف دیگر آمار پاره ای نقاط با استفاده از مطلعین محلی اخذ گردیده است بعلت ضرورت ‏در فوریت موضوع برای ارائه به مسؤ‏لین محترم ممکن است ‏اندکی اختلاف داشته باشد که عندا‏لزوم می توان با پوشش کامل استان از طریق ‏(‏سرشماری های)‏ موردی با اطلاعات دقیق رسد. ( )
‏دامنه های شمالی رشته کوه البرز دارای پتانسیل بالایی از لحاظ وقوع حرکات دامنه ای نسبت به سایر نقاط کشور است در این میان استان گیلان به دلیل واقع شدن در منطقه البرز تحت تأثیر شرایط محیطی و اقلیمی مرطوب همواره از پتانسیل بالایی از این دیدگاه برخوردار است.
‏یکی از عوامل مهم در برسی حرکات دامنه ای عوامل زمین شناسی از قبیل ساختمان طبقات و ساختار سنگ شناسی است.
‏سنگ شناسی مواد رسوبی شرایط محیط رسوب گذاری و زمان ته نشین شدن بستگی داشته و ساختم‏ان لایه های ناشی از شدت و ضعف ت‏حولات و زمان چین خوردگی است.
‏توده های ساختمانی که از سازنده های مختلف با جنسی متفاوت تشکیل شده اند از تفاوت یکسانی برخوردار نیستند تفاوت در درجه پایداری و مقاومت موجب بروز ناپایداری در امتداد سطح یا سطوح ضعیف می شود. از این رو سازنده های آبرفتی در منطقه مستعد حرکات دامنه ای می باشند. فلات ایران با مساحت ۰۰۰/۵۰۰/۲ کیلومتر مربع با ویژگیهای اختصاص خود از لحاظ پیکر شناسی به ‏شکلی است که حوضه های رسوبی متعد‏دی در آن تشکیل شده است.
‏پوشش گیاهی بر وقوع حرکات دامنه ای نقش قابل توجهی دارد.
‏افزایش میزان نفوذ پذیری و آب ین منفذی و همچنین توسعه طبقات خاک از جمله تأثیرات مشهود بر رویداد زمین لغزش و حرکات توده ای موادی می باشد.
‏بیشتر لغزش در ارتفاع ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متری و کمترین مساحت لغزش در ارتفاع ۲۰۰۰ متری اتفاق افتاده این نشان می دهد بیشترین لغزش ها در ارتفاعات میانی رخ می دهد.
‏(پایان نامه ، محمدی ابوطالب، ۱۳۸۴)

 

دانلود فایل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x